Kirjoittaja Aihe: Mikä öljy ja mikä prosentti  (Luettu 51288 kertaa)

Robotti

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Mikä öljy ja mikä prosentti
« : 29.05.2007 21:09 »
Eli mitä öljyä laitatte bensan sekaan. Itsellä on vortexin kone ja haluaisin tietää mitkä öljyt on todettu käyttökelpoisiksi. Moni prosenttista bensan pitäisi myös olla?

BestOne

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #1 : 18.06.2007 16:37 »
Itse ajan tuota raket-luokkaa ihan motulin kart racing öljyllä sekä 6%seoksella.Ja hyvin toimii ;D

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #2 : 23.03.2008 23:06 »
Nostetaan vanhaa aihetta...

Eli mitä öljyä/prosenttia suositellaan 120 raketin koneelle? Ymmärtääkseni kone on sen verran matalaviritteinen ja kiertää vähän, ettei kalleimmille huippuöljyille ole tarvetta.
Tuli tuo rakettimoottori hommattua, eikä huvittaisi leikkauttaa sitä kiinni aivan heti. Toisaalta ei myöskään huvittaisi ajella "savukoneella".

OF  :D

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #3 : 27.03.2008 18:41 »
Löytynee haulla jokunen keskustelu aiheesta. Yhtä pitkän linjan jääratavirittäjää olen jututtanut aiheesta ja olen siitä ennenkin tänne kirjoittanut. On tullut asiaan huolella perehtyneenä siihen tulokseen, että lähes mikä tahansa täyssynteettinen 2t -öljy ajaa asiansa, valmistajia on huomattavasti vähemmän kuin kauppamerkkejä ja valmistajienkin välillä erot lienevät melko pieniä, vaikkakin hinta toki korreloi laadun kanssa näissäkin. Käytännössä  synteettinen 2t racing tarkoittanee hintaluokkaa alkaen 15-30€/l.

Laadukkaassa öljyssä riittää vähän pienemmät prosentit sillä perusteella, että aineesta syntyvä suojaava kalvo kestää sitä paremmin painetta mitä parempaa se liukaste on. Monessakin synteettisen öljyn purkissa lukee valmistajan suosituksena esim. 1:50, eli niinkin vähän kuin 2%. Eli vaikka aine on kalliinpaa, se ei kulu ihan niin nopsaan kuin huoltsikkaterva, isona boonuksena ei karstaa eikä savuta. Huoltsikktervoista parasta lienee se joka paikasta saata Mobilin punainen puolisynteettinen 2t-racing. Synteettisissä taas väri on yleensä vaalean ruskea tai punaiseksi värjätty ja huonoin vaihtoehto on sitten nämä tummansiniset, näin niinkun jos haluaa helpon väriin perustuvan nyrkkisäännön keksiä.

Ihan oma asiansa on sitten risiiniöljyt. Ovat sekoituksen ja säilytyksen suhteen vaativampia kuin muut aineet, vahinkojakin voi siis sattua. Niitä tarvitsee sitten selkeästi enemmän, 6% lienee yleinen määrä käytännössä. Eivät karstaa ainakaan kovinn pahasti vaikka seos onkin tuommoinen, valmistajakin suosittelee rankkaa seostusta. Ehkä tuosta johtuen monet/melkein kaikki karting-miehet käyttävät juuri tuollaisia 5-6% seoksia öljystä riippumatta joten joku täälläkin varmastikin on tarvittavista prosenteista kanssani eri mieltä. Itse en ole esimerkiksi mittaillut osien kulumisia eri öljyillä ja eri sekoitussuhteilla, mutta jos joku on, niin kertokaa toki ihmeessä. Ei se öljy nimittäin niin paljoa maksa, ettenkö sitä enemmänkin laittaisi jos siitä on muutakin hyötyä kuin varmuuden tunne. Kiinnostaisi myös se, onko tuosta risiiniöljystä ollut monellelkin varsinkin vesijäähdytteisillä ajaville jotain konkreettista mitattavissa iloa vaivan palkaksi, muuta kuin muistoja herättävä tuoksu? Paksun kalvon sanotaan ainakin lisäävän puristusta. MKR oli ainakin kovasti sitä mieltä, että risiini voitelee parhaiten ja uskon kyllä, että mies puhuu kokemuksesta ja asiaakin. Toisaalta se väkisinkin karstaa enemmän kuin vähemmän seostettu synteettinen, ja olisikohan se ollut TM:n maahantuoja tai muu vastaava auktoriteetti joka sanoi, että risiini jumii männänrenkaat ja suositteli Advanced X:ää.

