Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505766 kertaa)

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #180 : 03.05.2009 15:51 »
Vaihtasin jarrunesteet (dot4 onko edes pätevä?) karttiin.. mites tämä hoituu, kun tarvis kuulemma jotain "jarrujen ilmaustakin" tehdä. Tarviiko letkut ja sylinteri puhdistaa jollain tavalla vanhoista nesteistä? Tony kartti olis uhrina
F1 on musiikkia korvilleni.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #181 : 03.05.2009 17:04 »


Tollasen ruuvaat pääsylinteriin kiinni (kannattaa ottaa ratti irti jos on tiellä) , säiliöön nestettä, hana auki, ilmausruuvista letku johonki tyhjään pulloon ja ruuvi auki. Jos jarrusatulassa
ei oo nipallisia ilmausruuveja, laita riittävästi rättejä alle ettei nestettä pääse maalipinnoille.

Sitten kun alkaa tulla puhtaan näköstä nestettä eikä kuplia paat ilmausruuvin kiinni, laitat ilmauslaitteen säiliön korkin paikalleen ettei roisku kun painat
polkimen pohjaan. Sieltä tulee yleensä aika iso kupla ylös säiliöön. Painele poljinta rauhallisesti edes takasin niin kauan että kuplia ei enää tule.

Sitten laitteesta hana kiinni, korkit paikalleen, laite irti sylinteristä ja sylinterin korkki paikalleen. Tony kartin tapauksessa toistetaan kaikki vaiheet toisen sylinterin kanssa. 

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #182 : 03.05.2009 22:19 »
Kysymys Raket 120- sarjojen saderenkaista.

Eli Minkäkokoiset vanteet/renkaat tarvitaan Raket 120 luokkien kilpailuissa. Ymmärtääkseni Normikokoisille vanteille eivät sadekumit sovi. Runkona CRG-Black Star.

Kiitos etukäteen vastauksesta.

OF :)

ponikart

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Formula K
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #183 : 03.05.2009 22:22 »
joo mulla on kanssa cergein black star ja etu vanteet kyllä on samaa kokoa mutta takana on pikkasen pienemmät ne vanteet  nyt en vaan kyllä muista minkä kokoset ne oli takana mutta ei kovin paljoa pienemmät :)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #184 : 03.05.2009 23:15 »
Takarenkaat on 1,1 tuumaa kapeammat. Vega SL8 on yleisin kuivan kelin rengas, sateelle yleensä molemmat Dunlopin W10 tai K11W11 käy. Kyllä nuo saderenkaat menee leveämmillekin vanteille hätätilanteessa, muoto kärsii tosin eikä näin saa kilpailussa tehdä.

edittiä: Sadekoko on taakse 6.5x11-5 ja kuivan koko 7.1x11-5, etusen koko on 4.5x10-5. Kokomerkintä menee "6.5 eli renkaan leveys * 11 renkaan halkaisija - 5 vanteen halkaisija. Toisin kuin sanoin ennen edittiä, on KF3:n takakumi kokoa 6.0x11-5, eli jostain ilmeisen järkevästä syystä hieman eri kuin sateella...
« Viimeksi muokattu: 04.05.2009 07:33 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #185 : 03.05.2009 23:35 »
 :D Kiitokset AWI:lle.

Ei tarvinnut pitkään odotella vastausta kysymykseen.

OF :)

Sami Silventoinen

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #186 : 04.05.2009 18:47 »
XonCupissa käy myös Vega W4 saderenkaana. Ja eurooppalaisittain takavanteet on sateelle 180mm leveät.

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #187 : 07.05.2009 03:39 »
Iltaa/yötä

Työvuoro pitää kuluttaa loppuun, joten ajan kuluksi lisää kysyttävää...

Eli uusi 120cc Raketin kone tulossa perheeseen ja nyt tarvittaisiin neuvot motin sisäänajamiseen. Jostain joskus lueskelin, että sisäänajossa olisi parempi käyttää ei täys-synteettistä öljyä motin osien paremman hioutumisen vuoksi. Kertokaahan ohjeita rakettimoottorin käyttöönottoon.

