Kirjoittaja Aihe: aloittelijan mikroautoprojektia ja (tyhmiä) kysymyksiä  (Luettu 25042 kertaa)

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Tän topicin saa poistaa, jos sitä ei katsota sopivaks tälle forumille.

Kartingin ajaminen on kiinnostanut jo useamman vuoden ajan, joten päätin hankkia oman auton oppiakseni lisää ajamisesta sekä auton huoltamisesta ja säädöistä. Tällä hetkellä ajokokemukseni rajoittuu muutamiin ajokertoihin melko vähätehoisilla vuokra-autoilla, mutta hauskaa on joka tapauksessa ollut. Huoltamisesta/säätämisestä mulla ei näiden autojen osalta ole mitään aiempaa kokemusta.

Itse projektiin:

Törmäsin nettiä selatessani melko edullisesti myynnissä olevaan tony kartin runkoon. Autossa ei ollut moottoria ja jarrut kaipasivat huoltoa, mutta tartuin kuitenkin puhelimeen tiedustellakseni myyjältä sen kunnosta tarkemmin. Hintaakin sain samalla tingittyä vielä hieman alaspäin, joten suorastaan pakkohan ne kaupat oli sitten tehdä. Mukaan sain myös nipun käytettyjä renkaita, muutamat vanteet, erikokoisia takarattaita sekä muuta pientä nippeliä. Tässä kuva autosta ostokunnossa:



Alkajaisiksi purin auton osiin ja maalasin rungon uudestaan lähelle alkuperäistä olevalla sävyllä. Ei välttämättä mikään kovin tarpeellinen toimenpide, mutta samalla siinä tuli vähän tutustuttua auton rakenteeseen. Pari kuvaa tapahtumista (huomioi "hyvät" työskentelyolosuhteet :)) ):





Siinäpä ne aikaansaannokset tähän mennessä sitten onkin. Koitan päivitellä tekemisiäni ja kysellä samalla tarvittaessa apua auton huoltoon liittyviin toimenpiteisiin.

ps. Osaiskohan joku muuten kertoa tuosta rungosta/autosta tarkemmin (esim. ikää, mihin luokkaan se on tarkoitettu ja onko se ylipäätään mistään kotoisin)? Rungosta löytyi ainakin merkintä CIK 008.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin.

Runko on merkinnän mukaan 2008 pättyneen luokituskauden peli. Tod näk -04 / -05 päätellen viistosti suunnatuista etummaisista sivuponttoonirautojen kiinnikkeistä.
Runko on vasemman puolen lisäsivuputkesta (penkin kohdalla) päätellen silloinen ICA(j) runko. Nykyisin vastaava luokka on nimeltään KF (2/3/junior). Tuolla voi päästellä mm R120, Yamaha, TAG/Rotax, jne vaihteettomilla moottoreilla. (vaihdekepin kiinnikkeet voi tietysti hitsata, jolloin kelpaa vaihteelliseenkin..)

Nyt kun peli on purettuna niin tarkista ettei missään ole ratkeamia tai halkeamia. Sitten ei muutakun moottorin hankintaan.   ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Rungosta en mitään tiedä mutta taidat olla poikamies.   8)  Tai sitten sulla on varsin ymmärtäväinen vaimo!   ;D
Meillä tarttis keskustella melko pitkään ennen ku runkoa tuodaan suihkuun..   :P

rstuning

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Vaasa
  • Moottorimerkki: Joku hiano Italialainen x)
  • Runkomerkki: Tony Kart
Sitten ei muutakun moottorin hankintaan.   ;D
Näkyi olevan täälä just kohtuu edullinen rotaxin mylly kaupan ;)

Ittellä kans vanhempi TonyKartti 5-vaihteisella 125cc koneella ja kerran päässy vasta vähä
radalle kokeilemaan/säätämään, mutta onhan nää hauskoja "leluksikin" kun vaan voimaa on tarpeeksi 8)
"If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars"

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Runko on merkinnän mukaan 2008 pättyneen luokituskauden peli. Tod näk -04 / -05 päätellen viistosti suunnatuista etummaisista sivuponttoonirautojen kiinnikkeistä.

Kyseinen runko on kyllä vanhempi. Esimerkiksi "varvasrauta" ja uuden malliset katteet tulivat vuosimalliin -03 ja ensimmäiset uudenmalliset toimitettiin -02. Väittäisin siten kyseessä olevan rungon olevan vuodelta -98-02.

