Tämä nyt kiertää kehää ja piti antaa selkeä vastaus mitä lisenssejä/vakuutuksia pitää radalla olla.
Vaihtoehto 1, ei aja kilpailuja ja reenaa huvikseen.
- ei ole lisenssiä eikä liikennevakuutusta
- silloin ajaa omalla vastuulla ja jos sattuu jotain, selvitellään omia vahinkoja esim. vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, voi joutua selvittämään miksei ole liikennevakuutusta.
- liikennevakuutus voidaan periä takautuvasti hyvikkeenä, se voi maksaa esim 8x vuosimaksun verran.
Vaihtoehto 2, ei aja kilpailuja ja reenaa huvikseen.
- on lisenssi mutta ei liikennevakuutusta
- jos sattuu jotain, voi hakea korvausta lisenssin vakuutuksen kautta omiin tapaturmakuluihin ja/tai vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta. Näissä on rajoituksia korvaussummille.
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, voi joutua selvittämään miksei ole liikennevakuutusta.
- liikennevakuutus voidaan periä takautuvasti hyvikkeenä, se voi maksaa esim 8x vuosimaksun verran.
Vaihtoehto 3, ajaa kilpailuja
- on oltava lisenssi ja liikennevakuutus. Nämä tarkistetaan kilpailunjärjestäjän toimesta.
- jos sattuu jotain, voi hakea korvausta lisenssin vakuutuksen kautta omiin tapaturmakuluihin ja/tai vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen kautta. On mahdollista hakea korvauksia liikennevakuutuksesta, vakuutusyhtiö tekee päätöksen
- jos aiheuttaa materiaalisia tai henkilövahinkoja muille, on mahdollista hakea korvauksia liikennevakuutuksesta, vakuutusyhtiö tekee päätöksen. Kilpailutilanteessa ei varmaan korvata kilpakumppanin kalustoa.
En ole koskaan kuullut että poliisi tai muu viranomainen ratsaa kartingradalla liikennevakuutuksia. Sen sijaa motocross radoilla tätä on tehty ja jopa jääradoilla. Vaikka kukaan ei nyt tarkista, onko järkevää ottaa riski 80€ vuosimaksun takia? Olkoonkin että yleinen mielipide pitää karttien liikennevakuutusta turhana.