Moi!
miten tuolla; pitääkö kalusto olla uutta? Mikä runko / moottori on kärjessä ja millaisella budjetilla kauden pystyy MM-sarjassa ajamaan? Jos ei oteta huomioon kuljetuskalustoa yms asioita. Pelkkä kalusto + kisakulut ja matkakulut paikanpäälle.
Jos ajatellaan että oikeesti haluaisi taistella kärkisijoista.
Pääseekö suoraan muuten MM-sarjaan vai pitääkö olla jokin tietty lisenssi?
t. Toni
Kalusto ei tarvitse olla uutta, mutta hyvin huollettua. Kärjessä Divisioona I:ssä eli pääluokassa ovat MS Kart ja Andersson -rungot, myös muutama PVP on ollut kärkipaikoilla. Suurin sarjataso Superkartissa on EM ja sinnekin pitää olla vähintään kansainvälinen B-lisenssi eli tarkoittaa sitä että ennen EM-kisoja pitää ajaa vähintään pari pienempää kisaa.
Voin kertoa että jos ei ole kokemusta mistään formulasta, niin kärkipaikoista on turha haaveilla. Taso on kärjessä niin kova että se vaatii tunteja ja vielä kerran tunteja testeissä. Ja valitettavasti noi Suomen radat ovat jotain muuta kuin esim. Hockenheim.
Kulupuoli on hyvinkin vaihteleva. Me kuljetettiin ekana vuonna kalusto itse kisapaikalle Suomesta eli laivalla Saksaan ja sieltä eteenpäin. Pelkästään tuo väli on reilu pari tonnia isommalla autolla. Jos joutuu menemään rahtipuolelle, hinta nousee entisestään. Sitten tietysti onko kisa esim. Saksassa tai Hollannissa vai peräti Ranskassa, siinäkin on tuhannen kilometriä eroa, joka tietysti vaikuttaa kustannuksiin. Oma lukunsa on vielä jos joutuu menemään Britteihin tuolla omalla kalustolla.
Kalusto on Div-I -luokassa n. 20 000 - 30 000 riippuen moottorista ja muista oheislaitteista uutena, mutta esim. tuollainen meidän tehdasviritetty hiilikuitukatteinen laite maksaa käytettynä 16 000 euroa sisältäen tiedonkeruun, shifterin jne. eli n. puoleen hintaan uuden hinnasta.
Sitten toinen vaihtoehto on vuokrata kalusto ja lentää paikan päälle. Huonona puolena on se että tehdaspaketit maksaa paljon ja yksityisten vuokraamat poikii aika usein. Myös kulkupuolella on eroa aika paljon.
Toki suhteellisen hyviä paketteja löytyy tuolta Brittien sarjasta, jossa Paulakin on ajamassa. Se on hyvä paikka lähteä liikenteeseen ja opetella hommaa suhteellisen edullisin kustannuksin, vaikka tuosta 125cc luokasta.
Lisätietoa voit kysellä allekirjoittaneelta vaikka osoitteella info@teamlaine.fi