Jos merkeistä haluaa puhua, niin pitäisi ensin selvittää mitkä öljyt tulevat kenenkäkin tislaamosta. Yleisesti käytetään ainakin Shellin Advance Racing X:ää tai M:ää ja Motulin öljyjä. Itsellä on ollut Liqui Moly -merkkistä, sitä saa Fixus -ketjun myymälöistä vajaaseen kahteenkymppiin litra. Huomioida myös kannattaa, että öljyt pitää olla kilpakäytössä siihen hyväksyttyjä. Suomen sääntökirjasta löytyy erikseen suomessa hyväksytyt öljyt, CIKin listaa taas ei ihan äkikseltään netistä löytynyt.

Em. jääratamies kaataa rotax-maxinsa tankkiin jotain itsetuomaansa ameriikkalaista öljyä muistaakseni 2.25% seoksella. Itse en ole moiseen uskaltanut, vaan olen ajanut 3.33-4%:lla kun koneena on k9b, TM suosittaa yleisesti 4% öljyn laatuun kantaa ottamatta. Vielä ei ole kiinni liekannut. Raket120:ssä taas on kärynnyt (kirjaimellisesti) nesteen 2t racing toistaiseksi kun sitä on kelkkahommista ylijäämänä, yksi purkki on lisäksi mennyt em. Mobilia. Ajattelin vähän josko ensi kesänä siirtyisi kunnon öljyyn tiukalla 0.5l öljyä + 18l bensaa suhteella, tarkoittaen 2.77%:ia. Kustannus olisi tuolloin 1:1 nykyiseen "halpisöljy ja 5%" -systeemiin verrattuna. TM:llä en taida uskaltaa ihan noin leikkiä.. :)

Onko muuten tuosta Liqui Molysta muilla kokemusta, toistaseksi ainakin oma kone toimii hyvin..?

(Minähän en sitten mistään mitään aloittelijana tiedä, soveltaminen siis omalla vastuulla. Tunteeseenkaan en silti ala luottamaan, sen paremmin muiden kuin omiinikaan, eli parhaalla käytettävissä olevalla tiedolla pitää edetä.)
« Viimeksi muokattu: 28.03.2008 00:10 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #4 : 29.03.2008 20:21 »
En ole koskaan kuullut yhdenkään 2-T koneen hajonneen liiaalliseen öljynmäärään,liian vähäiseen kyllä  ;D.Muistelen erään jenkkivirittäjän kokeilleen,että öljyprosenttia nostamalla  2-7 % välissä tehon kannalta ei ollut merkitystä.Mentäessä yli 7 % alkoi jo tehoissa näkyä silloin kun puhutaan oikeista kilpakoneista, eikä mistään klapisahoista.
Riittävä öljyprosentti vaan säästää koneen kiertokangen laakeria ja jos vaikka jää vähän ohuelle suutin / ruuvit kuutamolla,niin ei ihan niin helpolla leivo kiinni.
jouni Väisänen

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #5 : 29.03.2008 22:04 »
Olen käyttänyt Leopardissa ja Cadetissa teboilin sinistä öljyä (2T Bike) öljyä, tietenkin eri prosenteilla. Männät on ollut ihan hyvän näköisiä, ilman mitään naarmuja. Lisäksi yksi kaveri on käyttänyt samaa öljyä ICC autossa ilman ongelmia.

Unnu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 45
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #6 : 01.04.2008 09:42 »
"Synteettisissä taas väri on yleensä vaalean ruskea tai punaiseksi värjätty ja huonoin vaihtoehto on sitten nämä tummansiniset, näin niinkun jos haluaa helpon väriin perustuvan nyrkkisäännön keksiä"
awi voisitko kertoa tästä lisää.....faktaa vai mutua ?

melkkis

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 190
    • mKartTeam
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #7 : 01.04.2008 12:00 »
henkimaailman hommia mielestäni. kaikki öljyt käypänee mitkä cikin listalta löytyvät.. ja tehoja lähtee koneista ihan yhtä paljon irti merkistä riippumatta :P

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #8 : 02.04.2008 12:35 »
"Synteettisissä taas väri on yleensä vaalean ruskea tai punaiseksi värjätty ja huonoin vaihtoehto on sitten nämä tummansiniset, näin niinkun jos haluaa helpon väriin perustuvan nyrkkisäännön keksiä"
awi voisitko kertoa tästä lisää.....faktaa vai mutua ?