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Oma veikkaukseni menisi jopa vuosimalleihin '95-'98.   ::)

(Etuponttoonin malli on "irtoamaton" ja sivukatteissakin menee vielä kylkiraudat.)

Kuva vuodelta 1995:

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Runko on merkinnän mukaan 2008 pättyneen luokituskauden peli. Tod näk -04 / -05 päätellen viistosti suunnatuista etummaisista sivuponttoonirautojen kiinnikkeistä.

Kyseinen runko on kyllä vanhempi. Esimerkiksi "varvasrauta" ja uuden malliset katteet tulivat vuosimalliin -03 ja ensimmäiset uudenmalliset toimitettiin -02. Väittäisin siten kyseessä olevan rungon olevan vuodelta -98-02.
Tonykartin Formulalla ajettiin Suomessa aikanaan ainakin Yamahaa. 2000, tai 2001 Formula korvattiin Megalla. Käsittääkseni Formulan valmistus päättyi siinä vuosituhannen taitteen tuntumassa. Jos kuvan pontoonit on alkuperäiset (luultavasti on), niiden perusteella sijoittaisin vuosimallin jonnekin 1995 tuntumaan.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

RaceReady

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
    • RaceReady
Tuollaisen olen itse ostanut uutena -96, tai siis faija osti  :P
RaceReady - Racing Specialities
www.raceready.fi

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Eipä ole tämäkään paljon edistynyt muiden elämässä tapahtuneiden asioiden sekä pienen motivaatiopulan vuoksi. Kiitos joka tapauksessa kaikille kommenteista ja infosta rungon suhteen! Pari hitsausta vaativaa halkeamaa nuissa runkoputkien liitoskohdissa olisi, pitää varmaankin hoitaa ne seuraavaksi alta pois. Fiksumpaa olis kyllä ollu hoitaa tuo homma heti alkaijaisiks. ::) Onkos tässä runko muuten ihan normiterästä vai CrMoa tai jotain? Varmaan hyvä tietää ennen hitsuutettavaks kiikuttamista.

Sitten vähän jarruasiaa... Levystä on lohkeillut vähän palasia irti. Mistähän näihin kannattaisi etsiä varaosia? Tai löytyisikö joltain palstalaiselta sopivaa tilalle (mallia/mittoja voin tsekkailla tarvittaessa paremmin)? Entä mitä näissä mikroautojen jarruja huollettaessa pitäis ottaa huomioon? Liikkuvien osien herkistelyä/rasvausta ja uudet jarrunesteet? Saako näin vanhaan autoon esim. jostain pääsylinteriin ja satulaan uusia tiivisteitä helposti ja edullisesti?

Tulipas taas kysymyksiä. Kiitos jos joku viitsii näihin vastailla. :)

Rungosta en mitään tiedä mutta taidat olla poikamies.   8)  Tai sitten sulla on varsin ymmärtäväinen vaimo!   ;D
Meillä tarttis keskustella melko pitkään ennen ku runkoa tuodaan suihkuun..   :P

Tyttökaveri löytyy. Kannustipa jopa mua tän harrastuksen pariin.  ;D

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Pientä päivitystä...

Pesin nuo jarruosat sekä pyyhkäisin mäntiä ja sylintereitä kevyesti vesihiomapaperilla. Nyt liikkuu männät taas takertelematta. Tiivisteet näytti mun silmiin siisteiltä (ei hapertumia eikä kovettumia). Mitä mieltä täällä ollaan niiden uusintatarpeesta? Alla parit kuvat.







Runkoa koitan saada hitsattavaks helmikuun puolella. Jospa tästä joskus tulis jotain.  ::)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Nytten ku jarrut on jo osissa niin itse ainaki vaihtaisin kaikki osat mitkä huoltopakettiin kuuluisi. Itsellä vielä jarrut purkamatta mutta se tapahtunee tänä viikonloppuna vielä kuitenkin. Lainaan tätä hiukan ja kysyn että mahtaako artin jarrujen osat saada ihan teollisuustarvike liikkeestä?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Ajattelin kuitenkin kasata jarrut vanhoilla tiivisteillä jarrukumirasvaa käyttäen. Nuissa ei pitäis olla mitään vikaa ja tiivisteet on aika helppo vaihtaa tarvittaessa jälkikäteenkin. Yritän myös selvitä tän auton kans aika pienellä budjetilla.

