Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506585 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #540 : 16.04.2012 20:43 »
Onks Malmi auki arkisinkin, vai oliko se vaan viime viikonloppuna?

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #541 : 16.04.2012 20:44 »
Malmi auki toistaiseksi vain viikonloppuisin, aukiolo kannattaa tarkastaa ratayhdistyksen sivuilta.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #542 : 16.04.2012 21:25 »
Itseasiassa tossa Karting-radan kotisivuilla näyttäis kyllä lukevan tänään että on auki myös viikolla 16 ti-pe 14-20...

http://www.helsinginkartingrata.com/

(ps. Ite ainakin huomannut että välillä joutuu painamaan f5 noilla sivuilla että se lataa viimeisimmän version)

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #543 : 18.04.2012 10:35 »
onkos toi ketjusuoja pakollinen nyt myös cadet luokassa? Eli tuliko ihan kaikkiin vai vaan esim SM luokkiin?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #544 : 18.04.2012 12:48 »
Kaikkiin luokkiin joita ajetaan AKK:n sääntökirjan mukaan. Joten ensimmäisessä Cadet kisassakin pitää suoja olla paikallaan.
Juuri tilasin 15 kpl kerhon Cadet ja Mini autoihin.

SK s. 177:
9.2.8. Ketjusuoja
Umpinainen ketjusuoja on pakollinen.
-petri-

tehoäx

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #545 : 21.04.2012 22:49 »
kertokaas nyt mistä suojasta saa muokkaamalla kelvollisen crg junioriin.. tämä asia ei oikeen selvinnyt näistä viesteistä :) tattista etukäteen

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #546 : 13.05.2012 20:41 »
Hep!
Kertokaas joku fiksu millä sais takanavan pysymään paikallaan? Ongelmana on siis se, että napa liikkuu ajon aikana hiljalleen sisäänpäin. Pysähtyy kyllä tiettyyn kohtaan, mutta jos perää meinaa levittää niin olis hyvä saada pysymään paikallaan  ;D. Runkona crg ja akseli 50mm.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #547 : 13.05.2012 20:45 »
Hep!
Kertokaas joku fiksu millä sais takanavan pysymään paikallaan? Ongelmana on siis se, että napa liikkuu ajon aikana hiljalleen sisäänpäin. Pysähtyy kyllä tiettyyn kohtaan, mutta jos perää meinaa levittää niin olis hyvä saada pysymään paikallaan  ;D. Runkona crg ja akseli 50mm.
Esim. nailonista holkit taka-akselin päälle laakeripukin ja navan väliin pitämään mitta kohdallaan. Toki noita kannattaa olla useampia ohuempia että saa säädettyä helpommin. Ja jos ei tee liian kireitä niin ei tuo taka-akselikaan jäykisty.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #548 : 14.05.2012 00:08 »
Hieroo ihan normaalia taululiitua väliin, niin ei napa vaeltele akselilla.
Homman Pitää Olla Hauskaa

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #549 : 14.05.2012 19:42 »
Tuo taululiitu voi olla tähän hätään nopeampi ratkasu, kun lauantaina pitäis taas kisata  :D.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #550 : 16.05.2012 20:00 »
Moi kysyisin noista 120 raket autoista... paljonko koko paketti maksaa uutena kaupasta ostettuna? käsittääkseni ne kulkee n. 100 km/h, missä sekunneissa ne kiihtyy ko. nopeuteen, mistä tietää että auto on kilpailukykyinen eli minkälaista autoa kantsis lähtee hankkimaan...? kiitos ja vauhdikasta alkavaa kautta!!!

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #551 : 16.05.2012 20:18 »
Moro,

Radasta riippuen huiput on tosiaan siinä satasen hujakoilla, kiihtyvyydestä en osaa sanoa mutta ei siinä nyt g-voimat sisuskaluja revi ;) Pointti on ehkä ennemminkin se, että syheröiselläkin radalla keskinopeus on yli 60km/h, eli mutkissa tulee sitä vauhdintuntua, etenkin kun kisassa samaan kurviin tunkee 20 muuta autoa.

