Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 505803 kertaa)

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #330 : 09.05.2010 19:36 »
Lainaus käyttäjältä: piku - 08.05.2010 18:47

Säännöissä sanotaan että renkaan maksimi halkaisia 88cm ja maksimi paine 2bar ja sadekelin renkaalle vain 180mm taka vanne
Iskee silmää aika iso rengas. pääsis pienimmät varjoon piiloon renkaan taakse.

Juu tarkoitus oli siis ilmaista tuon renkaan ympärys mitta
Kovasti harjotellaan/huolletaan

jhay

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #331 : 18.05.2010 11:11 »
Kyllä cadetin rengaspaineella on kuitenkin merkitystä. Eilen ku oli + 13 niin renkaat lämpesi selvästi kättä lämpöisemmiksi 40-45 ast. Viime kesänä mitattiin cadetista + 53-55ast. Me ajetaan 2 bar paineella.

Kannattaa muuten varoa viileitä kelejä, kun kahden barin tuntumassa ajetaan. Jos lähdetään liikkeelle +5 lämpötilasta, niin renkaan paine kasvaa aika paljon enemmän kuin +25 lämpötilasta. Katsastajat mittaavat rengaspaineet radalta tullessa, joten tarkkana!

Sillä ei ole vauhtiin paljoakaan merkitystä, onko se rengaspaine maalissa 1.9 bar vai 2.1 bar. Jälkimmäisessä tapauksessa saa selitellä kuskille, minkä takia tuli hylky...

Ja kannattaa satsata heti alussa tarkkaan mittariin (kalibroituun sellaiseen)!

nimim. kokemusta löytyy

kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #332 : 19.05.2010 07:32 »
Mä mistään mitään tiedä, mutta käsitykseni mukaan rengaspaineet mitataan sillä omalla mittarilla, ei järjestäjän mittarilla. Joten kalibroitu mittari ei tässä tapauksessa mielestäni ole välttämätön. Toki se antaa varmaan parempia tuloksia ja vaikutus on Cadetissa varmasti olematon.

Toki viestini pointti on, että onko se tosiaan noin, että paineet katsastuksessakin mitataan omalla mittarilla? Antaa hieman enemmän pelivaraa mielestäni. Muuten joutuu kalibroinnista huolimatta arpomaan, mikä on oman ja katsastusmiehen mittarin ero.

t: epätietoinen
"Miksi rakentaa kalliita ydinvoimaloita, kun yhdellä tällaisella tuulivoimapuistolla voi lämmittää kokonaisen omakotitalon!"

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #333 : 19.05.2010 07:49 »
Tietysti jokainen mittaa omalla mittarilla mutta se katsastusmiehen mittari on se, jonka mukaan säännönmukaisuus tulkitaan. Sen pitäisi olla mallia "kalibroitu ja tarkka" joten jos oma on myös mallia "kalibroitu ja tarkka" niin eroa muttaustuloksissa ei pitäisi juurikaan olla. Paitsi tietysti se, että omalla jos mittaa paineet viileänä ja radalta tullessa paineet mitataan lämpimänä niin siitä tulee hieman eroa. Tämä paineen nousu kannattaa etukäteen selvittää ja laittaa lähtöpaineet sen verran alle, että pysyy lämpimänäkin sallituissa rajoissa.

Ei mittarin pakko ole olla tarkka kunhan sen virhe tunnetaan ja mittaustuloksen toistettavuus on hyvä eli se näyttä joka mittauksella samassa paineessa saman verran väärin. Sitten pitää vaan joka mittauksella tehdä laskutoimituksia: mittarin näyttämä +/- mittarin virhe = todellinen paine. Tähän tuo haastetta se, että jos mittarin virhe ei ole vakio vaan riippuu paineesta. Silloin pitää olla korjaustaulukko.

TA
eksyvä ei tietä kysy

kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #334 : 19.05.2010 07:53 »
Kiitos tiedosta, tosiaan eniten vaivasi tuo oman mittarin käyttä, mutta jos ja kun se nyt on se katastusmiehen mittari, joka ratkaisee, niin pitää hankkia kunnon kalibroitu värkki, jotta ei pääse virheitä tapahtumaan. Jos tai siis kun joskus Cadetilla kisaamaan päästään.
"Miksi rakentaa kalliita ydinvoimaloita, kun yhdellä tällaisella tuulivoimapuistolla voi lämmittää kokonaisen omakotitalon!"

jhay

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #335 : 19.05.2010 08:37 »
Kiitos tiedosta, tosiaan eniten vaivasi tuo oman mittarin käyttä, mutta jos ja kun se nyt on se katastusmiehen mittari, joka ratkaisee, niin pitää hankkia kunnon kalibroitu värkki, jotta ei pääse virheitä tapahtumaan. Jos tai siis kun joskus Cadetilla kisaamaan päästään.

