Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne  (Luettu 506638 kertaa)

MaNeZK1

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #690 : 12.09.2012 19:57 »
Eli joku Raket 85 on aika onneton itsenikokoisen alla ja varmaan sullomista tuollaisen rattiin?
Hinta vaan olisi ainakin silmää miellyttävä.   ::) Toisaalta aika vauhti hirmukin on kun vauhtiin vain pääsee niin todennäköisesti 85 jää pieneksi jo senkin takia?

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #691 : 12.09.2012 20:15 »
Itsellä ei oo kokemusta noista 85:sta.

Allaoleva viestiketju kannattaa lukee läpi, tuon perusteella tuli aikanaan itsekin päädyttyä tohon 120:seen
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,3863.0.html

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #692 : 12.09.2012 20:22 »
85 on lapsille tarkoitettu moottori ja rungot joissa ne on kiinni, ovat pykälää isoa runkoa pienempiä. Et varmaan ostaisi lasten fillaria? Ajaa silläkin voi... Lisäksi kytkinversiot on harvassa, joten pitäisi tuuppia käyntiin.

Raket120 tai Rotax Max kai ne realistiset ensivaihtoehdot on. Ensimmäinen on hitaahko (radasta riippuen) ja toinen voi olla turhankin ripeä, mutta välimaastossa ei oikein ole mitään aloittajaystävällistä, jos ei junnurotaxia lasketa. Ongelmana pävittäminen Maxiksi; kyllä onnistuu, mutta päivityshinta taitaa olla liian kova kun hankintahintakin about sama kuin Maxilla. Raket 120 kannattanee ostaa ensi hätään kun on halvempi hakkia ja ajaa. Vaihtaa koko pelin sitten Maxiin tai muuhun Tagiin jos siltä alkaa tuntumaan. Kartti ei kuitenkaan ole mikään pitkäaikaisinvestointi, sen voi aina myydä.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MaNeZK1

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #693 : 12.09.2012 21:34 »
Totta tosiaan oli aivan hyvä tuo topic minkä linkitit JMax.
Siitä innostuneena ja selvyyttä asioihin saaneena voikin ruveta R120 tai Rotax Max autoa katselemaan.  ;D

Vinkkiä mistä ruveta metsästämään muuta kuin tämä forumin myynti palsta ja nettimoto?

Totta puhuit awi, en todellakaan ostaisi lasten fillaria hyvä vertaus sinänsä.  :) Totta sekin että auton voi myydä jos innostus loppuu ja sitä rataa, käyttö kaluthan ei ikinä ole mitää sijoituskohteita. Arvo niissä tippuu AINA, tosin joissain ei tunnu tippuvan sitten millään. (esim. BMW,KTM ja mitä kaikkia näitä on, toki hyviä merkkejä mutta silti.)

Kiitokset kuitenkin näin alkuun, palaan taas asian tuntevaan joukkoon kun apua tarvin.

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #694 : 13.09.2012 10:21 »
Totta tosiaan oli aivan hyvä tuo topic minkä linkitit JMax.
Siitä innostuneena ja selvyyttä asioihin saaneena voikin ruveta R120 tai Rotax Max autoa katselemaan.  ;D

Vinkkiä mistä ruveta metsästämään muuta kuin tämä forumin myynti palsta ja nettimoto?

Totta puhuit awi, en todellakaan ostaisi lasten fillaria hyvä vertaus sinänsä.  :) Totta sekin että auton voi myydä jos innostus loppuu ja sitä rataa, käyttö kaluthan ei ikinä ole mitää sijoituskohteita. Arvo niissä tippuu AINA, tosin joissain ei tunnu tippuvan sitten millään. (esim. BMW,KTM ja mitä kaikkia näitä on, toki hyviä merkkejä mutta silti.)

Kiitokset kuitenkin näin alkuun, palaan taas asian tuntevaan joukkoon kun apua tarvin.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12034.0.html

Tossa vois olla alottelijalle sopiva kalusto.

Eipä noita paljoakaan taida muita sivustoja olla, mistä kannattaisi etsiä.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #695 : 13.09.2012 14:18 »
tämän aiheen ekalla sivulla oli kysymys, jota silloin tällöin vielä tuolla radoillakin esitetään
"Moi.
Kertokaas hyvät karting harrastajat mitä eroa on Raket60 ja Raket85 rungoilla?Voiko 85 runkoon vaihtaa 60 koneen ja onko siinä mitään järkeä?Ja miksei ole?Noita 60 ei ole niinkään paljoa myynnissä.

Eikö kukaan tiedä? Huh Huh Huh"

en selannut oliko kukaan vastannut, mutta:

...sääntökirja tietää:

9.2.1. Kartin mitat ja säännöt

• Akseliväli harrastaja MINI-luokassa vähintään 900 mm,
muissa luokissa minimi 1010 mm, tai luokkakohtaiset
erityismääräykset.

