Kirjoittaja Aihe: Lajin aloittaminen  (Luettu 9400 kertaa)

Minä vain

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Lajin aloittaminen
« : 29.03.2014 20:32 »
Terve!  Olen 17-vuotias pojan kolli hämeestä ja aina olen ollut kiinnostunut rata-autoilusta. Nyt kuitenkin käynyt mielessä, että olisi itsekkin kiva päästä ajamaan, ehkä hieman isonpaakin karttia. Aikaisemmin tullut rässättyä kotikontuja ympäri tuollaisella omalla tekeleellä, joten kokemusta ei juurikaan ole. Ikääkin alkaa jo olla sen verran, että kannattaako enää ryhtyä. Jos kannattaa, niin mitä olisi mahdollisia luokkia ja mitkä kustannukset? 

Kiitos jo etukäteen.  :D

Kaasupoljin

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #1 : 29.03.2014 20:54 »
Viisaammat voi vastailla enemmän kustannuksista yms tarkemmin. Mutta ikinä ei ole liian myöhäistä aloittaa tätä jaloa harrastusta! Onhan noita kuskeja kaiken ikäisiä. Aivan vaahtosammuttimista sitten jo pitkälle keski-iän ylittäneisiin konkareihin. Mukaan vaan. Helppo aloituspaketti olisi varmaan ostaa jokin käytetty runko ja siihen Raket 120cc moottori. Hintaa varmaan näille tulee tonnista pariin. Raket moottori on todella huoltoystävällinen eikä tarvitse kokoajan olla mäntää yms. vaihtamassa. Tehoahan tuo moottori ei aivan järkyttäviä määriä tarjoa, mutta hauskanpitoa senkin edestä. Varma perusmoottori millä voi hioa huoletta ajolinjoja ja rungon säätöjä kohdilleen omaa tahtia. Jos tehokkaampaa moottoria haluaa niin nämä ns. TAG-moottorit olisivat varmasti passeleita, esim. Rotax tai Parilla. Vaativat hieman enemmän huoltoa ja hoivaa, mutta ovat kuitenkin suht. kestäviä.

Eli ei muuta kun nettiä pläräämään ja kalustoa hommaamaan oman lompakon paskuuden sallimissa rajoissa. Täältä forumiltakin varmasti löytyisi useampikin potentiaalinen yksilö.  8)
Power is nothing without control

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #2 : 30.03.2014 16:53 »
Aloitin yli 30 vuotiaana ja yli 40:senä kahdesti maailmanfinaaleihin. Mukaan vaan !!! Hyvä harjoitusauto on R120 moottorilla, jonka jälleenmyyntiarvokin pysyy käytettynä ostettaessa hyvin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #3 : 30.03.2014 18:06 »
Aloitin yli 30 vuotiaana ja yli 40:senä kahdesti maailmanfinaaleihin. Mukaan vaan !!! Hyvä harjoitusauto on R120 moottorilla, jonka jälleenmyyntiarvokin pysyy käytettynä ostettaessa hyvin.

Ihan mielenkiinnosta, mihin maailmanfinaaleihin ja miten käytännössä tie sinne vei?

Ketjun aloittajalle, itse aloittelin viime kesänä ostamalla auton (raket 120) joka oli kyllä ihan sopiva aloittelijalle. Kustannuksissa vaikuttaa varmaan aika paljon ajaako omaksi huvikseen vai kilpaa ja kuinka tosissaan. Itsekseen ajellessa meni pari satasta + bensat kesän aikana.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2014 18:09 kirjoittanut alppix »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #4 : 30.03.2014 19:11 »
Varmaan kyseessä rotax luokat ja niiden maailmanfinaalit. Ite kanssa aloittanut r120 ja nyt alkamassa 4 kesä tuon kanssa. Rotaxista välillä haaveillut, mutta katsotaan sitten vaikka 2015 jos silloin tähtäis niihin maailmanfinaaleihin   ;D

Prepadator

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
    • Vauhtipuisto kartingkerho
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #5 : 30.03.2014 19:49 »
Timpalla taitaa tulla hommia rotaxissa kun joutuu teinien kanssa kisailemaan  ::)

Harrastamista ei ole liian myöhäistä aloittaa oikeastaan ikinä, meitin fosari sarjassa on 18- ainakin 150 vuotiaita mukana että tervetuloa harrastamaan!
Kannatan myös sitä Raket 120 moottorilla olevaa pakettia aloittelijalle koska samanhenkistä porukkaa on paljon joka tarkoittaa sitä että tietotaitoa varikolla saa
aivan varmasti! Pitää muistaa myös että kyseessä on varmasti halvin yhtälö aloittaessa sekä harrastaessa. Hyvän paketin saat varmasti tuhannesta kahteen!!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #6 : 30.03.2014 20:50 »
Varmaan kyseessä rotax luokat ja niiden maailmanfinaalit.

