Kirjoittaja Aihe: Mikä on kilpailu?  (Luettu 6341 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Mikä on kilpailu?
« : 29.09.2013 21:25 »
Ryhdyin miettimään, että missä vaiheessa tavanomainen rataharjoittelu muuttuu kilpailutoiminnaksi?

Sääntökirjaa jos tavaa, niin ihan seuran sisäiseen harjoituskilpailuunkin liittyy aika paljon vaatimuksia, esim:
• Ilmoitus AKK:lle viikko etukäteen
• tarkastettu rata
• valitut toimihenkilöt, toimitsijalisenssit
• vähintään kaksi EA-koulutuksen saanutta ennalta varusteineen
• järjestysmiehet
• katsastus
• ohjaajakokous
jne...

Mutta missä vaiheessa kyseessä on kilpailu?
1) Kaveriporukka lähtee peräkanaa radalle ja katsoo kuka on nopein?
2) Joku näyttää varikolta tai maaliviivalta kaveriporukalle lähdön ja maaliintulon?
3) Ajajat kutsutaan jollain keinoin etukäteen osallistumaan kisailuun?
4) Lasketaan kierrokset, pidetään kirjaa sijoituksista ja lasketaan pisteitä?

Viimeistään onnettomuustilanteessa asialla lienee merkitystä. Korvaako esimerkiksi lisenssivakuutus tapaturman jos selviää, että kyseessä oli kilpailunomainen tilanne, mutta ei mentykään sääntökirjan mukaan. Jokainen kyllä käsittääkseni harjoittelee ja kilpailee aina omalla vastuullaan, mutta se vastuu voi joskus käydä painavaksi.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013 21:28 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #1 : 30.09.2013 08:07 »
Kun noita aikuisharrastajakisoja tulee järjestettyä niin raja niin mennyt kutsumisessa. Kaverihenkinen kisailu muuttuu kilpailuksi kun laitetaan  kilpailukutsu lehteen, foorumeille tai webbisivuille. Some Facet yms tavoittaa ison porukan, joten eiköhän sekin lasketa. Edit: Toisaalta rajanveto on helppoa kun käytetään tapahtumasta nimeä kilpailu. Jos se on leiri, harjoitus, ajotapahtuma tai harjoituskilpailu, ei se sitten ole kilpailu. Joten ei nuo listan asiat vielä tapahtumaa kilpailuksi tee.

Ei ole tiedossa ennakkotapauksia lisenssin korvauksen eväämisestä. Jos kaverikisassa sattuu jotain, lisenssivakuutus todennäköisesti korvaa. Hankalaksi tilanne menee silloin kun jonkin vahingon jälkeen aletaan hakemaan syyllisiä järjestelyistä tai sen puutteista.

Jos järjestäjällä ei ole vastuuvakuutusta kuten seuroilla on, vahingonkorvaukset maksetaan henkilökohtaisesti. Allekirjoitetut vastuunvapautuslomakkeet ei vapauta järjestäjää vastuusta. Aina ajetaan omalla vastuulla kilpailuissakin, järjestelyn sääntöjen mukaisuudesta on järjestäjä aina vastuussa. Oli se sitten kaverikilpailu tai sitten harrastaja- tai kansallinen kisa.

Vahinkoja voi sattua radalla, esim. kolari ilman lippumiehiä. Varikolla sattuu jotain tai yleisön turvallisuudessa on puutteita. Hyvässäkin porukassa vahingon jälkeen aletaan puhumaan rahasta, sitten tehdään poliisitutkinta ja rosiksessa nähdään.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013 06:28 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #2 : 30.09.2013 18:08 »
Kiitokset vastauksesta. Tuohon olisin itsekin rajan vetänyt.. Mutta perustuuko teidän käytäntö johonkin sääntöön tms. johon voi viitata?

Onkos kellään minkään lajin puitteissa esimerkkiä tilanteesta, jossa oltaisiin raastuvassa asti järjestäjän vastuuta selvitelty? Ja jos, niin millä perusteilla päästiin mihinkä lopputulokseen?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #3 : 30.09.2013 22:43 »
Niin no, nuo rajat olen määritellyt maalaisjärjellä muutaman kisavuoden ja toimitsijatehtävien perusteella. Tämä on siis vain minun näkemys asiasta. Sääntökirja ei ota kantaa muuten että määrittelee harrastajakisojen, kansallisten ja SM/arvo kisojen lisenssitarpeet, toimitsijoiden tehtävät ja ilmoitus/hakumääritykset. Näissä kilpailunjärjestäjä on aina AKK:n alainen seura tai vastaava taho.

Jokainen näitten kisojen ulkopuolella oleva järjestäjä vastaa itse tapahtumasta. Huono vertauskohta on "kaljakellunta tapahtuma" Vantaanjoella. Viranomaiset yritti kieltää tapahtuman koska sillä ei ollut virallista järjestäjää. Mutta jos järjestäjä on määriteltävissä kutsun perusteella, on se sitten vastuussa tavalla tai toisella.

Rajaveto samanhenkisten kuskien harjoittelusta kilpailunomaisesti ja kilpailun välillä on vaikeaa. Ei mikään laki tai säädös kiellä järjestämästä kaverikisoja tai harjoituksia. Näitä on mm. ajoleirit, Rotax ajopäivät, Fosari reenit jne.

