Vapun kunniaksi
Jos Ropaaminen ja kokeilu kiinnostaa niin ostakaa se Kimin Yammu kirja.
Lisäksi kun lukee avuksi yläkoulun ja lukion fysiikan kirjat,
niin Yammun koneen perusmekaniikka, eli mikä vaikuttaa mihinkin, selviää melko hyvin.
Mikäli ropaaminen ei kiinnosta, niin sitten ei useinkaan ole muita vaihtoehtoja kuin, Tukku Rahaa kouraan ja sen Kultamunan ostoon. Ostoslistalla on Kierroskone, jota voi ajaa "kaasu" pohjassa SM-kumillakin. Kuskin lyhennys alle 170 cm pitkäksi. Huom. Sahataan sitten selästä ne sentit, eikä jaloista.
Kallein kultamuna, jonka tiedän maksoi 3500E ja halvin 500E
Näitä ketään ei kiinnosta kuitenkaan jorinoita
:
Oulussa perus sunnuntaina Kisakoneet oli noin 0.5s hitaampia kun "Vesikone" ja harkka koneet.
Kisapaikalla kaikki myllyt kerkisi noin 0.2 s ikkunaan. Kisakoneilla vaan pääsi suoran päässä ohi, kun taas harkkakoneilla piti nöyrästi tyytyä imussa roikkumiseen.
-Mitä tästä opimme: No emme mitään, vaikka joku voisi päätyä johtopäätökseen, että: Kuski sen kierroksen ajaa, ei kone eikä runko. Kuskille sopivissa säädöissä oleva runko ja kone muka auttaisivat ja näkyisivät jopa kierrosajassa.
Nyt pistetään jo vahvasti Vapun piikkiin
:
Koneista ei paljoa voi sanoa ilman, että näkee sen radalla ja kuulee kuskin kommentit.
-Tiedän koneen joka on pahveiltaan kympän tarkka. Toinen taas toimii samalla rattaalla ja putkella 3 asteen ikkunassa (.60mm pahvia). Kolmas toimii hyvin alhaalla vääntökoneena ja ylhäällä kiertokoneena.... et silleen.
-Mejän vääntökoneen Pako on 176- ja palotila on 11.7cc. Kiertävimmän koneen imu on 156 ja palotila 12.4cc.
No mitenkä nämä asteet ja palotilat on löydetty? Vuosien saatossa Kisojen aikana pytyn korkeus, palotila, männän helman pituus, välitykset, pakoputket ja niiden pituudet ovat vaihtuneet, jopa erien välissä >>> koneet on rakennettu kuskin toiveiden mukaan.