Tervehdys ja ketterää Joulun odotusta kaikille.
Koostan tässä pyynnöstä näkyville suppeaa raporttia Vierumäellä 17.11.2013 pidetystä SM-sarjan keskustelutilaisuudesta, lähinnä siksi että katkaistaan samalla siivet liikkeelle lähteneiltä huhuilta.
Huhuista sen verran että ko tilaisuudessa ei päätetty mitään, vaan tilaisuuden tarkoitus oli kuulla SM-sarja "asiakkaita" sekä järjestäjiä, jotta sarja kehittyisi myötä- eikä vastavirtaan. Tilaisuuteen oli myös vapaa pääsy sekä esim reissussa olleita tiimejä/tahoja on haastateltu asian tiimoilta jälkeenpäin esilletulleista aiheista.
Paikalla siis keskustelu velloi jotakuinkin tähän tyyliin: (täysin muistista..)
---------------------------------------------------------------------
Henri Niskanen esitteli itsensä ja toivotti paikalla olijat tervetulleeksi.
(Henri on Kartingin uusi lajipäällikkö, jos joltakin on mennyt asia ohi suun)
Samalla ryystettiin tarjolla ollutta kaffeeta.
Henri esitteli alustavaa kalenteria ensi kesältä SM:ien osalta, jossa vielä tarkentumista tapahtuu kun esim CIK:in kalenteri julkaistaan.
Kellään järjestäjällä ei (ainakaan tässä vaiheessa) taida olla jo sovittuja esteitä millekään viikonlopulle, joten kalenterin osalta homma on bueno toistaiseksi.
Alustavasti keskusteltiin "Trophy"-tason kilpailuiden järjestämiseksi kauden alkuun, jossa kilpailijat voisivat hakea tuntumaa/säätöjä, jottei tarvitsisi lähteä ajamaan kalliita testejä ulkomaille kauden alkuvaiheessa.
Keskusteltiin osanottajamääristä, sekä mahdollisuudesta ilmoittajaporkkanaksi, että AKK palauttaisi esim kauden puolessa välissä xx% osuuden sarjamaksusta aikaisin sarjaan ilmottautuneille. Myös "kerta"-osanottajille osallistumiskynnystä tulisi madaltaa. (nostaa viimeisen osakilpailun osanottajamäärää)
Keskusteltiin myös Kartingin SM-sarjalle mahdollisesti saatavilla olevasta sponsorista. Osakilpailujärjestäjät (seurat) ovat yksitäisenä organisaatioina liian pieniä saamaan sarjalle sponsorisopmusta, mutta AKK:lla asiaan löytyisi varmasti riittävää muskelia. ( Ai haluat mainostaa Neste rallissa? - Meillä olisi tämmöinen Kartingin SM-sarja...) Loppujen lopuksi Kartingin SM-Sarjan saisi varsin näyttäväksi suhteellisen pienellä panostuksella. Osakilpailujärjestäjien panos SM-sarjan pyörittämiseksi on jo varsin suuri. Käytännössä taloudellista hyötyä osakilpailun järjestämisestä ei synny. Kahviosta saatavilla olevilla tuotoilla järjestellään saunaillat talkooväelle, jota lähes koko kilpailuorganisaatio on enemmän tai vähemmän.
Keskusteltiin mm tuomariston / kilpailun sihteerin lisenssivaatimuksista.
(tupakoijat ryntäsivät pihalle ja itse tiristin lisää kahvia pannusta)
Keskustelu siirtyi ensi kaudella ajettaviin SM-luokkiin sekä niiden teknisiin ominaisuuksiin mm moottoreiden osalta. Tulevat/ tulleet moottoriluokitukset hämmentävät KF-luokkia vielä lisää ja parhaillaan on tilanne ettei esim vanhoja moottoreita huolleta, koska ei ole varmuutta millä virveleillä keväällä kurvaillaan. Periaatteessa "siirtymävaihe" on syöty, mutta virallinen huhu tietää kertoa että CIK työstää parhaillaan KF moottereille seuraajaa, jolloin nyt tehtävä ratkaisu voi jäädä jokatapauksessa toivottoman lyhyeksi. Pysyminen nykyisissä on mahdollista, mutta käyttöikää moottoreille kyllä tulee kohtuullisesti. Keskustelu velloi aiheen ympärillä pitkään ja eri näkökantoja sekä skenaarioita käytiin läpi. Yhtenä aiheena tämän yhteydessä tuli KF2 moottorien vähyys suomenmaalla ja sen mukana nousi vireille ajatus jos KF2 luokka ajaisi kerrastapoikki SM-kilpailun ja KZ2 luokka sarjamuotoisesti.
