Jos aihe on tuttu, niin ohita viesti.
Tietääkö kukaan tai onko kuullut, miten Suomessa aiotaan reagoida Ruotsin uusiin luokkamuutoksiin? Yleensähän täällä tehdään vähän samoin?
Ruotsin AKK (Svenska Bilsportförbundet) tuo tänä syksynä uuden luokan Raket 85-luokkien (Mini & Raket, eli Ruotsissa Micro ja Mini) rinnalle kansalliseksi luokaksi. Ruotsissa tiedetään myös kertoa, ettei Radne aio kohta valmistaa Raket 85-konetta vaan poistaa sen tuotannosta jollain aikavälillä.
Uusi luokka on 10-13-vuotiaille ja koneita on kaksi eri tehoversiota.
Luokkaan etsitään nyt konetoimittajia. Koneiden kahden version teho on välillä 5-6 kw ja 6-7 kw. Koneen ja apulaitteiden yhteispaino on max 25 kg sisältäen polttoainetankin. Nappistartti on edellytys.
Moottorintoimittajan on kyettävä toimittamaan koneita 1.3.2009 mennessä vähintään 200 kpl.
Tämä selittänee nappistarttisen kiinteäpakoputkisen Radnen 95-koneen markkinoilletuloajan tänä syksynä-voisi arvata, että Raket 95 on toinen valituiksi tulevista koneista...
Tässä vielä alkukielellä 5.9.2008 päivätty tiedote SBF:n sivuilta sekä sen jälkeen tiedote viime huhtikuussa käynnistetystä moottorinvalintaprosessista. Lihavoin jälkimmäisessä kohdan, jossa puhutaan Radnen antaneen tiedon, että se ajaa 85-tuotannon tulevaisuudessa alas. Olettaisin tämän olevan faktaa.
Karting
Ny Kartingklass för 10-13 åringar
Kartingutskottet har beslutat att till säsongen 2008 introducera en ny klass för 10-13 åringar. Formel Micro och Formel Mini kommer tills vidare att finnas kvar som nationella klasser parallellt med den nya klassen. Kartigutskottet håller på att utvärdera de olika offererade motoralternativen.
Kravspecifikation för Motor till Formel Micro och Formel Mini
Kartingutskottet har beslutat starta ett projekt för att ta fram moderna motorer till Formel
Micro och Formel Mini. Radne Motor AB har flaggat för att det inte kommer att gå att
producera den Raket 85 motor vi med framgång använt under så många år i hela Norden.Kartingutskottet vill med denna kravspecifikation bjuda in samtliga leverantörer att anmäla
tänkbara motorer som vi kan använda för Formel Micro och Formel Mini.
Eftersom ett byte av motorer för våra juniorer kan bli kostsam för både förare och deras
sponsorer (oftast mamma och pappa) så måste de nya motorerna kunna användas under
många år framöver. Följande grundläggande krav ska de nya motorerna uppfylla:
· Motorn ska uppfylla dagens miljökrav.
· Leverantören ska kunna visa att motorn med stor sannolikhet kommer att uppfylla
framtida troliga miljökrav.
· Två olika motorer alternativt en motor i två versioner, de två olika motorerna behöver
inte komma från samma tillverkare
· Motor 1 ska ha en effekt på 5-6 kW
· Motor 2 ska ha en effekt på 6-7 kW
· Maximal vikt på 25 kg för hela drivpaketet inklusive fylld tank och/eller batteri,
elektronik, kylning med eventuellt vatten samt ljuddämpare
· Leverantören av motor 1 ska visa att han kan leverera minst 200 stycken motorer
senast den 1 mars 2009.
· Leverantören av motor 2 ska visa att han kan leverera minst 200 stycken motorer
senast den 1 mars 2010.
· Motorn ska vara producerad med små toleranser så att det går att definiera ett strikt
motorreglemente med snäva toleranser så att motorerna blir så likvärdiga som möjligt.
Nyckelmått ska anges med toleranser som är mindre än eller lika med 0,1 mm.
· Maximalt pris på ett komplett drivpaket får inte överstiga 16.000:- inklusive moms vid
introduktionen.
· Föraren ska, utan assistans, kunna starta motorn sittande på förarplatsen.