Kirjoittaja Aihe: KF2 Luokka + Rotax Max?  (Luettu 10947 kertaa)

Pärtzi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
KF2 Luokka + Rotax Max?
« : 09.10.2009 20:23 »
Nii, elikkäs oon aatellut jos hommaisin tommosen rotax maxin, mutta en tiedä pääseekö sillä tohon KF2 luokkaan... Eikös siinä ole 15v ikäraja ja moottorin tilavuus on oltava 125cm3 ja heppoja n.30, ja eikös rotax max täytä kaikki noi kriteerit? Mutta onko rotax maxissa sitten jotain muuta mikä voisi estää pääsyn KF2:seen? Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 20:56 kirjoittanut Pärtzi »

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: Uudet luokat KF1 ja KF2 sun muut.
« Vastaus #1 : 09.10.2009 20:24 »
Käsittääkseni Rotax Max ei ole millään tavalla kilpailukykyinen KF2 luokassa. KF2ssa on 40 heppaa, Maxissa 30.
Rotax Max on kierroksessa noin 2 sekuntia hitaampi KF2 autoa.

Missä luokissa olet ajanut aiemmin?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 20:29 kirjoittanut jansson »

Pärtzi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Uudet luokat KF1 ja KF2 sun muut.
« Vastaus #2 : 09.10.2009 20:35 »
En oikeestaan missään... Raket 120:mppisellä oon ajanu jonku verran. Pystyisittekö suosittelemaan jotain luokkaa missä voi ajaa 14 vuotiaana?

Edit: Totanoin, tämmöstä luin SuSeKa:n sivuilta,
  
 Luokka     Ikäraja     Moottori     Teho (noin)      Minimipaino             Lisenssi
 KF-2        15 v-         125cc          30 hv             155 kg       Yleinen- tai kv-lisenssi.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 20:48 kirjoittanut Pärtzi »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: KF2 Luokka
« Vastaus #3 : 09.10.2009 20:59 »
KF2 on kisaluokka, jossa meno on kovaa, vehkeet viimeisen päälle ja kausibudjetit melkoisia. Lisäksi tuohon vaaditaan yleinen lisenssi, johon tarvitsee nousupisteitä 10kpl.

isteitä saa eri juniori- ja harrasteluokista, sinulle sopivia olisi esim. Yamaha junior tai Rotax Max Jr.  

Nousupisteitä annetaan viivalta lähtijöiden ja sijoituksen mukaan 1-4kpl, käytännössä noita voi odottaa saavansa 1-2/kisa, joskin ensimmäisenä harrastusvuotena se yksikin voi olla aika haaste. Eli kesä tai kaksi tuohon menee.

Eri luokkien iät, kuten nuo nousupisteasiatkin löytyvät sääntökirjasta:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-09-14T14-27-18175.pdf

Cadetti 7–9 v.
Harrastaja-Mini 9-12 v.
Mini 10–12 v.
Raket 11–16 v.
Yamaha 13 v. –
KF3 13–15 v.
KF2 15 v. –
KZ2 15 v. –
F250 16 v. –
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 21:01 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Pärtzi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: KF2 Luokka + Rotax Max?
« Vastaus #4 : 09.10.2009 21:10 »
Nonnii, nyt aloin taas tajuamaan :D. Montas kisaa vuodessa noin suurinpiirtein näille Rotax junioreille järjestetään ja millasta huoltoa se kaipaa? Noista jammuista oon kuullu jotain semmosta että mäntää saa vaihdella aika vinhaan tahtiin... Tiiättekö mitään kauppoja josta vois ostaa Rotax junnuja kohtuu hintaan, tai käytettyjä hyväkuntoisia alle 3 tonnia maksavia?

Pärtzi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: KF2 Luokka + Rotax Max?
« Vastaus #5 : 09.10.2009 21:21 »
Niin, ja pystyiskö siitä rotax maxista jotenkin vääntämään junnun? Luin jostain, että siihen Maxiin oli lisätty vaan jotai pakohärveleitä tai jotain tommosta?  :o

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: KF2 Luokka + Rotax Max?
« Vastaus #6 : 09.10.2009 21:25 »
Aika huoltovapaa Rotaxi on. Harrastekäytössä mäntä/kesä ja isompaa remppaa about joka toinen vuosi. Kisakäytössä mäntää kannattaa vaihtaa varmaan about 5-10 ajotunnin välein.

Jokatapauksessa tekniikka tulee karting-hommissa tutuksi. Pientä näpräystä, vähintään nyt ketjujen ja rattaiden vaihtoa tulee väistämättä. Mikään ei myöskään ole ikuista, Rotaxeissa on ollut pintä pulmaa esim. kytkinten kanssa. Pienttä ruuvausta on myös rungon kanssa, pohjalevyn pultteja jää kanttareihin, laakerit ym. kuluvat jne.

Sitten jos kovaa pitää mennä, niin oikeiden välitysten, moottorin lämpöjen ja kaasuttimen seosten hakeminen kuuluu kuvaan.