Jos kysyit minkä värisiä eri tyyppiset öljyt ovat, niin tähän asti näkemäni perusteella synteettiset ovat melko vaaleita ja mineraalipohjaiset sitten selkeästi tummempia, varmempi keinoa on katsoa lukeeko purkin kyljessä tekstiä "fully synthetic" tms., saattaa toki toisinkin jossain tapauksessa olla.

Siitä lienee moni samaa mieltä, että synteettisiä tai risiiniä kannattaa käyttää ennen kuin mineraaliöljypohjaisia, tämä tietysti perustuu jo enemmän mutuun ja kuulopuheisiin.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2008 12:38 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #9 : 26.05.2008 22:18 »
Herätelläänpä vielä vanhaa aihetta... Onko kellään kokemuksia Teboilin täyssynteettisestä 2T-öljystä, olisko ollut nimeltään 2T-Bike tms?   Näytti olevan merkittävästi halvempaa kuin muut tähän asti vastaan tulleet täyssynteettiset 2t-öljyt, ja ainakin purkissa luki tosiaan että "Fully synthetic."

Mistä sitä tällainen semi-noviisi ylipäätään voisi huomata, että nyt on tullut valittua väärä öljy?  Niin ja menopelinähän on huippuunsa herkistetty Raket 120, kiertää jopa toistakymmentätuhatta suorilla :-)

TB-Racing

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #10 : 26.05.2008 23:00 »
Teboilin 2T-bike on ihan hyvä ja puhdas öljy rakettiin
sama öljy oli pari vuotta sitten nimeltä 2T-racing

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #11 : 26.05.2008 23:19 »

En menis laittaan, mutta vapaa maa.
Hinta ja laatu aniharvoin kohtaavat....

Homman Pitää Olla Hauskaa

melkkis

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 190
    • mKartTeam
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #12 : 26.05.2008 23:45 »
en mäkää kyl työntäis tota vortexiini

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #13 : 27.05.2008 06:09 »
Ihmeellistä kylläkin Sonik 125 tx kesti sillä  tb 2-t racingillä (8%) yli vuoden n.22 ajotunnin ajan ja kierroksia kone otti yli 17000/min
R120;kin alkuaikojeni ajot toimi aivan loistavasti tepskan öljyllä.

Nyt rotaxilla ajaneena  kokeilin tota tepskaa ja aion palata käyttämään shellin äxää. Ei oikeen oo muuta faktaa kun se että shelli karstaa, tepska ei. Jotenkin tulpan väriä on ollu kyllä helpompi tulkita shellin öljyä käyttäessä ja mututuntumakin sanoo shellin toimivan kaikinpuolin paremmin.

henkker

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 146
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #14 : 28.05.2008 13:15 »
ajetaan tossa raksussa ja käytetään 5-6% + ja bensana Shell V-Poweria ;)
Kyllä lähtee

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #15 : 28.05.2008 13:37 »
Kone-welhot voi kertoa mitä se v-power saa aikaan.

Käsitykseni on, että ei ainakaan mitään hyvää!

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #16 : 08.07.2008 06:38 »
Kone-welhot voi kertoa mitä se v-power saa aikaan.

Käsitykseni on, että ei ainakaan mitään hyvää!
 

