Kirjoittaja Aihe: RMC säännöt 2014  (Luettu 6795 kertaa)

harrilpr

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Just 4 Fun
RMC säännöt 2014
« : 07.02.2014 11:06 »
Onkos kuka ehtinyt jo perehtymään sääntöihin?

Onko muita muutoksia viime vuoteen kuin polttoaine ja öljy!

3.7 Polttoaine
Järjestäjä määrää huoltoaseman ja mittarin josta kilpailussa käytettävä polttoaine tulee hankkia. Huoltoasema ja mittari ilmoitetaan kilpailukutsussa.
Käytettävä voiteluaine on Rotax 297461 XPS Full Synthetic oil.
Polttoaineen ja voiteluaineen sallittu sekoitus suhde on 2-3%.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #1 : 08.02.2014 13:44 »
Eikös tämä ole ollut suunnilleen näin aiemminkin? Vai?

Polttoainesäännön käytännön hyöty on...mikä? Miten se on tosiasiassa valvottavissa?


"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #2 : 08.02.2014 16:28 »
Eikös tämä ole ollut suunnilleen näin aiemminkin? Vai?

Polttoainesäännön käytännön hyöty on...mikä? Miten se on tosiasiassa valvottavissa?
Polttoaineesta on kyseiseltä mittarilta otettu vertailunäyte ja polttoaineen tarkastuksessa tuota käytettävää polttoainetta vertaillaan vertailunäytteeseen. Teettää paljon töitä mitata jokainen polttoaine. Myös öljyt pitää tarkistaa. Aukoton tuo ei nykyisillä mittauslaitteilla ole, mutta tuollainen tarkempi analysaattori taas maksaisi n. 30000 euroa. On siis helppo ymmärtää miksi käytetään tuota hieman yksinkertaisempaa mittalaitetta.
Tavoitehan on että kaikilla olisi sitä pumppubensaa eikä kemistien sekoituksia.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #3 : 08.02.2014 17:42 »
Lainaus
Tavoitehan on että kaikilla olisi sitä pumppubensaa eikä kemistien sekoituksia.

Juuri näin.

Kun bensa on vakioitu ja öljy kaikilla samaa, on helppo mitata sähkönjohtavuusväli 2-3% seoksilla. Tällöin tiedetään, mitä mittarin pitää näyttää. Luulisin prosentin eron seoksessa tekevän noin 2 yksikön eron. Tarkkaa, helppoa ja tasapuolista.

Vertailun vuoksi olen ollut mittaamassa polttoaineita, joissa bensa oli vakiota, mutta öljy ja seossuhde vapaa. Vaihteluväli oli 30 yksikköä! Se varmaan näkyy kulkupuolessakin.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #4 : 09.02.2014 09:17 »
Mun mielestä sääntöihin kirjoittamattoman sisäänajosäännön voisi muuttaa sellaiseksi, että kaikki sisäänajot suoritetaan mini maxien vuorolla, eikä niin kuin nyt tehdään. Syynä yksinkertaisesti junnukuskien paljous. Miksi maxikuskien pitäisi ajaa koneet sisään junnujen seassa, kun sen voi tehdä paljon turvallisemmin minien joukossa?

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #5 : 09.02.2014 09:42 »
Moi,

Reima puhut treenipäivistä. Jokainen ajakoon omalla vuorollaan, eikä mene MiniMaxien eteen, niitäkin on kohta paljon.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #6 : 09.02.2014 12:23 »
Sekin on parempi kuin nykyinen systeemi.

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: RMC säännöt 2014
« Vastaus #7 : 09.02.2014 12:40 »
Säännöt kohta 2.2.1 Lähtöryhmitys. Onko tämä kohta ollut aina näin säännöissä, vai onko uusi? Olemme kiertäneet vasta kaksi vuotta näitä kisoja ja näin ei ole menetelty missään kisassa. Minä ainakin kannattaisin tätä sääntö kohtaa myös käytännössä.


 

Team Laine Verkkokauppa