http://www.autourheilu.fi/lehti/40084.aspxTarinaa AKK:n uudesta verkkolehdestä aiheeseen liittyen.
Valitettavasti kartingia ei erikseen artikkelissa mainita.
Poimintoja:
"...jokaisen kilpailijan on huomioitava lain edellytykset ja harkittava omakohtaisesti onko syytä itseä tai kalustoa lisävakuuttaa mahdollisten vahinkojen varalta...."
"...On muistettava että liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla oltava liikennevakuutus. Lähtökohtaisesti siis laki velvoittaa kaikki ajoneuvojen omistajat liikennevakuuttamaan autonsa. Kilpailutoiminnassa tämä on arkipäivää lähinnä rallissa, rallisprintissä ja autosuunnistuksessa, mutta tulee huomioida myös muissa lajeissa..."
"...Käytännössä muulta liikenteeltä eristetty alue, sen määritelmä ja tapauskohtainen tulkinta onnettomuustilanteessa muodostavat tällä hetkellä sen ongelman ja harmaan alueen johon nyt myös rata-ajon ja jokamiehenluokan lajiryhmät ovat halunneet puuttua ja muistuttaa lain olemassaolosta sääntöjen muodossa...."
"...Radalla tapahtuvat kilpailutilanteisiin liittyvät vahingot taas menevät harvoin liikennevakuutuksen piiriin koska rata-alue usein tulkitaan muulta liikenteeltä suljetuksi, ainakin kilpailun aikana...."
"...Käymme parhaillaan neuvotteluita mahdollisen kilpailukohtaisen liikennevakuutuksen ryhmäratkaisun saamiseksi autourheilutoimintaan. Toistaiseksi suosittelemme kuitenkin nopeuslajien harrastajia ottamaan rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutuksen omista vakuutusyhtiöistä..."
"...Jos onnettomuus sattuu, on kilpailijan oman oikeusturvan kannalta tehtävä tietyt toimenpiteet myös kilpailupaikalla. Mahdollisten myöhempien selvitysten varalta onnettomuus tulee olla dokumentoitu kilpailun järjestäjän toimesta. Lääkärintarkastus ja sen dokumentointi kilpailupaikalla sekä kilpailun onnettomuuksien selvitysryhmän raportti tapahtuneesta ovat välttämättömiä jälkiselvitysten kannalta, sillä oireet tapaturmasta voivat esiintyä vasta pitkänkin ajan kuluttua..."
Eli jos tuota tekstiä lyhyesti tulkitsen oman ymmärrykseni mukaan niin, suuri osa kisatilanteita tapahtuu AKK:n mukaan suljetulla/eristetyllä alueella (ei liikennevakuutusvelvoitetta), mutta osa kisatilanteista + harjoitustilanteet vaativat liikennevakuutuksen.
Itselläni on:
a) Yrittäjän tapaturmavakuutus (kattaa heniklövahingon jos vahinko ei ole liikennevakuutuslain mukaan liikennevakuutuksesta korvattava)
- kattaa hoitokulut ilman ylärajaa yksityisellä ilman omavastuuta
- ansionmenetyskorvaus, vuoden ajalta, ei karenssipäiviä
- pysyvän haitan korvaus
- tapaturmaeläke
- perhe-eläke
- jne.
b) Liikennevakuutus (niitä tilanteita varten jolloin vahinkotilanne on liikennevakuutuslain mukaan liikennevakuutuksesta korvattava)
c) Lisenssi (lisenssin vakuutusosa olisi minulle tarpeeton, koska yrittäjän tapaturmavak. on merkittävästi sitä kattavampi)
Lisenssin enimmäiskorvausmäärä hoitokuluille 8.500e, pysyvälle haitalle 30.000e, kuolemalle 8.500e. Ei ansionmenetyskorvausta!
Turvallista (karting) kesää kaikille.
t. Jarno