Eipä ollut Rotax, vaan toisen TAG-yksimerkkiluokan IAME LeopardCup:in finaalit vuonna 2007 Zuerassa/Espanjassa sekä TAG-Suomensarjan kautta RokCup finaaleihin italiaan Gardalle v2009.
LeopardCup on jo edesmennyt sarja ja samoin tekemäni rapska tuosta reissusta on jo poistunut näiltä sivuilta, mutta vuoden 2009:n raportti italian reissusta vielä täältä löytyy: (ei herkkämielisille)
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6012.0.html
Silvuplee.  ;D

5 vuotta tuli ajettua R120:sellä, joista kaksi viimeistä päällekkäin TAG-luokan auton kanssa, ennenkuin siirryin kokonaan TAG-luokkaan. TAG-autolla tie "palkinnoille" oli huomattavasti kovempi kuin R120:sellä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2014 20:56 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Minä vain

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #7 : 31.03.2014 10:22 »
Kiitoksia kaikille vastaajille, tuo Raket120 alkoi kyllä kiinnostamaan, mitens sitten jos tahtoo tuollaisella vehkeellä ihan kisaamaan,  mitkä on mahdollisia sarjoja ja täytyykö olla jonkin yhdistyksen jäsen tai käydä jokin kurssi?   :)

Prepadator

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
    • Vauhtipuisto kartingkerho
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #8 : 31.03.2014 10:58 »
Sehän oikeastaan riippuu missä päin asustat, pirkanmaan alueella pyörii pirkanmaan fossiilisarja joka ajaa pääpainotteisesti toijalan vauhtipuistossa. Koko suomen alueella on useita eri sarjoja esim. Xon-cup, kartking, keimolan fosari. Jokaisella sarjalla on omat nettisaitit josta saa säännöistä ja muista selvää

Vilkaise www.finkart.net

Osallistumisen rajana on liittyä paikalliseen seuraan sekä ostaa akk:lta karting rajoitteinen perus lisenssi. Muuta ei homma tarvi.


seeke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #9 : 31.03.2014 13:23 »
Lainataan vähän ketjua, kuinka iso kuski esim. tuolla Raket120:llä pystyy ajamaan? nimim. 185cm/90kg. Jos ei tuo, niin mikä auto sopisi ns. harrastepeliksi?

Lisäys: olen ajanut vain noilla vuokravehkeillä esim. Sodi Kart 270cc, miten tuollainen raket on tehojen ja nopeuksien puolesta verrattavissa Sodiin? ns. onko lussu, nuo vuokrapelit tuntuu ainakin olevan tuhnuja.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014 13:29 kirjoittanut seeke »

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #10 : 31.03.2014 15:22 »
R120-harrastelijalle isoo kivaa oheisen liitteen kautta  ;)
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #11 : 31.03.2014 16:51 »
Lainataan vähän ketjua, kuinka iso kuski esim. tuolla Raket120:llä pystyy ajamaan? nimim. 185cm/90kg. Jos ei tuo, niin mikä auto sopisi ns. harrastepeliksi?

Lisäys: olen ajanut vain noilla vuokravehkeillä esim. Sodi Kart 270cc, miten tuollainen raket on tehojen ja nopeuksien puolesta verrattavissa Sodiin? ns. onko lussu, nuo vuokrapelit tuntuu ainakin olevan tuhnuja.

Itse olen 180 cm ja n. 115 kg ja kyllä sillä R120 hyvin pystyi ajamaan. Painoa mulla tosin liikaa jos luokkasääntöihin koittaa päästä lähelle mutta itselle ei haitannut kun en käynyt kisoissa. Näin kyllä niissäkin joskus itseänikin "isompia" kun joskus kävin katsomassa. Veikkaisin, että joudut laittamaan hieman lyijyä penkkiin tuolla 90 kg painollasi.

Jos tarkoitat tuolla vuokravehkeellä niitä sisäratojen nelareita niin ne on kyllä raskaita ajaa ja hitaampia R120 verrattuna.
eksyvä ei tietä kysy

seeke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #12 : 31.03.2014 18:03 »
Lainataan vähän ketjua, kuinka iso kuski esim. tuolla Raket120:llä pystyy ajamaan? nimim. 185cm/90kg. Jos ei tuo, niin mikä auto sopisi ns. harrastepeliksi?

Lisäys: olen ajanut vain noilla vuokravehkeillä esim. Sodi Kart 270cc, miten tuollainen raket on tehojen ja nopeuksien puolesta verrattavissa Sodiin? ns. onko lussu, nuo vuokrapelit tuntuu ainakin olevan tuhnuja.

Itse olen 180 cm ja n. 115 kg ja kyllä sillä R120 hyvin pystyi ajamaan. Painoa mulla tosin liikaa jos luokkasääntöihin koittaa päästä lähelle mutta itselle ei haitannut kun en käynyt kisoissa. Näin kyllä niissäkin joskus itseänikin "isompia" kun joskus kävin katsomassa. Veikkaisin, että joudut laittamaan hieman lyijyä penkkiin tuolla 90 kg painollasi.

Jos tarkoitat tuolla vuokravehkeellä niitä sisäratojen nelareita niin ne on kyllä raskaita ajaa ja hitaampia R120 verrattuna.



