Kirjoittaja Aihe: cadet 60  (Luettu 11309 kertaa)

akaa

  • Vieras
cadet 60
« : 11.10.2009 10:11 »
poikani haluaisi aloittaa karting harrastuksen,5v.olisiko cadet oikea auto?entä vuosi kulut?autoja olen jo vähän katsellut mutta jos löytyy niin viestiä voi laittaa.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: cadet 60
« Vastaus #1 : 11.10.2009 18:06 »
Cadet taitaa olla sopiva. Käytettyjä on aika vähän tarjolla ja hinnat vajaasta tonnista vähän yli. Jos rahat riittää, osta vähän uudempi ja parempi. Hankintahinnan lisäksi tarvitset ehkä perävaunun kuljettamiseen, käytettyyn ehkä sarjan renkaita, tarpeelliset työkalut ja muutaman varaosan. Kaiken tähän saa uppoamaan, minkä haluaa upottaa, mutta aika vähällä halutessaan selviää ainakin Cadetissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: cadet 60
« Vastaus #2 : 12.10.2009 10:31 »
Meillä poika aloitti 3,5 vuotiaana cadetin kanssa. 5 vuotiaalle se on aivan passeli

piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: cadet 60
« Vastaus #3 : 12.10.2009 11:57 »
Cadetin huolto ja käyttö kulut on pienimmästä päästä
Meillä oli cadetti aikaan varalla ratas+ketjut ,kaasuttimen kalvosarja ,ruuveja ja muttereita sekä pari tulppaa
Kovasti harjotellaan/huolletaan

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: cadet 60
« Vastaus #4 : 12.10.2009 18:53 »
Juu Cadetti on jees. Sitä voi kuljettaa vaikka farkku auton perässä. Toden näköisesti autossa on renkaat kiinni joten ensimmäiseen "kauteen" ei tarvitse niitäkään. Jos auto on muuten ehjä niin eikun menovettä tankkiin ja menoksi. Ei kannata hifistellä ennemmin kun tietää kuinka oma aika riittää ja kuinka poika oppii. Autoja myydään hyvinä aloitus paketteina tyyliin ajopuku/kengät/hanskat mukana. Se on varma kun aloittaa niin silloin myös vallit kutsuu. Osta paras/kevein kypärä mitä löydät sekä vielä parempi niskatuki ei yhtään ylikokoa vaan just jäpti. Seuraavaan "kauteen" on sit jo suunta selkeämpi ja sit voi alkaa hifistelemään jos siltä näyttää. Eka vuosi maksaa noin 2000t euroo jos ei osta kärryä. Tuon alle ei oikeestaan pääse. Toi on halvin juttu ja sisältää kaikki noin 15 käynti kertaa radalla. Toki riippuu jos rata on oikein kaukana niin sit nousee. Hinnassa on jo mukana myös pillimehua, kuskin janoon  ::)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: cadet 60
« Vastaus #5 : 18.10.2009 19:14 »
Jos nimimerkkisi viittaa asuinpaikkaan, niin kannattaa ottaa yhteyttä esim. noihin kavereihin:
http://www.valkeakoski-motorsport.net/pages/karting.php
Ja nyt on karting-kauppiaillakin aikaa jutella - niiltä saa ihan hyviä neuvoja.
jos veikkasin asuinkuntasi väärin niin ota kuitenkin yhteyttä johonkin karting-kerhoon.
Liikkeellä on myös esim. comerin 50 cc moottoreita ja cadettia pienempiä runkoja,
mutta kyllä aloittelijallein kannataa ottaa tuo cadett, sillä siitä pääsee aina helposti eroon.
Cadetilla pärjää hyvin rengassarja/kesä ja kun oppii sen, että käynnistysnarua ei revi loppuun asti, niin pärjää tulppa-avaimella,
varaketjulla ja rattaalla ja noilla kaasaritiivisteillä - joskus täytyy sentään kaasari putsata, että matka jatkuu...
Jos löytyisi joku pari kolme vuotta sitten aloittanut kaveri, joka on kasvanut ulos varusteistaan ja jolle ollaan
hankkimassa uutta kalustoa menestyksen myötä, niin sellaiselta voisi saada koko paketin.  
auto (runko, moottori, renkaat), ajopuku, ajokengät, kypärä, niskatuki, ajokäsineet
Kypärä ja niskatuki on tuon ikäiselle ensi arvoisen tärkeitä. Mikäli pään koko muuhun kroppaan on suhteessa vielä liian iso, niin kannattaa mieluummin odottaa pari vuotta, ennenkuin aloittaa liian aikaisin. Asiaa voi toki tiedustella neuvolasta tai lääkäriltä (jotta onko kaverilla vielä liian iso pää), mutta mahdollisimman kevyt kypärä ja kunnon kaulasuoja turvaavat, ettei peruuttamattomia vahinkoja pääse tapahtumaan.