Ehjää jarrulevyä saa edelleen tarjota, jos joltain sellanen ylimääräisenä löytyy! Mitat olis seuraavat: levyn ulkohalkaisija 208mm, sisähalkaisija 134mm, paksuus 12mm. Kiinnitys kuudella pultilla.Tai jos jollain on 40mm taka-akselille sopiva jarrulevy+keskiö, niin voin harkita myös sitä.

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Jarrut niputettu:



Tuli otettua myös pari kuvaa lohkeilleesta jarrulevystä:





Ehjä käytetty jarrulevy tulikin jo ostettua tän forumin kautta, ens viikolla tulee varmaan perille. Saatan vielä jossain vaiheessa hommata suojaraudan tuohon levyn alle. Ei tekis mieli hajottaa yhtään jarrulevyä ratakosketuksen takia.

rstuning

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Vaasa
  • Moottorimerkki: Joku hiano Italialainen x)
  • Runkomerkki: Tony Kart
Mukava seurata, kun joku muukin rassaa vanhaa TonyKarttia :)
Mullakin on 125cc 5-vaihteisella koneella vanha ICC auto jolla jo
vähä pääsin viimekesän lopulla kokeileen, kunnes meni kannentiiviste
ja siitäjohtuen kansi halki :P

Mulla oli ainaki toinen jarrupääsylinteri kusassu nesteet pihalle nyt kun auto on
nostettu pystyyn autotallissa... Voi kun malttaiskin ostella uusia osia. :-\
"If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars"

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Nuo jarrulevyjen "chippaantumiset" on ihan arkipäivää, eikä haittaa mitään niin pitkään kun jarrupala ei koloon putoa.
Osa jarrulevyistä on jo tehtaalta "tähtimäisiä".
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Jep jep, kivoja laitteitahan nämä on. Vielä kun pääsis joskus ajamaankin...  ;D

Mietin itekkin nuiden jarrulevyn lohkeamien merkitystä. Liekö sitten vaikutusta jarrupalojen kulumiseen, jos levystä on irronnu reippaasti tavaraa? Mulle tarjottiin tosiaan ehjää käytettyä levyä, joten ostopäätös oli helpompi tehdä (Kiitos vielä nimim. Team Laineelle hyvin sujuneista kaupoista!). Uuden ostamista olis varmaan pitäny harkita kauemmin. Ajattelin tosiaan jossain vaiheessa hommata vielä sen suojaraudan jarrulevyn alle, mutta täytynee siitä huolimatta pitää tuo vanha laikka tallessa. Tiedä vaikka tulis joskus käyttöä.

Tänään, tai no eilen, tuli purettua taka-akselia sen verran, että vanha levy mahtui pois ja uusi paikoilleen. Näihin on työläämpi vaihtaa jarrulevy kuin useimpiin henkilöautoihin. ;D Tässä "uusi" levy on jo löytänyt paikkansa:



Pitää vielä kasata tuo taka-akseli loppuun ja putsata sitä hieman, sitten oliskin jo jotain toistaiseksi valmista tässäkin autossa.

Jarrusatulan kans mulla kävi pieni moka. Sain kaks satulaa tän auton mukana ja otin parempikuntoisen työn alle. Nyt kuitenkin tajusin, ettei tuo satula sovi suoraan paikalleen. Mistähän autosta se edes mahtaa olla. Ajattelin sovitella paremmin tuota väärää satulaa autoon sitten kun laitan taka-akselin paikoilleen. Jos se on pienellä vaivalla laitettavissa kiinni, niin taidan siihen edelleen päätyä. Tässä yksi kuva havainnollistamaan asiaa (satulanpuolikas on väärällä puolella kannakettaan, mutta kuva oli helpompi ottaa tuolta puolelta):


Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Moi,

näyttää noissa kuvissa siltä, että rungon jarrunpuoleinen aisa on pystyssä, tarkista ja suorista ennen hitsaamista. Runko om CrMo- putkea, hyvä hitsauslanka/ lisäaine on rst.

Kuvassa sovittelet jarrua runkoon, noihin kiinnityksiin tulee laakeripukki kiinni, jarrusatula tulee laakeripukkiin.

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Moi,

näyttää noissa kuvissa siltä, että rungon jarrunpuoleinen aisa on pystyssä, tarkista ja suorista ennen hitsaamista. Runko om CrMo- putkea, hyvä hitsauslanka/ lisäaine on rst.

