Moi,
Runko ei tiedä onko kuljettaja aikuisharrastaja vai juniori, säätö vaikuttaa samalla tavalla.
Aikuisharrastajan pitää olla tarkkana korkeuden kanssa, ettei korkeus yllätä kun astuu pois autosta
Aina kun nostaa runkoa ylöspäin, niin pito lisääntyy. Pidon kannalta, painopiste on tavallaan varren päässä, kun nostat runkoa ylöspäin varsi kasvaa, jolloin painopiste siirtyy aikaisemmassa vaiheessa ja suhteessa suuremmalla voimalla ulkokaarteen renkaille. Vaikutus on sama kuin tarraat rautakangesta ylempää kiinni ja käytät samaa voimaa, nostettava kivi nousee helpommin, mutta tukipisteeseen (pyörä), kohdistuu suurempi voima alaspäin (=pito).
Eli tällä voit säätää missä vaiheessa mutkaan tulee purenta, mutkaan ajettaessa, ensin aliohjaa, ja sitten kun purentaa on riittävästi, niin auto kääntyy herkästi. Etupään korkeudella ja painolla, säädetään missä vaiheessa mutkan sisäänmenossa purenta tulee.
Vipuvarren takia pieni kuljettaja nostetaan ylöspäin ja aikuisharrastajalla on kassit asfaltissa (koska niillä ei enää tee mitään
).
Iso kuski lisää painoa renkaisiin, joka lisää pitoa, mutta höyhen ei paina renkaita asfalttiin, jolloin sille pitää saada vipuvartta lisää.
Painopisteen nostamisella on toinenkin vaikutus. Jos painopiste alhaalla, auto on vakaa, samalla tavalla kuin ylätaso lentokone. Jos painopiste on ylhäällä, on tilanne labiili, vastaa alatasokonetta. Alhaisella painopisteellä on helppo ja mukava ajaa vakauden takia, mutta se ei ole nopea, koska mutkissa se menee pienessä huomaamattomassa luisussa koko ajan ja luisu on yhtä kuin vauhtia pois. Korkeudella ja leveydellä pitää säätää auto sellaiseksi että se ei pompi, mutta ei myöskään luista liikaa.
Kuten Aki R. mulle on opettanut, mukava ajettava ei ole nopea.