Omasta mielestä kuullostaa kyllä todella erikoiselta.
Me aletaan pikku-ukon kanssa ajamaan cadettia ensi kesänä, ja ollaan täysin uusia koko lajissa. Nää muutokset kyllä aivan varmasti kasvattaa eroja kokeneempien kuskien ja uusien välillä. Ja kun kyseessähän on luokka, jonka tarkoitus on puhtaasti nuorimpien kuskien(ja huoltajien) tutustuttaminen lajiin ja itse autoon, niin nämä uudet muutokset on kyllä suoraan ahterista.
Henk. koht. tarkoitus on päästä pojan kanssa radalle mahdollisimman usein, jotta auto, rata ja ajaminen tulisi tutummaksi, ja että kisoissa pystytään keskittymään siihen muiden kanssa ajamiseen. Ainakin olen ymmärtänyt että tää luokka olisi enemmän tollainen "opettelu"-luokka, jossa voittamisen ei pitäis olla se prioriteetti nr1, vaan muiden kanssa turvallisesti ajaminen?
Meidän on aivan turha tässä vaiheessa alkaa "optimoimaan" auton säätöjä, kun kierros-ajat on siinä 15 sekuntia rataennätyksestä, ja ajamaan ollaan päästy vasta kerran.
Typerää tästä tekee myös se, että kun me(ja luultavasti aika moni muu aloittelija) pyritään keskittymään siihen ajamisen opetteluun, jotta kierros-ajat olisi edes siellä 3-5 sekunnin sisällä toisistaan, nämä 3 vuotta ajaneet paukuttelee aivan eri sekuntiluvuilla. Ja vauhdin kasvaessa luultavasti kierrosennätykset menee myös uusiksi tällä kaudella, sekä onnettomuusriski suurenee. En osaa sanoa paljonko kovempaa kokeneempi kuski ton auton saa kulkemaan kaikkien sääntöjen puitteissa tehtyjen muutosten kanssa, mutta aloittelijoihin verrattuna voisin kuvitella että ero on todella huomattava. Ja tässä kohtaa jos joku uusi kuski tekee virheen väärässä kohdassa, jälki on varmasti pahempaa kun vauhtikin on kovempi.
Kaikkialla(myös tällä foorumilla) on painotettu sitä, että unohtakaa se auton säätö, ja ajakaa mahd paljon. Opetelkaa sitä rataa ja ajamista. Säätämistä ehtii opettelemaan myöhemminkin, jos mielenkiinto juniorilla lajia kohtaan säilyy ja luokka vaihtuu astetta ylemmäs.
Tää kirjoitus vähän nyt poukkoillee, mutta ainakin tuli oma mielipide esille...