Uusi auto ajovalmiina maksaa karkeasti noin 4000e, johon voi vaikuttaa paljon runkomerkin ja osien valinnalla. Pelkkä uusi kone on noin 800 eur ja sille kannattaa heti teettää perushuolto, eli ns. herkistys, jossa tehtaan jäljiltä sikinsokin olevat osat suoristellaan ja tyypillisesti hajoavat paikat vahvistetaan. Tuo maksaa noin pari sataa euroa.

Käytetyn auton voi saada halvimmillaan jopa tonnilla, mutta jos kisaan meinaat, niin kannattaa varmaan satsata pari tonnia ajovalmiiseen hieman tuoreempaan pakettiin. Aloittelijalle en uutta runkoa varsinaisesti suosittele, sillä treenatessa ehtii ajaa monet kerrat kanttareille ja nurtsille ja rengasvalliinkin ennenkuin se mahdollinen uutuuden hyöty verrattuna hyvään käytettyyn tuo sellaista etua, jota ajamista opetteleva ei yhdessä mutkassa pikkuvirheellä hukkaa. Toisaalta jos haluaa ajaa uudella, niin mikäpä siinä.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012 22:07 kirjoittanut astro »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #552 : 20.05.2012 13:39 »
Hieroo ihan normaalia taululiitua väliin, niin ei napa vaeltele akselilla.
Tämä auttoi napaa pysymään paikallaan. Alkuun vaelsi vähän, mutta naputtelin lisää liitua niin johan pysyi. Kiitos vinkistä  :D.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #553 : 20.05.2012 19:40 »
Eipä kestä. Kysyy vaan jos jokin mietityttää, niin ei tartte kaikkea kantapään kautta....
Homman Pitää Olla Hauskaa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #554 : 03.06.2012 20:57 »
Painojakaumasta... Olen antanut itseni ymmärtää että nyrkkisääntö painojakaumasta on 60 takana, 40 edessä ja sivusuunnassa 50/50. Tuossa pojan autossa (cadet) jakauma onkin suurinpiirtein noin, mutta toisella etupyörällä on enemmän painoa kuin toisella ja takana samoin (siis päinvastainen painoero edessä ja takana).

Kysymys kuuluu: onko tuo ok, vai pitäisikö painojakauma olla myös eturenkaiden kesken ja takarenkaiden kesken sen 50/50?
- MarkoV

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #555 : 03.06.2012 21:11 »
Hei,

Eturenkaissa pienikin ratinkääntö siirtää kilotolkulla painoa puolelta toiselle.
Taka-akselilla etusija, koska epätasapaino tuntuu esim jarruttaessa. (perä menee sivulle)
Homman Pitää Olla Hauskaa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #556 : 04.06.2012 13:59 »
Kiittis! Olen yrittänyt kyllä pitää eturenkaat suorassa ja vaa'at vaaterissa.

Penkki on niin paljon oikealla kuin menee, mutta vasemmalla takapyörällä on 4kg enemmän painoa kuin oikealla - ei taida enää mennä edes mun vaakahässäkän virhemariginaaliin.  :P Yritänkö siis saada takaa painopistettä oikealle siirtämällä takarenkaita vasemmalle vai miten? Nyt vasen takarengas on n. 3mm lähempänä runkoa kuin oikea.
- MarkoV

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #557 : 04.06.2012 14:16 »
Mittaathan akselipainot kuskin kera? Mahdollisilla lisäpainoilla balanssia saa justeerattua, mutta ei tämä ole niin kilon tarkkaa.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #558 : 04.06.2012 14:19 »
Kiittis! Olen yrittänyt kyllä pitää eturenkaat suorassa ja vaa'at vaaterissa.

Penkki on niin paljon oikealla kuin menee, mutta vasemmalla takapyörällä on 4kg enemmän painoa kuin oikealla - ei taida enää mennä edes mun vaakahässäkän virhemariginaaliin.  :P Yritänkö siis saada takaa painopistettä oikealle siirtämällä takarenkaita vasemmalle vai miten? Nyt vasen takarengas on n. 3mm lähempänä runkoa kuin oikea.

