Löytynee haulla jokunen keskustelu aiheesta. Yhtä pitkän linjan jääratavirittäjää olen jututtanut aiheesta ja olen siitä ennenkin tänne kirjoittanut. On tullut asiaan huolella perehtyneenä siihen tulokseen, että lähes mikä tahansa
täyssynteettinen 2t -öljy ajaa asiansa, valmistajia on huomattavasti vähemmän kuin kauppamerkkejä ja valmistajienkin välillä erot lienevät melko pieniä, vaikkakin hinta toki korreloi laadun kanssa näissäkin. Käytännössä synteettinen 2t racing tarkoittanee hintaluokkaa alkaen 15-30/l.
Laadukkaassa öljyssä riittää vähän pienemmät prosentit sillä perusteella, että aineesta syntyvä suojaava kalvo kestää sitä paremmin painetta mitä parempaa se liukaste on. Monessakin synteettisen öljyn purkissa lukee valmistajan suosituksena esim. 1:50, eli niinkin vähän kuin 2%. Eli vaikka aine on kalliinpaa, se ei kulu ihan niin nopsaan kuin huoltsikkaterva, isona boonuksena ei karstaa eikä savuta. Huoltsikktervoista parasta lienee se joka paikasta saata Mobilin punainen puolisynteettinen 2t-racing. Synteettisissä taas väri on yleensä vaalean ruskea tai punaiseksi värjätty ja huonoin vaihtoehto on sitten nämä tummansiniset, näin niinkun jos haluaa helpon väriin perustuvan nyrkkisäännön keksiä.
Ihan oma asiansa on sitten risiiniöljyt. Ovat sekoituksen ja säilytyksen suhteen vaativampia kuin muut aineet, vahinkojakin voi siis sattua. Niitä tarvitsee sitten selkeästi enemmän, 6% lienee yleinen määrä käytännössä. Eivät karstaa ainakaan kovinn pahasti vaikka seos onkin tuommoinen, valmistajakin suosittelee rankkaa seostusta. Ehkä tuosta johtuen monet/melkein kaikki karting-miehet käyttävät juuri tuollaisia 5-6% seoksia öljystä riippumatta joten joku täälläkin varmastikin on tarvittavista prosenteista kanssani eri mieltä. Itse en ole esimerkiksi mittaillut osien kulumisia eri öljyillä ja eri sekoitussuhteilla, mutta jos joku on, niin kertokaa toki ihmeessä. Ei se öljy nimittäin niin paljoa maksa, ettenkö sitä enemmänkin laittaisi jos siitä on muutakin hyötyä kuin varmuuden tunne. Kiinnostaisi myös se, onko tuosta risiiniöljystä ollut monellelkin varsinkin vesijäähdytteisillä ajaville jotain konkreettista mitattavissa iloa vaivan palkaksi, muuta kuin muistoja herättävä tuoksu? Paksun kalvon sanotaan ainakin lisäävän puristusta. MKR oli ainakin kovasti sitä mieltä, että risiini voitelee parhaiten ja uskon kyllä, että mies puhuu kokemuksesta ja asiaakin. Toisaalta se väkisinkin karstaa enemmän kuin vähemmän seostettu synteettinen, ja olisikohan se ollut TM:n maahantuoja tai muu vastaava auktoriteetti joka sanoi, että risiini jumii männänrenkaat ja suositteli Advanced X:ää.
Jos merkeistä haluaa puhua, niin pitäisi ensin selvittää mitkä öljyt tulevat kenenkäkin tislaamosta. Yleisesti käytetään ainakin Shellin Advance Racing X:ää tai M:ää ja Motulin öljyjä. Itsellä on ollut Liqui Moly -merkkistä, sitä saa Fixus -ketjun myymälöistä vajaaseen kahteenkymppiin litra. Huomioida myös kannattaa, että öljyt pitää olla kilpakäytössä siihen hyväksyttyjä. Suomen sääntökirjasta löytyy erikseen suomessa hyväksytyt öljyt, CIKin listaa taas ei ihan äkikseltään netistä löytynyt.
Em. jääratamies kaataa rotax-maxinsa tankkiin jotain itsetuomaansa ameriikkalaista öljyä muistaakseni 2.25% seoksella. Itse en ole moiseen uskaltanut, vaan olen ajanut 3.33-4%:lla kun koneena on k9b, TM suosittaa yleisesti 4% öljyn laatuun kantaa ottamatta. Vielä ei ole kiinni liekannut. Raket120:ssä taas on kärynnyt (kirjaimellisesti) nesteen 2t racing toistaiseksi kun sitä on kelkkahommista ylijäämänä, yksi purkki on lisäksi mennyt em. Mobilia. Ajattelin vähän josko ensi kesänä siirtyisi kunnon öljyyn tiukalla 0.5l öljyä + 18l bensaa suhteella, tarkoittaen 2.77%:ia. Kustannus olisi tuolloin 1:1 nykyiseen "halpisöljy ja 5%" -systeemiin verrattuna. TM:llä en taida uskaltaa ihan noin leikkiä..
Onko muuten tuosta Liqui Molysta muilla kokemusta, toistaseksi ainakin oma kone toimii hyvin..?
(Minähän en sitten mistään mitään aloittelijana tiedä, soveltaminen siis omalla vastuulla. Tunteeseenkaan en silti ala luottamaan, sen paremmin muiden kuin omiinikaan, eli parhaalla käytettävissä olevalla tiedolla pitää edetä.)