Kirjoittaja Aihe: KF2 Kaasarin säätö  (Luettu 10315 kertaa)

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
KF2 Kaasarin säätö
« : 30.03.2014 22:06 »
Moi!

Mitkä mahtaisi olla tuollaisen KF2 moottorin kaasarin säädöt? Tuli hommattua tuollainen kone ja nyt pitäisi lähteä radalle kokeilemaan, mutta on nuo säädöt hakusessa :) Eli mitkä olisi alkuun sellaiset turvalliset aloitus säädöt? Kuinka paljon ruuveja auki?

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #1 : 31.03.2014 21:14 »
Eikö kellään ole muka tietoa :-(

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #2 : 31.03.2014 21:34 »
Googleta se kaasari(merkki ja tyyppi) ja katso sen kaasarin perusasetukset kyseiseen moottoriin mikä sulla on.

Sitten sitä ruuvailet maltillisesti suuntaan tai toiseen ""tarpeen" mukaan. Ja tietysti sieltä mistä ostit paketin saat myös varmasti lisää tietoa.

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #3 : 31.03.2014 22:22 »
Kone Maranello KF2 ja siinä Ibea kaasutin. Ostin koneen Redstepiltä ja sieltä yrittänyt saada kaveria, jolta koneen ostin, apuja. Ei vastaa puheluihin eikä tekstiviesteihin eli on hävinnyt niin kuin se kuuluisa p**** Saharaan :-( Tänään oltiin ajamassa ja 2 kierroksen jälkeen Kone piiputti :-( Jysäytti putkessa, tulppa pimeäksi ja sen jälkeen ei enää käymään, vaikka laitettiin uusi tulppa? Lupaili mutta ei suostunut lähtemään  >:( Alaruuvi auki 1 1/4 ja yläruuvi 1. Nyt ihan kuutamolla, mistä hakemaan vikaa? Bensaa saa ja kipinän mutta ei lähde! Vinkkejä?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #4 : 31.03.2014 23:38 »
En kyllä osaa antaa oikeita säätöjä, mutta kuvauksen perusteella on kone saannut liikaa bensaa. Varsinkin konetta lämpöiseksi körötellessä alakerran "täyttyminen" tapahtuu helposti. Koneen saa uudestaan käyntiin tuon jälkeen vaihtamalla tulpan ja käynnistämällä bensaletkua puristaen kaasu pohjassa hetken aikaa. (paljon ilmaa, joka puhaltaa liiat bensat alakerrasta) Kun alkaa lupailemaan niin päästää kaasun takas alas, jos ei jo lähtenytkin käymään. (luonnollisesti letku vapautetaan kun käynnistyy)
Alaruuvia voisi koittaa ruuvata pienemmälle. Ehkä 50min...1kierros auki asentoon?
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #5 : 31.03.2014 23:40 »
Kuulostaa myös kiinni leikanneelta koneelta. KF2 Kone sekä kylmä että kuumaleikkaa helposti. Pytty irti ja männän kuntotarkastus seuraavaksi jos ei ala sytkyttämään.
-petri-

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #6 : 01.04.2014 07:05 »
Konetta tosiaan ajettiin vasta lämpimäksi. Kokeilin myöhemmin vielä käyntiin, mutta ei lähtenyt  :o Taitaa tosiaan olla leiikannut kiinni.   :( Kannattaako tuota ajaa ensin lämpimäksi kärryn päällä?

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #7 : 01.04.2014 07:28 »
Konetta tosiaan ajettiin vasta lämpimäksi. Kokeilin myöhemmin vielä käyntiin, mutta ei lähtenyt  :o Taitaa tosiaan olla leiikannut kiinni.   :( Kannattaako tuota ajaa ensin lämpimäksi kärryn päällä?

Kyllä tuo kuulostaa ennemmin siltä, että alakerta on täyttynyt bensalla = saanut liikaa bensaa. Tulppa irti, tulpan hattuun kiinni ja maadota kanteen, pyöritä konetta hetki (4 s.) ilman tulppaa siten, että kaasarissa ruuvit kiinni. Tulppa takaisin paikoilleen.

