Meillä ainakin kovat palat ovat aiheuttaneet sen, että jarrutustunto heikkenee ja lukkiutumiskohta on terävämpi kuin pehmeillä paloilla.
Juuri kokeiltiin kovaa ja pehmeää vertaillaksemme.
Rengas on Mojo D1, eli ei sieltä pitävimmästä päästä ja auton ajopaino 147 kg, jarrutyyppi Freeline, 4 palaa, 4 mäntää.
Samaa asiaa on kokeiltu myös Ven 05-jarruilla, 2 palaa, 2 mäntää. Kummassakin uiva jarrulevy ja jarrut ovat itsesäätyvät.
Molemmissa sama tulos.
Kuitenkin, kuten aiemmin sanoin, jos on mahdollista, kannattaa kokeilla eri paloja ja päättää vasta sen perusteella, mikä sopii ajotyylille, rungolle, renkaalle ja teholle, painolle -jopa kelille.
Monesti kova pala halutaan siksi, että se säästää jarrupalakuluissa, koska kuluu vähemmän. Vastapainoksi jarrulevy saattaa sitten kulua nopeammin ja todellinen säästö jää vähäiseksi.