Kirjoittaja Aihe: raket 60 missä vika ?  (Luettu 12023 kertaa)

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
raket 60 missä vika ?
« : 08.09.2014 10:44 »
Kyse siitä että tehot puuttuu.Jää suorilla talla pohjassa samoilla valityksillä jälkeen ja reilusti näille kärkikuskeille.
On vaihdettu kaikki tiivisteen täydellinen sylinteripaketti.Puristukset ok.Kaasari puhdistettu ultraäänessä ja kalvot uudet.Mitattu paineetkin.Ok.
Mikä merkitys on noilla " pitkällä pakoputkella" meillä kun ei ole kuin perusmalli.
Imujalat uudet yms... mutta kun ei pärjää poika.Alkaa kohta hermostua ja lyö hanskat tiskiin.
Kone on tosin 6 vuotta vanha eli meneekö vaihtoon. :o
Jotain tartteis ny tehrä.

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #1 : 08.09.2014 13:04 »
Molemmilla myös rajoittimet samassa kohtaa?
ja renkaan kehä sama?

Aikanaan laskin, että 100 rpm = 1 piikki rattaassa = 1 cm kehässä.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #2 : 08.09.2014 13:34 »
Onko alakerta katsottu? Eli kampura suora eikä laakerit ahista? Kaasarin säädöillä saa eroja myös, enemmän kuin itse mosalla...

Kaikilla kun on nykyään mycronit, niin vertaa "maisemaan menevän" kaverin dataa omaan ja katso onko rpm:t sama molemilla suoralle lähtiessä. Ellei, niin sitten ero tulee siitä miten kurvi ajetaan ja miten lähtee suoralle.
- MarkoV

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #3 : 08.09.2014 14:41 »
No jos jätetään pois mutkasta ulostulonopeuden vaikutus, niin ero on puolassa.
Mittarilla max kierrosluku näkyy ja sen tulisi olla lähellä sallittua 8750. Jos eroa on reilusti eri moottoreissa, siinä syy suoranopeuksiin.
Joissain puolissa eroa on 100-200 kierrosta.

Lisäksi on eroja miten puola katkoo, harvakseltaan vai nopeasti. Sekin vaikuttaa nopeuteen vaikka kierrosmäärä mittarissa näyttäisi olevan sama.

Tämä Cadetin puola on ikuisuuskysymys. Radne ei jostain syystä ole toimittanut samanlaisia puolia Cadetteihin.
On väläytelty muita tapoja rajoittaa koneita tai sitten pitää löytää kaikille tasalaatuinen samanlainen puola.

Ihan samassa tilanteessa ollaan oman Cadet kuskin kanssa, 10 m kaula ajetaan hetkessä kiinni suoralla vaikka molemmat koneet papattaa rajoitinta vasten. Kuski on ihan kypsä tähän.

-petri-

weke

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: Radne, Tm, Rotax
  • Runkomerkki: BirelART
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #4 : 08.09.2014 15:37 »
Puolalla hyvin pieni vaikutus mihinkään .. nähnyt monia pohja-aikoja radoille ja kone kiertänyt _vain_ sen 9650-9750 rpm ... suoranopeuteen vaikuttaa eniten se miten kuljettaja lähtee mutkasta..

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #5 : 08.09.2014 17:13 »
meillä sama. Kaula ajetaan aina kiinni.Sitä ihmettelen kun kummallakin hakkaa rajoitin päälle ja ottaa kiinni suoralla ???
Huom. välitykset samat.
kotiradalla sama tilanne. :-\
Dataa on katsottu.

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #6 : 08.09.2014 17:14 »
Ja rajoitin on uusi, se vihree.

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #7 : 08.09.2014 17:17 »
Ja ottaa taydet rpm. testattu.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #8 : 08.09.2014 17:47 »
cadetilla ei ole meittin teamissa ajettu metriäkään. mutta samoja ongelmia on joskus ratkottu näillä ohjeilla.

jos ois kaveri saman kokoinen, niin kokeilkaas vaihtaa autoo.
tuleeko ongelma mukana vai jääkö autoon? (ajotapa)
(meillä joskus kerhoillassa vaihdettiin autoa ja saatiin kuski uskomaan että toisinkin vois ajaa :) )

onko runko suora?
ohjauskulmat?
pyörien laakerit pyörii hyvin?
liian matalat rengaspaineet.

jos mosassa ei ole vikaa, niin näistä ajattelisin ajotapaa ja ohjauskulmia ensin, sitte laakerit ja runko. tai sitten parhaimmillaan jokaista vähän ja lopputulos on sama :)

.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #9 : 09.09.2014 22:46 »
Kierrosaikoihin puolalla ei ole niin merkitystä, kaikella muulla on kuten edellä on todettu.

Mutta nyt on kyse pelkästään suoranopeudesta kun kartit paukuttaa rajoitinta vasten. Erot näkee heti.
Kaksi karttia ajaa samoilla renkailla ja välityksillä, suoraa on menty rajoittimet päällä jonkin matkaa ja toinen kuroo eron kiinni.
Missään muussa luokassa tätä ei tapahdu, pieniä eroja on suoranopeuksissa mutta ei tällaisia. Jos tapahtuisi, nousisi hirveä haloo ja koneet menisi purkuun.

