Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505765 kertaa)

L-H

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #210 : 31.05.2009 16:17 »
Oisko kellään Mychron 3 mittariin suomenkielisiä ohjeita? Voi laittaa nettilinkkiä jos semmonen löytyy tai voin ostaa käyttöohjeet jos joltakin vaa löytyy.

ally

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #211 : 31.05.2009 23:48 »
onko noissa karting autoissa vaihteet

jlaitila

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #212 : 31.05.2009 23:54 »
No siis onhan niitä vaihteellisia ja vaihteettomia. Sitten on vielä vapaakytkimellä ja ilman. Varmasti löytyy mieleinen setuppi kunhan menet paikalliselle radalle tutustumaan porukkaan ja kalustoon  8)

Vapaakytkin tarkoittaa, että autolla voi pysähtyä paikalleen moottorin käydessä ja jos taas on ilman kytkintä niin auto yleensä työnnetään käyntiin ja sammuu pysähdyttäessä.

Sitten käynnistys vaihtoehotaja löytyy vetokäynnistys, sähköstartti ja tuo työntäminen. Monenlaista kampetta siis on tarjolla  :o

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #213 : 01.06.2009 17:32 »
Hei!

Olen 18v ja haaveilen harrastuksen aloittamisesta. Haluaisin tietää onko mahdollista päästä 1000€ budjetilla alkuun esim. Raket 120 autolla, ja onko Raahen ympäristössä (200km säteellä) ratoja joissa järjestettäisiin säännöllisesti kilpailuja? Ruukin rata on tiedossa vaan aktiviteettiä ei tunnu siellä olevan...

Onko Raket 120 -runko reilusti isompi kuin Raket 85? Joskus omistin sellaisen ja kävi pieneksi jo aikoja sitten.

Ja mitkä moottorit kelpuutetaan Raket 120 luokkaan? Vain se tietty 120cc vai käykö jotkut muutkin, kun olen nähnyt esim 100cc koneella "Raket 120" autoja? Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni.  :-\
« Viimeksi muokattu: 01.06.2009 17:35 kirjoittanut Rasenger »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #214 : 01.06.2009 18:00 »
Terve

Raket 120 on suomessa ns yksityyppiluokka. Eli kone on Radnen valmistama Raket 120.
Lähin Fossiili kilpasarja ajetaan Oulussa joka toinen tiistai periaatteella. Katso OFK-125 sivut ja aikuiskarting.. säännöt, aikataulut...

Rungoksi käy mikä vain "Iso" runko; Jammu, A-luokka,....

Raksu "85" ja Fossari ova noin samannopeuksisia.
Raksu on 110kg minimi paino ja Fossarilla 160kg.

Ps. Meillä olisi yhden kuskin tarve tiimissä. Meitä on nyt jo kylläkin 3 kuskia vaan reissutöiden takia tarvitsemme 4n kuskin...
Minä mitään tiedä.

ally

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #215 : 01.06.2009 22:22 »
mikä olisi budjetti millä voisin aloittaa harrstuksen.ja olen ajanut kerran mika salon karting radalla ajan 1min. ja 2sek.

jlaitila

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #216 : 01.06.2009 22:52 »
Budjetista on vähän hankala sanoa suoraan, mutta mun mielestä ei kannata sitä halvinta rautalanka teippiviritystä ostaa. Mielekkyys kariseen kun joutuu joka kierroksen jälkeen tunnin korjaamaan kiesiä. Sanoisin näin, että laitan siihen niin paljon rahaa kiinni kuin kärsii ja jos vähänkään mietityyttää, että saakohan tuolla rahalla nyt kohtuu hyvän niin sitten säästät lisää rahaa ja ostat paremman :)

Taivas on kattona ja rahaa palaa väkisin, kun aletaan kuljetuskalustoa, renkaita, varaosia ja ajovarusteita hommaamaan.

