Kirjoittaja Aihe: noviisi ja raket 85  (Luettu 24609 kertaa)

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
noviisi ja raket 85
« : 24.05.2008 21:01 »
Tuollaisen raket85 koneeella olevan auton "pelastin" monta vuotta seisoneena ihan harrastepeliks jos muutaman kerran kävis kokeilemassa radalla. Ihan noviisi kun olen moisen koneen kanssa niin utelen mitkä ovat kaasarin perussäädöt H ja L? Ettei nyt heti leikkuuta konetta kiinni jos vaikka sattuu käyntiin lähtemään... Ja missä toleransseissa tuota H ruuvia uskaltaa ruuvata kiinni ettei kone kilahda? Koneen suojakopasta puuttuu puolet, jos jollain löytyy ylimääräinen ehjä saapi laittaa viestiä... Koneen jäähdytyksen osalta ilmeisen tärkeä koppa. Perus huoltoohjeet löysin koneelle, mutta nuo kaasarin säädöt jäi löytymättä.

Kiitos ja anteeks... ;D

peräruuvi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #1 : 25.05.2008 23:22 »
H 0.5  ja L 2.5 rinkiä sillä pitäis jo pelittää, tarkista kaasarin sihti ja kalvot.
Aika mestari olet jos saat raksun leikkaamaan.
VOIT KYSYÄ MITÄ VAAN
voin vastata ihan mitä sattuu

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #2 : 26.05.2008 08:54 »
Käytetäänpä tätä aihetta muihinkin kysymyksiin, koska otsikko on aika osuva, eikä aina tohdi avata uutta aihetta.

Miten laitatte Raket 85 moottorin käyntiin "testipenkissä"? Kokeilin startterilla, mutta mutterissa vetorattaan paikkeilla olikin vasenkätinen kierre ja se jäi "käteen".


vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #3 : 26.05.2008 10:36 »
Mulla on ainakin muutama metrinen liina (siis sellanen 5 cm leveä punottu ) jonka kun kiertää pari kolme kierrosta takarenkaan ympärille ja nykäsee... Sillä lähtee käyntiin jos laite on tikissä.

-Ville

JOP-1

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 179
  • HK meni, HK tuli, HK voitti
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #4 : 26.05.2008 18:05 »
Joo kyllähän se kone hörähtää (jos vain kunnossa), kun laittaa auton pukille tai maahan perä ilmassa. Sitte vaan joku kaveriksi ryypyttämään, antamaan kaasua ja pitämään kiinni!
Eiköhän se siitä :D
Kaikkki kaksi pyöräiset polttavat kumia-jollei muuten niin bensalla

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #5 : 27.05.2008 21:35 »
Kiitos vastauksista. Aika paljon pientä laittamista vaatii tuo auto ennen kuin pääsee ajelemaan. Pahin ongelma näyttäis olevan kiero taka-akseli, muutenhan selviää vain kuluvien osien uusimisella. Ei se paljoa kiero ole mutta toinen rengas vipottaa hieman pystysuunnassa. Onkohan tuolle muuta tehtävissä kuin uuden akselin ostaminen? Kaikenlaisia raketin virittämiskeinoja saa kans laitella tänne vinkiks kun kone ei ole tulossa mihinkään kisahommiin niin kaikenlaiset järkevät virityskeinot on sallittuja.

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #6 : 28.05.2008 13:30 »
Jos vehje oikeesti menee vaan harrastukseen ja pidetään huolta siitä ettei kone päädy kelleen "kisaan" niin yleissääntö kai on että palotilan pienennys lisää tehoa ;)
Puristussuhde kasvaa isku on voimakkaampi. Millä saat palotilla kasvatettua on karstottamalla pyttyä oikeen kunnolla. Tässä kyllä saattaa kärsiä koneen muut ominaisuudet.
Mutta puhdistuksen jälkeen se on taas ok vaikka kisaan.

Br, Ville

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #7 : 13.06.2008 21:43 »
Mistä näkee Raket 85 koneen tyypin? Pitääkö kansi irrottaa?

Arik

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #8 : 13.06.2008 22:15 »
Lisäys vielä: Otin moottorista kopan pois ja sen päällä oli seuraavat merkinnät

Iso 2 ja se molemmin puolin allekain J4 ja 48

Mitä toi menaa?

