Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506575 kertaa)

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #660 : 19.08.2012 10:21 »
Voi jumalauta tätä jatkuvaa sadetta...

Vaihdoin eilen uudet renkaat ja siinä oli kyllä melko surkuhupaisaa touhua. Kaikki meni ihan ok, kunnet piti laittaa takanakit paikalle. Varmaan reippaan tunnin ajan ja tuhansien kirosanojen jälkeen kuitenkin päätin käyttää liukastusvoidetta ja renkaat olivat molemmat päällä alle kahden minuutin... tuli vähä TÄLLAINEN olo


TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #661 : 19.08.2012 10:31 »
No nehän renkaat oikein tehdään sellaisesta luistamattomasta aineesta kuin kumi.   ;D   Siihen on ihan asialliset syyt.

Jotta ne saa luistamaan niin tarvitaan joko lisää voimaa tai jotain kitkan pienentäjää. Sama pätee joka välissä, renkaan - vanteen tai renkaan - asfaltin   ;)
eksyvä ei tietä kysy

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #662 : 19.08.2012 10:37 »
No nehän renkaat oikein tehdään sellaisesta luistamattomasta aineesta kuin kumi.   ;D   Siihen on ihan asialliset syyt.

Jotta ne saa luistamaan niin tarvitaan joko lisää voimaa tai jotain kitkan pienentäjää. Sama pätee joka välissä, renkaan - vanteen tai renkaan - asfaltin   ;)


Joo kyllähän mä jälkeenpäin mietinkin, että onkin taas hetki kun on mitään näin typerää tullut järkeiltyä. Töysän juuri päivittynyt sadetutka näyttäisi sateen alkavaksi vasta kolmen kieppeillä... uskaltaituisikohan tuonne lähtemään.

mikair

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #663 : 24.08.2012 23:20 »
On sen verran väsy olo ja muutenkaan en jaksanut alkaa selaamaan foorumia tai tätä topiccia läpi näin perjantai illan iloksi, jotenpa siis siksi tässä esitän kysymyksiä joita jo varmaan satakertaa täällä kyselty ja udeltu.
eli eli, poikani, 4.5v osaa ikäisekseen käsitellä oikeaa autoa jo hyvin,tosin minä hoitelen jarrun, kytkimen ja kaasun. hän hummailee ohjailun ja vaihekepin siirtelyn sylistäni käsin. 
olisi kiinnostusta istuttaa poika laitteeseen jossa saisi itse hoidella koko helahoidon. tuli mieleen siis joku juniori mikroauto tms..
missä ja millä kriteereillä ja ehdoilla pääsisi kokeilemaan hän sellaista?
asumme siis jämsässä.
olisi myös kiinnostusta tietää jo etukäteen jos kipinän saa hän, niin mistä ja millainen auto kannattaa ostaa. (en ole rikas:)
rata on tuossa muutaman kilometrin päässä. varmaan sais mennä kokeilemaan ajamista sinne , luulisin näin..
eli nyt siis jos tässä lähellä joku jolla on jonkin sortin juniori laite on omistuksessa ja sattuu lukemaan tätä foorumia niin hänelle kohdistaisin seuraavat kysymykset...
  ??? Eli onko mahdollista jutella ja saada vastauksia kysymyksiin jopa livenä?
  ??? Olisko mahdollista poikani saada kokeilla vaikka autoa asiasta tietävän ihmisen seurassa?
                                               Meillä mahdolllisuus myös liikkua tre-jkl välillä

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #664 : 25.08.2012 11:44 »
Mikair, Kannattaa mennä Pirka Ry:n junnu-iltaan, ensin vaikka ihan katselemaan ja kuulostelemaan menoa ja menininkiä. Jos intoa vielä riittää niin ajamaan pääsee pientä muodollista korvausta vastaan kerhon autoilla.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11459.0.html

http://pirka.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=61

Paljakka pystyy valistamaan halutessaan lisää...


T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #665 : 25.08.2012 18:32 »
Vilppulasta löytyy kanssa kalusto millä pitäis päästä ajamaan jämsän radalla. Lisä tietoja ja yhteystiedot löydät Visua:n sivuilta (Vilppulan seudun urheiluautoilijat) ja sieltä mikroautokerho.