Halvimmalla pääsee alkuun kun käy noilla sisäkarting radoilla kokeilemassa kiinnostaako homma tosissaan. Ei tarvi omaa rahaa sitoa eikä sotkea omia kätösiä rasvaan. Kädet saa likaisksi uudenkin oman auton kans ihan turhan monesti jos ei isukki satu olemaan mekaanikkona  :-\

Homma ei siis välttämättä ole pelkkää ajamista oman auton kanssa.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #217 : 01.06.2009 23:05 »
Melkolailla minimibudjetti, jolla jo ensimmäiset kierrokset ajaa :
runko, jossa sopiva penkki ja renkaat alla 500-1500€, tähän kannattaa vähän panostaa
moottori 500€ raket 120
umpimopokypärä 90€
farkkutakki kirppikseltä 10€
ohutvuoriset kokoa liian pienet nahkahanskat 10€
ketjurasvaa 10€
10l 2t bensaa 20€

Käytännössä tarvitset vielä kuomullisen kärryn ja työkaluja. Renkaat, rattaat ja ketjut menee setti/600kierrosta, hinta yht. 100-200€, bensaa 5l/h, ratamaksuihin keskimäärin ehkä 15€/kerta, jotain aina särkyy, vehkeet vanhenee jne.. Sniiduileva aktiiviharrastaja voisi selvitä 500-1000€/kausi jos ihan kaikki kulut lasketaan, alkaen vehkeiden vanhenemisesta ja päättyen diisselikuluihin ratapaikalle mentäessä. Toisaalta jopa r120 joukkuekilpakauteen saa menemään vaikka 10k€/kausi jos pistää vaan menemään ja taitaa moinen olla vaikka jampuissa, joka on vielä halpa luokka, vielä tavanomaiseksi laskettava kausibudjetti.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2009 23:10 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #218 : 01.06.2009 23:48 »

Ajovaatteeksi kuitenkin esim kokohaalari Biltemasta 22.90€
Ne takinliepeet menee vaan niin ikävännäköseks kun ne pyörii rattaan ympärille suoralla....

Homman Pitää Olla Hauskaa

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #219 : 06.06.2009 16:36 »
Mistä nettikaupasta saan tilattua Raket 120 ketjurattaat? Taakse muovinen vai metallinen?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #220 : 06.06.2009 16:57 »
Tuossapa pari hyvää suomalaista verkkokauppaa:

http://www.rossi-racing.com/sivu/Webshop.html
http://shop.teamlaine.fi/index.php?main_page=index&cPath=1

Itse olen käyttänyt muovista. Ainoa ongelma on, että ei kestä kanttarin päälle tippumista, mutta kyllä siinä useinmiten vääntyy alumiinikin ja huonolla tuurilla vääntää samalla keskiön.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Rasenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #221 : 06.06.2009 17:03 »
Hmm... Kummastakaan ei löydy eturatasta, ja se on tässä se jota erityisesti haen. Takarattaita kyllä löytyy nähtävästi vaikka mistä.  :o

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

welho

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 60
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #223 : 15.06.2009 22:37 »
Kuinka leveitä ovat nämä isot rungot, joilla ajetaan yamahaa, rotax junnuja ja muita?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #224 : 15.06.2009 22:54 »
Mikäli oikein luen sääntökirjaa, niin CIK luokilteltu takapuskuri rajoittaa takerenkaiden leveyden välille 1340-1400mm ja tuo on levein kohta. Ilman luokiteltua takapuskuria säännöt rajoittavat leveyden välille 1010-1400mm. Käytännön minimileveys ajettavuuden kannalta renkaista, rungosta ja muusta setupista riippumatta on varmaan jotain reilu 1200mm ja maksimi samaa luokkaa tuon säännön rajoituksen kanssa.

Varsinaisen rungon leveys jos akseleita ja renkaita ei lasketa on välillä 620-700mm.