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #9 : 14.06.2008 10:02 »
Moi,

Puolan takana on sylinterin merkintä. Se näkyy kyllä siitä kun tihrustaa ilman että ottaa puolan pois mutta ei aina niin helppoa. Merkintä on jäähdytysripojen välissä siellä pohjalla ;)

-Ville

Tzei

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 41
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #10 : 14.06.2008 20:40 »
Jep jep... kiitos vastauksista. Auto alkaa olla valmis koeajelulle. Koe käynnistyskin onnistui liinaviritelmällä takarenkaasta ja kaasari on säädetty korvakuulolta suurinpiirtein, loput radalla. Mites kiinni tuota H ruuvia uskaltaa laittaa? Parhaat kierrokset löyty kun ruuvi oli auki noin 1/4 kiekkaa...

Jarrut oli jumissa ja ne on herkistelty kuntoon, mutta miten rarrunesteen vaihto/jarrujen ilmaus noissa on helpointa toteuttaa?


gerberos

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #11 : 25.05.2010 17:32 »
H 0.5  ja L 2.5 rinkiä sillä pitäis jo pelittää, tarkista kaasarin sihti ja kalvot.
Aika mestari olet jos saat raksun leikkaamaan.

Vähän vanha viesti, mutta itse etsin raket 85 kaasarin säätöjä ja manuaalista (englanti)
löysin seuraavaa:

"Now let us make the basic setting of the carburettor:
Turn both the fuel needles (marked L for Low rev mixture and H
for High rev mixture) gently clockwise until you feel that they bottom.
Now open (anti clockwise) the H needle 1 turn and the L needle 1
turn.
This is the basic setting, and we guarantee that you can run the
engine with this setting as long as you practice to get used to
the engine and the kart."


Eli ei mennä manuaalin mukaan ???

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #12 : 25.05.2010 22:45 »
H 0.5  ja L 2.5 rinkiä sillä pitäis jo pelittää, tarkista kaasarin sihti ja kalvot.
Aika mestari olet jos saat raksun leikkaamaan.

Vähän vanha viesti, mutta itse etsin raket 85 kaasarin säätöjä ja manuaalista (englanti)
löysin seuraavaa:

"Now let us make the basic setting of the carburettor:
Turn both the fuel needles (marked L for Low rev mixture and H
for High rev mixture) gently clockwise until you feel that they bottom.
Now open (anti clockwise) the H needle 1 turn and the L needle 1
turn.
This is the basic setting, and we guarantee that you can run the
engine with this setting as long as you practice to get used to
the engine and the kart."


Eli ei mennä manuaalin mukaan ???

Nuin rande ilmasee opuksessaan lähtee käyntiin nuillakin säädöillä mut parhaiten pelaa H0.5 kierosta ja L2.5 kierosta auki
Kovasti harjotellaan/huolletaan

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #13 : 25.05.2010 23:12 »


Nuin rande ilmasee opuksessaan lähtee käyntiin nuillakin säädöillä mut parhaiten pelaa H0.5 kierosta ja L2.5 kierosta auki

voi vide, kuin muisti  on valikoiva.
tätä säätöä minäkin muistelin, mutta kun on jo kolme kesää välissä, kun viimeksi on raksua ruuvaillu, niin ei enään ollu ihan varma.
siis L 2,5 kierrosta ja  H 0,5 kierrosta
.

gerberos

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #14 : 25.05.2010 23:14 »
Ok uskotaan...  :)
Aika iso ero vaan ns. "tehdas asetuksiin"...
Mutta voihan sillä ajaa manuaalin mukaan 1-4% seoksella ja vissiin huomattavasti ylikin...  ???

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #15 : 25.05.2010 23:18 »
jos toi tarkoitti bensaa, niin manuaali on hussen moottorisahasta
jos meinaat ajella "isoilla" kierroksilla, niin alle 4% seosta ei kannata edes harkita.me käytettiin raksuissa 5-6%  seosta

ja kuin tilauksesta MKR vastasi toiseen ketjuun näin  :D
« Viimeksi muokattu: 25.05.2010 23:23 kirjoittanut iskä »
.

gerberos

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #16 : 25.05.2010 23:42 »
"Fuel
The Raket engine works well on unleaded fuel, but we recommend
98 octanes, with a 5 per cent mix of 2-stroke oil. We don’t
recommend the use of so called outboard oil. The engine can also
run on 2- stroke oil intended for extremely low mixture, normally 1
per cent. But, if you use such oil, you must be very careful when
you mix fuel and oil. This is the reason why we recommend this
type of oil only if you get it in small packages ready to be mixed
with 5 or 20 liters of fuel. Ready-to-use oil in such small packages
is available for the Raket engine from Radne Motor."

Näin siinnä sanotaan...
Niin ja olihan se suositus 5%... :)

pappa83

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: vaasa
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #17 : 03.07.2013 12:29 »
Laitetaan nyt tän otsikon alle.
Eli kaveri toi yhden poijan kaasarin säädettäväksi kun ei tahdo kulkea ja kierroksia uupuu reilu 1000rpm.
No säädin kaasarin paineet ja sillä auto jo vähän parani kierrosaika parani puolisekunttia mutta vieläkin puuttuu
Kierroksia 1000rpm verran??

Eilen se toi moottorin tuohon talliin katoin siitä ennakon ja se oli ok 2.6.
Pakoputki humahteli ku sitä naputteli joten käskin antaa sille vähä liekkiä.

Minkäslaisia välyksiä kampiakselissa sais olla?
Eturattaasta kun otti kiini ja heilutteli niin kampiaksila liikkui varmaan reilun 1mm poikkipäin??
Tiedän, että se pitääkin klapata mutta onko reilu 1mm jo vähän liikaa?
Ja pystysuunnassa liike oli n. 0.3-0.5mm.

En vielä ottanu pyttyä irti kun ei ollu mitään varaosia mutta sanoin, että tilaa nyt vähintäänki uuden männän männänrenkaat kiertokangen yläkaakerin ja syliterintiivisteen molempia paksuuksisia 1kpl. Kun ei tiedä kumpiko tiiviste sielä on nyt paikoillaan

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #18 : 03.07.2013 13:04 »
Laitetaan nyt tän otsikon alle.
Eli kaveri toi yhden poijan kaasarin säädettäväksi kun ei tahdo kulkea ja kierroksia uupuu reilu 1000rpm.
No säädin kaasarin paineet ja sillä auto jo vähän parani kierrosaika parani puolisekunttia mutta vieläkin puuttuu
Kierroksia 1000rpm verran??

Eilen se toi moottorin tuohon talliin katoin siitä ennakon ja se oli ok 2.6.
Pakoputki humahteli ku sitä naputteli joten käskin antaa sille vähä liekkiä.

Minkäslaisia välyksiä kampiakselissa sais olla?
Eturattaasta kun otti kiini ja heilutteli niin kampiaksila liikkui varmaan reilun 1mm poikkipäin??
Tiedän, että se pitääkin klapata mutta onko reilu 1mm jo vähän liikaa?
Ja pystysuunnassa liike oli n. 0.3-0.5mm.

En vielä ottanu pyttyä irti kun ei ollu mitään varaosia mutta sanoin, että tilaa nyt vähintäänki uuden männän männänrenkaat kiertokangen yläkaakerin ja syliterintiivisteen molempia paksuuksisia 1kpl. Kun ei tiedä kumpiko tiiviste sielä on nyt paikoillaan

Jos kyseessä Raket85 moottori, niin ajetaanko miniprikoilla (kuristettuna) vai ilman prikkoja? Tuolla on merkitystä sen verta, että jos stefa vuotaa (vähän) auttaako vai haittaako se. Ilman prikkoja tuo vuoto vie kyllä kierroksia koneesta. Myös imukaulus kannattaa tarkistaa, ettei vuoda sieltä - on aika herkkä kohta vuodoille.

Noi kampiakselin välykset kannattaa mitata heittokellolla. Kädellä mutu tuntumalta voi heitto tuntua yllättävän suurelta vaikka heittokellolla mitattuna olisikin ihan ok.

Raket85 sylinterintiivisteen paksuus kannattaa mitata. Paksuudella on väliä asteiden kannalta. Paksu tiiviste nostaa pakoastetta ja pienentää imuastetta. noiden kahden asteen suhde (+ huuhtelu) on merkittävässä roolissa koneen kulun kanssa sekä ne määrittävät onko kone kiertävä vai vääntävä.

Jos koneella ajetaan vain harkkaa, niin sylinterintiivisteen paksuudella ja asteilla ei suurta merkitystä - itse silloin laittaisin 0,30 tiivisteen. Noilla viimosilla hieromisilla kun otetaan viimeset kympät pois kierrosajasta kun kuskista ja rungosta ei enää saa aikaa pois.
Vauhti pidentää aikaa!

pappa83

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: vaasa
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #19 : 03.07.2013 14:17 »
Ajetaan ilman prikkaa mutta tietoa ei ole, että onko alakerta tehty miniin vai rakettiin.
.
Kannattaako laittaa mustaa männänrengasta jos huoltovälit on mitäsattuu?