Ja sitten kannattaa pitää pää kylmänä eikä lähteä kokeilemaan kaikkea turhaa mitä kuulee varikoilla.
Kustannukset on paljolti kiinni siitä miten isi malttaa keskittyä olennaiseen. Tuossa vaiheessa on neljän seuraavan kauden ajan pääasia ajaa mahdollisimman paljon ratakierroksia.
Seuraava sääntö on hyvä pitää mielessä, kun rupee pohtimaan miten kierrosajat paranisivat:
Sekunnit lähtevät kuljettajasta, kymmenesosat rungon, alustan ja renkaiden toimivuudesta ja sadasosat moottorista.
Jo ei tuota pidä mielessä, niin autourheilulla voi toki äkkiä tehdä pienen omaisuuden ::)
- mutta silloin pitää ensin olla se suuri omaisuus.
Jos saat hankittua auton reilulla tonnilla, niin sitten pitää varautua vielä noihin ajovarusteisiin ja muita maksuja ovat
ratamaksut eri radoille.  Lähiradalle kannattaa ottaa kausikortti, joka on yleensä 100 - 150 euroa.

Suositeltava vaihtoehto on myös se, että käy tutustumassa jonkun kerhon junnuiltoihin, jossa voi kokeilla lajia kerhon autolla.
Muutaman kerran jälkeen kyllä huomaa, että onko poika tai tyttö yhtä innostunut kuin isä ja sitten voi harkita sen oman auton hankintaa.

Tervetuloa harrastuksen pariin! Osallistukaa keväällä karting-ajokorttikoulutukseen...Lisätietoa kerhoilta.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2009 19:17 kirjoittanut paljakka »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: cadet 60
« Vastaus #6 : 18.10.2009 20:06 »
Mites tuon cadetin kuristaminen? Pojalle tuli hankittua moinen ensi kesäksi (täyttää v5.). Millä keinoin saisi vauhtia pois, että lähtee homma alulle ilman traumoja?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: cadet 60
« Vastaus #7 : 18.10.2009 22:21 »
Meillä säädettiin kadetissa kaasupolkimen liike aikanaan siten, ettei kurkku auennut kuin alle puoliksi. Siitä sitten pystyi helposti antamaan lisää kun kuski kehittyi.

TA
eksyvä ei tietä kysy

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: cadet 60
« Vastaus #8 : 19.10.2009 07:47 »
Tahtoo vaan olla 2T-koneen kaasua vähän vaikee kuristaa. kone ottaa kuitenkin aika paljon kierroksia varsinkin alamäessä.
Kyllä se poika varmaan pian oppii sitä kaasua käyttämään. Itsekin olin vähän hysteerinen että jos se vetää pöpelikköön mutta yllättävän nopeasti oppi kaasuttelun.
Mulla oli alkuun naru takaraudassa kiinni ja juoksin itse auton perässä ... no toisena päivänä mentiin jo niin kovaa ettei meinannut jaloista keretä niin päätin että ajakoon yksin sitten. Jälkeenpäin mietittynä olis voinu laittaa sen narun niin että kun kiristyy niin vetää samalla kaasun pois päältä... No oppi kuitenkin ja aikamoisen kärpäsen saikin.

Saatiin vanhalle itkuhälyyttimellekin taas käyttöä kun se toimii myös radiopuhelimena. Laitoin pojalle napit korviin ja radion taskuun niin pystyin huutelemaan ohjeita. Poikakin oli innoissaan kun näyttää samalle kun formulakuskeilla =)

tulis vaan kesä taas...
« Viimeksi muokattu: 19.10.2009 07:50 kirjoittanut arsalone »

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: cadet 60
« Vastaus #9 : 19.10.2009 10:12 »
Niin, kyllähän se silti kierroksia kerää mutta aika hitaasti eli pitkään saa maata jalka kaasulla ennenkuin vauhtia on liikaa. Toisaalta voimaa ei ole kovin paljoa eli jarrulla saa sitä kuitenkin pois vaikka jalka makaisikin kaasulla. Meillä toimi ihan hyvin. Ja kuten arsalone kirjoitti niin aika pian oppii kaasun käytön eli ei sitä kovin kauaa edes tarvinnut kuristaa.
eksyvä ei tietä kysy

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: cadet 60
« Vastaus #10 : 05.04.2010 17:04 »
Mielenkiinnosta kysyn onko perän korkeuden säätö niin että kun taka-akselin nostaa mahdollisimman ylös eli silloin runko menee alas ja maavara pienenee niin silloin on peräpään pito paras. :-\

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: cadet 60
« Vastaus #11 : 05.04.2010 21:49 »
Periaatteessa ihan päinvastoin eli auton painopiste mahdollisimman ylös niin paino siirtyy mutkassa voimakkaammin ulkopuolen pyörälle. Mutta pidon maksimointi ei aina tuo parasta tulosta vaan pitää löytää hyvä balanssi. Alkaa pompottaa jos on liikaa pitoa. En tosin tiedä onko varsinaisesti kadetin ongelma.

TA
eksyvä ei tietä kysy

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: cadet 60
« Vastaus #12 : 05.04.2010 21:53 »
Mielenkiinnosta kysyn onko perän korkeuden säätö niin että kun taka-akselin nostaa mahdollisimman ylös eli silloin runko menee alas ja maavara pienenee niin silloin on peräpään pito paras. :-\

Rauhoittuu jarrutuksissa mutta sivuttaispito luultavasti heikkenee. Vetopidosta en oikein osaa sanoo että mitä pitää rungolle tehdä saadakseen cadetin sutiin :D


 

Team Laine Verkkokauppa