Mitat löytyvät sääntökirjan teknisistä säännöistä alkaen sivulta 25.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-53-39175.pdf

edit: näköjään bongasin tuon leveys-klausuulin samaan aikaan epän kanssa. Ilmeisesti tuo 1400 on maksimi, eli tuon 40mm ylityksen/puoli saa tehdä vain muille kuin cik-luokitelluille puskureille..
« Viimeksi muokattu: 15.06.2009 23:13 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #225 : 15.06.2009 23:08 »
Ahtaasti tulkitsisin Kartin Max leveydeksi 140cm

9.2.1. Kartin mitat ja säännöt
• Akseliväli miniluokassa vähintään 900mm, muissa
luokissa minimi 1010 mm, tai luokkakohtaiset erityismääräykset
• Maksimi akseliväli kaikissa luokissa 1070 mm, tai
luokkakohtaiset erityismääräykset.
• Kokonaispituus maksimissaan 1820 mm.
• Kaikissa luokissa raideleveys vähintään 2/3 kartin
akselivälistä.
• Kartin maksimi korkeus 650 mm.
• Kartin maksimi leveys 1400 mm, tai luokkakohtaiset
erityismääritteet.
Minä mitään tiedä.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Bensat ei nouse??!!
« Vastaus #226 : 25.06.2009 20:43 »
Mikä mahtaa olla vikana kun ei bensat nouse Yamahalla? Ei oo letku tukossakaan  :o Ja tiivisteet ja kalvot vaihdoin mielestäni ihan oikein.

Niin ja kokeilin molempia kaasareita. Ku noi ruuvit on vähä vieraat nii kuuluuko ne olla asetuksissaan bensan noston aikana vai suljettuina?
« Viimeksi muokattu: 25.06.2009 20:45 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

Esa Laakso

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #227 : 25.06.2009 20:59 »
Mikä mahtaa olla vikana kun ei bensat nouse Yamahalla? Ei oo letku tukossakaan  :o Ja tiivisteet ja kalvot vaihdoin mielestäni ihan oikein.

Niin ja kokeilin molempia kaasareita. Ku noi ruuvit on vähä vieraat nii kuuluuko ne olla asetuksissaan bensan noston aikana vai suljettuina?

Olihan pumpun pulssin antava letku alakerrasta kytkettynä? Kyllä bensan pitäis nousta kaasariin ruuvien ollessa ihan ajosäädöissä... ei ainakaan kiinni. Toi pumppukalvon pulssin puute lienee syynä... onko alakerran stefat ok?

welho

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 60
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #228 : 25.06.2009 21:56 »
Ahtaasti tulkitsisin Kartin Max leveydeksi 140cm

9.2.1. Kartin mitat ja säännöt
• Akseliväli miniluokassa vähintään 900mm, muissa
luokissa minimi 1010 mm, tai luokkakohtaiset erityismääräykset
• Maksimi akseliväli kaikissa luokissa 1070 mm, tai
luokkakohtaiset erityismääräykset.
• Kokonaispituus maksimissaan 1820 mm.
• Kaikissa luokissa raideleveys vähintään 2/3 kartin
akselivälistä.
• Kartin maksimi korkeus 650 mm.
• Kartin maksimi leveys 1400 mm, tai luokkakohtaiset
erityismääritteet.
Joo kiitti tästä, mutta mikä olisi sellainen optimileveys, millä kannattaisi lähteä kokeilemaan esim. Yamahassa?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #229 : 25.06.2009 22:07 »
Minimi sallittu puskuria kun käytetään, eli 1340. Katso Auton pikasäätöohje ja kimin lisäpostaus.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2009 22:21 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #230 : 25.06.2009 23:08 »
Mikä mahtaa olla vikana kun ei bensat nouse Yamahalla? Ei oo letku tukossakaan  :o Ja tiivisteet ja kalvot vaihdoin mielestäni ihan oikein.

Niin ja kokeilin molempia kaasareita. Ku noi ruuvit on vähä vieraat nii kuuluuko ne olla asetuksissaan bensan noston aikana vai suljettuina?

Olihan pumpun pulssin antava letku alakerrasta kytkettynä? Kyllä bensan pitäis nousta kaasariin ruuvien ollessa ihan ajosäädöissä... ei ainakaan kiinni. Toi pumppukalvon pulssin puute lienee syynä... onko alakerran stefat ok?

