Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505445 kertaa)

Sami Silventoinen

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #150 : 22.02.2009 15:38 »
Linear Power myy TonyKartin haalareita. Yleensä rungon maahantuojilta saa myös muutakin firman tavaraa.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #151 : 02.03.2009 00:21 »
Räikkööselle tony-puku!? kattos esim. tuolla - eiks toi 54 ole aika lähellä
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,4321.0.html

kallevi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #152 : 30.03.2009 19:55 »
Hei.
Olen 14vuotias poika helsingistä ja kiinnostunut kartingista jo pitkään mutta ei ole tullut aloittettua. Nyt on rahat kasassa ja pitäisi omaa harraste autoa alkaa ostamaan, ja ajo kokemusta löytyy jonkin verran. Olen miettynyt autoksi Raket 120 johtuen sen halvoista kustannuksista ja kestävyydestä.

Mitäs mieltä olette? :)
emt

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #153 : 30.03.2009 19:57 »
Kallevi, siitäpä vaan raketin hankintaan. Tai jos isukki tai joku muu on mekaanikkoisesti orientoitunut ja kilvanajokin saattaa tulla kyseeseen, niin Yamahahan se toinen vaihtoehto olisi. Se on tosin sitten työntämällä käyntiin ja pikkasen enemmän kulua ja huoltoa.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2009 19:59 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #154 : 30.03.2009 20:42 »
Joo jammu on kans hyvä jos mekaanikon selkä sallii.. ellei ite ala työntelee  ;)
F1 on musiikkia korvilleni.

MSF

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #155 : 01.04.2009 13:33 »
Olisiko rotax myös hyvä vaihtoehto? huoltoväli pitkä ja ei tarvii työntää käyntii vaan lähtee napilla. Vauhtia myös riittää.

kallevi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #156 : 01.04.2009 15:47 »
Jos liityn tohon keimola fk kerhoon nii kannattaako ensin ostaa auto vai voiko/kannattaako siihen liittyy ilman autoo ja ostaa se auto vähän myöhemmin? :)
emt

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #157 : 01.04.2009 15:59 »
Tottakai voi liittyä. Eihän seuroihin tai järjestöihin liittyminen mitään edellytä. Varmaan ihan hyväkin idea. Jos osallistuu seuran toimintaan ja tutustuu seuran jäseniin, saa varmasti paljon hyödyllistä tietoa jotka helpottavat lajiin sisään pääsemiseen. Jos auton ostamiseen liittyen on jotain kysyttävää, seuran aktiiviharrastajat kyllä neuvovat tarvittaessa jokaisessa seurassa.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Sami Silventoinen

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #158 : 01.04.2009 19:49 »
Mites muuten kuuluminen kahteen kerhoon samaan aikaan? Onko sallittua/hyvien tapojen mukaista? Saisi vain kerhoalennukset ja edut kahdelle radalle, joilla tulee eniten käytyä, niin olisi hyödyksi. Kuuluuko muut useampaan kerhoon?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #159 : 01.04.2009 20:14 »
Mites muuten kuuluminen kahteen kerhoon samaan aikaan? Onko sallittua/hyvien tapojen mukaista? Saisi vain kerhoalennukset ja edut kahdelle radalle, joilla tulee eniten käytyä, niin olisi hyödyksi. Kuuluuko muut useampaan kerhoon?
Tottakai kannattaa kuulua moneen kerhoon. Vain yhtä kerhoa voi kisoissa edustaa, mutta se onkin ainoa rajoite. Ainahan se on kerhojen tukemista kun niihin kuuluu ja niille jäsenmaksunsa maksaa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #160 : 01.04.2009 21:10 »
Kaikista kerhoista tosin ei saa alennusta ratamaksuista ellei ole ns. kyseisen kerhon lisenssikuski. Ainakin Hyvinkään radalle alennuksen saaminen edellyttää, että on HyUA:n kilpailulisenssi.
eksyvä ei tietä kysy

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #161 : 01.04.2009 21:47 »
Ainakin Hyvinkään radalle alennuksen saaminen edellyttää, että on HyUA:n kilpailulisenssi.
tää onkin uusi juttu tosin ollaan oltu jäsenenä vasta 4v, mutta meillä on riittäny halvenpaan kausikorttiin ihan jäsenmaksu. ja sama riittää Riksun radalle, josta on saanu HyUA:n jäsenyydella RiiUA:n edut :)
ja taidetaan muuten olla susekan jäseniäkin
« Viimeksi muokattu: 01.04.2009 21:49 kirjoittanut iskä »
.

Roccao

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #162 : 04.04.2009 00:39 »
Oon 14 vuotias poika ja haluisin alkamaan harrastamaan kartingia pituus 173cm Paino 63kg . Sitä vaan kysyisin, että olenko liian vanha alottamaan tätä lajia? Ja missä luokassa tän ikäset ajaa, millasen auton kannatas hankkia ja kannattaako heti liittyä paikalliseen karting kerhoon. Ajokokemusta on ihan hiukan ja haluasin myös käydä vähän väliä jossain pikku kisoissa.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2009 00:46 kirjoittanut Roccao »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #163 : 04.04.2009 12:30 »
Roccao, ei kannata iästä huelestua, hyvin kerkeät vielä. Tokihan viisivuotiaista asti ajaneilla etulyöntiasema yleensä on paitsi ajotaidossa niin taustajoukkojen tiedoissakin, mutta jos intoa on niin kyllä se homma alkaa pikaiseen luistamaan.