Selvä. Meni viimeviikolla kylki aika paskaksi, olisi ollut kylkiliiville tekemistä,  saa nähdä milloin tässä pääsee taas ajamaan. Tämän kesän aikatauluihin karting ei mahdu. Kuinka paljon tuollainen r120 maksaa ja miten nuo luokitellaan eli onko auto r120 vain jos siinä on raketin moottori ja joku random runko vai onko aina raketin runko ja raketin 120 moottori. Kyllä, olen täysin kujalla.

Ja ihan täysin harrasteajoon tulisi, eli budjetilla mennään, yhtä katselin nettimotosta ja hintaa oli 2200e. Siihen hintaan kyllä kuului myös startteri, huoltokärry ja kuljetuskärry... Mikä hintataso näissä on jos puhutaan pelkästä autosta ilman kärryjä?


astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #13 : 01.04.2014 00:54 »
R120 on Raket 120 -moottorilla varustettu karting-auto.  Rungon merkillä ja mallilla ei ole oikeastaan sääntöjen puolesta mitään väliä, koska kaikki kisat ovat harrastekisoja, eikä mitään luokituksia tarvita.  Tietyt turvavarusteet (muovipuskurit ympäriinsä, umpinainen ketjusuoja, jne) vaaditaan kisoissa, mutta nämä saa hankittua kaikkiin jälkeenkinpäin. Renkaat on määrätty säännöissä (Vega SL-8), mutta tälläkään ei ole harrastellessa niin väliä. Toki jos kisoihin joskus aikoo, kannattaa opetella samanlaisella kuin millä kisataan -- erot voi olla todella isoja.

Auton hinnat (kone+runko) lähtee jostain reilusta tonnista, mutta ne on kyllä yleensä tosi vanhoja ja loppuun ajettuja. Suosittelen panostamaan pari tonnia pelkkään autoon ihan harrastuskäytössäkin, niin ei tarvitse puolessa välissä kesää olla etsimässä uutta autoa kun runko katkeaa tai autoa vaan ei saa käyttäytymään fiksusti vaikka ajotaitoa alkaa vähitellen löytyä.  Uusi runko on (merkistä riippuen) neljän tonnin paikkeilla ja kone herkistettynä siihen reilun tonnin päälle, mutta tosi harva näihin kisoihin uusia runkoja ostaa.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #14 : 02.04.2014 19:09 »
Lainataan vähän ketjua, kuinka iso kuski esim. tuolla Raket120:llä pystyy ajamaan? nimim. 185cm/90kg. Jos ei tuo, niin mikä auto sopisi ns. harrastepeliksi?

Lisäys: olen ajanut vain noilla vuokravehkeillä esim. Sodi Kart 270cc, miten tuollainen raket on tehojen ja nopeuksien puolesta verrattavissa Sodiin? ns. onko lussu, nuo vuokrapelit tuntuu ainakin olevan tuhnuja.

Oot aikalailla ''ihannepainoinen'' raket 120 kuljettaja, jos ajatellaan sarjoja missä ajetaan 160kg minimipainolla. Ehkä joudut pienen limpun laittamaan lyijyä kisapainoon tai vähän hikoilemaan kiloja pois ;) Toki riippuu rungosta mihin se yhteispaino asettuu. Töysän kartking sarjassa on sen verta hoikkia poikia, että on ajettu 155kg minimipainolla ja ite oon saanut sielllä ajaa kohtuu tyhjällä tankilla ja silti on pari kiloa liikaa :D. Vaaka voi myös antaa eri radoilla hieman eri tuloksia niin on ihan hyvä olla pari kiloa lyijyä matkassa niin ei tule yllätyksiä :)

Totke

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Lajin aloittaminen
« Vastaus #15 : 03.04.2014 20:44 »
Tunninkisa-sarjaakin voi tähyillä. Meininki on nimensä mukaisesti endurance-henkistä tunti putkeen -kisailua. Sarjaa ajetaan R120-autoilla ja 160 kg minimipainolla ja rengastuksena Vega SL8. Eli sama setti kuin esimerkiksi Pirkanmaan fosareissakin. Ilmoittautuneita joukkueita taitaa tällä hetkellä olla viitisentoista. Meidän tiimi ajaa molempia sarjoja.

Sarjaa ajetaan pääasiassa Lavinnossa (Hausjärvellä, "Riksun rata"), mutta ensimmäinen kilpailu on Pirkanmaan fosarin yhteydessä Toijalassa ja kauden loppuhuipennus Hangossa Syyssurinoiden yhteydessä. Tarkoitettu joukkuelajiksi, koska kilpailussa on kaksi pakollista kuskinvaihtoa, mutta yksinkin voi ajaa ja tällöin vaihdossa juostaan autoa ympäri. Hommaa pyörittää Speedmaker. Uutisista löytää lisää ja Kari antanee lisätietoa, mikäli kiinnostusta löytyy.


 

Team Laine Verkkokauppa