Kyllä se mulla ainakin paino yleensä on ollut enempi siellä oikeella kun kone on siellä kuitenkin ja penkkiä on saanut aina viedä sinne vasemmalle.

Tarkista että taka-akseli on suorassa runkoon nähden... Pahempi mahis tietysti että runko on jostain vino.

Ei toi 4kg tosin tunnu noissa cadet-hommissa kyllä yhtään missään. Yleensä noi kuskit aina vaan sanoo että ihan hyvä oli ja haluu kiertää rataa :)

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #559 : 04.06.2012 14:56 »
Mittaathan akselipainot kuskin kera? Mahdollisilla lisäpainoilla balanssia saa justeerattua, mutta ei tämä ole niin kilon tarkkaa.

Juu, mittaan - päättelin että niin se täytyy mennä, koska ajaessa on useimmiten kuski kyydissä myös...  :D
- MarkoV

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #560 : 04.06.2012 14:58 »
Kiittis! Olen yrittänyt kyllä pitää eturenkaat suorassa ja vaa'at vaaterissa.

Penkki on niin paljon oikealla kuin menee, mutta vasemmalla takapyörällä on 4kg enemmän painoa kuin oikealla - ei taida enää mennä edes mun vaakahässäkän virhemariginaaliin.  :P Yritänkö siis saada takaa painopistettä oikealle siirtämällä takarenkaita vasemmalle vai miten? Nyt vasen takarengas on n. 3mm lähempänä runkoa kuin oikea.
tuntuu aika uskomattomalta? :)
onko moottori vasemmalla vai oikealla puolella? kunpaisiakin on liikenteessä, vaikka oikealla se moottori yleisimmin on.
.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #561 : 04.06.2012 15:54 »
Kiittis! Olen yrittänyt kyllä pitää eturenkaat suorassa ja vaa'at vaaterissa.

Penkki on niin paljon oikealla kuin menee, mutta vasemmalla takapyörällä on 4kg enemmän painoa kuin oikealla - ei taida enää mennä edes mun vaakahässäkän virhemariginaaliin.  :P Yritänkö siis saada takaa painopistettä oikealle siirtämällä takarenkaita vasemmalle vai miten? Nyt vasen takarengas on n. 3mm lähempänä runkoa kuin oikea.

Kyllä se mulla ainakin paino yleensä on ollut enempi siellä oikeella kun kone on siellä kuitenkin ja penkkiä on saanut aina viedä sinne vasemmalle.

Tarkista että taka-akseli on suorassa runkoon nähden... Pahempi mahis tietysti että runko on jostain vino.

Ei toi 4kg tosin tunnu noissa cadet-hommissa kyllä yhtään missään. Yleensä noi kuskit aina vaan sanoo että ihan hyvä oli ja haluu kiertää rataa :)

Meillä ainakin jokainen säätö tekee auton aina vaan paremmaksi mikäli kuskiin on uskominen... varsinkin "lume-säädöt".  ;D

Ja joo, sitäpä minäkin tässä enimmäkseen ihmettelen että miten tässä on vasen takarengas painavampi kun moottori on toisella puolella...

Taka-akselissa ei osu ainakaan mun silmään mitään eteen-taakse säätömahdollisuutta, pystysuunnassa on suorassa.

Sitä kun ei ole ennen tätä härveliä tullut oikein mitään moottorilla liikkuvaa säädeltyä/korjailtua/jne niin yritetään nyt epätoivoisesti opetella. Tähän mennessä olen oppinut muutaman kikan miten saa kierrosaikaan sekunnin-pari LISÄÄ...  :P  ;)

- MarkoV

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #562 : 04.06.2012 16:00 »
Taka-akseli siirtyy eteen ja taa laakeripukien avulla. Noissa puhutaan milleistä.
Akselin päässä ero onkin sitten reippaasti isompi.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #563 : 04.06.2012 16:03 »
Kiittis! Olen yrittänyt kyllä pitää eturenkaat suorassa ja vaa'at vaaterissa.

