Olen vähän erimieltä
tuosta salaisuuksien paljastamiseta ainakin näissä harrastajasarjoissa kuin Rotax...
Ainakin junioreissa mielestäni on tärkeää, että salaisuuksia ei ole vaan kaikki kilpailee tasaväkisellä kalustolla, toiset on vain nopeampia luonnostaa kuin toiset.
Ja toiset osaa säätää runkoa paremmin.
Kuten tuo olpe78 kirjoitti
- ISOIN vaikutus mutkista lähtöön on oikealla isommalla takarattaalla
- uusi vm2009 pytty on junior sarjoissa melkein sekunnin nopeampi kuin vanha, maxeissa ero lienee pienempi (muutama kymmenys?)
Kaasuttimen kanssa painittiin koko kesän, ehkä noin kuukauden ajan ollaan osuttu edes joskus oikeaan
Tietoa on kerätty hevosmiesten tietotoimistosta, muutettu ja testattu, muutettu ja testattu...
Variaatioita kaasuttimessa on kuulemma 90 eli työnsarkaa riittää.
Meidän kokeilun ja kerätyn tietotoimiston kautta Junior vm2009-pytyllä ja kaasuttimella tuntuu toimivat
Pääsuutin:
- pääsuutin vaikuttaa vaikuttaa vain pääsuorakulkuun (kuten olpe78 kirjoitti)
- aloita kaasuttimen säätäminen hakemalla oikea pääsuutin! Sitten vasta mutkastalähtö.
- me pyriittiin laittamaan suutinta niin pieneksi, että poksahtaa juuri ennen jarrutusta
- TÄRKEÄ ASIA suorakulusta:
Uudet vm2009 Junior pytyt nousee boostiin (eli yläkierrosten tehoalueelle, kuten parhaat Raket85 -pytyt) n. 13.000 rpm:n jälkeen.
Tuo boosti täytyy hyödyntää! Eli jos boosti tulee ihan vasta suoran lopussa (tai ei tule ollenkaan), suutinta vain pienemmäksi tai vastaavasti jos loppuu liian aikaisin -> suutin isommaksi
- käytetyimmät suuttimet oli 155-162, näistä ehkä yleisimmät 158-160 (noita pieniä suuttimia myy MopSport 3.5 euron kpl hintaan)
- sateella pienempi (155 - 160)
- hae suutin niin, että neulan klippi on keskimmäisessä asennossa, poksahdus siis juuri ennen jarrutusta
- testaa suutin myös niin, että voit olla toisen imussa (naama ratissa)! Usein vaatii pykälää isompaa suutinta kuin itsekseen ajettuna.
Neula ja klippi
- vaikuttaa juuri mutkasta lähtöön (5500 - 7500 kierrokset)
- yleisin asento meillä klippi toiseksi ylimmässä tai ylimmässä (eli neula mahdollisimman alhaalla)
- kokeile vaihtaa vakio K98 neula K27-neulaan
meillä kävi onnekas vahinko kun kuski antoi pyytämäni K98 neulan sijasta K27 -neulan ja yhtä-äkkiä alkoi kulkea (n. 0.3 s parannus)
- ja sitten kun vaihtaa neulan korkeutta, saattaa vaikuttaa myös siihen että suutinta on vaihdettava isommaksi (neulan tiputtaminen kun vähentää bensan määrää suoralla, koska kaasutin "kuivempi" suoralle saavuttaessa)
Ilmaruuvi
- ohjekirja väittää, että vaikuttaa vain hyvin alhaisilla kierroksilla, ohjekirjan arvo 0.5 - 1.5 auki
- mutta vaikutus on koko alueen
- me ajettiin testejä 10 min välein alkaen 0.5 auki aina 2.5 auki (jolla monet ajavat)
- meillä toimi parhaiten 1.5 auki (tämän jälkeen ei koskettu eri radoilla)
Painavammat kohot ja pienemmät suuttimet
- vaihdoimme toiseen kaasuttimeen painavammat kohot (5.2 g) ja sen vuoksi pienemmät suutinputket (30) lievestuoreelle
- vakiokohot on 3.6 g ja 60 suutinputket
- kuski tykkäsi kun läksi mutkista mutta ei saatu koko viikonloppuna kulkemaan suorilla (ohi mentiin oikealta ja vasemmalta)
- hevosmiesten tietotoimisto kertoo, että ainakin osa junior kärjestä ajaa painavimmilla kohoilla
--> siispä tänä syksynä täytyy käydä vielä tämän probleeman kimppuun...
Bensapinta
- hevosmiesten tietotoimiston mukaan erittäin merkittävä
- emme ole ehtineet testata yhtään, menemme vakio 3 mm säädöllä (testaa poranterällä)
Junior-pytty täytyi saada kiertämään radaasta riippuen 13.200 - 14.000 rpm.
Jos kertomassani on jotain väärää, toivon mielelläni oikaisua, tarkoitus ei ole ohjata harhaan...
Ja epätoivo iskee välillä kun yhtä-äkkiä kulku häviää.