Kyllä. Tuomarointia ei pidä missään nimessä unohtaa.
Teurosen kanssa tiirailtiin Vihdissä tarkkaan Kärjen Raulin kuvaamaa ilmavideokuvaa ykkösmutkan päältä ja moni asia sai aivan uuden valon siihennähden mitä edes Teurosen haukansilmät tuomaritornista näki. Kumma kyllä vastaan väittäneet kuskit myönsivät heti tapahtuneen kun näkivät suorituksensa näytöltä hidasteena.
Ennen finaaleja lähdöt olivatkin sitten paljon siistimpiä.
Valvonta toimi.
Apuvälineitä nykypäivänä kuitenkin tarvitaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska/kun vapaaehtoisia osaavia ajotapatarkkailijoita on aina vain vaikeampi kisoihin haalia. Osaava ajotapatarkkailija pitäisi saada joka lippupisteelle. Käytännössä se ei vain onnistu. (innokkaat ja osaavat ajotapatarkkailijat voivat lähettää minulle yhteystietoja.
)
Ehkä työtä olisi tehtävä myös kuljettajien(huoltajien?) asenteessa? Kanssakilpailijan kunnioittaminen jne.. mutta se on paljon laajempi kenttä eikä todennäköisesti toteudu ennenkuin ollaan luokissa joissa pienikin osuma a) sattuu b) maksaa c) vammauttaa/keskeyttää oman kisan. Esim Formula Ford:deissa osuma on lähes poikkeuksetta vahinko joka johtaa myös omaan keskeytykseen. Siinä ei paljon rajoja tarvitse hakea.
Toki aikuisharresteluokissa ajetaan siistimmin, kun ne tarrasarjat joutuu itse maksamaan, eikä se voittokaan nyt niin tärkeää ole. Myös Historik Formula-A kisat ovat olleet tosi siistejä, yhtä "tapausta" lukuunottamatta.
Tuo alasputoava etupontsa ei oikein minun mielestäni ole ihan loppuun asti ajateltu. Katselin myös Wackersdorfin videot, eikä hyvältä näytä...