Juu oli se letku kii. En kyllä tiä noista stefoista sitte...
F1 on musiikkia korvilleni.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #231 : 26.06.2009 00:27 »
Säätökalvon puolella tiiviste tulee kaasaria vasten ja  pumppukalvon puolella kalvo tulee kaasaria vasten, muuten venttiililäpät ei pelaa.
Jos sulla on neulaventtiilin haarukka liian alhaalla, niin säätökalvo ei paina haarukkaa alas, jolloin ei venttiili aukea.
Pumppaa kaasutinpumpulla paineet kaasariin,paina kevyesti ruuvarilla  tms. säätökalvoa alaspäin, noin 1-1.5mm kohdalla pitäis aueta. Jos sulla ei ole kaasaripumppua niin voit puhaltaa siihen keuhkovoimalla.
Avaa L-ruuvi sellanen 2-3 kierrosta varmuuden vuoksi.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #232 : 26.06.2009 11:36 »
Oisko walbron wb3a kaasarista olemassa jotaki räjäytyskuvaa.. ei ollu ainaka luokitustorkassa
F1 on musiikkia korvilleni.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #234 : 26.06.2009 22:22 »
Kiitti Kimille
F1 on musiikkia korvilleni.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #235 : 27.06.2009 10:54 »
Lainaus
... onko alakerran stefat ok?

Ite en oo niihin koskaan koskenu, mutta mihin ne vaikuttaa jos ne on väärin tai jotenki paskana?
F1 on musiikkia korvilleni.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #236 : 27.06.2009 13:09 »
No bensapumppun kalvo ei saa pulssia ja ei pumppaa, jos ne pahasti vuotaa. Mutta ei se kone kyllä toimisi sitten muutenkaan, kun se imee ilmaa väärästä paikasta ja käy laihalla. Kai ne stefat yhtä kauan yleensä kestää kun kampiakselin/kiertokangen laakeritkin, jos vaan on suoraan asennettu. Olisiko alakertaremontista jo aikaa?

Vuotamisen voi tarkastaa, tulpataan pakokäyrä ja imukanava ja pumpataan 0,5 bar ilmaa pulssinipasta sisään. Sitten ruiskutellaan saippuavettä potentiaalisiin vuotokohtiin ja katsellaan, tuleeko kuplia.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2009 14:00 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #237 : 27.06.2009 16:32 »
Koitettiin äsken sillai et kaadettii letkuun valmiiks bensaa ja sit koitettiin rengasta pyörittämällä et se imis ne, mutta se imi eka ja sit taas puhalsi sitä bensaa takasin sinne bensatankkiin päin, eikä näin koskaan bensa päässyt moottoriin asti. Jokin on nyt päin v*ttua. Tarkistin siitä räjäytyskuvasta että kaikki kalvot ja tiivisteet on oikein. en tiä enää mikä siinä on vikana. Kun vielä viime syksynä toimi, sillonki vaan yhden kerran ja alko sen jälkee vittuilemaan, mutta se on nyt ratkaistu. Tän ku sais ratkastuu nii vois mennä ajamaan. Että ku kyrsii.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2009 17:42 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #238 : 27.06.2009 16:52 »
No bensapumppun kalvo ei saa pulssia ja ei pumppaa, jos ne pahasti vuotaa. Mutta ei se kone kyllä toimisi sitten muutenkaan, kun se imee ilmaa väärästä paikasta ja käy laihalla. Kai ne stefat yhtä kauan yleensä kestää kun kampiakselin/kiertokangen laakeritkin, jos vaan on suoraan asennettu. Olisiko alakertaremontista jo aikaa?

Vuotamisen voi tarkastaa, tulpataan pakokäyrä ja imukanava ja pumpataan 0,5 bar ilmaa pulssinipasta sisään. Sitten ruiskutellaan saippuavettä potentiaalisiin vuotokohtiin ja katsellaan, tuleeko kuplia.

Myyjän mukaan tais vuosi sitten joskus olla huollossa.
F1 on musiikkia korvilleni.

ykc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #239 : 27.06.2009 19:53 »
No teitkö niin, kuin Kimi sanoi ? Eli pitikö painetta puhaltaessa ja venttiili aukesi nipasta painettaessa ?


 

Team Laine Verkkokauppa