Tää on kyllä semmonen sääntö taas josta ehtinee kauden aikana tulla enemmän porua kuin mistään ..
Lisäksi tuntuu että tuomaristo ei missään tiedä mitä sanktioita pitäisi irronneesta puskurista antaa .. annetaan 10 sekuntia aikasakkoa tai kolme tai jotain siltä välistä .. Ja käsittääksen sanktioissa sanotaan, että puskurin pitää olla KOKONAAN POIS PAIKOILTAAN, että tulee 10s aikasakko. Nyt esimerkiksi Kuopiossa tuomittiin 10s aikasakko kuljettajalle, jolta puskuri puoliksi irti, mutta ei KOKONAAN. Ja puskuri irtosi tilanteessa, jossa oli itse ohitettavana autona eikä mahtanut osumalle itse mitään.
Tässä puskurisäännössä on ajatus hyvä, mutta toteutus ontuu edelleen.
Ja osalla tuntuu puskurit irtoavan hipaisusta ja osa saa pamauttaa toisen takapuskuriin kovaa ja ei irtoa siltikään. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen puskurin kiinnitykseen, ettei se ihan puhaltamalla irtoa.
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1637/karting_sanktiotaulukko.pdfTuosta CIK:n kuvasta voisi tulkita, että kunhan puskuri ei ole mistään kohtaa mennyt tuolle matalammalle kohdalle, niin on OK eli ei tule sanktiota. Eli jos toiselta puolelta on ok, mutta toinen puoli on jo "irti" niin sanktio tulee.
http://www.cikfia.com/fileadmin/content/REGULATIONS/Technical/Updates/2015/Bulletin_40_RT_Full.pdf (täällähän se onkin selkeästi kuvitettu)
toisaalta olen kuullut, että on tehty linjaus että puskurin pitää olla kokonaan irti että tulee sakkoa.
Tätä olisi mielestäni hyvä kyllä tarkentaa sääntöihin, niin ei jäisi pelivaraa tulkinnalle.
EDIT: Lisäsin vielä toisen kuvan mikä tarkentaa tätä asiaa vielä paremmin.