Kuvassa sovittelet jarrua runkoon, noihin kiinnityksiin tulee laakeripukki kiinni, jarrusatula tulee laakeripukkiin.

Kiitos lisätiedoista! Rungon suoruudesta tai kieroudesta en paljon ymmärrä, omaan silmään se näyttää aika suoralta. Voitko vähän tarkentaa tietämättömälle miten tuon aisan pystyssä olemisen vois tsekata? Vai silmälläkö se pelkästään tehdään?

En sovitellut jarrusatulaa laakeripukin kiinnityksiin, ehkä nämä kuvat selventää tilannetta:







Jarrusatula ei ollu paikoillaan ostohetkellä, mutta tuohon tyyliin sen järkeilisin tulevan kiinni. Neuvokaa toki jos oon ihan hakoteillä. ;D Osat ei nuissa kuvissa oo tietenkään ihan oikeilla paikoillaan, vähän sinnepäin vaan.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Moi,

olet oikeassa jarrusatulan suhteen, en nähnyt edeltävästä kuvasta, että runkoon on hitsattu erillinen jarrusatulan kiinnike.

Rungon oikaisuun on hyvä tee-itse-ohje tuolla (MKR:n kirjoittama):

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=6201.0

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Moi,

olet oikeassa jarrusatulan suhteen, en nähnyt edeltävästä kuvasta, että runkoon on hitsattu erillinen jarrusatulan kiinnike.

Rungon oikaisuun on hyvä tee-itse-ohje tuolla (MKR:n kirjoittama):

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=6201.0

Juu, se kuva oli kyllä vähän huono. Kiitos vielä tuosta ohjeesta, täytyy tsekkailla sitä jossain vaiheessa.  :)

Hiltupe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: Intrepid
Moi,

näyttää noissa kuvissa siltä, että rungon jarrunpuoleinen aisa on pystyssä, tarkista ja suorista ennen hitsaamista. Runko om CrMo- putkea, hyvä hitsauslanka/ lisäaine on rst.

Kuvassa sovittelet jarrua runkoon, noihin kiinnityksiin tulee laakeripukki kiinni, jarrusatula tulee laakeripukkiin.

Hei.
Elkää vain menkö sekoittamaan jaloa metallia epäjaloon, varsinkin jos on jarru korvakko kyseessä.
RST on ruostumaton teräs ja CrMo cromimolupdeeniseosta.
Kyllä sen kiinni saa mutta murtolujuus laskee huomattavasti.

Hitsattaessa pitää käyttää samaa seosta olevaa lisäainetta kuin perusaine.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Hei,

samalla tai jalommalla aineella. Rosteria käytetään usein, jos ollaan epävarmoja hitsattavien metallien seoksesta tai halutaan, päinvastoin kuin kirjoitit, luja ja venyvä liitos. Opiskelepa vaikka tuo:

http://www.esab.fi/fi/fi/support/upload/Korjaushitsaus_hitsausohjeita.pdf

Minulle jäi myös epäselväksi, onko sinusta RST vai CrMo jalompaa, oikea vastaus on RST.

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Runkoa en ajatellut itse hitsata, ei oo laitteita eikä taitoa CrMo:n hitsaamiseen. Neuvot on kuitenkin tervetulleita, sillä ehkä niiden avulla ei tule ihan niin helposti kusetetuksi metallipajalla. :D

En malttanut olla mittailematta runkoa, vaikka en sitä Nyssen linkkaaman ohjeen mukaan pystynytkään täysin tekemään tiettyjen osien irrallaan olemisen vuoksi. Mittasin "akselivälin" taka-akselin laakeripukin kiinnityspisteestä etupään olka-akselin kiinnityspisteeseen. Molemmilla puolilla "akseliväli" osui n. millin sisään. Asian selventämiseksi merkkasin mittauspisteet tähän kuvaan:



Tokikaan tuo mittaus ei huomioi olka-akselin ja taka-akselin heittoja millään tavalla, mutta eikö tällä jotain informaatioarvoa pitäisi kuitenkin olla? Kuulisin mielelläni viisaampien näkemykset asiaan.


Jarruletkut (tai ainakin liitin toisen letkun päässä) menee uusiks. Mitenhän standardimitoilla nuo liittimet on?