Laitetaan nyt ainakin uusi mäntä+männänrenkaat ja laitetaan saman vahvunen tiiviste kun mitä sielä nyt on.
Kokeillaan kellottaa kampiakselin suoruutta ja mitata välyksiä.

Mites te ootte testannu alakerran tiiveyttä?


Poika vaan reenailee tällähetkellä mutta voi ajaa vielä tänäkesänä jonkun iltapäivä kisan.
Jos vaan saadaan auton Kulkemaan ilman mitää vippaskonsteja.
Pojan ajotavasta tai ajolinjoista en osaa sanoa mitään kun en oo nähny pojan ajoa.
Mutta vois joku ilta ottaa oman jammun joukkoon ja käydä vähä peräkanaa köröttelemäs linjoja kohilleen.
Senverran kuulin, että poika kyllä ajaa suht tasasia aikoja mutta vehkeistä puuttuu puhtia.

pappa83

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: vaasa
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #20 : 03.07.2013 16:59 »
Kurkun ja sylinterin välissä oleva tiiviste on pikkasen märkä ja pakopuolen tiiviste vuotaa.
Voi tuo imupuolen märkyys olla peräisin tuolta pakopuoleltakin...
Mutta nuo menee samalla vaihtoon ja merkinnöistä päätellen pytty saattaa olla meidän vanha G●● pytty  ;D
Pytyn tiiviste näyttää olevan älyttömän ohut....
mut kokeilin tinalangalla palotilan 1.1mm.

Täytyy vielä sitte kysellä moniko prossasella ne on ajellu.

Kannattaako männän ja männänrenkaiden sisäänajossa normi 6% bensaa?
Vai olisko hyvä vähän lisätä? 8%?


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: noviisi ja raket 85
« Vastaus #21 : 03.07.2013 22:28 »
Kurkun ja sylinterin välissä oleva tiiviste on pikkasen märkä ja pakopuolen tiiviste vuotaa.
Voi tuo imupuolen märkyys olla peräisin tuolta pakopuoleltakin...
Mutta nuo menee samalla vaihtoon ja merkinnöistä päätellen pytty saattaa olla meidän vanha G●● pytty  ;D
Pytyn tiiviste näyttää olevan älyttömän ohut....
mut kokeilin tinalangalla palotilan 1.1mm.

Täytyy vielä sitte kysellä moniko prossasella ne on ajellu.

Kannattaako männän ja männänrenkaiden sisäänajossa normi 6% bensaa?
Vai olisko hyvä vähän lisätä? 8%?

Moro,

Raksussa (85) yleinen vuotokohta on kampiakselissa vetorattaan alla. Tuossa kun on reikä voitelua varten (moottorisaha). Ilman prikkoja jos ajaa, niin tuo täytyy ehdottomasti tukkia - prikkojen kanssa jätetään auki. Jotkut tinaa sen umpeen, mutta itse laitoin kemiallista metallia - toimi ihan hyvin.

G2 on ihan soiva kone ja menee ilmeisesti hyvin asteisiin ilman isompia viilailuja kun tiiviste on vain oikea. Samoin on meillä F -sylinteri, jossa oli imu/pako kohdillaan ja huuhtelut alhaalla kun tiiviste oli ohuin mahdollinen 0,03. Vakio kokoista mäntää käytetään, joten helppo virittää itsekkin kun vain tiiviste on oikea.

Palotila kannattaa käydä vielä inserillä ja mittaruiskullä lävitse, jottei kisoissa tule yllätyksiä. Tuolla tinalangalla (molemmin puolin tulpanreijässtä (männän tapin suuntaisesti) mitaten) lähinnä keskitetään sylinteri kohdalleen.

Sisäänsajossa tuo 6% on ihan riittävä. Raksussa kun on tuo pinnoitettu sylinteri, niin ei tuo niin tarkkaa öljyseoksen suhteen ole. Yammussa on sitten ihan toinen tarina ja öljymäärä olisi varmasti parempi nostaa 8-10% sisäänajossa.
Vauhti pidentää aikaa!


 

Team Laine Verkkokauppa