Kirjoittaja Aihe: RMC:n pistelasku  (Luettu 7008 kertaa)

Sponssori

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
RMC:n pistelasku
« : 25.10.2013 18:20 »
MPT-racing sivuilla olevat Rotaxin (ainakin Maxin) pisteet ovat nyt pari kertaa muuttuneet. Onkohan pisteet vieläkään sääntökirjan mukaisesti oikein?

Sääntökirjassa sanotaan:

"Max: 10 osakilpailua, joista lasketaan mukaan 8:n parhaan osakilpailun pisteet kansallisen RMC sarjan lopputulokseen."

Osakilpailu puolestaan määritellään että se koostuu prefinaalista ja finaalista, joista kummastakin annetaan eri tavalla pisteitä, mutta ne ovat yhdessä yksi kilpailu, joita siis on kaudessa yhteensä kymmenen.

Eikö silloin kahdeksan parasta kilpailua valita siten, että laitetaan kaikkien kymmenen kilpailun pisteet, jotka siis ovat summia ko. kilpailun prefinaalien ja finaalien pisteistä, paremmuusjärjestykseen ja otetaan niistä kahdeksan parasta. Näiden kahdeksan summa on sitten kokonaispistemäärä.

Tästä voidaan sitten poiketa, jos tulee hylkäyksiä, joiden aiheuttama nolla pistettä otetaan mukaan kahdeksaan parhaaseen.

Nyt RMC:n tulosluettelossa on laskettu pisteet siten, että kymmenen osakilpailun tuloksista on otettu pois kaksi huonointa pre-finaalia ja finaalia, joka on eri asia kuin sääntökirjassa esitetty tapa. Tietysti näinkiin voitaisiin laskea, jos säännöissä niin määrätään, mutta kun ei määrätä. Pre-finaali ja finaali muodostavat kilpailukokonaisuuden jota pitää arvioida kokonaisuutena.

Lisäksi loppupisteistä näyttää puutuvan sääntökirjan bonuspisteet eli ne joista mainitaan, että:

"Kilpailija saa 1 bonus pisteen jokaisesta kilpailusta johon osallistuu aktiivisesti mikäli hän osallistuu vähintään 4 kilpailuun."

Sääntökirjassakin on parantamista. Siellä on pistelaskun kohdalla mm. lause:

"Kokonaistilanteeseen laskettavat/kokonaistilanteesta vähennettävät pisteet ovat parhaan/huonoimman pre-finaalin ja finaalin pisteet."

Ainakin minulle jää hämäräksi, mitä tällä tarkoitetaan? Parhaimmillaan tämä on toistoa ja pahimmillaan ristiriita. Ainakaan se ei tuo mitään uutta tuohon aiempana olevaan ohjeeseen. Lisäksi siellä on seuraava teksti:
 
"Mikäli kilpailuja ajetaan vähemmän kuin 10, vähennetään kilpailujen kokonaismäärästä aina kaksi huononta prefinaali ja finaali tulosta. Mikäli kilpailuja ajetaan kuusi vähennetään vain yksi huonoin pre finaali ja finaali tulos ja mikäli kilpailuja ajetaan viisi tai vähemmän, kaikki tulokset lasketaan mukaan lopputulokseen."

Tämä kuvaa nyt sen tavan miten pisteet on laskettu, mutta 2013 kisoja ajettiin 10, eikä tätä siis pidä soveltaa.

Kun tähän sarjaa kuitenkin osallistuu 50+ kuljettajaa ja kauteen täytyy investioida tuhansia euroja, olisi hyvä jos pisteetkin laskettaisiin sääntöjen mukaisesti, vaikka laskutapa ei mitään ainakaan kärjen osalta varmaan muutakaan.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #1 : 26.10.2013 07:08 »
Moi,

tämä oli kolmas kausi, kun RMC:ssä sai vähentää kaksi huonointa pre- ja kaksi huonointa finaalitulosta. Ei siis osakilpailua. Teppo Kallion ylläpitämä pistelaskujärjestelmä ansaitsee erityiskiitoksen, usein pisteet ovat olleet näkyvissä heti kisapäivän päätteeksi.