En tiedä yhtään kartingtapahtumaa joista olis menty rosikseen tai tehty tutkintapyyntö. Nykyajan henki on vaan se että kun vahinko käy, haetaan syylliset vaikka kuinka kaukaa. Vrt koulun pulkkamäessä sattunut tapaturma, jossa Rehtori tuomittiin sakkoihin. Siksi nämä vastuuasiat pitää miettiä etukäteen.

Edit; henkilövahinkoja on sattunut moottoriurheilukisoissa, silloin asia menee poliisitutkintaan ja selvitetään järjestelyjen sääntöjenmukaisuus. Viime vuonna sattui toimitsijan kuolemantapaus jokkiskisassa, siinä puitiin oliko turvalueet, merkinnät, koulutus jne riittävät estämään tapahtuma. Kilpailunjohtaja vastaa siitä että kaikki tarvittava on tehty.

Edit2; siis onhan noista kartinkisoista tehty poliisille tutkintapyyntöjä syynä yleensä epäurheilijamainen käytös päällekäymisestä, kerran jopa toimitsijaa vastaan tehty tutkintapyyntö pahoinpitelystä. Onneksi jälkimmäinen ei johtanut esitutkintaa pitemmälle. Mutta en tiedä onko järjestäjää koskaan vedetty raastupaan asti, toivottavasti ei.
   
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013 22:59 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #4 : 01.10.2013 14:43 »
Sääntökirjan yleisestä osioista

5. Kilpailu

Mikä tahansa ennätysyritys, luotettavuus- tai muu koe,
matka-ajo, rallikilpailu tai rata-ajo, jossa ajetaan autolla
kilpailutarkoituksin.


--------------------

1. Autourheilun kansainvälinen johto
Kansainvälinen Autoliitto FIA, on ainoa kansainvälinen
urheiluelin, jolla on oikeus antaa määräyksiä kansainvälisten
autokilpailujen ja ennätysajojen järjestämisestä,
valvomisesta ja kehittämisestä, sekä huolehtia näiden
määräystensä toimeenpanosta.
FIA:lla on ylin kansainvälinen tuomiovalta yllämainituista
asioista syntyvissä kiistoissa.

Edellä mainitussa luki aikaisemmin määräyksien sijaan järjestää. Tuon joku vei EU:n käsittelyyn.


Kuka tahansa saa järjestää kilpailuja, mutta jos järjestät kilpailun AKK:n jäsenseuran nimissä, on sinun seurattava AKK:n säännöstöä.

Jos olette kaveriporukka, niin saatte tehdä ihan kuis lystää. Jos teette isomman tapahtuman, pitää  noudattaa  kaikkia julkisten tapahtumien määräyksiä, vakuutukset järjestäjille, järjestyksenvalvonta, bajamajat, luvat virkavallalta jnejne.

/Kimi
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #5 : 01.10.2013 20:51 »
Autokilpailujen järjestämistä yritti AKK taannoin rajoittaa erilaisilla sanktioilla. Rokkiralli, Rokkisrace ja Harrasteralli järjestää nykyään kisoja, eikä sitä mikään kiellä eikä lisenssejä evätä.
-petri-

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #6 : 02.10.2013 19:55 »
Sellaista kulki korviin, että tähän on jo aiottukin ottaa kantaa. Jos jollakulla on toimitsijapuoli lähellä sydäntä, niin sitä odotellessa ei liene vahingoksi pohtia ja ehkä viedä viestiä, että mikä on kohtuullista ja järkevää.

Nyt esimerikiksi juurikin kerhojen sisäisille harjoituskilpailuille ja vastaaville asetetaan aika järeät vaatimukset, joita ei varmasti täytä edes kaikki harrastekilpasarjat. Ei noista mikään perusteeton ole, mutta vastukset pitäisi saada minimoitua, talkoilla kun näitä käytännössä pyöritetään.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2013 19:58 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #7 : 02.10.2013 20:13 »
Tre

Kukkaruukusta ja varsinkin asian vierestä.

Akk:n mielestä (Edesmenneiden kausien karting Lajipäällikköä siteeraten)
Akk:n sääntökirjan tarkoittama Karting kilpailu on Akk:n kilpailukalenteriin hyväksytty kansallinen (tai kansainvälinen) kilpailu.
RotaxMax Challenge ja Kartingliiton kilpailut, joita ei ole hyväksytetty Akk:n kilpailukalenteriin, eivät siis ole Akk:n sääntökirjan tarkoittamia karting kilpailuja.

Asiakontexti, johon edellinen väite pitää liittää on aikuisharrastajien yleisen/kv lisenssin saamiseen.
Lisenssivakuutukseen väittämäni ei ota kantaa.

2.4.2. Yleinen luokitus
...... Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla. .......

Teoriassa aikuisharrastajan meriitit siis lasketaan Kevät- ja Syyspäräysten mukaisesti.
(Ilkeästi tulkittuna; Akk:n ei tarvitsisi myötää Kansainvälistä lisenssiä, Grade C:tä, RotaxMax Challengen voittajille.)
Mutta OIKEASTI tälläisissä tapauksissa lisenssiluokan vaihdon anominenen tehdään kaikkien "kilpailujen" ansioluettelon perusteella.

Esa
Minä mitään tiedä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä on kilpailu?
« Vastaus #8 : 02.10.2013 21:10 »
Hmm.. Käsittääkseni AKK:lle riittää että kilpailu on ilmoitettu vaatimusten mukaisesti ennakkoon AKK:lle. Näin toimitaan mm TAG Suomensarjan osalta, jolloin täyttyy ko sarjassa 5 kilpailua maaliin ajaneen vaatimus ja lisenssiluokan nosto onnistuu ihan pykälienkin mukaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa