Kirjoittaja Aihe: Penkin kiinnitys  (Luettu 9168 kertaa)

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Penkin kiinnitys
« : 04.05.2008 21:34 »
Onko penkin kiinnittäminen autoon (cadet) mitenkä paha homma (että tulee oikein)? Pystyykö itse vai pitääkö turvautua ammattilaiseen?

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #1 : 05.05.2008 10:15 »
Eli et oo koskaan aiemmin asemoinut mikron penkkiä ilmeisesti?

Painopisteen ja painonjakauman takia se ei oo pulttaa kiinni ja aja -juttu. Suosittelisin tutustumaan joko netin kautta aiheeseen tai kyselemällä alan ihmisiltä radalla joilla kokemusta ja tietoa.

Toinen vaihtoehto sitten jos epäilyttää omat taidot on viedä auto ja kuski alan tunnettuun liikkeeseen ja ostaa asemointipalvelu sieltä. Tosin eipä se senkään jälkeen vielä missään "ehdottoman" oikeassa paikassa oo, koska penkin paikka on yleensä vaan yhden ihmisen näkemys aiheesta. Mut tälleen se varmasti tulee jo kohtuullisen lähelle oikeaa paikkaa.

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #2 : 05.05.2008 10:44 »
Pitää itse yrittää, eihän sitä koskaan muuten itse opi :) Tulisiko mieleen jotain hyvää lähesivustoa vai kannattaako kahlata täältä keskusteluista.

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #3 : 05.05.2008 13:33 »
No aloita sillä että laitat auton neljän samanlaisen (=merkkisen ja mallisen) henkilövaa'an päälle ja pistä penkki alustavasti ja höllästi kiinni runkoon ja auton kuski istumaan siihen. Kokonaispainosta 60% pitää tulla taka-akselille jakautuen tasaisesti kummallekkin pyörälle ja etupää 40% jakautuen tasaisesti. Tankki tällöin puolillaan bensaa. Penkin kallistus siten että penkin alapohja on samansuuntainen runkoputkien kanssa sivulta katottuna ja koro silleen, että tää pohja olis noin 10mm alle runkoputkilinjan. Voi olla samassa tasossa myös ja voi olla ylikin, riippuu miten halutaan hyödyntää kuskin yläkropan painopistettä.

Sitten kuski ajamaan joko omalla tai opetetulla tyylillään ja ajamaan limiitillä nopeita mutkia ja hakien rajoja että missä vaiheessa lähtee irti. Jos etupää irtoa ennen niin penkkiä eteenpäin, jos taka niin taaksepäin. Jos hienoinen yliohjautuvuus on tavoitteena niin silloin aika lähelle tota rajaa ja kuskin yläkropan asento sitten määrittää sen että kumminpäin toimii. Tää tosin on yksittäistapaus vaan ja ajotilanteet ja kelit muuttu toki joten mikään kohta tässä mun sepustuksessa ei oo ehdotonta. Tästä on monia mielipiteitä. Tää on vaan mun mielipide.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2008 13:35 kirjoittanut JariV »

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #4 : 05.05.2008 13:38 »
Kiitos neuvoista! Meillä mennee vielä aikaa, ennen kuin pystytään testaamaan ajoa limitillä. Sen verran vähän on vielä kilometrejä alla, että uskallus loppuu ennen ajo-ominaisuuksia :)

ylärakkola j

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #5 : 05.05.2008 21:55 »
ja tässähän laitettiin penkkiä cadettiin....
Katso nyt kumminkin että kuski yltää hyvin rattiin ja niihin polkimenjatkoihin.

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #6 : 04.08.2010 10:06 »
Mitä olen katsellut niin eikös cadeteissa penkki laiteta aikalailla ylös, koska kuski on yleensä kohtalaisen pieni?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Penkin kiinnitys
« Vastaus #7 : 05.08.2010 20:25 »
1.Laita pari laudanpätkää poikittain rungon päälle ja lautojen päälle penkki.
2. Istuta kuski penkkiin päristelemään niin pitkään kuin jaksaa, kypärä päässä ja visiiri auki.
Tässä vaiheessa ei vielä välitettä painopisteestä eikä polkimista  vaan hyvästä rattiotteestaa ja ajoasennosta.
3. Kun rattiote ja ajoasento on hyvä, niin laitat painopisteen noin 50/50, heittoa saa olla noin 20%, joten et tarvitse vaakoja vaan voit käsin nostella eestä ja takaa ja tarkistaa että paino on suurinpiirtein sama.
4. Kun painopiste on kohdallaan niin siirrät rattiputken   haluttuun paikkaan muuttamalla yläpään kiinnitystä. Taas pistät kuskin päristelemään kypärä päässä ja nyt visiiri kiinni, ettei jaksa niin hirveen kauan.
5. Nyt kun penkki on paikallaan ja ratti oikeassa asennossa, niin säädät polkimet siten että kuskin ei tarvitse kurottaa jarruttaessa eikä kaasuttaessa. Joskus pitää ostaa jotkut siirtimet, tai tehdä itse, mutta turvalliset sellaiset. Eli kuskille pitää rakentaa hyvä ajoasento.
6. Radalla kyselet kaikkea kivaa kuskilta ja teet omasta mielestäsi järkeviä muutoksia, jos ei toiminut, niin teet seuraavaan vetoon päinvastoin.
7. Ajolinjoja ei kannata selitellä, anna kuskin itse saada ahaa-elämykset. Lapset oppii kyllä tosi nopeesti.
Noita cadetkuskeja on 90-140cm mittaisia ja säädöt pitää tehdä sen mukaan.
Laita se penkki vaan kiinni autoon niin että kuskilla on hyvä asento ja sitten siitä säätelet tarpeen mukaan.

Printtaa oheisen linkin ohje ja laita se takataskuun. Sitten kun hanuri on puun latvojen yläpuolella, niin otat sen esiin. Ja jos ei selviä, niin olen viereisessä kuusessa samassa asennossa.
Mikään ei voita perse edellä puuhun kiipeämistä, sitten kun homma on "lapasessa", niin etsitään uusi  puu.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html

Hosua ei kannata, tää on kuin jäätelön syöntiä, nuollaan sen verran ettei valu sormille

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"


 

Team Laine Verkkokauppa