Jos nimimerkkisi viittaa asuinpaikkaan, niin kannattaa ottaa yhteyttä esim. noihin kavereihin:
http://www.valkeakoski-motorsport.net/pages/karting.phpJa nyt on karting-kauppiaillakin aikaa jutella - niiltä saa ihan hyviä neuvoja.
jos veikkasin asuinkuntasi väärin niin ota kuitenkin yhteyttä johonkin karting-kerhoon.
Liikkeellä on myös esim. comerin 50 cc moottoreita ja cadettia pienempiä runkoja,
mutta kyllä aloittelijallein kannataa ottaa tuo cadett, sillä siitä pääsee aina helposti eroon.
Cadetilla pärjää hyvin rengassarja/kesä ja kun oppii sen, että käynnistysnarua ei revi loppuun asti, niin pärjää tulppa-avaimella,
varaketjulla ja rattaalla ja noilla kaasaritiivisteillä - joskus täytyy sentään kaasari putsata, että matka jatkuu...
Jos löytyisi joku pari kolme vuotta sitten aloittanut kaveri, joka on kasvanut ulos varusteistaan ja jolle ollaan
hankkimassa uutta kalustoa menestyksen myötä, niin sellaiselta voisi saada koko paketin.
auto (runko, moottori, renkaat), ajopuku, ajokengät, kypärä, niskatuki, ajokäsineet
Kypärä ja niskatuki on tuon ikäiselle ensi arvoisen tärkeitä. Mikäli pään koko muuhun kroppaan on suhteessa vielä liian iso, niin kannattaa mieluummin odottaa pari vuotta, ennenkuin aloittaa liian aikaisin. Asiaa voi toki tiedustella neuvolasta tai lääkäriltä (jotta onko kaverilla vielä liian iso pää), mutta mahdollisimman kevyt kypärä ja kunnon kaulasuoja turvaavat, ettei peruuttamattomia vahinkoja pääse tapahtumaan.
Ja sitten kannattaa pitää pää kylmänä eikä lähteä kokeilemaan kaikkea turhaa mitä kuulee varikoilla.
Kustannukset on paljolti kiinni siitä miten isi malttaa keskittyä olennaiseen. Tuossa vaiheessa on neljän seuraavan kauden ajan pääasia ajaa mahdollisimman paljon ratakierroksia.
Seuraava sääntö on hyvä pitää mielessä, kun rupee pohtimaan miten kierrosajat paranisivat:
Sekunnit lähtevät kuljettajasta, kymmenesosat rungon, alustan ja renkaiden toimivuudesta ja sadasosat moottorista.
Jo ei tuota pidä mielessä, niin autourheilulla voi toki äkkiä tehdä pienen omaisuuden
- mutta silloin pitää ensin olla se suuri omaisuus.
Jos saat hankittua auton reilulla tonnilla, niin sitten pitää varautua vielä noihin ajovarusteisiin ja muita maksuja ovat
ratamaksut eri radoille. Lähiradalle kannattaa ottaa kausikortti, joka on yleensä 100 - 150 euroa.
Suositeltava vaihtoehto on myös se, että käy tutustumassa jonkun kerhon junnuiltoihin, jossa voi kokeilla lajia kerhon autolla.
Muutaman kerran jälkeen kyllä huomaa, että onko poika tai tyttö yhtä innostunut kuin isä ja sitten voi harkita sen oman auton hankintaa.
Tervetuloa harrastuksen pariin! Osallistukaa keväällä karting-ajokorttikoulutukseen...Lisätietoa kerhoilta.