Tre
Emmä mitä raketista tiedä...
Jammujen kanssa pelannut enempi...
Koska Sytytys, Pakoputki, Palotila ja aukot eli kaikki ovat keskenään virolaisittain PulmaPaikassa keskenään
ja kuskit haluavat säätää moottorinsa eritavalla,
niin mitään yksiselitteistä ja selvää vastausta en ole löytänyt sytytykselle.
Näin kuvittelen tilastollisesti säätöjäne menevän..
Vaan tiedän kyllä muutamia koneita, jotka toimivat "säätöihin" nähden ihan väärinpäin. Mutta se on niiden koneiden vika.
Inertia Dyno ei näytä Jammulla pieniä sytytysennakko eroja, kuten 2-3.5mm, alle 12 krpm nopeuksilla.
-Kuormitettaessa jarrua vasten lähtee putki toimimaan ja silloin näkee myös syttäeroja.
HUOM: jäähdytyksen pitää olla tuolloin kunnossa.
Yleisin Sytytyskoulukunta Yammussa taitaa olla säätää moottori seuraavasti:
-Kuollut < 8krpm
-Siedettävä 10-13 krpm
-Potkii 14-15.5 krpm
Eli ajetaan lyhyehköllä putkella ja sytytys siinnä 2.6-3.2mm. Palotila pieni. Aukot suht koht maltilliset.
Moottori on koko ajan hereillä, vaikkei kovin "Pirteä" olekkaan. Helppo ajaa mutkissa. Imusta ohitus helppoa.
Vääntökonekoulukunta:
-Pomppii < 8krpm
-Potkii 10-13 krpm
-Siedettävä 14-15.5 krpm. Ruuvin takana sellaiset 500rpm....
Putki on pitkähkö, sytytys myöhäsellä. Palotila iso. Aukot enempi extreemiä.
Sytytyksellä säädetään "pakoputken" pituutta ja hyvällä tuurilla saadaan nimenomaan edellä mainitun artikkelin tuoma "leveämpi" tehoalue.
Moottorin tarvitsee tehdä töitä. Jonossa ajo vaatii röyhkeyttä. Vaikea ajaa mutkissa. Rinnalta ohi paremmin kuin imusta.
Mutta kun Raksuttimessa:
-Kiinteä putki
-Kaasarin ruuveja ei saa säätää ajossa.
-Palotilan muutos vaikuttaa aukkoihin.
-Mutkat ajetaan kaasu pohjassa >>> liika teho sitoo peräpäätä eli on hidas...
>>> Eli huva syttä taitaa olla se, jolla laite kiertää??
-Lämmin kone on siitä inha, että sen kulku loppuu siinä 8 kierroksen jälkeen.
24 kierroksen kohdalla se on jo liikkuva pujottelukeppi.
Esa