Tämän vuoden säännöissä asia ratkaistiin 81-87 rattailla, mutta ei se auta. Cadet vääntää sillä pienemmällä rattaalla ihan hyvin.
Jo ottaa rajoittimen pois, niin kone kiertää 12 krpm.

No niin lasten luokka jne... Meilläkin jo toinen kierros menossa ja kaikki luokat käyty kertaalleen läpi. Mutta jostain syystä alkoi ottaa pattiin kun tilanteelle ei voi mitään. Paitti kaivella kaikki vanhat Cadet mosat ja puolat ja etsiä "kultapuolaa". Senkin aikaa voisi ajaa reeniä.

Niin ja se mittarin max kierrosmäärä ei vastaa todellista nopeutta, vaan miten se katkoo vaikuttaa myös. Sekin on testattu.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2014 22:50 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #10 : 10.09.2014 07:32 »
Juu, päästiin kokeilemaan " kaverin " autoa. Mentiin noin 2 sekkaa nopeammin sillä.
" kaverin" isä suositteli paistamaan renkaat. Mitä se ny on ? Kikkailua. ? ???

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #11 : 10.09.2014 12:44 »
toi kaksi sekuntia löytyy ihan varmasti muualta kuin saunasta.
.

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #12 : 10.09.2014 13:30 »
No joo, eipä oo ainakaan ite tullu moista harrastettua. koko kausi kun on ajettu niin renkaat vanteelle ja ajoa.
Kyllä kisoissa on ihan hyvin kerennyt..
Mulla tossa oli runko ja mosa myynnissä muttakun ei ketään kiinnostanut niin ei sitte..

Mutta ainakun oon radalla ollu jopa kisaviikonloppuna niin olen jopa kysellyt muilta huoltajilta että haluatteko autoa koittaa, aika harva vaan on halunnut..

Ei meillä ainakaan kolmessa koneessa juurikaan ole eroja, yksi vanha, yksi "nimi" moottori ja yksi minkä ostin tänävuonna uutena..

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #13 : 10.09.2014 21:05 »
Suoriakin on monenlaisia, mutta ehkä se suurin syy on kumminkin kierroksista tuleva. Jos rajotin paukuttaa max- 50rpm ja katkoväli on lyhyt, niin ei jää pitkällä suoralla eikä haittaa ylipainot tai nousevat suorat. Renkaiden paistolla ei mitään virkaa tällä hetkellä, josko ollut muulloinkaan. Ei kannata uskoa "kaverin" kertomaan rattaan kokoon jos ei ite näe kokoa (joka nyt toki on kaikissa kulkevissa autoissa se pienin mahdollinen). Renkaan koko myös kohtuu tärkeä. Muut ei hirveesti vaikuta suora vauhtiin jossa rajoita paukuttaa oikeen tovin. Lyhkäset suorat on sit asia erikseen jossa tulee muut vaikuttavat tekiät vastaan.

horna

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
  • Kotirata: Hyvinkää
  • Moottorimerkki: raket 85
  • Runkomerkki: n/a
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #14 : 25.02.2015 02:58 »
Jep, kyllä se koneen "hengitäminen" vaikuttaa vaikka rajoitin löisikin samaan aikaan. Toinen kone saa vain paremmin kakkua kun sinun koneesi. Eli se toinen kone rajoittimesta huolimatta antaa maksimimierroksilla enempi voimaa ulos. Pakoputkella on todellakin vaikutusta siihen, miten se kone antaa sen tehon ulos tietyllä kierrosluvulla. Eli kaikki portaukset, ajoitukset ja erityisesti putki vaikuttaa. ja se että niiden kombinaatio on laskettu ja suuniteltu. Jo 0,3mm portaus voi tehdä koneen tai pilata sen esim. pako aukossa...
Ne jotkut vain tietää miten se kone "viilataan" sääntöjen rajoissa...
T:Horna

Moilanen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #15 : 25.02.2015 08:48 »
ymmärtäisin tämän keskustelun kilpailuluokissa...
- Early bird might catch the worm but it's the second mouse that gets the cheese...

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: raket 60 missä vika ?
« Vastaus #16 : 25.02.2015 11:29 »
Cadetteissa hommaa ei saisi ottaa liian vakavasti. Mutta juuri tässä luokassa näyttää olevan myös tekniikassa suurimmat erot. Toivotaan että uusi luokitus poistaa suurimman osan näistä tuunatuista koneista ja hommaa ruvetaan tekemään taas vähän järkevämmällä pohjalla. Kyse on kumminkin leikki-ikäisistä lapsista joille näitä suoranopeus juttuja voi olla vähän hankala selittää. Luokitustodistukseen voisi laittaa tämän uusimman valmistajan puolan joka on selkeesti alempana rajoittava ja esim. palotilan mitat vastaamaan nykyistä tehdasmoottoria. Kisoissa vois myös tutkalla hiukan leikkimielisesti tarkkailla suoranopeuksia niin ei tarvitsisi nopeimpien kuskien selitellä nopeuttaan.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015 11:44 kirjoittanut apa1 »


 

Team Laine Verkkokauppa