No, ;D Velhoksi en itseäni nosta, mutta mitään haittaa siitä ei ole ollut kilpalaitteillekaan. Taannoinen VM teki pikakokeen eri kisabensoilla ja verrokkina oli V-power. Ei ollut hullumpaa tavaraa, verrattuna saman firman "hieman" kalliimpaan kisabensaan. Silloin kun liikutaan litrahinnoissa 5€ +/-, alkaa se kiinnostamaan isommilla laitteilla kilpailevia, että esim harjoitusajot voisi suorittaa halvemmallakin ;) Lisäksi pakkauskoot ovat myös yksi asia, toinen on varastointi. Bensa ei tunnetusti parane vanhetessaan. Lisäksi lyijyttömien myötä tuli kiusa, jota ei aiemmin ollut. Nykyaineet muodostavat haihtuessaan tahmaa joka tukkii suuttimet ja jumittaa ruiskutusventtiilit jne. Asian voi helposti todeta esim paikalliskoneissa, ruohonleikkurit jne. Kun seisotus venyy pitkäksi niin ajanmittaan laitteet tekevät stopin. Siksi niiden huolto-ohjeissa kehoitetaan käyttämään laite tyhjäksi, eikä niin kuin ennen, jolloin täysi säiliökin hyväksyttiin kondenssiveden muodostumisen estämiseksi. Öljyistä voisin paljolti yhtyä jo alussa kirjoitettuun. Konekohtaisesti kokeilemalla löytyy itselle paras merkki / seos-suhde, kokemuksen karttuessa voi sitten lähteä pienentämään, jos näkee tarvetta. Kaikki täyssynteettiset ovat varmasti hyviä, karstoittumisessa saattaa olla eroja, kuten myös savutuksessa konekohtaisesti. Ne naarmut syntyvät yleensä jo ensikäynnistyksen ja "sisäänajon" aikana ja imuilman puhtaus vaikuttaa asiaan. Vanha sananlasku sanoi, että on 2 moottorikäyttöistä laitetta, jotka eivät koskaan tarvitse ilman suodatusta. Lentokone, joka ei koskaan laskeudu ja laiva, joka ei saavu rantaan. Listaan ehkä voi lisätä sukellusveneen ;D.


JK: Aikoinaan Shellin ASD voitti testit ylivoimaisesti epäpuhtauksien määrässä. Koe tehtiin melko yksinkertaisesti, joten sitä voi kokeilla itsekin. Auto oli muistaakseni Datsun Finn, jossa oli kaksi 2- kurkkuista kaasutinta, joilla oli kummallakin oma tankki. Kun kone purettiin, tulos oli suoraan nähtävissä silmämääräisesti, ihan ilman esim venttiilien punnitsemista.

_italiano_

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #17 : 08.07.2008 15:28 »
Itselläni on Mobil 2t racing, lirtan pönö maksaa jonkun 15e, Ihan hyvin on toiminu ei oo ainenkaan vielä leikannu kiinni ;D ja joku 6% seos..
Seuraavaksi ajattelin kyllä kokeilla vaikka jotain motulin öljyä että onko suuria eroja..

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #18 : 09.07.2008 00:14 »
Itselläni on Mobil 2t racing, lirtan pönö maksaa jonkun 15e, Ihan hyvin on toiminu ei oo ainenkaan vielä leikannu kiinni ;D ja joku 6% seos..
Seuraavaksi ajattelin kyllä kokeilla vaikka jotain motulin öljyä että onko suuria eroja..
 

Ihan hyvä öljy, tosin ei löydy kaikilta asemilta, ja hinta saattaa olla kyllä lähemmäs 20€, jollei yli. Me käytimme sitä kerran, kun , oma öljy oli loppunut ( Castrol R ) Mitään muuta haittaa ei ollut, kuin savua tuli enemmän. Ja seos oli Mobililla 2.5%. Varmuuden vuoksi. Ja kerrottakoon, että kyseessä on F-250 kone, joka ei paljosta hätkähdä, mutta saattaa sekin leikata kiinni, mutta ei polttoaineen seossuhteen muutoksen takia. Laihalla tulee tehoa, mutta, riski kasvaa, jopa meillä. 8)

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #19 : 09.07.2008 00:15 »
Itselläni on Mobil 2t racing, lirtan pönö maksaa jonkun 15e, Ihan hyvin on toiminu ei oo ainenkaan vielä leikannu kiinni ;D ja joku 6% seos..
Seuraavaksi ajattelin kyllä kokeilla vaikka jotain motulin öljyä että onko suuria eroja..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #20 : 09.07.2008 01:16 »

V-powerin ja öljyn käyttöön vaikuttaa erittäin suuresti se minkälaiseen koneeseen sitä laitat?
Esim 8000-9000rpm kiertävä iso 250cc 2T kone syö melkein mitä vaan, vaikka jääkaapin perältä löytyneet tuoremehut, mutta 14000-16000rpm kiertävään 2T koneeseen onkin jo sitten tarkempaa mitä sinne tankkiin tunkee.
Tuloksena voi olla kyljestä raidallisia tai laeltaan kumman muhkuraisia mäntiä.