Noista kaasarin säädöistä en varmuudella osaa sanoa, mutta X30 Parillan koneessa myös IBEAN kaasari ja manuaalin mukaan säädöt: Alaruuvi (L) 1 kierros/tunti) ja Yläruuvi (H) 1 kierros ja vajaa vartti/tunti 10 minuuttia.

Ruuvien järjestys yleisesti on, että lähempänä imuäänenvaimentajaa on Yläruuvi (H) ja lähempänä konetta on Alaruuvi (L).

Vauhti pidentää aikaa!

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #8 : 01.04.2014 08:35 »
Täytyy koittaa ehtoolla. Jos ei lähde niin, mitä siellä voi olla porsinut? Männänrenkaat vai mäntä? Jod mittaa puristukset ensin, niin paljonko pitäisi olla?

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #9 : 01.04.2014 14:46 »
ja lataa akku kunnolla,vaikka antaa kipinää kun pyöritän konetta niin tulppa paikoillaan voi pyöriä sen verran nihkeesti et jää kipuna tulematta..vaatii noin 600rpm että tuloo kipunaa.tämä on ehkä tietoa mutta noin oli mun kf3 koneessa ja nämä kumpikin on todennäkösesti iame:n vekottimia myytiin niitä millä nimellä tahansa.asian voit todeta helposti laittamalla ylimääränen tulppa kiinni kanteen ja toinen kiinni hattuun ja pyöritä..tuleeko nyt kipinää kunnolla :o
« Viimeksi muokattu: 01.04.2014 14:49 kirjoittanut caveman »

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #10 : 01.04.2014 16:22 »
En kyllä osaa antaa oikeita säätöjä, mutta kuvauksen perusteella on kone saannut liikaa bensaa. Varsinkin konetta lämpöiseksi körötellessä alakerran "täyttyminen" tapahtuu helposti.

Ääni tälle. Jos on kokematon kuski (kuten kaasarin perussäädöistä ja postauksista voisi päätellä) niin vauhtia on KF2 koneelle aivan liian vähän suhteessa ruuvien asentoon. Mites noilla yleensä tuo yläruuvi mahtaa olla lämppärillä tms.? Muistin jostain kuulleeni ohjetta, että esim. jammulla olisi hyvä puolivälissä varikolletulokierroksella ruuvata yläruuvi kokonaan kiinni ettei kastele.
eksyvä ei tietä kysy

Hipa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #11 : 01.04.2014 17:11 »
Tarkasta läpät menee herkästi rikki kun tulppa menee , läpät on ohutta hiilikuitua ,eli kun sanoit (jysäytti putkessa) todennäköisesti myös aivastanut kaasariinkin päin.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #12 : 01.04.2014 18:59 »
En kyllä osaa antaa oikeita säätöjä, mutta kuvauksen perusteella on kone saannut liikaa bensaa. Varsinkin konetta lämpöiseksi körötellessä alakerran "täyttyminen" tapahtuu helposti.

Ääni tälle. Jos on kokematon kuski (kuten kaasarin perussäädöistä ja postauksista voisi päätellä) niin vauhtia on KF2 koneelle aivan liian vähän suhteessa ruuvien asentoon. Mites noilla yleensä tuo yläruuvi mahtaa olla lämppärillä tms.? Muistin jostain kuulleeni ohjetta, että esim. jammulla olisi hyvä puolivälissä varikolletulokierroksella ruuvata yläruuvi kokonaan kiinni ettei kastele.

Kyllä juuri näin. Yammu käynnistetään yläruuvi kiinni ja varikolle tullaan yläruuvi kiinni.
Vauhti pidentää aikaa!

Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #13 : 01.04.2014 21:46 »
No niin! Nyt on analyysi tehty. Läppäventtiilin yksi läpistä hajonnut! Otin kuitenkin vielä sylinterinkin pois ja sieltä paljastui seuraava yllätys  :o Koneeseen piti olla mäntä vaihdettu ja muutenkin huollettu! Mutta mitä vielä, mäntää ei ollut vaihdettu, oli sen näköiset naarmut ja kiillottumat, että ei voinut olla vain sisäänajo ja kaksi kierrosta radalla ajettuna sen näköinen  >:(

Ostin koneen Redstepiltä, joten kannattaa suhtautua varauksella, siihen mitä sieltä saa. Henkilökohtaisesti en ainakaan voi suositella  :(

Nyt onkin siis edessä uuden männän osto, muutama läppäventtiili varastoon ja täytyy vakavasti harkita myös tuon alakerran tarkistamista. Näyttää päälisin puolin ihan ok:lta, mutta mistä voin olla varma että se on huollettu. Vähän nyt kyrsii  >:( Sylinterissä ei ollut jälkiä ja hoonaus jäljetkin ihan ok.

Että sellainen tapaus.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #14 : 01.04.2014 23:09 »
Kahdessa kierroksessa saa uuden männän p..kaksi jos huono tuuri käy. Porissa seurakaverin KF2 kone kesti pääsuoran päähän. Kylmä keli (pytty) ja kuuma mäntä ei mahtuneen samaan koneeseen. Mutta jos mäntä on musta päältä edes osin, on se vanha. Otitko yhteyttä myyjään, voihan olla että se on sinnekin myyty "huollettuna".
Nuo KF kisakoneet eivät välttämättä ole harrastajan koneita. Ps olisi KF3 kone halvalla myynnissä, mäntää vaille kunnossa  :D.
-petri-

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #15 : 01.04.2014 23:14 »
ajoitko muuten nuo maagiset 2kierrosta viime sunnuntaina hangon radalla..siellä joku ajo kf2:kosella pari ontuvaa kierrosta, silloin kun itse tein lähtöä kotipesään.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #16 : 02.04.2014 02:17 »
No niin! Nyt on analyysi tehty. Läppäventtiilin yksi läpistä hajonnut! Otin kuitenkin vielä sylinterinkin pois ja sieltä paljastui seuraava yllätys  :o Koneeseen piti olla mäntä vaihdettu ja muutenkin huollettu! Mutta mitä vielä, mäntää ei ollut vaihdettu, oli sen näköiset naarmut ja kiillottumat, että ei voinut olla vain sisäänajo ja kaksi kierrosta radalla ajettuna sen näköinen  >:(

Ostin koneen Redstepiltä, joten kannattaa suhtautua varauksella, siihen mitä sieltä saa. Henkilökohtaisesti en ainakaan voi suositella  :(

Nyt onkin siis edessä uuden männän osto, muutama läppäventtiili varastoon ja täytyy vakavasti harkita myös tuon alakerran tarkistamista. Näyttää päälisin puolin ihan ok:lta, mutta mistä voin olla varma että se on huollettu. Vähän nyt kyrsii  >:( Sylinterissä ei ollut jälkiä ja hoonaus jäljetkin ihan ok.

Että sellainen tapaus.

Kysyitkö tarkottaako huolto kaikkien liikkuvien vaihtoa vai vaan laitteen avaamista ja mittaamista? Ei noihin koneisiin tarvii kaikkea vaihtaa vaikka huoltoa tehdäänkin. Tietysti jos mäntä on loppu niin pitää :D




Leuku-67

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Paimio
  • Moottorimerkki: Maranello
  • Runkomerkki: Birel
Vs: KF2 Kaasarin säätö
« Vastaus #17 : 02.04.2014 07:06 »
Kaveri väitti että on männän vaihtanut, mutta sen verran yläpäästä kiillottunut js muutenkin kuluneen näköinen, että epäilen. Konehan ei leiponut kiinni vaan läppä hajosi,  mikä olisi selittänyt jäljet männässä.

Nämä legendaariset kierrokset ajettiin Orikedon radalla, turussa.

Itseltäkin löytyy juuri huollettu KF3 tallista, joten ei muuta kuin se paikalle ja menoksi ;-) Kiitos kuitenkin tarjouksesta :-)
« Viimeksi muokattu: 02.04.2014 08:51 kirjoittanut Leuku-67 »


 

Team Laine Verkkokauppa