Kirjoittaja Aihe: rungon suoruus  (Luettu 4136 kertaa)

joka72

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
  • Kotirata: Pippo Lahti
  • Moottorimerkki: rotax Mini Max/ Rotax 125
  • Runkomerkki: CRG 1010 / Maranello RS9
rungon suoruus
« : 14.03.2014 12:20 »
Löytyykö rungon mittaus/ oikomis paikkoja ja onko kuinka kallista teettää ammattilaisella jos niitä löytyy?

Ostin tuollaisen cadetin (CRG) rungon ja siinä nyt joku heittää kun toiseen suuntaan ratin kääntää niin nostaa takarengasta ja toiseen suuntaan kääntäessä EI. Pyöränkulmat oli laaserilla mitattuna aika lähellä etten usko sieltä vian löytyvän.

Rulla mitalla mitattuna olkaakselin kiinnike oli toisella puolella 3mm alempana??? mittaustapa ei nyt kaikista tarkin ole mutta toisesta rungosta mitatessa tulos oli täysin sama eli joku siinä saattaa olla pielessä...

Jos takanen ei halukkaasti nouse niin kääntyminen luulisi tuolla jäykällä akselilla olevan tahmeampaa???

No en tiedä miten se menee radalla sitten, mutta olishan se mukava saada sellaiseksi, että ajo maistuu ja auto kääntyy molempiin suuntiin samalla lailla.

Pistäkää vinkkiä tai korjailkaa jos ajatukset ihan metsässä...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: rungon suoruus
« Vastaus #1 : 14.03.2014 13:09 »
Ei hätää, monesti rungot käyttäytyy noin. Kun kuski on kyydissä ja vauhtia enemmän  on kääntyminen tasaisempaa molempiin suuntiin. Renkaan nosto tulee enemmän kitkan ja runkogeometrian ansiosta kuin vain eturenkaiden kääntelystä.

Muutama checkpoint:
Tarkistitko myös casterin, ts takakallistuman, voi olla että eturengas laskeutuu vähemmän toiseen suuntaan kääntyessä.
Onko ohjaus keskellä? Ackerman voi vaikuttaa toispuoleisesti
Jos korkeus on eri, on siellä säätöpalikat olka-akselissa.
Kulkeeko auto suoraan?, meillä oli kerran hieman kiero runko ja se veti oikealle. Korjattiin se juurikin eri korkeudelle säädetyillä akseleilla. Sitten pelasi oikein hyvin.

Noiden säätötarkistusten jälkeen radalle, katso puskeeko kääntyessä toiseen suuntaan. Jos puskee vain toiseen, korjaa ihan hieman casterilla. Pidä auraus ja camber nollissa.

Jos kuski tykkää muuten ajamisesta, anna olla. Noita juttuja ehtii murehtia sitten isommissa luokissa.
-petri-

joka72

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
  • Kotirata: Pippo Lahti
  • Moottorimerkki: rotax Mini Max/ Rotax 125
  • Runkomerkki: CRG 1010 / Maranello RS9
Vs: rungon suoruus
« Vastaus #2 : 14.03.2014 13:12 »
ookoo tossa tulikin jo aika hyvä tietoisku... kiitoksia paljon

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: rungon suoruus
« Vastaus #3 : 14.03.2014 14:00 »
Ja sit kannatta katsoa että olka-akselit on varmasti suorat.


 

Team Laine Verkkokauppa