OF :)

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #188 : 07.05.2009 08:04 »
Iltaa/yötä

Työvuoro pitää kuluttaa loppuun, joten ajan kuluksi lisää kysyttävää...

Eli uusi 120cc Raketin kone tulossa perheeseen ja nyt tarvittaisiin neuvot motin sisäänajamiseen. Jostain joskus lueskelin, että sisäänajossa olisi parempi käyttää ei täys-synteettistä öljyä motin osien paremman hioutumisen vuoksi. Kertokaahan ohjeita rakettimoottorin käyttöönottoon.

OF :)

ei muutakuin hanaa :D
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Sami Silventoinen

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #189 : 07.05.2009 17:25 »
Itselle vaan sanottiin, että ajetaan muistaakseni 80% kierroksilla kone lämpimäksi ja annetaan jäähtyä. Sitten sama uusiksi pari-kolme kertaa.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #190 : 07.05.2009 18:01 »


Tollasen ruuvaat pääsylinteriin kiinni (kannattaa ottaa ratti irti jos on tiellä) , säiliöön nestettä, hana auki, ilmausruuvista letku johonki tyhjään pulloon ja ruuvi auki. Jos jarrusatulassa
ei oo nipallisia ilmausruuveja, laita riittävästi rättejä alle ettei nestettä pääse maalipinnoille.

Sitten kun alkaa tulla puhtaan näköstä nestettä eikä kuplia paat ilmausruuvin kiinni, laitat ilmauslaitteen säiliön korkin paikalleen ettei roisku kun painat
polkimen pohjaan. Sieltä tulee yleensä aika iso kupla ylös säiliöön. Painele poljinta rauhallisesti edes takasin niin kauan että kuplia ei enää tule.

Sitten laitteesta hana kiinni, korkit paikalleen, laite irti sylinteristä ja sylinterin korkki paikalleen. Tony kartin tapauksessa toistetaan kaikki vaiheet toisen sylinterin kanssa. 
Eikö jarrujen ilmausta voi hoitaa ilman tuota laitetta vai onko se siinä välttämätön? :o
F1 on musiikkia korvilleni.

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #191 : 07.05.2009 19:28 »
Kyllä se ainakin tony kartissa on melko välttämätön. Itsekin turasin ilmauksen kanssa ja sitten hommasin tuon vehkeen. Ilmauksen voi melkein ottaa päivittäiseksi huolloksi:-)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #192 : 08.05.2009 00:35 »

Eikö jarrujen ilmausta voi hoitaa ilman tuota laitetta vai onko se siinä välttämätön? :o

Voit toki hakea jostakin sylinteriin sopivan liittimen ja letkua ja kaikkee mutta yleensä kun ite tekee saa semmosen ku tulee.

Tuollasen ilmaustornin käyttö minimoi nesteroiskeet ja hommaan menee vähemmän aikaa.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #193 : 08.05.2009 15:56 »
mistä tuommosen saa ostettua? voisko laittaa linkkiä, kun ei tässä lähettyvillä satu kartingkauppaakaan olemaan
F1 on musiikkia korvilleni.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #195 : 12.05.2009 18:00 »
Löysin myös tällaisen jarrujen ilmaus työkalun. Mahtaako olla sopiva, on meinaan puolet halvempi ku tuolla rossi-racingissä
F1 on musiikkia korvilleni.

Iso III

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #196 : 12.05.2009 19:48 »
Biltemasta tällänen jo melko edullisesti, 4,99 e 

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #197 : 14.05.2009 19:00 »
Mikä on sopiva momentti Yamahan sylinterin pulteille Nm tai Kg?
F1 on musiikkia korvilleni.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #198 : 14.05.2009 23:40 »
Muistelisin Kimin kirjassa olleen, että ohjekirja sanoo 20Nm mutta 18 riittää hyvin.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #199 : 16.05.2009 18:09 »
Kuuluuko Yamahan männässä nuoli osottaa pakoaukkoon päin vai onko väliä?
F1 on musiikkia korvilleni.

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #200 : 16.05.2009 18:10 »
"Nuoli osoittaa virtauksen suunnan" eli pakoaukkoa kohden.
...ja eikun hanaa...