Junnussa ja Maxissa on erikokoinen kaasutin ja Maxissa pakoaukonsäädin. Eli kyllä Maxista junnun saa ja toisinpäin.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Pärtzi

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: KF2 Luokka + Rotax Max?
« Vastaus #7 : 09.10.2009 21:54 »
Kiitos :). Eli paljonkos semmonen muutto maxista junioriin maksaa, ja millanen urakka siinä on? Oon kattellu näitä käytettyjä rotax maxeja koska junioreita ei hirveesti löydy... parilla tonnilla sais Maxin jossa tonykartin runko VM 04... toi runko nyt ei hirveesti houkuttele ku ei kerrota mikä runko ja kaupan päälle 5 vuotta vanha.. Sitten sais jollai 2,6-3:lla tonnilla jotain 06-08 autoja Birel,Tonykart rungot. Kannattaako siis maksaa se 600 enemmän niistä uudemmista autoista?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 22:35 kirjoittanut Pärtzi »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: KF2 Luokka + Rotax Max?
« Vastaus #8 : 10.10.2009 10:17 »
Terve

Kysymykseesi "Vanha Muutostöillä ja halvempi" vai "Uudehko ja Kalliimpi" esittäisin 2 eri kriteeripolkua.
1) Oletko "Onni onnekas" joka pystyy poimimaan kultamunan monien työläämpien ja heikompien vaihtoehtojen joukosta.
2) Vai Löytyisikö sittenkin joku "Kaveri", "Seuran jäsen" joka pystyisi luotsaamaan sinut karikoiden läpi ilman
    suurempia taloudellisisa hävikkejä ja turhaa väkertämistä viallisten tai muuten vain toimimattomien vehkeiden kanssa.

Met olemme käyneet pitkän ja kivisen reitin raksujen kanssa.
5s runko oli jo sitä mitä olisi alunkinkin perin olisi pitänyt hankkia. No se maksoi 2x 1.sen, 1.5x 2sen, että 3sen hinnan.
No toki toinen raksu kuskikin on jo kierroksessa tässä vaiheessa.
Jammuihin lyhensimme reittiä niin, että jo 3s runko oli kilpailukykyinen kuskin käsissä.

Suosittelen tuota "Avusteista" reittiä koska tarvitset myös harjoittelukaverin ja paras tapa oppia on ajaa parempaansa vastaan.

Koneiden päivityksestä ja upgradeista kannattaa kysyä Tiikkaiselta MPT racing. Esim. Hyviä kysymyksiä on että: -saako junnussa ajaa Maxin alakerralla. (Säännöistä voi löytyä jotain rajoitteita lohkonumerointiin), -Paljonko päivityspaketti maksaa, -Mitä maksaa 50h ajetun koneen huolto kun kaikki liikkuvat osat vaihdetaan,.... Muistelen kuulleeni arvion että "Vanha" kone ei saisi maksaa 900E enempää sillä huolto on noin 700E ja päivityspaketti (Sylinteri, reed läpät, kytkin & metalliset tasapainorattaat) 500E?? joten vanhan "halvan" koneen kokonaiskustannukset voivat karata käsistä....

Käytettyjen pakettien hinnoista pääset samoin käsitykseen kun soitat, Rotaxia "Tiimi" muotoisesti pyörittäneet liikket läpi; MPT, Tepalmet (Energy), Prospeed (Intrepid),,,,, ja sitten vain entten tentten mentelmällä parasta hankkimaan... zsekkaa myös Nettimoton mikroauto myynti.


Minä mitään tiedä.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
kysy kauppiaalta!
« Vastaus #9 : 10.10.2009 23:58 »

ensiksikin liity johonkin karting-kerhoon. jos olet ylempänä Suomea niin suosittelen Kangasaln FK-kerhoa ja jos joudut asumaan pääkaupunkiseudulla niin katso olisiko Keimolan Fk-kerho sinulle sopiva.  Pienempiä kerhojakin on, eivätkä ne ole välttämättä paljonkaan noita kahta huonompia;-I
tuo rotaxi selviää tuolta:
http://www.mpt-racing.fi/Saannot%202009.pdf'
ensi kaudella kai niin että
Rotax Max: Kuljettajan tulee täyttää 16 vuotta ennen 1.1.2011
Rotax MaX JUNIOR: KULJETTAJAN TULEE OLLA TÄYTTÄNYT 13 V. ENNEN 30.09.2010

Kauden 2009 alusta tuli Rotax Max Jr luokkaan uusi kytkin ym. joten ainakin me ostettiin uusi moottori.

Kysy kauppiailta - ei ne kuseta - voit ihan turvallisesti asioida mpt racingin , intrepidin oulu/lappeenranta, Jaatinen, Pirkola, Hemet/Linear Powe, Lahokoski, Semi Racing tai kenenkä muun kiinteän kauppapaikan omaavan karting-kauppiaan kanssa tahansa. Usko mitä ne puhuu, mutta jätä "kyllä varikolla tiedetään" ym. kateellisten "runkkareiden" jutut omaan arvoonsa.  Jos joku noista koetelluista kauppiaista mielestäsi kusettaa niin kerro minulle - kyseessä täytyy olla taholtasi väärinkäsitys! 
Voin mennä heistä kokemusteni perusteella henkilökohtaisesti takuuseen!  Jos joku heitä haukkuu, niin se johtunee siitä etä haukkuja kuuluu n.k. "varovaisten maksajien" joukkoon.

minun kokemukseni mukaan kannatta kalustoasioissa kysyä ja luottaa asiantuntijoihin ja keskittyä siihen ajamispuoleen!



 

Team Laine Verkkokauppa