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #666 : 26.08.2012 10:32 »
Otappa yhteyttä Jämsän yhdistykseen( http://www.aukjamsanaijat.fi/ ). Tuolla on muutama auto tallissa alotteleville kuljettajille pientä korvausta vastaan.

myusername

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #667 : 27.08.2012 12:09 »
Linear powerin sivuilla on yksinkertainen säätöohje aurauskulmille

Vanhahan kirjoitus jo on, mutta Linear Powerin nettisivuilta en enää moista löytänyt? Onko jollakin korvan takana vastaavaa?


Perinteinen metodi aurauskulmien säätöön on jokseenkin seuraava.

Tarvikkeet:  Kaksi palaa teippiä, tavallinen rullamitta ja raidetankojen säätöön tarvittavat kiintoavaimet

1) Laita molempiin eturenkaisiin kulutuspintaan teippipala ja lukitse ohjaus suoraan keskelle
2) Pyöräytä molemmat renkaat sellaiseen asentoon, että teippi on niin edessä kuin mahdollista
3) Mittaa teippien välinen etäisyys
4) Pyöräytä molemmat renkaat siten, että teippi on niin takana kuin mahdollista
5) Mittaa teippien etäisyys (samasta kohtaa kuin kohdassa 3!)
6) Vähennä jälkimmäinen mitta ensimmäisestä. Jos tulos on esim 4mm, on autossa 4mm haritusta. Jos taas -2mm, on 2mm aurausta (renkaiden etupuolen leveys on 2mm kapeampi kuin takapuolen)
7) Säädä aurauskulmia kiertämällä molempia raidetankoja saman verran (huom -- toisessa päässä tankoa yleensä vääränpuolen kierteet, jotta tangon pyöritys tosiaan muuttaa mittaa)
8) Toista kohdat 2-7 kunnes kulmat ovat halutunlaiset. Varmista, että ohjaus pysyy koko ajan keskiasennossa, sillä rattiputken kääntyessä myös kulmat muuttuvat.

Hommaan on myös olemassa eturenkaiden tilalle vaihdeltavia tankoja, lasereita ja muita systeemeitä, jotka mahdollisesti helpottavat mittausta ja/tai tekevät hommasta tarkempaa. Tässä kerrottu lienee kuitenkin yksinkertaisin ja edullisin tapa tehdä homma.


Tankoja, lasereita ja vastaavaa?

Ollaan tuota rullamittakonstia  tässä käytetty mutta tuntuu että joskus se onnistuu ja joskus jää toivomisen varaa...mitäs nämä laserit tangot ja vastaavat ovat?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #668 : 27.08.2012 12:47 »
...mitäs nämä laserit tangot ja vastaavat ovat?
Säätökiekko esim. http://shop.teamlaine.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=164740
ja sniper laaserit säätämiseen tällaiset esim. http://www.kartingshop.fi/sniper-v2.html


awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #669 : 27.08.2012 13:56 »
Minen ainakaan renkaista rullamitalla saa sellaisia lukemia, jotka täsmäisivät laaserin osoittamisiin kuin korkeintaan etäisesti.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

myusername

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #671 : 27.08.2012 16:00 »
Minen ainakaan renkaista rullamitalla saa sellaisia lukemia, jotka täsmäisivät laaserin osoittamisiin kuin korkeintaan etäisesti.
kyllä rullamitta on kaikkein tarkin....
laser on ok. mutta toimiiko se oikein, jos alusta (auto) ei ole aivan suorassa?
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #672 : 27.08.2012 17:50 »
laser on ok. mutta toimiiko se oikein, jos alusta (auto) ei ole aivan suorassa?

Väitämpä ettei rullamitta ole niin häävin tarkka, ainakaan se hongkongista Eurolla ostettu... Toki mittaajissakin on eroja. (ja niin on kyllä lasereissakin)
Yhtään formulaa en ole nähnyt rullamitalla säädettävän.  :D

Laserin vesivaaka (eli auto) saa olla jo aika paljon vinossa ennekuin edes puolen millin ero tulee aurauskulmaan.   
Suurin "ongelma" lasereiden käytössä on se että niillä tulee ihan turhaan hierottua sitä viimistä milliä, joka ei kuitenkaan tunnu missään...   :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #673 : 27.08.2012 18:40 »
laser on ok. mutta toimiiko se oikein, jos alusta (auto) ei ole aivan suorassa?

