Kirjoittaja Aihe: Rotax 100cc ICA ei kierrä  (Luettu 6727 kertaa)

vw-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Rotax 100cc ICA ei kierrä
« : 12.05.2014 12:17 »
Mistähän kannattaisi lähteä haarukoimaan lisää maksimikierroksia, kun tällä hetkellä yllä mainittu moottori ei oikein tykkää laukata yli 16000 rpm:n? Mielestäni huippunopeus asettuu jo ajoissa ennen pääsuoran loppua suunnilleen täsmälleen 100 km/h kohdalle ja laskennallisesti kierroksia olisi tuolloin n. 16200. Kevään ensimmäisellä ajokerralla huiput jäivät ensimmäisellä setillä 95 km/h pintaan ja otin sen jälkeen ihan hitusen H-ruuvia pienemmälle. Se auttoi jo jonkin verran, joten olisiko kuitenkin niin, että pelkästä seoksen rikkaudesta olisi kysymys?

Ostin moottorin vasta kunnostettuna ja uskon siihen, sillä hyvin se muuten pelaa. Käyntiinkin lähtee kuin palmun alta. Sain Jaatiselta  joitain suosituksia seosruuvien asentoon ja nyt H-ruuvi alkaa olla tuosta jo sen verran pienemmällä, että en oikein uskaltaisi sitä hirveästi pienentää. Voiko kaasuttimissa olla niin suuria eroja, että suositusarvoissa voisi olla selkeästikin laihentamisen varaa? L-ruuvi kuitenkin tuntuu olevan suunnilleen kohdallaan. Mitä arvoja tuollaiseen moottoriin kannattaisi katsella sytytyksen puoleen? Käsittääkseni tällaisen koneen pitäisi kuitenkin laukata lähemmäs 20 000 rpm kuin 10 000 rpm. Vetopito on jo nytkin ongelma, mutta kyllähän tuo suoranopeus kielii siitä, että kaikki potentiaali ei ole käytössä. Pirun kivaahan tämä on näinkin, mutta pääsuoralla pitäisi pelottaa enemmin.  :)

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #1 : 12.05.2014 13:04 »
Emmäämistäänmittääntiiä, mutta vuotaako kaasarin neula?

Ruiskuta neulan "pesään" wd:tä ja pumppaa kaasaripumpulla pikkusen painetta kaasariin. Jos alkaa kuplimaan ennen normaalia avautumista, niin vuotaa. Yleensä neulan vaihto auttaa. Aina ei sekään.

Rotaxeista en mitään tiedä, mutta näitä kokemuksia meillä oli Raketissa joskus viime kaudella. Auto kulki muuten hyvin mutta yläkierroksilla alkoi vähän kuskin mukaan "röpöttämään" eikä kierrokset nousseet huippuunsa tai lähellekkään sitä. Meillä vika oli yllä mainittu.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014 13:29 kirjoittanut ramise »

vw-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #2 : 12.05.2014 13:20 »
Kiitos vinkistä. Eiköhän samat asiat kaasuttimen suhteen päde moottoriin kuin moottoriin. En ole tiiviyttä testannut, joten se täytynee tehdä ennen seuraavaa ajokertaa. Kaasutin oli kyllä auki puhdistuksen verran ja tiivisteetkin vaihdoin. Ei tullut silloin kokeiltua.

Edit:
Tarkoitettiinkohan tässä nyt neulan vai seossruuvin vuotamista? Saatan nyt kompastua, mutta eikö neulan tutkimiseksi pitäisi olla kaasutin kasassa?

Muutkin ideat ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014 16:27 kirjoittanut vw-racing »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #3 : 12.05.2014 18:31 »
Kuinka pitkään meinaat ko moottorilla ajella?
Ilmajäähdytteinen 100cc moottori kestää noin 1h ajaa ~19000rpm lukemia ennenkuin on koneremontin aika. Vesijäähdytteisistä saa yli 20000rpm samoilla rajoituksilla. noin 16000rpm lukemilla kestää jo huomattavasti enemmän käyttötunteja. Vauhtia saa muuttamalla välityksiä, mutta suorituskyky on aina osien summa.
Ruuvinsäätöön ohjetta: Käännä ajon aikana, esim suoralla, H-ruuvia pienemmälle kunnes meno alkaa hyytyä -> Tästä välittömästi takaisinpäin about 10-15min. Olet löytänyt rajan jossa mennään liian laihalle H-ruuvin kanssa. Tulpan väristä saa myös osittaisen käsityksen seoksesta. Musta/märkä = rikas vs Valkoinen/kuiva = laiha. Harrastekäytössä suosittelen pitäytymään rikkaan puolella.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

vw-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #4 : 12.05.2014 20:53 »
Mieluummin ajaisin yli tunnin, mutta ymmärrän, että suorituskyvyllä on hintansa.  ;) Ehkä sopiva kompromissi on jossain tuolla välillä. Jos vähän saisi kierroksia lisää, niin sitten voisi keskittyä rungon kanssa puljaamiseen. Mutkiin pääsee hyvin sisään, mutta sieltä täytyy päästä pois. Johan sen Stefakin aikoinaan tiesi. Välitykset on nyt 10/85, enkä mielellään enää tihentäisi, kun nytkään ei ole vetopitoa kaasua avatessa. Tjaa tarkoititkin tietysti välityksen harventamista, jos lisää kulkua tavoittelisin. En toki pelkkää nopeutta katso, vaan enemminkin kierrosaikaa. Vajaat huippukierrokset tietysti antavat tasoitusta ja siksi haluaisin ainakin kokeilla miten laulu raikaa.