Jos tarkoituksena on SM-pisteistä ajaa, niin Yamaha-kaluston hankinnaksi menee. KF3 olisi muuten sopiva myöskin, mutta siihen tarvitsee nousupisteitä, joita saa juuri jammu junnuista. Tuo jun tuossa tarkoittaa kisamenestystä ei ikää. Jos noilla pisteillä ole niin väliä, niin Junior MAXeilla on ajeltu Rotax MAX Challengessa. Kilpailukalenteri. Kun Junnu-rotaxeista puhutaan, niin ikä on 13-16v ja Junior -konekin on eri, toisin kuin jammuissa.

"Pikku-kisa" -kategoriaan menee sitten nämä aluemestaruuskisat, joissa ajellaan sinulle sopivista autoista ainakin jammulla ja raket120:llä.

Minkälaiseen tahansa kalustoon päädytkin, niin aja paljon. Sitten kun ajo on tasaista, niin säädä paljon. Sitten kun vauhti on kohdallaan, niin kilpaile paljon.. :)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2009 15:34 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vellu91

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #164 : 04.04.2009 13:58 »
Mun mielestä junior max:sta saa tänä vuonna jo nousupisteitä. Et sinne jos painoa on liikaa jammu junioriin(140kg), rotax junnus on (145kg). Ja ei tarvitse työnnellä käyntiin.

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #165 : 04.04.2009 18:52 »
Mun mielestä junior max:sta saa tänä vuonna jo nousupisteitä. Et sinne jos painoa on liikaa jammu junioriin(140kg), rotax junnus on (145kg). Ja ei tarvitse työnnellä käyntiin.
Painorajat on oikein, mutta kyllä kuskin paino menee ensin yli Rotax junnussa kuin Yammussa.
Yammu mosa painaa 12.8kg hiluineen (=putki, kaasari, imuvaimennin,  meidän vaakalla.)
Rotax painaa pelikunnossa 23.4kg (tehtaan ilmoittama luku)

Noin karkeasti yleistäen: Yammu kuski voi painaa vajaa 70kg, Rotax jun kuski reilut 60kg
« Viimeksi muokattu: 04.04.2009 21:12 kirjoittanut jarit »
...ja eikun hanaa...

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #166 : 04.04.2009 19:53 »
Pahoittelen, jos olen levittänyt virheelistä tietoa mutta mä bongasin sen lisenssivaatimuksen ihan HyUA:n nettisivuilta.

http://www.hyua.fi/pages/vauhtipuisto/kartingrata.php

En ole itse siellä jäsenenä tms. Heillä ehkä kannattaisi sitten tarkistaa nettisivujen sisällöt jos jäsenetukausikortin saa myös ilman, että on kerhon kautta lisenssi.

Tero
eksyvä ei tietä kysy

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #167 : 04.04.2009 20:35 »
Painorajat on oikein, mutta kyllä kuskin paino menee ensin yli Rotax junnussa kuin Yammussa.
Yammu mosa painaa 12.8kg hiluineen (=putki, kaasari, imuvaimennin,  meidän vaakalla.)
Rotax painaa pelikunnossa 23.4kg (tehtaan ilmoittama luku)
Noin karkeasti yleistäen: Yammu kuski voi painaa vajaa 70kg, Rotax jun kuski vajaa 60kg
Karkeasti laskeskellen koneiden ero 10kg ja luokkien painoero 5kg, eli olisiko kuitenkin yammukuski 70kg ja rj-kuski 65kg.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #168 : 04.04.2009 21:12 »
näin on awi....ajatus ja sormet ei olleet synkassa....korjaan viestiini...
« Viimeksi muokattu: 04.04.2009 21:14 kirjoittanut jarit »
...ja eikun hanaa...

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #169 : 04.04.2009 23:00 »
Pahoittelen, jos olen levittänyt virheelistä tietoa mutta mä bongasin sen lisenssivaatimuksen ihan HyUA:n nettisivuilta.

http://www.hyua.fi/pages/vauhtipuisto/kartingrata.php

En ole itse siellä jäsenenä tms. Heillä ehkä kannattaisi sitten tarkistaa nettisivujen sisällöt jos jäsenetukausikortin saa myös ilman, että on kerhon kautta lisenssi.