Väitämpä ettei rullamitta ole niin häävin tarkka, ainakaan se hongkongista Eurolla ostettu... Toki mittaajissakin on eroja. (ja niin on kyllä lasereissakin)
Yhtään formulaa en ole nähnyt rullamitalla säädettävän.  :D

Laserin vesivaaka (eli auto) saa olla jo aika paljon vinossa ennekuin edes puolen millin ero tulee aurauskulmaan.   
Suurin "ongelma" lasereiden käytössä on se että niillä tulee ihan turhaan hierottua sitä viimistä milliä, joka ei kuitenkaan tunnu missään...   :P

nyt kun lasereista tuli puhe... ;D miksen saa aurausta kohilleen, kun säädän...onko se nyt casteria?? eli olkatappia alapuolelta eteen tai taakse? :o ja oliko se nyt niin, että sateella olkatappi alhaalta taakse...vai toisinpäin?? nyt kuivalla säätö on mulla suht keskellä, mutta kun koitan muuttaa alapään säätöä, auraus muuttuu niin paljon, etten saa sitä kohilleen, laserin piste kiertää keskustaa...vai pitääkö myös yläpuolen säätöä muuttaa samalla...? ;D










pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #674 : 27.08.2012 18:53 »
Olka-akselin taka kallistumaa lisätään jos/kun toiveissa on saada ohjauksella kevennettyä sisempää taka-rengasta. Tämä tietysti toimii vain kun ohjaus on kaarteen suuntaan. Yleensä säädetään päältä.
Monet säätää juuri näin sateelle, mutta itse huomasin että pääsen kovempaa kun en tuota säätöä olkatapilla tee.
Jos sinulla loppuu säätövara raidetangoista aurauksen säätöön, niin sinulla on vääränpituiset raidetangot. Lyhentäminen onnistuu helposti ihan rautasahalla.
Homman Pitää Olla Hauskaa

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #675 : 27.08.2012 21:27 »
laser on ok. mutta toimiiko se oikein, jos alusta (auto) ei ole aivan suorassa?

Väitämpä ettei rullamitta ole niin häävin tarkka, ainakaan se hongkongista Eurolla ostettu...

Tää nyt meinaa mennä jo offtopiciksi, mutta rullamittaa käytettäessä mitataan kahden mitan eroa (esim 69,2mm vs 69,3mm). Jos haluat esim. aurauksen nollaan, niin kyllä se rullamitta on aika tarkka, vaikka se olisi ostettu Timbuktusta. Jos nyt et leikkaa sitä lyhyemmäksi mittausten välillä.

Itsellä on laserit ja säätökiekot, ja viimeksi eilen tuli hierottua molemmilla just sitä viimeistä milliä. Pahinta on kun vuorotellen vaihtaa työkalua eikä meinaa oikein luottaa kumpaankaan laitokseen enää :)

Mutta jotta päästään takaisin aiheeseen, niin kertokaapa miten mittaatte ohjauksen suoruuden (ja lukitsette ohjauksen suoraan)? Ratin kääntäminen ihan minimaalisesti kun muuttaa ohjausta todella paljon (tämän huomaa hyvin kun laserit ovat paikallaan).

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #676 : 27.08.2012 21:53 »
Lasereilla haen että camber on samassa ja siitä lähen etsimään haritusta oikeaan kohtaan. Tällä tavalla oon tehnyt yän kesän ja kyl toi junnun auto kurvista tulee ulos aina välillä jopa rataa pitkin
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #677 : 27.08.2012 22:06 »
mutta rullamittaa käytettäessä mitataan kahden mitan eroa (esim 69,2mm vs 69,3mm).