Viime vuonna yhdessä am-kisassa sattui niin, että katsastajan mittari näytti 2.5 bar, ja huoltajan mittari 2.0 bar. Arvatkaapa kumpi mittari näytti oikeaa? Kalibroituja mittareita saa viidelläkympillä, ja ne näyttävät samaa kuin katsastajankin.

Samalla mittarilla voi muuten tsekata oman henkilöautonkin rengaspaineet. Rengasliikkeiden ja huoltoasemien mittareissa on aikamoisia heittoja.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #336 : 19.05.2010 11:08 »
Kalibroituja mittareita saa viidelläkympillä, ja ne näyttävät samaa kuin katsastajankin.

Viitsisitkö vielä vinkata, että mistä?

jhay

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #337 : 19.05.2010 11:32 »
Kalibroituja mittareita saa viidelläkympillä, ja ne näyttävät samaa kuin katsastajankin.

Viitsisitkö vielä vinkata, että mistä?

Tällaisen keskustelun löysin:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST&f=87&t=111875

Muistaakseni Biltemastakin sai kunnollisen painemittarin (isolla näytöllä) viidenkympin hintaluokkaan.

possupata

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #338 : 19.05.2010 19:02 »
Mites toi mikroauton kuljettaminen onnistuu lähiradalle? Suhteellisin kova investointi tulee jos joutuu hankkimaan kärryn ja jälkiasennuttaa peräkoukun autoon. Tulee helposti 1500-2000 euron lisäpaukku.

Eli mahtuuko mikroauto millään ilveellä Octavian konttiin? Leveyttä kontilla on noin 100 cm ja pituutta joku 180 cm.




SMotor

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #339 : 19.05.2010 19:21 »
Riippuu minkä luokan auto sulla on. Jos on Raket / Cadet niin mahtuu, mutta jos isonluokan runko eli yamahasta ylöspäin niin taka-akselista ottaa kiinni ellei sitä saa jotenkin sivuttain tungettua sinne. Toi pituus kyllä riittää ihan hyvin.

sanek

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #340 : 21.05.2010 04:05 »
Miten usein raket120:ssa vaihdetaan ketjut ja rattaat?

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #341 : 21.05.2010 14:41 »
sitämukaa kun kuluu  ;D Rattaan näkee jo silmällä milloin se on niin kulunut ettei se ole enää "hampaallisen" näköinen. Jos ajat normi ketjuilla niin varmaan kannattaa samaan syssyyn vaihtaa nekin.. Jos taasen käytät o-rengas ketjuja, jotka ovat hiukan raskaammat mutta kestävemmät, niin oikean huollon myötä kestää helposti kesän ajelut. Sekin tietty riippuu tunneista..

Meillä normiajon jälkeen (1-2h ajoa) otetaan ketjua irti ja bensalla/ilmalla puhtaaks ja uutta Rok-oilia kehiin.. hyvin kestää pitemmän päälle. Ratas pyyhkästään bensalla puhtaaks. Samalla näkee miten se on kulunut. Jos on kulumia/poikkeavuuksia niin vaihtoon.

Tästäkin tasi olla jotain juttua jo aikasemminkin.. hakutoiminnolla löytyy.  ;) 
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

L-H

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #342 : 26.05.2010 14:22 »
Miten moottorin sisäänajo pitää suorittaa ku just tehtii täyshuolto siihen?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #343 : 26.05.2010 15:43 »
Jos mäntä ja laakerit vaihdettiin, niin varman päälle sisäänajo on 2 kertaa 10 minuuttia, jäähdytys jonnekin 60-70 asteeseen välissä. Alkuun mennään rauhallisilla kierroksilla, sitten niin, ettei päästä kierroksia paljon yli 10 000 rpm eli varsinkin suoran päässä pitää nostaa.

Jotkut taas sanoo, että yläruuvi auki reilummin ja yksi normaali veto päästämättä konetta huippukierroksille, sitten tauko jotta kone jäähtyy ja sitten antaa palaa vaan täysillä.

Jotkut puolestaan vetää vain pari ekaa mutkaa yläruuvi reilummin auki, jotta rengas ym. asettuu ja antaa sitten mennä normaalisti. Peruste on kuulemma se, että "oletko kuullut kenenkään ajaneen moottorisahaa sisään?"

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #344 : 26.05.2010 18:38 »

Jotkut puolestaan vetää vain pari ekaa mutkaa yläruuvi reilummin auki, jotta rengas ym. asettuu ja antaa sitten mennä normaalisti. Peruste on kuulemma se, että "oletko kuullut kenenkään ajaneen moottorisahaa sisään?"