Öljyssä tai sen määrässä ei kannata yrittää säästää.

"Kun metalli kohtaa, niin rahaa kuluu"
(Vanha viidakon sanonta)   ::)

Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #21 : 09.07.2008 10:51 »

V-powerin ja öljyn käyttöön vaikuttaa erittäin suuresti se minkälaiseen koneeseen sitä laitat?
Esim 8000-9000rpm kiertävä iso 250cc 2T kone syö melkein mitä vaan, vaikka jääkaapin perältä löytyneet tuoremehut, mutta 14000-16000rpm kiertävään 2T koneeseen onkin jo sitten tarkempaa mitä sinne tankkiin tunkee.
Tuloksena voi olla kyljestä raidallisia tai laeltaan kumman muhkuraisia mäntiä.
Ihan vaan tiedoksi että noi 250cc 2t-koneet kiertävät keskimäärin tuon verran kun huippukierrokset ovat jopa 12000 rpm. Isommalle männälle tulee aika paljon rasituksia, joten ei sinne ihan mitä tahansa öljyä kannata laittaa. Ja jos taas öljyprosentti on liian iso, niin tulppia menee eikä kone käy puhtaasti. Noissa on vielä usein pakoaukon säätimiä, jotka menevät liian suuren öljymäärän takia jumiin.
Eli esim. itse käytimme 2t-aikana Castrol TTS:ää 2,7% seoksella jolloin voitelu oli riittävää eikä tukkeentumista tapahtunut. Sisäänajossa oli 3% seos. Nyt siis puhutaan täyssynteettisestä aineesta, jolloin seosprosentti voi olla risiiniöljyjä paljon pienempi.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #22 : 09.07.2008 22:50 »

Jep. Yleistää ei voi. Se mikä sopii yhdelle koneelle hyvin voi olla toiselle koneelle täysin väärä seos.
Oman koneen manuskasta selviää parhaiten.

Itse vannon risiinipitoisten perään. Jättää pinnoille voitelevan pinnan, mutta myös karstoittaa vähemmän kiertäviä koneita.
Toimi hienostii myös 41 000rpm kiertävissä kisapolttiksissa koko kisan, kun synteettisellä ajaessa oli kone kaput jo vikaan finaaliin
 
Homman Pitää Olla Hauskaa

Vallu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #23 : 10.07.2008 09:00 »
Korjatkaa jos olen väärässä mutta olen ymmärtänyt että risiiniöljypohjaisilla öljyillä on se etu, että itse sylinteri käy viileempänä, koska öljyn prosentuaalinen määrä on isompi. Tämän vuoksi huippukierroksilla käyvä kone ei nirhaa ihan niin helposti kiinni.

Itse olen harrastanut aikanaan noita erilaisia lentäviä pienoismalleja ja niissä hyvin usein käytetty polttoaineseos piti sisällään 15-20% puhdasta rissaa (esim. lääketavaraa). Sellaiset 15-20% laitettiin nitroa tehon lisäämiseksi sekä tyhjänkäynnin parantamiseksi. Loput olikin sitten metanolia. Se runsas risiiniöljy ei suinkaan jäänyt koneeseen tukkimaan paikkoja vaan tunki palamattomana pillistä pihalle sotkien yleensä koko koneen perärungon. Syntikkakamatkin teki tuloaan tuolloin ja ne eivät sotkeneet konetta lähellekään yhtä paljon mutta pytty kävi selkeesti kuumempana. Oletettavasti lyhensivät mosan elinikää. Mutta tosi harvoin noita koneita leikkas kiinni ne vaan ennen pitkään kulahtivat väljiksi ja eivät tahtoneet lähteä käyntiin huonon kylmäpuristuksen takia. Ekana meni tyhjäkäynti vaikka huippuja saattoi vielä irrotakin. Tosin näissä vehkeissä viimeiset tehonrippeet eivät olleet niitä tarpeellisia.

Itse uskon näissä karteissa kyllä valmistajan suosituksiin vaikka kokemukset ovatkin sinällään vähällä. Lepparin manukka suosittaa rissapohjaisia öljyjä ja niillä mennään. Mitään ongelmia ei toistaseksi ole ollut ja homma on taas hauskaa verrattuna siihen ilmajäähdytteisten syöttölevykoneiden aikaan kun koneita kilahteli harva se ajokerta.   