Lähinnä miten se 0-pään klipsi on toteutettu ja miten se toimii.
Narullakin on aurauksia mitattu.  ;D

Ohjauksen suoruuden mittaat (rullamitalla  ;) ) ottamalla molemmilta puolilta etu- ja taka-akselin välisen etäisyyden.
Rattiakselin haarukka, johon raidetangot kiinnitetään, tulisi saada osoittamaan suoraan taaksepäin. Eli ohjaus keskelle.
Sitten kun keulan säädöt on kohdillaan, voi vielä katsoa että renkaankorkeudet on etu- /taka-akseleilla samat.

Lasereilla haen että camber on samassa ja siitä lähen etsimään haritusta oikeaan kohtaan. Tällä tavalla oon tehnyt yän kesän ja kyl toi junnun auto kurvista tulee ulos aina välillä jopa rataa pitkin
     ;D  ;D  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #678 : 27.08.2012 22:32 »
...Ohjauksen suoruuden mittaat (rullamitalla  Iskee silmää ) ottamalla molemmilta puolilta etu- ja taka-akselin välisen etäisyyden...
Lähinnä miten se 0-pään klipsi on toteutettu ja miten se toimii.
Mitenkäs jos taka-akseli
a) ei ole suora
b) on asennettu vinoon
Menee koko kartti salmiakiksi :)
YLEENSÄ ihan silmiin luotan näyttää hyvältä olkoon siinnä, mutta jos hipistellä täytyy niin...
Pitkä tanko kiinni rattiakselin rei'istä toinen kiinni kuningaspulttien rei'istä sitten tankojen väli samaksi läpilinjan.

Lähteekö joku oikeasti mittaamaan millään mitalla 0:sta :)
Kandee aina lähtee staattisesta viivasta esim 10cm kohdalta liikeelle, jos mittaa käyttää ja millejä tarttee.

Lyhyesti miten itse katselen noita.
1) caster palaset on samaan suuntaan(leveä osa esim. eteen tai taakse oikealla ja vasemmalla)
2) Sitten camber haluttuun arvoon samaan ja kuningaspultti kiinni.
3) Sen jälkeen auraukset kuntoon

Pelkkiä laasereita, jos tuijottaa voi arvot noissa ok, mutta caster arvot ihan keturallaan, jos niitä ei ensin varmistele.

PS:
Niin joo tuo lukitseminen, josta astro kyseli.
Lukkopihdit laittaa rattiakselin yläpään muoviholkkia puristamaan.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2012 23:21 kirjoittanut vtuonone »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #679 : 27.08.2012 23:11 »
Rattiputken haarukkaan rautasahanterä ja öögalla tsiikaa auton takaa että terä on linjassa rungon osien kanssa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #680 : 28.08.2012 00:14 »
Mitenkäs jos taka-akseli
a) ei ole suora
b) on asennettu vinoon
Menee koko kartti salmiakiksi :)
YLEENSÄ ihan silmiin luotan näyttää hyvältä olkoon siinnä, mutta jos hipistellä täytyy niin...
Pitkä tanko kiinni rattiakselin rei'istä toinen kiinni kuningaspulttien rei'istä sitten tankojen väli samaksi läpilinjan.

Lähteekö joku oikeasti mittaamaan millään mitalla 0:sta :)
Kandee aina lähtee staattisesta viivasta esim 10cm kohdalta liikeelle, jos mittaa käyttää ja millejä tarttee.

a) kiero akseli vaihtoon.
b) silloin ei ole ohjauskaan ikinä suorassa vaikka sitä kuinka hieroisi -> turha tehdä mitään ennenkuin on asennettu oikein!!


10:stä lähtiessä tarttet harittavat silmät. (tai ne laserit kiinni kertomaan ettet tönäse ohjausta milliäkään vinoon) Samoin säätäminen raidetangosta samalla kun pitää kahdella kädellä mitasta kiinni on osoittautunut normaali humanoidille varsin hankalaksi tehtäväksi.