Haukku

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #201 : 22.05.2009 20:40 »
Painojakaumasta!

Harrastelen Rotaxilla ajelua ja kysyisin kuuluuko poikittaispainojakauma olla aivan sama? Mulla on takapäässä painoeroa 7 kg (vasen kevyempi)ja edessä 3 kg (oikea kevyempi). Auton ja mun kokonais paino on jo 165 kg et ei vältämättä tartteis lisää painoa. Lisäpainoja ei ole yhtään.


Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #202 : 23.05.2009 01:01 »
Moi, tuossa männässä on kaksi juttua
1. Mieti sitä tekniikan kantilta, jos laitat männänrenkaan raon pakoaukon kohdalle, niin se pullahtaa kanavaan, ja käy huonosti.
2. Männäntappi ei ole aivan keskellä, se on noin 1mm pyörimisisuuntaan nähden myöhässä (eli Yammussa täten pakoaukon puolella noin 1mm) . Tällä estetään männän helman hakkautumista sylinteriin joka vähentää melua, kun siirrytään puristustahdista työtahtiin. Työtahti siis painaa mäntää vinoon tapin etupuolelta.
Männäntapin sijainnilla  ei ole mitään tekemistä suorituskyvyn kanssa, olen testanut dynossa kääntää mäntää ja siirtänyt lukitustapin vastakkaiselle puolelle, eikä mitään vaikutusta. Moottorista kuuluu sellanen tirisevä ääni, jonka cupin sisäänajo sessioissa tunnistaa heti, ja tietää keneltä kohta hajoaa kone.

Laita googleen haku Hilliers piston gudgeon pin offset tai testaa tuota linkkiä. Hillierin kirja on ihan pro.
http://books.google.fi/books?id=DoYaRsNFlEYC&pg=PA64&lpg=PA64&dq=hilliers+piston+gudgeon+pin+offset&source=bl&ots=3NVUKxGoft&sig=UjbjfV3M0AMrMGDTodGnvY_oGXw&hl=fi&ei=wR8XSpCTBuPRjAex-JzcDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #203 : 24.05.2009 22:33 »
Kertokaas, vaikuttaako ketjujen pituus aikoihin?
ts. kannattaasi laittaa 104 108 sijaan ja saa kympän kaks paremman ajan, jos ei muuten ole eroa. moottorihan siinä liikahtaa pari senttiä enempi.
.

luigi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 110
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #204 : 25.05.2009 22:50 »
mikä on takavakaaja?  ???

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #205 : 26.05.2009 00:32 »
Se on se litistetty putki joka menee kartin perässä poikittain ja yhdistää sivuttaiset putket. Muistuttaa vetsivakaajaa. Ei välttämättä löydy joka rungosta.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #206 : 26.05.2009 08:12 »
Kertokaas, vaikuttaako ketjujen pituus aikoihin?
ts. kannattaasi laittaa 104 108 sijaan ja saa kympän kaks paremman ajan, jos ei muuten ole eroa. moottorihan siinä liikahtaa pari senttiä enempi.

Rotaxissa käytän 114 lenkkistä ketjua ja se kyllä kulkee lujempaa kuin Jammu 102 lenkkisellä.  :P
Eli en tiedä lenkkien lukumäärän vaikutusta.. O-Rengas ketju on Pari kymppää hitaampi kuin perus Didi. Ja siksi käytämme O-renkaita.

Mutta kone painaa sen sen 10kg?? ja muutamallakin sentillä voipi olla merkitystä auton pituus tasapainoon, josko perä nousee mutkassa tai sitten ei...
Minä mitään tiedä.

luigi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 110
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #207 : 26.05.2009 09:08 »
onko se siis sama kun takajäykistin?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #208 : 26.05.2009 16:58 »
Joo. Jos ei sitten puolikkaan siivestä puhuta  ;D
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #209 : 26.05.2009 20:51 »
Mistä sais semmosia magneetteja jarruihin? Jos sais vaikka linkin kauppaan
« Viimeksi muokattu: 26.05.2009 20:59 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.


 

Team Laine Verkkokauppa