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Molemmilla puolilla "akseliväli" osui n. millin sisään

Runkoputken "kehikko" on ainakin tuossa suunnassa suora. Kun saat akselit paikoilleen niin mittaa vielä renkaiden "korkeudet". Siinä saa olla 2-3mm heittoakin, ilman että tuntuu yhtään missään. Kun kokoat rungon, niin laita se perus-säätöihin, joilla sitten pystyykin ajamaan huoletta kesän tai pari. Korkeintaan akselien leveyksillä eri renkaiden pidoille säätäen.  :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Molemmilla puolilla "akseliväli" osui n. millin sisään

Runkoputken "kehikko" on ainakin tuossa suunnassa suora. Kun saat akselit paikoilleen niin mittaa vielä renkaiden "korkeudet". Siinä saa olla 2-3mm heittoakin, ilman että tuntuu yhtään missään. Kun kokoat rungon, niin laita se perus-säätöihin, joilla sitten pystyykin ajamaan huoletta kesän tai pari. Korkeintaan akselien leveyksillä eri renkaiden pidoille säätäen.  :)

Joo, se pitäis muistaa siinä vaiheessa sitten tehdä. Muutenkin kuulostaa järkevältä tutustua auton käytökseen ensin perussäädöissään. Kiitos vastauksesta!

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Moi,

täytyy onnitella noista kuvistasi, olet kyllä nähnyt vaivaa asian saadaksesi tietoa. Nyt mittakuvastasi päätellen olet mitannut saman puolen C-palalta takalaakeripukkiin, se ei kerro mitään. Ota ristimitta (vasen C-pala - oikea takalaakeripukki ja päinvastoin).

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Moi,

täytyy onnitella noista kuvistasi, olet kyllä nähnyt vaivaa asian saadaksesi tietoa. Nyt mittakuvastasi päätellen olet mitannut saman puolen C-palalta takalaakeripukkiin, se ei kerro mitään. Ota ristimitta (vasen C-pala - oikea takalaakeripukki ja päinvastoin).

Otin juuri tuon mainitsemasi ristimitan, siinäkin oli eroa n. 1 mm puolien välillä. Onko sulla joku perustelu sille, että akselivälin mittaaminen ei kerro mitään rungon suoruudesta? Linkkasit mulle ensin ohjeen, jossa on neuvottu tekemään em. mittaus. Tietty mun mittaus oli siinä mielessä puutteellinen, ettei akselit ollu paikallaan, mutta eikö tuo siltikin kerro rungon suoruudesta/kieroudesta pituussuunnassa? En mitenkään pahalla kysele. Oon vaan (ainakin vielä tällä hetkellä) eri mieltä asiasta. :)

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Moi,

akselivälin saa samaksi monella tavalla, esim vääntämällä c-palaa tai taivuttamalla rungon toista etunurkkaa. Tällöin mitta täsmää, mutta auto kääntyy aivan eri lailla vasemmalle kuin oikealle. Näitä on kisaviikonloppujen suoristeluissa nähty. Ristimitta eliminoi pahimmat viritykset. Vielä, jos laitat 8/10 mm tapin c- palan pultinreikien läpi ja mittaat tapin päästä laakeripukkiin, näet, ovatko c-palat kohdillaan.


Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Moi,

akselivälin saa samaksi monella tavalla, esim vääntämällä c-palaa tai taivuttamalla rungon toista etunurkkaa. Tällöin mitta täsmää, mutta auto kääntyy aivan eri lailla vasemmalle kuin oikealle. Näitä on kisaviikonloppujen suoristeluissa nähty. Ristimitta eliminoi pahimmat viritykset. Vielä, jos laitat 8/10 mm tapin c- palan pultinreikien läpi ja mittaat tapin päästä laakeripukkiin, näet, ovatko c-palat kohdillaan.

Aivan, tuotapa en huomannut ajatella ollenkaan. Kiitoksia tarkennuksesta! Tein vielä tuon tappimittauksenkin, heittoa siinä oli taas n. 1 mm. Ainakin toistaiseksi vaikuttaa siis ihan hyvältä.

Kahlittu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Tuli tilattua kolme raidetangonpäätä, jarruletkut ja jarrulevyn suojarauta. Vanhat raidetangonpäät oli ruostunu aika tiukasti kiinni raidetankoihin, mutta lähti ne kuitenkin pienellä suostuttelulla irti. Jospa sitä seuraavana siistis vähän nuita katteita ja kävis viemässä rungon hitsattavaks.


 

Team Laine Verkkokauppa