_italiano_

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #24 : 10.07.2008 18:15 »
Tuota öljyä saa parhaiten abc asemilta, itse ostin sieltä ja joku 15e maksoi. :)

Itselläni on Mobil 2t racing, lirtan pönö maksaa jonkun 15e, Ihan hyvin on toiminu ei oo ainenkaan vielä leikannu kiinni ;D ja joku 6% seos..
Seuraavaksi ajattelin kyllä kokeilla vaikka jotain motulin öljyä että onko suuria eroja..

WEBERMAN

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 89
  • Nothing beats the sound of WEBER`s
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #25 : 12.07.2008 22:51 »

V-powerin ja öljyn käyttöön vaikuttaa erittäin suuresti se minkälaiseen koneeseen sitä laitat?
Esim 8000-9000rpm kiertävä iso 250cc 2T kone syö melkein mitä vaan, vaikka jääkaapin perältä löytyneet tuoremehut, mutta 14000-16000rpm kiertävään 2T koneeseen onkin jo sitten tarkempaa mitä sinne tankkiin tunkee.
Tuloksena voi olla kyljestä raidallisia tai laeltaan kumman muhkuraisia mäntiä.
Ihan vaan tiedoksi että noi 250cc 2t-koneet kiertävät keskimäärin tuon verran kun huippukierrokset ovat jopa 12000 rpm. Isommalle männälle tulee aika paljon rasituksia, joten ei sinne ihan mitä tahansa öljyä kannata laittaa. Ja jos taas öljyprosentti on liian iso, niin tulppia menee eikä kone käy puhtaasti. Noissa on vielä usein pakoaukon säätimiä, jotka menevät liian suuren öljymäärän takia jumiin.
Eli esim. itse käytimme 2t-aikana Castrol TTS:ää 2,7% seoksella jolloin voitelu oli riittävää eikä tukkeentumista tapahtunut. Sisäänajossa oli 3% seos. Nyt siis puhutaan täyssynteettisestä aineesta, jolloin seosprosentti voi olla risiiniöljyjä paljon pienempi.

Castrolin kisaöljyä meilläkin on, kuten taannoin sanoin kokeiltiin pakosta Mobilin 2T Racincia ja tuli karstaa hieman sillä samalla seoksella. Ihan ok öljy muuten. Kait se oli niin hyvin" opetettu" vanhalle öljylle 8)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #26 : 23.07.2008 14:59 »
Kone-welhot voi kertoa mitä se v-power saa aikaan.
toinen on varastointi. Bensa ei tunnetusti parane vanhetessaan. Lisäksi lyijyttömien myötä tuli kiusa, jota ei aiemmin ollut. Nykyaineet muodostavat haihtuessaan tahmaa joka tukkii suuttimet ja jumittaa ruiskutusventtiilit jne. Asian voi helposti todeta esim paikalliskoneissa, ruohonleikkurit jne. Kun seisotus venyy pitkäksi niin ajanmittaan laitteet tekevät stopin. Siksi niiden huolto-ohjeissa kehoitetaan käyttämään laite tyhjäksi, eikä niin kuin ennen, jolloin täysi säiliökin hyväksyttiin kondenssiveden muodostumisen estämiseksi.

Liqui Molyllä ainakin on bensiinin säilöntäaine, jota sotketaan bensiiniin pieni määrä talvi/kausisäilytyksen ajaksi. Pitäisi helpottaa säilyvyysongelmia vähintään jonkin verran-muistat vaan käyttää lopuksi konetta vielä aineen lisättyäsi, jotta sitä on myös kaasarissa.
Vanhojen museoautojen harrastuksessa ollaan kokeiltu ja auttanut on ainakin minulla. Saman lmömmön pistin kartin bensatankkiinkin viime syksynä-ihan vaan varmuuden vuoksi. Ei ollut keväällä ongelmia.




"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #27 : 24.09.2008 16:42 »
Voiko pitää paikkaansa kun mull sanottiin 2.5% seoksella jammussa.. ????

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #28 : 24.09.2008 17:01 »
Me kyllä ajettiin motulin öljyllä 6-8% seoksilla
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

hannes

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Mikä öljy ja mikä prosentti
« Vastaus #29 : 24.09.2008 17:06 »
sit tarvii varmaan pikkasen lisätä öljyä!! 


 

Team Laine Verkkokauppa