• Maksimi akseliväli kaikissa luokissa 1070 mm, tai
luokkakohtaiset erityismääräykset

ja luokkakohtainen erityismääräys sanoo cadetista:
esim.
9.6. Luokkakohtaiset erityismäärittelyt
CADETT:
Runko: Akseliväli vapaa

Pikkurunkoja käytetään eniten cadeteissa, mutta R60 moottorin voi hyvin ruuvata myös 1010 mm akselivälin runkoon.
Siitä sitten kumpi runko on milläkin radalla ja minkäkin kokoisella kuskilla parempi, on yhtä monta mieltä kuin on harrastajaakin...




« Viimeksi muokattu: 13.09.2012 15:53 kirjoittanut paljakka »

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #696 : 18.09.2012 22:05 »
Ei kellään sattuisi olemaan irtaallaan "alkuperäistä" Raket 120:n kampiakselin kiilaa, ja kehtaisi sen vielä mittoa. Meni kiila muruiksi ja hain Husqvarna 3120:n kiilan tilalle mutta vähän epäilyttää, että onko tämä liian pieni, vaikka samoja sahoja kai näiden pitäisi olla (tämä kiila 9,34 x 3,67 x 3,00(ura) ).

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #697 : 27.09.2012 12:10 »
Onko karstan irrottamiseen sylinteristä mitään poppakonsteja? Olen yrittänyt liottaa vd40:ssä, mutta ei tahdo sormet ylettää millään tonne mukin pohjalle rapsuttelemaan.

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #698 : 27.09.2012 12:18 »
Onko karstan irrottamiseen sylinteristä mitään poppakonsteja? Olen yrittänyt liottaa vd40:ssä, mutta ei tahdo sormet ylettää millään tonne mukin pohjalle rapsuttelemaan.

no ihte ainaki puhistin motip jarrukliinerillä (brake cleaner)  ja tulee puhasta. sumuttaa ensin vähän pohojalle likoaan ja sitte ei tavi ku jollaki rätillä vähä pyyhkästä. toista tarvittaessa ;)
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #699 : 27.09.2012 12:22 »
Ei kellään sattuisi olemaan irtaallaan "alkuperäistä" Raket 120:n kampiakselin kiilaa, ja kehtaisi sen vielä mittoa. Meni kiila muruiksi ja hain Husqvarna 3120:n kiilan tilalle mutta vähän epäilyttää, että onko tämä liian pieni, vaikka samoja sahoja kai näiden pitäisi olla (tämä kiila 9,34 x 3,67 x 3,00(ura) ).
Saman kokoinen on.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #700 : 27.09.2012 16:26 »
Onko karstan irrottamiseen sylinteristä mitään poppakonsteja? Olen yrittänyt liottaa vd40:ssä, mutta ei tahdo sormet ylettää millään tonne mukin pohjalle rapsuttelemaan.
no ihte ainaki puhistin motip jarrukliinerillä (brake cleaner)  ja tulee puhasta. sumuttaa ensin vähän pohojalle likoaan ja sitte ei tavi ku jollaki rätillä vähä pyyhkästä. toista tarvittaessa ;)
Brake cleaneria pitääkin kokeilla. Wurthin Rost-Off toimii kohtuudella ainakin myös. Mutta esim. lamppuöljy ei, vaikka rasvan viekin tehokkaasti.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #701 : 28.09.2012 09:15 »
Sooda puhallus poistaa karstan helposti

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #702 : 28.09.2012 19:23 »
Mikähän on vialla, kun syö takarattaan parissa kahen tunnin ajokerrassa ihan silpuksi niin että hilettä on ratasristikkokin ihan hileessä? Rata on kyllä melko pomppuinen paikoin mutta jotenki tuntuu nopeeta menevän. Ketjut muutaman kerran ajetut kartingliikkeestä ostetut ja pidetty ok kireydellä. Lähinnä tehdasrasvois ollu. Linjaus vaikuttaa silmämääräisesti ihan suoralta.

Onko pienten autojen rattaat jotain alumiinikurapaskaa?

Maotse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #703 : 28.09.2012 21:03 »
Kyllä niihin ketjuihin vain pitää rasvaa laittaa vähintään joka toiseen vetoon. Jollain suoralla linjarilla linjaus kohdilleen. Samoja rattaita käytetään me ainakin rotaxissa (halvimpia mitä löydetty  :o) ja hyvin kestää kunhan rasvattu säännöllisesti. Sadekelillä rasvaa joka vetoon. Ajon jälkeen jos pesee vaikka bensalla puhtaaksi seuraavaa kertaa varten niin taas pitenee käyttöikä. Ketju sen verran löysällä että nousee n. 1cm vapaalla osuudella.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #704 : 28.09.2012 22:12 »
Mikähän on vialla, kun syö takarattaan parissa kahen tunnin ajokerrassa ihan silpuksi niin että hilettä on ratasristikkokin ihan hileessä? Rata on kyllä melko pomppuinen paikoin mutta jotenki tuntuu nopeeta menevän. Ketjut muutaman kerran ajetut kartingliikkeestä ostetut ja pidetty ok kireydellä. Lähinnä tehdasrasvois ollu. Linjaus vaikuttaa silmämääräisesti ihan suoralta.