Allekirjoittanut (Markku Ryynänen) lähetti tässä kohtaa (erittäin paljon laimennetut) terveiset kentältä kauden 2013 kevään sähläyksestä sääntöjulkaisun osalta. -> AKK:n julkaisussa 4/2012 oli jo ilmoitettu että vuonna 2013 ajetaan KZ2 luokassa vuoden 2008 eteenpäin olevilla luokkareilla. Näillä lähtötiedoilla sarjatyöryhmäkin laati sarjasääntöluonnoksen, mutta jossain välissä kuitenkin AKK:n julkaisemaan sääntökirjaan oli ilmaantunut kirjaimet "KZ2" otsikkoon jonka alla määritellään kaikki moottorit 2012 luokituksen mukaisiksi. Vaikka tästä virheestä huomautettiin sarjatyöryhmän sisältä sekä myös kentältä suoraan AKK:lle, niin ko sääntökohtaa ei saatu muutettua kevään aikana. Lopputuloksena oli yksi (1) KZ2 luokkaan ilmottautunut kuljettaja kaudelle 2013. Allekirjoittanut lähetti kevään 2013 tapahtumista AKK:lle lisäterveiset että AKK:n omissa säännöissä on mainittu rikkomus nimeltä: "lajia vahingoittava teko".
Uusien KF3 moottoreiden luokituksen osalta paikalla olleiden tiimien vetäjät olivat niiden sallimisen kannalla, sekä vanhojen nyt käytössä olevien muuttamisen salliminen vastaamaan uutta luokitustodistusta. Tiimien kokemuksen mukaan vanhan luokituksen moottori muutettuna uuden luokkarin mittoihin vastaa (tai ainakin erittäin lähelle) uuden luokituksen mukaista moottoria radalla. Tämä käytäntö ei pakottaisi hankkimaan uuden luokituksen moottoreita, tilanteessa jossa näköpiirissä on kuitenkin moottoreiden täydellinen uudistuminen. Luokituksen mukaisesti varaosia olisi saatavilla nykyiseen kantaan v 2018 asti. Jälleen asiasta kehkeytyi runsasta ja asiallista keskustelua.
(nikotiinin orjia vietiin taas ja kaffepannu sai myöskin jälleen kyytiä)
Seuraavaksi keskustelu siirtyi sarjaan valittuihin renkaisiin sekä kentältä saapuneisiin kommentteihin niistä. Valitun VEGA rengasmerkin edustaja (potilas Saarinen) kertoi että ko merkin ensivuoden rengasseokset tulevat olemaan kautta linjan kovemmat verrattuna tämän vuoden seoksiin.
Sarjatyöryhmän kokoonpanosta, sen roolista ja tehtävistä keskusteltiin muutama tovi. Pääosin sarjatyöryhmä saa kerättyä hyvin dataa kisatapahtumista, järjestäjiltä, kuljettajilta, tiimeiltä jne mutta tiedon saattaminen hyötykäyttöön asti sarjan edistämiseksi ontuu vielä. Mietittiin mahdollisuuksia koostaa/välittää tietoa sarjatyöryhmältä AKK:lle kauden kuluessa.
Keskustelu siiryi pois SM luokista KF6 / Raket aiheeseen ja siitä aiheet alkoivatkin jo ryntäillä pitkin seiniä ja allekirjoittaneelta katosi lanka kokonaan. (naapuri ampaisi taas tupakalle. Kahvikin oli jo kylmää)
Tilaisuus lopeteltiin ja morjesteltiin toisemme.
---------------------------------------------------------------------
Jälkipelejä käytiin puhelimitse/maileilla ja esiin tuli esim ehdotus KF2 sekä KZ2 luokan ilmoittautumisen avaaminen niin aikaisessa vaiheessa että pystyttäisiin riittävän ajoissa määrittelemään kerrastapoikki/sarjamuotoinen kisailu. (tavoitteena olisi tietysti että molemmissa luokissa olisi kuljettajia sarjamuotoisiin kapinoihin asti)
Tässä oli keskustelutilaisuuden satoa, Silvuplee.
Jos jollakulla SM-sarjaan osallistuvalla on mielessä asioita/toiveita/ehdotuksia, eikä keksi mitään reittiä mitä pitkin viedä niitä eteenpäin -> Laita vaikka yksäriä minulle. Vien kaikki terveiset lyhentelemättönä perille ilmaiseksi. (toki pieni voitelu auttaa aina
)
Terveisin,
Markku Ryynänen
SM-Karting sarjatyöryhmän jäsen