-Enemmistö tuntuu olevan tuon laiskimman raket 120 kannalla, helppouden ja edullisuuden vuoksi? Myös suosituin sarja tälle?
-Luen rivien välistä, että mun kannattais alotella homma ostamalla raket 120 vaikka se omaan silmään kuullostaa hieman tylsältä. Se olis kai edullisin ja jos ymmärsin oikein myös ''valmentaisi'' kuskiaan parhaiten ja hioo perusasiat kuntoon.
Mä olen ajellut erilaisia R120-sarjoja nyt 10 vuotta, eikä vielä kertaakaan ole ollut tylsää. On mulla ollu Rotaxikin, ja X30 meinasin ehkä tänä kesänä taas ajella jos löytyy aikaa. Rakettia olen kuitenkin edelleen pitämässä 'pääluokkana'. Kuten muutkin sanoi, matalatehoisempaa autoa suositellaan alkuun, koska sillä opit nopeammin ajamaan oikein.
Lisäksi tärkeää on, että kisoissa on riittävästi muita (samantasoisia) osanottajia. Sillä ei ole niin väliä mennäänkö sinne suoran päähän 100km/h vai 140km/h, homman hauskuus syntyy siitä, että lähdön jälkeen ekaan mutkaan yrittää 15-30 autoa samaan aikaan ja kaikki haluaisivat ekana ulos. Yksin ajelu käy nopeasti tylsäksi vaikka tehoa olisi kuinka paljon. Rakettisarjoista löytyy aina kaikentasoisia kuskeja, joten aloittelijatkin pääsevät ajamaan kilpaa. Usein maaliin tullessa siellä on käyty tiukkaa vääntöä jostain sijasta 23, ja kuskit tulevat iloisena maaliin vaikka kumpikaan ei voittanut. Tehokkaammilla vehkeillä voi kestää pidempään, että alat pysyä pakan mukana ja pääset ajamaan kilpaa..
Ja sitten on tietysti kustannukset. Sanoi kuka tahansa mitä tahansa, totuus on se, että vauhti maksaa rahaa. Mitä tehokkaampi auto, sitä nopeammin kuluu polttoainetta, renkaita, jarrupaloja jne. Lisäksi mahdolliset kolarit tapahtuvat kovemmista vauhdeista ja romua tulee enemmän. (Tästä voi toki käydä debattia, että ajetaanko jossain siistimmin ja on vähemmän kolareita jne, mutta se on sitten jonkun muun threadin aihe
Ainakin XonCupissa on viime vuosina ajettu todella siististi kilpaa.)
Huoltokustannuksista sen verran, että itse huollatan koneet kerran vuodessa talvella. Raketteja ei hoonata kuten joku tuossa yllä sanoi, se on kielletty säännöissä. Tärkeintä on kampiakselin oikaisu, samalla yleensä vaihdetaan laakerit, ja ehkä männänrengas. Joskus harvoin mäntä. Käytetystä koneesta saa melkein aina omansa pois (niitä on aika harvoin myynnissä irrallaan ilman runkoa, joten järkihintaiset menee nopeasti). En tiedä onko Raketin ylläpito halvempaa kuin muissa luokissa, mutta varmasti ei ainakaan kallimpaa.
Treeniin (ja ekoihin kisoihinkin) sopivia käytettyjä rengassarjoja löytyy yleensä pidempään ajelleilta, niistä voi laittaa ostoilmoituksen tänne foorumille tai kysellä XonCupin Facebook-ryhmässä tai kisavarikolla..
Yllä oli hyviä puolia, huonoina on varmaan mainittava se, että Raketit on valmistettu vanhemmilla (halvemmilla) menetelmillä, joten niissä on laatueroja ja ne tärisee aika paljon verrattuna uudenaikaisiin koneisiin. Itse olen kuitenkin pystynyt elämään näiden asioiden kanssa, tärinäänkin tottuu nopeasti
Aiemmin listatuista oikeasti pakolliset tarvikkeet on siis startteri, polttoaine ja ajovarusteet. Työkalut tulee nopeasti seuraavana ja huoltokärry on aika kätevä (ja niistäkin saa käytetyistä aina omansa pois myydessä).
Ja noista täällä listatuista vaihtoehdoista harkitsisin tuota Intrepidiä (näyttää hyvältä aloituspaketilta koska mukana esim startteri, vannesetti ym) tai tuota Pragaa (tosi edullinen uusi runko, mutta aloittelijalle hieman lisäkynnystä, kun joudut hankkimaan moottoripaketin ja asentamaan sen). Ehdottamasi CRG on tosi vanha vuosimalli, varmaan jostain vuosituhannen alusta. Kannattaa myös laittaa ostoilmoitus tänne foorumille ja Facebookin Karting Kirppis ryhmään kun tiedät mitä olet hakemassa. Monelta pidempään harrastaneelta saattaa löytyä tallista sopiva runko, ja esim. itse olen välillä myynyt niitä sillä tavalla, että asennan siihen aloittelijalle kaupasta haetun uuden R120-koneen. Myös kartingliikkeissä (Racing Service Jaatinen, TK-karting, Speedfun, Lahokoski) saattaa olla käytettyä kalustoa myynnissä.