Hei harrastajat!
Aloittelijalle karting auto!
Kuski: 36v mies 187cm 93kg.
Kuvailisitteko eri karting mallien luonteenpiirteitä:
1. millaista on ajaa ko. mallia?
2. huoltotarve / moottorin ym. luotettavuus?
3. kausikustannukset, huolto, polttoaine, renkaat?
4. muuta
Haluan
• ajaa lujaa (”formula simulaattori”, kisa-auton huumaa edullisesti)
• käyttää aikani ajamiseen, en auton virittämiseen ja huoltamiseen
• maltilliset käyttökustannukset
• lisäksi olisi kiva vaihdella vaihteita ja etujarrut olis hyvä olla, että uskaltaa ajaa lujaa
Mallit, jotka ovat mielessä:
• Raket 120 (Fossiilisarjaa varten, riittääkö näissä potku? heppoja 14hv, riittääkö tuo?)
• Mega R01 (taitaa olla liian tehokas? millaista on ajaa tätä?)
• Rotax DD2 (kardaaniveto! ja kaksi vaihdetta, tähän saa vissiin etujarrut?)
• KZ2 (6 vaihdetta ja etujarrut!)
• F250 (onko kiva ajaa? ei vaihteita? etujarrut?)
• Superkart (tämä vaikuttaa kivalta, kun on vaihteita ja varmaan formula tyyppistä ajoa)
Jarrutehon säätö etu- ja takarenkaiden välillä olisi kiva sekä vaihteet.
Samoin huoltovapaus, mutta nuo ovat varmasti keskenään ristiriidassa.
Mihin hintaan saa Formula 3 tai 4 autoja?
Superkart olisi selkeästi edullisempi, ja pääsis kuitenkin yhtä lujaa.
Mutta varmaan F3 ja F4 autoja on kivempi ajaa?
Käyttökustannukset nousevat varmasti myös Superkart vs. F3 tai F4.
Superkart taitaa olla karting autoista ”automainen” ajaa tai ”open-wheel” henkinen?
KZ2:sta pääsin ajamaan, mutta ko. autossa oli omaan makuun vähän liian kapea vääntöalue vaihteilla.
En ehtinyt kunnolla vaihtamaan vaihteita kun 14000rpm raja tuli jo vastaan.
Voiko KZ2 vaihteiden kierrosalueita muuttaa siten, ettei heti 8000 rpm jälkeen räjähdä 14000 rpm:ään?
Eli vaihtaminen ei olisi niin hektistä tai kaaottista? Harjoitus tekee toki mestarin.
KZ2:sen kaaottisen tai hektisen vaihtamisen takia tuo DD2 vaikuttaa miellyttävältä vaihtoehdolta, kun kardaaniveto olisi myös huoltovapaampi ja ehkä myös kustannukset alhaisemmat kuin ketjuvetoiset moottorit?
Nuo vuokra-autot ovat vissiin aikuiselle Raket 120?
Niissä vuokra-autoissa, joita olen ajanut niin tuntuu, että moottorista saatava teho jää aika nopeasti liian pieneksi.
Vauhtihinkua olisi enemmän, mutta autossa tehot pohjaa!
KZ2 taas meinasi lähteä lapasesta ja pää irti hartioista, mutta ehkä se olisi kesytettävissä.
Pitäisi päästä ajamaan muutakin kuin Raket 120:sta.
Formula 1:stä pääsisi Suomessa ajamaan speedpassion.fi kautta. Vähän olisi vauhdin nälkää.
Entä miten virkavalta suhtautuu siihen, jos ajaa karting autolla vaikka päällystetyillä mökkiteillä kun muuta liikennettä ei juuri ole?
Laittakaas asiallisia mielipiteitä, kiitos!