Onko pienten autojen rattaat jotain alumiinikurapaskaa?

Kaikissa ns. normi karteissa joissa ajetaan 219-tyypin ketjulla, käytetään samoja takarattaita. Epäilen, että sulla on kuitenkin se ketjulinja pikkusen pielessä. Silmä voi heittää sen 5mm helposti, ja sillon on jo takaratas "valmis" :o
Itte linjailen sahanterällä, on aika pitkälti suora. Ja salvaa ketjuihin riittävästi, niinkun Maotse sanoi.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #705 : 28.09.2012 22:27 »
Mikähän on vialla, kun syö takarattaan parissa kahen tunnin ajokerrassa ihan silpuksi niin että hilettä on ratasristikkokin ihan hileessä? Rata on kyllä melko pomppuinen paikoin mutta jotenki tuntuu nopeeta menevän. Ketjut muutaman kerran ajetut kartingliikkeestä ostetut ja pidetty ok kireydellä. Lähinnä tehdasrasvois ollu. Linjaus vaikuttaa silmämääräisesti ihan suoralta.

Onko pienten autojen rattaat jotain alumiinikurapaskaa?

iteltä petti taka-akselin lukitus, ja akseli siirtyi muutaman millin toiseen reunaan-> seuraus ketjulinjan muuttuminen vinoon, ja koko ketjusuoja täynnä alumiinihilettä ja takaratas piloilla :(
tämä rotaxissa...joten epäilen muiden tapaan, että sinulla ketjulinja vinossa...kunnon ketjuöljyä unohtamatta ;D
pari sekuntia liikaa...:D

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #706 : 28.09.2012 22:29 »
Väittäisin linjauksesta olevan kiinni. Syökö enemmän toiselta reunalta?
Itse ainakin tullu koettua, kun linjaus on pikkasenkin pielessä, takaratas muutaman vedon jälkeen entinen. Linjauksen olen tarkastanut ensin silmämääräisesti ja sen jälkeen löysäämällä takarataskeskiön ja pyörittämällä taka-akselia reilusti, jolloin ratas hakeutuu väkisinkin suht suoraan linjaan.
Ajopäivän jälkeen laitan ketjut aseölyllä täytettyyn isoon limsapulloon uimaan ohuen rautalangan kiinnittäen johonkin lenkkiin.
Rautalankaan laitan pullon ulkopuolelle tepin, mihin kirjoitan ketjujen pituuden. Tällätavoin on helppo nostaa öljystä oikeen mittaset ketjut kulloinkin.
Voin toki olla täysin väärässä toimintatapani suhteen ja toivottavasti kokeneemmat harrastelijat korjaavat, mikäli näin on, mutta ei ole ainakaan rattaat mielestäni kuluneet paljoakaan.

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #707 : 28.09.2012 22:51 »
Tulipas vastaustulva! Tuossa kun tutkittiin asiaa niin tultiin siihen että ekan pisimpään kestäneen rissan jälkeen laitettiin randomi seuraava pakasta. Nyt kun ollaan mallailtu eri rattaita paikalleen ja katottu lattalinjaarilla niin saattaa olla kahenkin millin heittoja leveyksissä. Osittain siitä johtuu varmaan. Pitää alkaa öljyämiseen panostaa vaikka pakoputken liitos pitääkin osaltaan huolen asiasta... :D pitemmät toiset ketjutki pitää näköjään hommata ku ei riittäny enää 86piikkiselle! Öljyliotus kuulosti ihan hyvältä konstilta. Vielä ku löytyis tieto tuosta koneesta mitä ei varmaankaan tuu tapahtumaan.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #708 : 29.09.2012 00:43 »
Tulipas vastaustulva! Tuossa kun tutkittiin asiaa niin tultiin siihen että ekan pisimpään kestäneen rissan jälkeen laitettiin randomi seuraava pakasta. Nyt kun ollaan mallailtu eri rattaita paikalleen ja katottu lattalinjaarilla niin saattaa olla kahenkin millin heittoja leveyksissä. Osittain siitä johtuu varmaan. Pitää alkaa öljyämiseen panostaa vaikka pakoputken liitos pitääkin osaltaan huolen asiasta... :D pitemmät toiset ketjutki pitää näköjään hommata ku ei riittäny enää 86piikkiselle! Öljyliotus kuulosti ihan hyvältä konstilta. Vielä ku löytyis tieto tuosta koneesta mitä ei varmaankaan tuu tapahtumaan.
Öh.. ainakin liian paksulla käy, jos pakoputken liitoksesta tiputtelee palamatonta menovettä!!