;D ;D "tahtoo moottorisahan, joka ottaa 15000 kierrosta/min" ;D ;D
.

L-H

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #345 : 26.05.2010 19:17 »
Ok, kiitos vastauksesta. :)

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #346 : 26.05.2010 19:49 »
Sisäänajossa tärkeintä on välttää tasakaasulla ajamista jolloin männänrenkaitten urat väljistyy. "Kilpamoottorin" (Raket??) sisäänajamisesta tosiaankin löytyy niin monta eri kuppikuntaa että makuasioista ei kannata...  Tärkeintä varmaan onkin se että itse sisäänajoon tapaan tyytyväinen..

sanek

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 28
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #347 : 30.05.2010 08:18 »
Onko miten paha jos ei sisäänajoa ole suoritettu uudella raket120 koneella? Eli heti lähettiin ajamaan täysillä.

xenoa

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #348 : 30.05.2010 14:44 »
Onko miten paha jos ei sisäänajoa ole suoritettu uudella raket120 koneella? Eli heti lähettiin ajamaan täysillä.

Kai siitä jotain aiheutuu koneelle...käyttöikä pienenee / tehoa katoaa....kokeneemat vastatkoon

welho

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 60
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #349 : 30.05.2010 21:16 »
Minkäslaisia vehkeitä teillä on renkaiden nopeaan kiinnitykseen? Nuo akkukäyttöiset mutterinvääntimet näyttää maksavan monia satoja euroja. Niissä kyllä taitaa olla momenttiakin vähän liikaa. Eli minkälaisia halvempia vaihtoehtoja on olemassa (akkukäyttöisiä), kun mekaanikko on jo vähän turhan hidas käsistään?

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #350 : 30.05.2010 21:24 »
Kai niitä saa halvemmallakin? biltema,motonet? jos ei muuta niin räikkään vaan vähä enemmän vauhtia :) eikai siinä muita vaihtoehtoja ole, tai riippuu kuin nopeetaa renkaiden vaihtoa tavoittelet?

Reima

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 208
    • http://www.pengerkoski.com
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #351 : 23.06.2010 13:50 »
Kalibroituja mittareita saa viidelläkympillä, ja ne näyttävät samaa kuin katsastajankin.

Viitsisitkö vielä vinkata, että mistä?

T.K. Kartingista saa kalibroituja ilmanpainemittareita 55 eurolla.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #352 : 07.07.2010 18:01 »
Mistä saisin ostettua nämä tiivisteet ja tuon imujalan vai mikä toi on? Se oli halki. '

E: voisitteko edes kertoa sen että millä nimellä tuota keskimmäistä osaa myydään?
« Viimeksi muokattu: 08.07.2010 16:52 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #353 : 09.07.2010 07:47 »
Tietysti ihan riippuu mistä tuo osa on?? Ei vissin ainakaan raketista saati jostain lentomakoneesta??

Tieto käytettävästä menopelin järjestelmästä voi auttaa asiaa. ;)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #354 : 09.07.2010 18:11 »
Tuo on Yamahan koneesta. Noi tulee siihen kaasarin ja sylinterin väliin, muttakun en tiiä nimeä niin on paha ostaa uutta.
F1 on musiikkia korvilleni.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #355 : 10.07.2010 18:38 »

 Toi on kai bakeliittia. Onkohan toi sit imujalka vai imukaulus? Tarvii olla varma asiasta kun pitää netin kautta tilata enkä viitti maksaa taas postikuluja takasinlähetyksestä. Eikä ole kauppiasta tässä lähellä.
F1 on musiikkia korvilleni.

maksalio

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #356 : 17.07.2010 21:56 »
mites kun mun yamaha alko hyytyy täydellä kaasulla ajettaessa.missä vika kun toimi normaalisti ja oli uusi B10EG tulppa ja tulpalki ajettiin joku 20 kierrost.

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #357 : 18.07.2010 10:51 »
Ensimmäiseksi tarkistaisin kuitenkin tulpan. Sitten kaasari auki ja tarkistaa ettei ole tukossa.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #358 : 23.07.2010 16:53 »
Mitä teen kun tarvis Jammun sylinteri kiristää mutta momentti avaimeen ei mene niin pientä hylsyä jotta se mahtuis sinne reikään. Voiko vaa vetää perstuntumalta kiinni.
F1 on musiikkia korvilleni.

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #359 : 23.07.2010 21:46 »
Käytä muunninta välissä
Niitähän on kummanniin suuntasta saatavana esim. motonetistä löytyy
Kovasti harjotellaan/huolletaan


 

Team Laine Verkkokauppa