Tero
onhan tuo tuossa aika selkeesti ???
en le vaan vielä asiaan törmänny ;)
ehkä ensi kuussa sitten kysytään
.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #170 : 04.04.2009 23:59 »
näin on awi....ajatus ja sormet ei olleet synkassa....korjaan viestiini...
Ja minä vältän viisastelua, saattoi lipsahtaa hivenen näin uudestaan luettuna..  ;)
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #171 : 10.04.2009 10:31 »
Mahtaakohan lähtee Jammu pulttipyssyllä käymään vetorattaasta, pukilla? Onhan siinä vasurin kierre?
F1 on musiikkia korvilleni.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #172 : 11.04.2009 21:11 »
Pulttipyssy lyö sen verran lujaa, että voipi mutteri aueta. Kunnon porakoneella varmaan lähtee. Olen muutaman kerran nähnyt yhden kaverin käynnistävän junnu-A:n koneen porakoneella.
eksyvä ei tietä kysy

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #173 : 11.04.2009 21:54 »
Mutta eikö vetorattaan kierteet oo vasen kätisen.. meinaan ei se sit aukeis jos oikeeseen suuntaa pyöräyttää?
F1 on musiikkia korvilleni.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #174 : 11.04.2009 22:13 »
Raksussa on väärinpäin kierteet ja Jammussa on eripäin kuin edellisessä.
Eli kun Jammua käynnistää niin mutteri yrittää mennä kiinni.
Mut miksi yrität saada kampuran kieroon kun pulttipyssyä tarjoat. :-\ Ihan niinko uteliaana kysyn...
toisaalta Jammu ei tahdo käydä alle 2000 kierroksen sitten millään, pyöriikö pulttari riittävästi??
-Fossarin/ICA-J:n startteri johon laitat 17mm hylsän
 tai niinko täälläpäin poijjat rakentavat auton rengasvaimen holkista
 jossa on jo 19/17mm hylsät valmiina.
-Voihan se isolla porakoneellakin käynnistyä, ei jammussa niin hirveästi ole puristuksia.
Minä mitään tiedä.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #175 : 12.04.2009 10:36 »
Joo muistinki väärin.. Raketissa juu oli väärinpäin. Mistäs tommotteen startterin sais halvalla
F1 on musiikkia korvilleni.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #176 : 12.04.2009 13:45 »

Naru tai liina takarenkaan ympärille noin puolitoista kierrosta. Avustaja pitämään karttia pukilla ja antamaan kaasua.
Lähtee ketterästi.

Homman Pitää Olla Hauskaa

Benski

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #177 : 20.04.2009 21:36 »
Ikää on 14 vuotta ja tällä hetkellä kartingin alotus kiinnostas. Autoksi oon ajatellut  http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=750994&page=4 Tämmöstä mitä mieltä ootte? Tohon lisäksi pitäs varmaan hankkia vielä renkaita, ajopukua, kypärää sun muuta eikö vain ? Eli jos liityn paikalliseen FK Kerhoon maksan jäsenmaksut sun muut niin pääsen omalla autollani ajelemaan radalle sen aukiolo aikoina eikö vain? Ainakin ensimmäisenä kautena ajatus olisi vain harjottaa ajoa ja osallistua vain kerhon välisiin kisoihin. Onko muuten tavallista, että voisi säilyttää omaa autoaan Kerhon tiloissa tottakai pientä korvausta vastaan vai otetaanko auto aina mukaan kotiin?
Kiitos kaikille ketä jaksaa vastata  :)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #178 : 20.04.2009 22:07 »
Benski, Autosta on paha sanoa muuta kuin, että saattaa olla hyvin hintansa väärti jos tuolla rungolla ei oikeasti ole kovin paljoa ajettu. Vanhahan se jo on, mutta eipä tuo haittaa jos se on tallissa seissut. Uuden moottorin hinnan voi tarkastaa radnen sivuilta ja laskea erotuksesta rungolle + muulle sälpälle hinnan. Sanoisin kuitenkin, että varmaan saat vähän tinkaistua.

Muut oletukset meni oikein. Yleensä ajeluun riittää ratamaksu (joko 1 kerta tai kausi) ja pitkälahkeiset kuteet + mopokypärä. Seuraan kannattaa toki liittyä jo kannatuksen vuoksi, edut vaihtelevat seuroittain. Kaikesta tuollaisesta kannattaa jutella tarkemmin FK kerhon yhteyshenkilön kanssa, yleensä tuppaavat olemaan avuliasta sakkia.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #179 : 20.04.2009 22:17 »
Moi,

Auto vaikuttaisi ainakin kuvan perusteella melko asialliselta. Moottori näyttää uudehkolta (muoviosien väristä päätellen), joten paketti ei ihan pahan kalliskaan taida olla jos runko muuten on kunnossa (suora, ei hitsailtu eikä alta pahasti kanttareihin kulutettu).

Yleensä kerhon jäsenmaksun lisäksi pitää maksaa ratamaksu, joko kausikortin muodossa tai joka kerta erikseen.

Jotkut haluavat säilyttää autoa radalla olevissa varastoissa jos kerho on sellaisia järjestänyt ja jotkut ehdottomasti roudaavat auton kotiin. Sitä kun on hyvä aina silloin tällöin hieman nysvätä. Pysyy siistissä kunnossa ja aina joskus putsaillessa huomaa jonkin jutun, joka olisi korjattava. Kun laittaa ennakoivasti kuntoon niin ei tule niin usein lähtö radalta kotiin kun jotain pamahti rikki.

Tero
eksyvä ei tietä kysy


 

Team Laine Verkkokauppa