NicoT4

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #709 : 29.09.2012 01:39 »
Joo no vanhat koneet on vähä vaivaasia saada säätöihin ku tossaki on 100varmana pientä imuvuotoa jossain ku välillä booailee vaikka olosuhteet ei muutu. Toisinaan taas ei oo mitään ongelmaa. Hyvin se ainaki kiertää suoran pääs vaikka vähä oiski rikkaalla. Ollaan ajettu vieläpä 7prosenttisella ku ei tiedetä mitkä osat tuonne sopii :D se laskee liitoksesta ja päästä sellasta ihme tervaa..

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #710 : 30.09.2012 19:14 »
Polttoaineensuodattimesta... onko väliä missä kohtaa bensaletkua on?
- MarkoV

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #711 : 30.09.2012 19:29 »
Itse pitänyt tos heti tankin kohdalla kun letku lähtee alaspäin, mutta sit joku sanoi että pitäisi olla lähempänä moottoria. Vaaka-asennossa mahdollisimman lähellä kaasutinta, mut kyl poika yleensä sai laitteen jotenkin liikkeelle ja jopa ajettuakin
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #712 : 30.09.2012 23:31 »
Ollaan pidetty aina bensaletkun melko alussa tankin viereisessä pystyputkessa. Hyvin on toiminut sekä raketissa että rotaxissa. Sen kunnon näkee helposti, samoin jos on jotain vialla. Helppo vaihtaa siinä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #713 : 01.10.2012 11:52 »
Noniin, suodatin on nyt tankin kyljessä, siinä pystyputkessa. Suodatin on puolillaan ilmaa, pitäiskö se saada pois? Ei olla päästy kokeilemaan miten toimii ajossa. Pukilla yritin kaasutella ilmaa pois mutta ei onnistunut, kone käy kyllä ihan ok. Suodattimen ja moottorin välissä ei ole ilmakuplia. Liekö tankin liitoksissa vuoto kun ei ilma häviä - ainakaan suodattimen liitoksista en usko vuotavan.

Kyseessä cadet ja Rotaxin suodatin.
- MarkoV

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #714 : 01.10.2012 16:38 »
Kunhan suotimessa on enemmän bensaa kun kone syö, se riittää. Eli jos kone käy moitteetta
, ei hätää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #715 : 10.10.2012 20:20 »
Onkos muuten renkaitten talvisäilytykseen jotain vinkkiä? Tuli ostettu tossa kauden viimesiin kisoihin uus setti sl8:ja, mutta kisat liukasteltiin vesisateessa niin noilla ei tullut paljoa ajettua. Siis lähinnä haen sitä miten pito-ominaisuudet säilyis.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #716 : 10.10.2012 20:28 »
Uudenverosina ne ei säily oikein millään, mutta pyöritä ne elmukelmuun ja laita mustaan roskapussiin. Säilö pimeässä, viileässä tasalämmössä, ei pakkasessa tai lämmityskattilan vieressä  ;)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #717 : 10.10.2012 21:14 »
Ja jos sattuu vanteilla olemaan, niin ilmat vielä pois.. ;)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #718 : 10.10.2012 21:51 »
Ilmat oon ottanu aina ajon jälkeen pois. Täytyy tota kelmua laittaa ja viskata johonkin piiloon sit keväällä koittaa kelloo vastaan lopputulos.  :D

777

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelijoiden peruskysymykset tänne
« Vastaus #719 : 18.10.2012 01:59 »
moi, muutin Suomeen Englannista puolivuotta sitten ja haluaisin kilpailla täällä ensi vuonna. olen yrittänyt löytää niin paljon tietoa kartingista Suomessa kun mahdollista mutta on aika vaikeaa kun mä en osaa suomea hyvin(/yhtään)...google translate ei auttanut paljon. anyway, mulla on kaksi kysymystä:

1. mitä mahdollisuuksia on Suomessa mennä kartingiin? (eli kisoissa tai kerhon kautta) pitääkö radat/kerhot omia kisoja vai...?
2. onko se TAG-luokka yleinen? en haluais ostaa mikroautoa ja sitten huomata että ei ole mitään kuskia, mutta varmasti TAG olis mun eka vaihtoehto. ne Parillan moottorit näyttää mahtavilta.

kilpailin rotax- ja tkm-luokissa Englannissa ja etsin samanlaista kokemusta. kiitos! toivottavasti ymmärsitte ainakin vähän... :-\


 

Team Laine Verkkokauppa