Casterinkin voi samoilla lasereilla mitata helposti, apuvälinettä käyttäen.   :)

Kyllähän mittanauhalla kartin saa säätöihin jos jaksaa sitä hieroa. Tahtoo vaan olla aika niin usein kortilla ja monta runkoa jonossa että mieluumin sen tekee lasereilla vartissa kerralla hyväksi. Ja hyvinhän nuo kaverit niillä on pärjänny.  ;D

Vielä lopuksi kartti nelipyörävaakaan jotta kulmapainot on oikein ja kartin painojakauma kohdillaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #681 : 28.08.2012 07:24 »
Pikalukitus rattiin käy myös vetämällä mustekala ratin alaosan keskeltä penkin selkänojan yläreunan keskelle. Kaupasta saa tarkoitukseen tehtyjä lukitsinrautoja, jos haluaa hienostella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #682 : 28.08.2012 08:02 »
Ohjauksen lukitus saadaan helpoiten napauttamalla leveähkö tasapäinen ruuvitaltta siihen rattiakselin alalaakeripesään.

Kiekot ja rullamitta käyttöön niin saat ristiin ja rastiin mittailemalla katottua onko ohjaus symmetrinen eli kääntyykö pyörät molempiin suuntiin samalla tavalla. Camberin mittaaminen on kans eri helppoo, mittaa vaan kiekkojen ylä- ja alareunoista. yksittäisen pyörän camber saadaan mittaamalla esim toisen puolen olkatapin päästä..

Siinä toi MKR on kyllä hervinaisen oikeessa että lasereilla keskitytään helposti millin osiin ja muuhun epäolennaiseen.

sakaritam

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #683 : 06.09.2012 22:14 »
Mitä tarkoittaa nuo numero-kirjain yhdistelmät raket 85 moottorien myynti-ilmoituksissa? 4P, 0D , D2 yms. ????

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #684 : 06.09.2012 22:32 »
Valmistuserää/muottia, josta voi päätellä valmistusvuoden noin suunnilleen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

sakaritam

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #685 : 06.09.2012 23:34 »
Ok, thx. Onko jokin tietty valmistuserä parempi ja joku toinen taas huonompi, kun tällä asialla tuntuu olevan merkitystä?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #686 : 06.09.2012 23:48 »

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #687 : 09.09.2012 16:45 »
Hep! Tekis mieli käydä joskus Kauhajoella sotkan radalla ajamassa. Kellään heittää vinkkiä rattaista? Autona r120, mutta jos nyt edes jotain suuntaa sais vaikka toisen luokan ratastuksesta  :)

MaNeZK1

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #688 : 12.09.2012 17:31 »
Jep!

En tiedä onko oikee palsta kysymykselle mutta...

Iski pieni kuume ostaa oma karting auto ihan vaan harraste käyttöön.
Lähtökohtahan on seuraavanlainen. Karting taustaa ei ole mutta polte olisi päästä ajelemaan nimenomaan omalla autolla silloin tällöin omaksi iloksi tai jopa jossain vaiheessa harraste sarjassa kilpaa.

Mutta kun ei ole minkäänlaista aavistusta näistä autoista, moottoreista, luokista jne. Joten jos joku voisi vähän valottaa näistä autoista, moottoreista ja luokista?
Minkälainen kannattaisi ostaa kun ikääkin on jo reilu 21v pituutta n. 178cm ja painoakin sen 75kg.
Nettimotosta olen autoja katsellut... näyttäisi olevan aika paljon näitä Raket 85 autoja ja mielestäni suht halpoja, MUTTA kun kuulostaa jotenkin siltä että jäisivät tämänkokoiselle nuorelle miehelle pieneksi/laiskaksi menopeliksi?

Kuulisin mielelläni mielipiteitä tai vaikka vaan mielipiteen minkälainen auto kannaisisi ostaa ja mihin sarjaan kilpailemaan jos siihen innostuu, mutta tarkoitus tosiaan olisi lähinnä omaksi iloksi käydä rataa kiertämässä.

Kiitän jo etukäteen ASIALLISESTA/SISTA vastauksesta/vastauksista.

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #689 : 12.09.2012 17:41 »
Suosittelisin ostamaan Raket 120 auton. Suhteellisen edullinen ja vaivaton ratkaisu ensiautoksi. Alottelevalle löytyy näitä ikämies luokkia ympäri suomea.


 

Team Laine Verkkokauppa