Kokeilenpa siis seosruuvia seuraavalla kerralla. Jospa se siitä ja niinkin vähällä. Tulppa näytti yllättävän, jopa huolestuttavan, vaalealta. Alkuun tulppiakin meni useampia, mutta tämä on jo kestänyt. Toivottavasti ei ole liian lämmin tulppa, kun noin puhtaana pysyy.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014 20:58 kirjoittanut vw-racing »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #5 : 12.05.2014 21:50 »
Ahaa! Sulla onkin jo kohtuullisen pitkät välitykset satkulle.
Esim Vihdissä ilmasatkut tais ajaa 10/87..89 välityksillä Historic Formula-A kisoissa. Jospa ne rundit jää puuttumaan sen takia? Toki jotta suoranpäähän saa maksimi vauhdin kelloon, niin edeltävästä mutkasta pitää päästä vauhdilla läpi, joka tarkoittaa ilman sladia.  ;) Eli renkaatkin on asiaan vaikuttava tekiä ja sitten kun kalusto on käyty läpi, niin pitää lopuksi myös tuijottaa kuskia silmiin.  :o 
NGK 10 EG(V) on ihan Ok tulppa kuivalle ja sateelle NGK 9 EG(V), sen kummemmin mitään merkkiä mainostamatta.
Ilmakoneella ajettaessa olisi hyvä opetella "ryypyttäminen". Baarissahan tämä sujuu kuin itsestään, eikä radallakaan kovin paljon kummoisempaa hommaa ole. Suoran lopussa, juuri ennen jarrua, kun kaasuläppä on vielä auki, käytetään kättä nopeasti imuilmanoton päällä. Kaasari sylkäisee mäntää jäähdyttävän setin bensaa koneeseen, jolla estetään ettei suoralla kuumentunut mäntä napsahda jarrutuksessa kiinni. (kaasuläppä kiinni = voitelu loppuu)
Jokin AIM:in tai Alfanon perusmalli olisi hyvä hankinta todellisten rundien toteamiseksi.
Homman Pitää Olla Hauskaa

vw-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #6 : 12.05.2014 22:27 »
Jaa tuo on vielä pitkä välitys. Kokeilenpa ihan ensin tiheämpää välitystä. Ilmajäähdytteisestä koneesta tosiaan on kyse. Tiedä sitten ulostulonopeudesta, mutta kiihtyminen pysähtyy selvästi ennen suoran loppua. Voi tietysti olla, ettei se vaan jaksa kulkea.

Olen kyllä pyrkinyt ajamaan siististi pidon rajalla taiteilleen. Nyt on uudet, mutta halvat renkaatkin. Onhan se silti välillä miehekästä antaa voiman viedä hieman luisussa. Tähän mennessä aika on tippunut 6-10 sekuntia ajokerralla, joten peiliin saa katsoa ylpeänä  ;D Aloitin toki harrastuksen syyssateessa.

Tuollaista ryypyttämistä en ole tehnyt. Täytyy ottaa tavaksi.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #7 : 12.05.2014 23:06 »
Ok.
Koitappa kuitenkin ihan ensin avata H-ruuvia ajaessa. Voipi ollakkin että sieltä loppuupi soppa ja meno nahistuu siihen.
Totta: Ajaminen luisussa ei ole nopein tapa, mutta hauskin.  ;D
Kun olet vielä harrastuksen alkuvaiheessa, niin älä murehdi turhia kierrosaikoja vaan nauti. Niihin aikoihin ehtii kyllä vielä paneutua, kunhan ajaminen on ensin selkärangassa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

vw-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #8 : 13.05.2014 07:33 »
Hauskaahan tässä on tietenkin lähdetty pitämään, mutta ainahan sitä sen verran on kilpailuviettiä, että mieluummin ohittaa kuin tulee ohitetuksi. Osaat varmasti sanoa pitäisikö suoralla huomata eron suuntaan tai toiseen, jos laitaa rukkasen imuaukon eteen? Aikaisemmin kokeillessani (tosin kokeilin vasta sillä hetkellä, kun kiihtyvyys oli jo loppunut ja mutka alkoi tulla vastaan) en juurikaan huomannut eroa. Ainakin syksyllä kun vauhdit olivat kostealla pienemmät, auttoi H-ruuvin laihentaminen selvästi käyntiin. Sitä ennen kävi huonosti ja savutti niin perhanasti. Luultiin, että ongelma olisi L-ruuvin säädöissä, mutta takapuolelle ei huomannut mitään eroa, vaikka ruuvia käänteli kuinka paljon. Kun lopulta H-ruuvia kokeiltiin, aukesi taivas heti.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax 100cc ICA ei kierrä
« Vastaus #9 : 13.05.2014 17:42 »
Jos laitat rukkasen imuaukon eteen niin aina meno hiipuu, joten siitä ei voi päätellä seoksen säätöjä kaasarissa. L-ruuvi vaikuttaa siihen miten ponkasee hitaasta mutkasta. (L = Low) Oikeat säädöt täytyy vain hakea radalla. H-ruuvia niin kiinni että alkaa hyytymään ja siitä äkkiä takaisinpäin, vaikka vielä ryypyttäen siihen perään jottei kirahda kiinni. Tällä tavoin löytyy se "tiukin" kohta ja siitä sitten aukipäin sen verran miltä itse tuntuu. Yleensä avaamisen määrä määräytyy lompakon voluumin mukaan.  ;) Mitä paksumpi lompsa, sen vähemmän avataan tuosta "tiukimmasta" kohdasta.  8)
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa