Moro,
Muistaakseni Laine et ole ollut vetämässä yhtäkään TAG-kisaa koskaan?
Oletko ajanut TAG-luokan kartilla?
Tämä 2T / 4T on jo aikoinaan nähty ja kokeiltu.
Homma menee niin että alhaalta tehoiltaan heikommat mutta kevyemmät 2T koneet pakkautuvat painavamman 4T koneisen kaverin taakse mutkissa. Ohi ei pääse, koska kun suora aukeaa, niin 4T katoo horisonttiin. Seuraavassa jarrussakaan ei rinnalle ihan yllä, kun 4T:ssä on nelipyöräjarrut. Näin ollen taas 2T koneiset ajavat mutkan tyhjäkäyntiä (pakkautuneena päällekkäin, limittäin, solmuun) 4T kaverin koittaessa pitää malmikasan ladulla. Hyvällä ajolinjan valinnalla ja tuurilla 2T vehkeellä pääsee ulostulossa rinnalle... mutta taas 4T ponkasee horisonttiin kun sen kuski saa renkaat suoraan ja oikaisee nilkkaa.
Lopputuloksena on paljon romua, kun tuskastuneet 2T miehen puskevat ensin toisensa ulos ja sitten lopulta sen 4T kaverin. Sieltä ne "peliliikkeet" tulevat kun jotain on pakko yrittää. Esim tänä vuonna TAG suomensarjassa oli todella siistiä ajamista, eikä ratasikailua nähty lainkaan. Vahinkoja toki sattui ja niistä varikolla heput kävivät pyytelemässä reilusti anteeksi.
Samoin merkkisarjassa LeopardCup:issa sama tyyli on jatkunut jo sarjan alusta alkaen.
En ole nelareita vastaan, omistan itsekkin 4T karttimyllyn. Ovat vaan sen verran ominaisuuksiltaan erillaisia noissa vaihteettomissa ettei oikein painollakaan voi tasata. Vaihteellisissa homma onkin toinen, koska vaihteella voidaan aina valita käyttöön sopiva tehoalue kustakin moottorista. Näin ollen et voi verrata 2T ja 4T moottoreiden ominaisuuksia vaihteellisten ja vaihteettomien luokissa.
Jos haluut, niin minulta voit ensi kesänä vuokrata kalustoa TAG kapinoihin, niin pääset kokeilemaan.
Vielä toistaiseksi ei nelareita oikein voi omiin lähtöihinkään kasata, niiden vähäisen lukumäärän johdosta. Ehkä ne kuitenkin tästä pikkuhiljaa lisääntyvät, jolloin ne saavat omat lähtönsä. Tämän jälkeen niiden painotkin voidaan pudottaa inhimillisempiin lukuihin, joka taas lisää taatusti niiden suosiota entisestään.
T:Markku