Penkki on niin paljon oikealla kuin menee, mutta vasemmalla takapyörällä on 4kg enemmän painoa kuin oikealla - ei taida enää mennä edes mun vaakahässäkän virhemariginaaliin.  :P Yritänkö siis saada takaa painopistettä oikealle siirtämällä takarenkaita vasemmalle vai miten? Nyt vasen takarengas on n. 3mm lähempänä runkoa kuin oikea.
tuntuu aika uskomattomalta? :)
onko moottori vasemmalla vai oikealla puolella? kunpaisiakin on liikenteessä, vaikka oikealla se moottori yleisimmin on.


Oikeallahan se. Toki, vaikka penkki on niin oikealla kuin mitä sen saa, on se silti keskilinjasta vasemmalla. Eikä poikakaan ole mikään tankki - kuutisen kiloa lisäpainoja penkin yläreunassa (siitäkin 2/3 oikeassa yläreunassa). Runko on Parolin:in, muistaakseni 2009 tai -10 mallinen.
- MarkoV

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #564 : 04.06.2012 16:24 »
Painot penkin vasempaan laitaan?

Miksi penkki ei mene enemmän oikealle? Eikö niitä tukirautoja saa taivutettua pitkällä varrella?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #565 : 05.06.2012 08:43 »
Painot penkin vasempaan laitaan?

Miksi penkki ei mene enemmän oikealle? Eikö niitä tukirautoja saa taivutettua pitkällä varrella?

Vai tarkoititko oikeaan laitaan? Se onkin vielä kokeilematta.

Siinä on kaksi tukirautaa kolmion mallisesti molemmin puolin penkkiä ja "tyhjät" on otettu pois prikoilla vasemmasta reunasta, en ole uskaltanut väännellä rautoja...

Noh, nyt ei kuitenkaan pysty säätelemään enempää ennen kuin loppuviikosta kun poitsu lähti mummolaan... :)
- MarkoV

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #566 : 05.06.2012 22:35 »

Juu, penkin paikka säädetään niitä rautoja taivuttelemalla. Ja samoin ne yleensä käännetyään penkin leveydelle sopivaksi, niin ettei siellä ole kuin yksi iso prikka välissä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #567 : 10.06.2012 21:26 »
Remonttia pukkaa Raket 120:seen. Kierrosajat tippuivat sekunnin ja kun kuskissa ei voi olla vikaa, niin availin konetta. Toinen "kaasarin pultti" löysällä ja sylinterin puoleinen imukaulan tiiviste rikki. Tainnut käydä vähän laihalla. Pakoaukon kohdalta männästä pala poissa ja ylemmästä männänrenkaasta pitkä pala myös poissa. Tehnyt sylinterin seinämään pakoaukon yläpuolelle kaksi milliä leveän ja kohtuu syvän pystysuuntaisen uran. Saakohan tätä sylinteriä korjattua jossain vai heitänkö vesilintua?
Toinen kone tulee varmaan laitettua ja tämä jäänee odottamaan tulevaa talvea.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #568 : 11.06.2012 11:40 »
Vaikuttaa siltä että sylinteri ja mäntä menee vaihtoon, ei noista tahdo saada tehtyä enää kalua.

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #569 : 11.06.2012 18:36 »
Vaikuttaa siltä että sylinteri ja mäntä menee vaihtoon, ei noista tahdo saada tehtyä enää kalua.

Juu, eipä uuden sylinterin hinnalla kovin kummoisia toimenpiteitä tälle saisi tehty ja liekkö tulisi hyvä sittenkään. Ihmeen hyvin auto kulkee ja kiertää vaikka männästä ja ylemmästä renkaasta reilut palat poissa ja sylinterissä uusi viri-pakokanava. Liekkö nuo irronneet palat uineet kampikammioon asti, kun ei pakoputkesta löytynyt. Uusi kone tilattu, tämä rassaillaan hissukseen kuntoon.


 

Team Laine Verkkokauppa