Bonuspisteet näyttävät kyllä nollaa, mutta se ei muuta mitään, ainakin 20 parhaan osalta kaikille tulisi 8 pistettä lisää.

Ja tosiaan osallistuu 50+ kuskia, tänä vuonna pisteitä sai 161 kilpailijaa, osallistujia oli toki enemmän.

harrilpr

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Just 4 Fun
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #2 : 26.10.2013 21:07 »
Miksi bonuspisteitä saa vain 8?
Säännöt sanoo että jokaisesta kilpailusta saa 1 pisteen jos osallistuu vähintään 4 kilpailuun.

Miten sääntöjä pitäisi tulkita jos ajaa vain 9 kilpailua, niin lasketaanko loppupisteisiin vain 7 kilpailun tulokset?

Se täytyy muistaa että tuolla RMC pistetaulukossa ei näy hylkäykset, hylätyn "tuloksen" 0-pistettä pitää laskea loppupisteisiin.


teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #3 : 26.10.2013 23:50 »
jos kuski on jättänyt yhden kisan ajamatta lasketaan se ns nollapiste kisaksi.

Sponssori

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #4 : 27.10.2013 15:09 »
MPT:n sivuilla samassa paikassa kuin toisaan sinänsä hyvä ilmoittautumis- ja tulosjärjestelmä on ladattavissa Säännöt 2013 dokumentti. Siinä esitetään tuo toinen pistelaskutapa. Onko nyt sitten tosiaan niin, että jo kolme vuotta on pisteet laskettu eri tavalla kuin säännöissä?

Tämähän on täysin kestämätön tilanne. On olemassa säännöt, joista on mihinkään kirjaamattomia muutoksia, joita sitten sovelletaan. Vainoharhaisessa luonteessani herää heti epäilys, että tämä koskee myös teknisiä sääntöjä. Säätökirjasta huolimatta myös terästetyllä polttoaineella ja ylikokoisella moottorilla ajaminen ovat varmaan myös sallittuja...ja varmaan muutama muukin poikkeus on olemassa... ;)

Mutta vakavasti puhuen: tämä on jo sen kokoista bisnestä, että sen pitää perustua mielummin yksikäsitteisiin ja julkisiin sääntöihin (vaikka  F1:ssäkin näyttää olevan mahdollistoa oikoa ja ajaa radan ulkopuolla miten sattuu). Sinällään on sama miten nämä pisteetkin lasketaan, kunhan tapa on kirjoitettu etukäteen sääntöihin. Omasta mielestäni tämä tapa, jota nyt käytännössä käytetään on kyllä outo. Loogisempi ja oikeudenmukaisempi olisi se mikä löytyy säännöistä.Prefinaali ja finaali kuuluvat samaan kilpailuun. Voittopokaalitkin jaetaan ainoastaan lopputuloksen perusteella.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #5 : 27.10.2013 17:59 »
Moi,

viime vuonna nuo sääntökohdat oli kirjoitettu vähän selkeämmin. Vainoharhaa paremmin toiminee kysyä, kuten täällä teitkin, kaikki kilpailijat kyllä tietävät, miten asiat ovat.

Miten mielestäsi se olisi reilumpaa, jos kokonainen kisa ruksattaisiin? Nykyinen systeemi antaa mahdollisuuden säilyttää pren hyvät pisteet, jos vaikka finaalissa tulee keskeytys. Tai toisinpäin, kuten Nicholas Leva pari vuotta sitten Joensuussa, lähti takarivistä slikseillä ja voitti. Olisiko päivä pitänyt ruksata epäonnistuneen pren takia?

Voittopokaalit eivät olisi menneenä kolmena vuonna vaihtaneet omistajaa, vaikka systeemi olisi ollut toinen.

