Painoja ei ole juurikaan aiemmin pudotettu, ehkä syystä että lasten koko on tasaisesti kasvanut vuosikymmenten aikana. Jos painoja on muutettu, on se ollut maltillista ja yleensä ylös päin. 5 kg alas pari kk ennen kauden alkua on anteeksiantamatonta. Nyt on ehditty hankkia kalusto ja tehdä valmisteluja tulevaa kautta varten. Edes lajipäivillä ei ollut saamieni tietojen mukaan vakavasti asiasta keskusteltu tai se oli ainakin ohitettu ilman isompaa pohdintaa. Jonkinlainen alustus aiheesta oli ollut, mutta ei sen enempää.
Pikkurunkoluokat ovat selkeästi nuorisotyötä ja siten ”portti” autourheilun maailmaan. Siksi ne tulisi mielestäni pitää avoimena mahdollisimman monille fyysisiin ulottuvuuksiin katsomatta. Pitää muistaa, että kaikista ei tule Kimi Räikkösiä tai muitakaan formulakuskeja. Polku voi johtaa myös ralliin, jokamiesluokkaan, rallicrossiin yms. joissa kuljettajan ei tarvitse olla aikuisena 167 cm ja 63 kg. Lisäksi mukana olo kartingin parissa vaikka vain nuo Sjm vuodet, jättävät takuulla positiivisen ja ymmärtävän jäljen mielen sopukoihin tulevalle aikuiselle, joka voi olla osa sitä suurta maksavaa yleisöä. Lisäksi hän voi olla osa sitä porukkaa, joka pitää moottoriurheilua tärkeänä eikä ole sitä vihertävine ajatuksineen lyhytnäköisesti vaatimassa lopetettavaksi.
En ole puolustelemassa pullapoikia, niille pitää hommata lenkkarit, mutta nuoret kasvavat eri vauhtia ja painorajat ovat siksi aina arka aihe. Tiedän, että 11v nuori voi olla 166 cm pitkä ja rakenteeltaan hoikka. Onko tällaisen nuoren paikka Okj-luokassa ajamassa 130 kmh 140 kg autolla?
Tekemällä selvitys lisäpainoista Sjm- luokassa saatiin selville nykytilanne painojen suhteen, mutta onko se relevantti asia kun ratkaistaan painorajoja? Se on vähän sama kuin tehtäisiin selvitys siitä, moniko auto ajaa 100 kmh alueella yli satasta. Todetaan ettei kovin moni ja lasketaan rajoitus 80 kmh. Seuraavaksi tehdään sama selvitys uudelleen ja todetaan ettei taaskaan moni aja kovempaa. Tiedän olevan kilpailijoita, jotka eivät ole lähteneet ajamaan sarjaa 3 kg:n ylipainon vuoksi. He eivät olleet painotutkimuksessa mukana. Tekemällä kysely tai tutkimus valikoituun joukkoon, saadaan vastaus tämän joukon ominaisuuksien perusteella. Ei siellä ole ajamassa ne, joilla painot on jo rajoilla alkukaudesta.
Jos painojen pudottamista perustellaan sillä, että ikärajat laskivat ja sen vuoksi painojenkin pitäisi laskea, pitää muistaa ettei yläikärajat muuttuneet mihinkään. Kenenkään ei mahdollisuudesta huolimatta ole myöskään pakko aloittaa alemman ikärajan kohdalla, myöhemminkin ehtii? Painojen pudottamisella ajetaan fyysisesti aiemmin kehittyvät taidoiltaan keskeneräisinä isompiin luokkiin. Ketä tämä suuntaus palvelisi? Edelleen korostan, että kyseessä on ajo-opetteluluokat, jotka kannattaisi pitää mahdollisimman suurelle porukalle auki. Ei lähdetä kansallisten luokkien säännöillä hajottamaan jo ennestään kamalaa nuoriso-kartingin tilannetta.
Useimmat ovat arvostelleet uusia ikärajoja järjettömiksi, mutta samalla todenneet ettemme voi niihin vaikuttaa, koska Euroopassa on näin. Kansallisten luokkien sääntöihin voimme vaikuttaa.
Jos mietitään, että kummalle se paino vaikuttaa enemmän? Kuljettaja, jolle laitetaan painoa 15 kg:n sijaan 20 kg vai kuljettajalle, joka joutuu riisumaan kaiken niskatukia myöten pois ja silti on esim. 4 kg liikaa. Tiedän, että vaikutus on radasta riippuen pieni. Joillakin radoilla vaikutus voi olla kuitenkin jopa 0,1-0,2 s. Aika-ajossa se voi viedä 10 paikkaa. Toisaalta jos katsotaan sarjoissa menestyneitä viime vuosina, on melko tyypillisesti kuljettajalla ollut merkittävän paljon lisäpainoja. Tästä voisi äkkiä päätellä, ettei niistä ainakaan ole merkittävää haittaa ollut. On saatettu jopa saada painotettua auto eri radoilla sopivammaksi. Kun sitten on kyseessä Ok ja Okj- luokat, pitää rajat olla ilman muuta kansainvälisellä tasolla.
Kysymys kuuluukin. Miksi lajiryhmä omalla toiminnallaan haluaa ajaa kuljettajia suoraan kaupallisiin sarjoihin sen sijaan, että pidettäisiin Sjm luokat isoina kehitysalustoina ilman liian tiukkoja rajoja. Miksi tämä päätös oli välttämätöntä tehdä? Monet kokevat, että isä, poika ja peräkärry periaatteella ei Okj:ssä voi pärjätä ostettujen tallipaikkojen kuskeja vastaan. Nyt jo 11 vuotiaan kuljettajan on pakko siirtyä ajamaan puoliammattilaisia vastaan tai sitten siirtyä kaupallisiin sarjoihin.
Nykyinen paino 115 kg olisi ollut paljon pienempi haitta kuin se, että porukka siirretään liian aikaisin isoihin autoihin. Toivottavasti lajiryhmä on selkä suorassa linjauksen takana myös silloin kun nämä kokemattomat ”väkisin” siirretyt harrastajat aiheuttavat pahoja kolareita okj luokassa. Olisiko heidän ollut syytä antaa valita haluavatko he ajaa 11-13v enemmän harrastusmaisesti pikkurungolla vai mahdollisesti tulevaisuutta radoilla tavoitellen okj luokassa. Veikkaan että nyt osa lopettaa ja osa siirtyy kaupalliselle puolelle. Jos se on tavoite, sitten homma on ok.
Myönnän, meni herne aika syvälle nenään. Ennen kaikkea näin suuren muutoksen, joka vaikuttaa todella paljon, ilmoittaminen pari kk ennen kauden alkua on ajattelematonta toimintaa.
Meidän osalta meni nyt harkintaan koko lajin jatkaminen. Koen että monelle meidän lisäksi olisi hyödyksi 11v vielä hiukan kypsyä pikkuluokissa ja olla sitten myöhemmin valmiimpi isoon runkoon. Jos tämän suuruisia muutoksia tehdään sääntöihin, pitäisi mielestäni asiasta kyllä hiukan avautua jo syksyllä esim. että asiaa harkitaan ja muutos saattaa tulla. Silloin jokainen voisi valmistautua tavallaan.
Tosiasiallisesti mini60 paino pitäisi nostaa vastaamaan Raket luokan painoa ollen näin 117 kg. Silloin ei olisi politikointia luokkien välillä ja varmasti olisi suuret juniorluokat...
T Halmiala