Moi Tommi, tässä tarkennusta, kun ymmärsit väärin.
Vanhoista koneista kukaan ei ole kiinnostunut, koska ensi kevään koneet ovat nopeampia.
Tästä kärsii eniten ne, jotka haluaa kilpailla tasaväkisesti, ja haluavat ajaa samalla moottorilla useamman vuoden.
Kustannus lasten harrastuksessa nousee 1600 eur/vuosi. Uusi versio on "kultamuna",mutta sen saa kaupasta.
Vuoteen 2009 homma ok, mutta mitä sen jälkeen. Tapahtuuko samanlainen hyppäys kuin ICA ja ICA-j:stä KF luokkiin.
eli ostellaan koneita muutamaa vuotta varten, jonka jälkeen niillä ei tee mitään, nostetaan tallin seinälle roikkumaan.
Lefa kokoaa koneet ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Mutta osissa on isoja eroavaisuuksia, varsinkin sylinterissä. Ruotsin luokituksen takia, Lefa joutui ilmoittamaan Mahlelle uudet toleranssit, jolloin sylinteri muuttui huonompaan suuntaan. Radnen moottoreissa on todistettavaa jatkuvuutta, kun taas Italiassa markkinat on sen verran suuremmat että voivat muuttaa sääntöjään vaikka joka vuosi. Iso muutos tapahtuu taas 2009 Joulukuussa, jonka jälkeen laitetaan koneet taas tallin seinälle roikkumaan, noiden ICA-j ja ICA koneiden vierelle, ja ketään ei v..uta.
Isolla osalla harrastajilla on sellainen virheellinen käsitys että näitä Jr Tag moottoreita saa tuollaisina maailman tappiin. Luokitus on voimassa vuodeen 2009 loppuun, jolloin valmistajat sopii taas uusista kulmista,palotiloista jne.Yksikään valmistaja ei ole kertonut millaisia suunnitelmia on vuoden 2009 jälkeen. Radne on luvannut että tuo on tuollainen kunnes valmistus lopetetaan ja piste.
Kaikissa ICA ja ICA-j moottoreissa oli/on CIKin luokitus (6 vuotta), jolloin katsastusmies nosti kädet pystyyn, jos kilpailijalla ei ollut mukana luokitustodistusta. Haluan nähdä kun kansallisissa kisoissa minihuoltajat kävelee koppiin uusin luokitustodistus kädessä, jossa kaikki versiot Buenosta nuevoon. Katsastuspäällikkö hois itse homman. ICA-j ja ICA koneet on tallin hyllyssä ikuisesti, ja ketään ei v..uta. Kaikki siirtyy onnesta kirkuen halpaan, KF2 ja KF3 luokkiin, joiden moottorit kelpaavat jopa vuokrakäyttöön.
Jos Lajiryhmä ja harrastajat olisivat ajattelevaa väkeä, niin perustettaisiin ICA-j CUP ja ICA CUP Yamaha-Cupin rinnalle, säännöt samat kuin Yamahassa, mutta vain moottori olisi eri. ICA-j menee lujempaa leveillä takanakeilla. Siinä ois hyvä luokka CUP-kisaviikonlopuille, mutta ei ISOT pojat satsaa rahaa Cuppiin, pitää olla Suomen Mestaruus katkolla. Parilla PV-100 Swiftissä on muuten pari vuotta luokitusta jäljellä, mutta ei kisaluokkaa.
JrTagit on tehty kertakäyttömarkkinoille, eikä 20 vuotista käyttöä varten. Tosin kokemus on hyvä, niillä on ajettu kokonainen kesä! Ne on samanlaisia rimpuloita kun Raketitkin, ei huonompia eikä parempia. Elinkaari niissä on huomattavasti lyhempi. Mainoslauseissa "UUSI", napista käyntiin helposti,suorituskyky. Unohdettu mainita että ne pitää hoonata, hankkia isompaa mäntää, mittailla jne. ja kun ne ovat ylikoossa, roskis kutsuu. Kaikki sellaisia argumenttjea mitä ei tarvita. Kerrotaan hyvät puolet mutta ei huonoja.
Omissa harrastesarjoissa ajaminen on hyvä homma. Onko joku luokka kansallinen vai ei, sillä ei ole mitään merkitystä, kunhan kisaajia ja kisoja on riittävästi ja säännöt ovat samat ja kaikkien tiedossa.
Siitä en pidä että kierrätetään huhuja että Raket luokkaa ollaan ajamassa alas.
Mieluummin vaikka Honda GX-200 nelitahtinen, Painaa 16 Kg, maksaa alle 500 eur, eikä tarvi huoltaa kun kerran viidessä vuodessa. 2T öljyä ei mene ollenkaan, ajokustannukset putoaa 20 eur/10 litraa menovettä. Lisäksi kuluttaa huomattavasti vähemmän. Tota konetta löytyy lumilingoista, generaattoreista jne. Toimii talvella kovilla pakkasillakin. Kun lumet tulee ruuvvat koneen kiinni linkoon, ja keväällä taas mikroautoon. Meteliä tuottaa reippaasti alle 100 db.
Sen sijaan että haetaan uutta ja upeeta, niin minun mielestä pitäisi myöntää että täällä luoteismongoliassa tämä raket on ok.
Voin tietysti olla myös väärässä,noin 300:lta mikroautoilua aloittelevalla ja jo harrastavalla on 5000 eur löysää taskussa joka kevät (runko+2* moottorit).
Vaihtoehto aloittelevalle vuoden vanha runko ja käytetty moottori, jolla pääsee keskiskastiin kivailemaan, hankintahinta 1200 eur. Näin tämä tapahtuu useimmiten.
Jos Rakettivehkeet on jo alla, niin en näe mitään syytä vaihtaa, ennenkuin ikä tulee vastaan.
Jos on aloittamassa, niin noita raketteja saa alle 500 eur, ja kun homma maistuu, niin vaihtaa sitten siihen luokkaan
jossa haluaa ajaa kilpaa.
Katsastustoiminta on helppoa niin kauan kun luotetaan kisailijoihin, mittaillaan kulmia,iskun pituutta ja palotiloja.
Heti kun Jekkumiehet tulee mukaan peliin, niin katsastustoiminta muuttuu totaalisesti.
Tästä saa viisaammat jatka.
P.S. Tommi, laitoin tyhjiä rivejä väliin, niin voit taas lainailla