Vainoharhaista luonnettasi varmaan helpottaa myös tieto, että MPT- racingin koneet avattiin tänään Zuerassa Rasmus Markkasen upean Grand Finaali- suorituksen ansiosta. Tekniikkahylyt menivät, kuten Suomen sarjassakin, muille tiimeille.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #6 : 28.10.2013 08:46 »
Jos huomaatte jotain räikeätä virhettä tuloslaskennassa, niin yhteys minuu suoraan. Yhteystiedot on siellä rekisteriselosteessa.
Pistelaskussa pyritään kauden aikana tulosten kirjaamiseen viimeistään pari päivää kisan jälkeen.
Kahdessa viimeisessä kisassa pisteet kirjataan heti samana päivänä, jotta sarjan joka luokan kolme parasta olisi sunnuntain viimeisten lähtöjen jälkeen selvillä. Aikaa tähän menee noin yksi tunti.
Tuossa vaiheessa kaikki mahdollinen pisteiden viilaus ei vielä ole kunnossa, pääasia on ne kolme parasta kussakin luokassa.

Tässä syksyllä, kun poistelin Max luokasta Eestiläisiä kilpailijoita, pääsi hetken aikaa olemaan tilanne, jonka aikana huonoja eriä oli poistettuna vain yksi pre ja yksi finaali. Pahoittelen tilannetta.
Junior luokasta on vielä poistamatta Eestin kilpailijat. Teen sen lähiaikoina.

Kun kaikki mahdollinen on kunnossa, päivitän bonukset. Ne tuskin vaikuttaa kymmennen ensimmäisen kilpailijan sijoitukseen eri luokissa.

Marraskuussa generoin luokittain kymmenen parhaan kilpailijan vuosinumerot ensi vuodelle.
Joulukuussa pääsette itse siirtämään vuosinumeroitanne seuravalle vuodelle.
Uudenvuoden jälkeen sillä hetkellä vapaana olevat vuosinumerot on vapaata riistaa.

Pistelaskusääntöihin en ota kantaa.

Terveisin
Teppo Kallio
Tulosjärjestelmän ylläpito.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Sponssori

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #7 : 28.10.2013 20:23 »
Kommentoinpa vielä tätä reiluutta sen verran, että minusta reiluin tapa laskea sarjan pisteet olisi yksinkertaisesti laskea kaikki pisteet yhteet. Silloin mukaan tulisivat kaikki hyvät ja huonot suoritukset ja saataisiin kuskit paremmuusjärjestykseen. Sarjan voittajaksihan halutaan se ajaja, joka hallitsee kokonaisuutena kaikki kelit, kaikki radat ja kaikki tilanteet nopeimmin. Miksi pitäisi antaa mahdollisuus jättää sitten joitain huonompia suorituksia pois? Ne ovat samalla tavalla suorituksia kuin hyvätkin suoritukset. Samasta syystä pitäisi kilpailut käsitellä kokonaisina. Niissäkin voi olla  hyviä ja vähemmän hyviä vaiheita, jotka kaikki vaikuttavat kokonaispisteisiin. 

Nyt pisteet tietysti pitää laskea niinkuin ne on laskettu, kun kerran sellainen kirjaamaton sopimus on ollut olemassa. Jos ensi vuonna toimitaan samalla tavalla se on ihan OK. Mutta toivottavasti se on ensi vuonna myös kirjattu sääntöihin.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #8 : 28.10.2013 21:24 »
Näin kilpailijana koen, että "harrastesarjassa" on hyvä, kun on inhimillisille virheille varaa eikä peli ole pelattu yhden tai kahden mokan takia.
Siis, jos vaikka ketjut jäi löysälle finaalin mennessä.

Myös kolaritilanteissa, jossa on täysin syytön omaan keskeytykseen harmittaisi enemmän ja tuntuisi oikeusmurhalta, jos se lähtö laskettaisiin mukaan.

Sääntötekstit voi tietysti selkeyttää, jos/kun niissä on virheitä. Käsittääkseni kilpailijat on aina ollut tietoisia järjestelmästä.

Ja se on hyvä, että nimimerkki Sponssori on asioista kiinnostunut  :)

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: RMC:n pistelasku
« Vastaus #9 : 30.10.2013 22:45 »
Kesken kauden sattuneet loukkaantumiset on myös syy ettei kaikkia kisoja lasketa. Parhaalla kuljettajalla on mahdollisuus näin voittaa sarja vaikka yksi viikonloppu jäisi ajamattakin.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%


 

Team Laine Verkkokauppa