Kirjoittaja Aihe: Rokcup 2009 WorldFinals, Italia, Lake Garda, 21-25.Lokakuuta  (Luettu 20689 kertaa)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
 Terve,

TAG-Suomensarjasta palkintoina tupsahteli paikkoja Rokcup International finals 2009 karkeloihin italiaan. http://www.vortex-rok.com/
Senioreiden ykkösenä kolahti myös minulle.   8)
Näin ollen Ryynänen/Löfberg (lentävä sirkus) siirtyy paikanpäälle jo hyvissä ajoin aikaeroa "tasoittelemaan", eli rientää keskelle säpinää jo nyt viikonlopuksi.  :P
Rapskaa sattumuksista on taas tiedossa, osin jo varmaan paikanpäältä, mikäli vain sopivaa rakoa naputteluun löytyy.

(eikä muuten jännitä yhtään...  :-X )

Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Näyttäkää niille pastansyöjille ja muille

Terve,

TAG-Suomensarjasta palkintoina tupsahteli paikkoja Rokcup International finals 2009 karkeloihin italiaan. http://www.vortex-rok.com/
Senioreiden ykkösenä kolahti myös minulle.   8)
Näin ollen Ryynänen/Löfberg (lentävä sirkus) siirtyy paikanpäälle jo hyvissä ajoin aikaeroa "tasoittelemaan", eli rientää keskelle säpinää jo nyt viikonlopuksi.  :P
Rapskaa sattumuksista on taas tiedossa, osin jo varmaan paikanpäältä, mikäli vain sopivaa rakoa naputteluun löytyy.

(eikä muuten jännitä yhtään...  :-X )



Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Muista ny MKR sitten että ne ei oo sun kavereita radalla eikä varikolla toisin ku täälä.

Elikkäs Hennalle hommaks varmistaa että etupontsi pysyy kii vaikka meniskin "jarrutus myöhäseks".

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Muista ny MKR sitten että ne ei oo sun kavereita radalla eikä varikolla toisin ku täälä.

Elikkäs Hennalle hommaks varmistaa että etupontsi pysyy kii vaikka meniskin "jarrutus myöhäseks".

Joo, Finaalissa ei sitten armoa annettu. Jarruihin ei paljon pusuttelemaan yltänyt kun oltiin yksi noin alle 10:stä ilman etujarruja.
Pikkaisen meni kädet hapoille 3 rundia ennen maalia, kun oli siinä oli jonnin verran ohjelmaa, enkä tajunnut lepuutella suorilla. Parhaimmillaan olin jo sijalla 12-13, mutta muutama jo ohitettu livahti takaisin kun meni pari mutkaa karvan pitkäksi tokavikalla rundilla.  :o


Näyttäkää niille pastansyöjille ja muille

Joo, niille näytettiin mitä ihmeellisempiä asioita. Eikä pelkästään radalla.  :P

;D ;D nyt vain pitäisi pikkasen parantaa noita aikoja et A-finaalipaikka irtoaisi erissä sit kovaa nousua  ;D

Meni aika-ajot ihan "pikkasen" poskelleen. Keli teki tepposet, eikä siinä kokemus riittänyt lukemaan rataa oikein.
Alkuerissä vielä oli teknisiä murheita, joten koko joukon toiseksi viimeisenä finaaliin. Mut sehän ei oo meitä koskaan lannistanut.  :D

Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Täällä oli rapskaa toivottu??

Noh. Tässä ensin hieman alustusta lämmittelyksi.
Silvuplee.

----------------------------------------------------------
Kaudella 2009 tuli jälleen ajettua Parilla Leopard myllyllä kisaa, oikeastaan joka sarjaa mihin sillä vain mukaan pääsi. Alkukaudesta tekniikkamurheet hieman vaivasivat yhden miehen tiimiä, kun kaikkiiin pikkujuttuihin ei ehtinyt paneutua.
TAG Suomensarjassa kausi alkoi huonoissa merkeissä. Ensimmäisestä osakilpailusta ei jäännyt plakkariin pisteen pistettä, kun kone leipoi aika-ajossa kiinni. Syyksi myöhemmin löytyi haljennut kaasutin. Homma ei juuri paremmin mennyt muissakaan sarjoissa, joten odotukset kauden menestykselle ei juuri kattoa hiponeet.  ::)
Onneksi en ole koskaan välittänyt niin kauhiasti niistä voitoista, vaan enemmänkin tiukasta, adrealiiniä irroittavasta väännöstä kisakumppanien kesken. Näin ollen ei pyyhe lentänyt kehään ja hyvä oli ettei lentänytkään.
Puolen kauden kohdalla loistavasti hanskaan istuneen Spirit rungon siivittämänä olin jo ihan kohtuullisissa asemissa.
TAG sarjan nopeimpien koneiden ja nuorten leijonien kyytiin en ehtinyt kuin hetkittäin, mutta LeopardCup:issa tuli usein pohja-aikoja sekä erä- / päivävoittojakin. Tekniikkamurheitakin oli, joista muistettavin ehkä lienee Lahdessa ajettu osakilpailu lähes ilman jarruja pääsylinterin vuotaessa. Sijoitukset kuitenkin 4. ja 6.  8)
LeopardCup meni kuitenkin loppukaudesta muutamalla täysin metsään menneellä lähdöllä aika käsille, mutta hauskaa vääntöä oli koko sarja ja ennen kaikkea varikolla oli välillä hulvatonta menoa.  ;D
Lisämausteena kaudesta 2009 jäi taskuun myös vaihtelevassa säässä ajettu TAG eteläsuomen aluemestaruus.

Tasainen puurtaminen ja ylimääräisten riskien välttäminen alkoi tuottaa tulosta ja lopulta TAG Suomensarjassa pystyin viimeisessä viikonlopussa Lievestuoreella, jo  varmistelellen, nappaamaan Senior luokan mestaruuden. Tällä ansaitsi paikan ROK International Finals 2009 kilpailuun joka järjestettiin Italiassa, legendaarisella Gardan radalla 21-25. Lokakuuta 2009.

Matkaan Italiaan lähdettiin ”Kankimatkojen (Stäng resorna)” toisen matkaoppaan Löfbergin Henrin kanssa jo 16.10. Pitihän aikaero saada tasattua ennen kovaa koitosta.
Milanon lentokentälle saavuttuamme singahdimme autovuokraamon tiskille jossa selvisi ettei vuokra-autoa voi etukäteen maksaa seuraavana päivänä saapuvalle Lentävälle sirkukselle, eli Henkan perheelle. Aikamme asiaa veivattuamme totesimme että sarvikuonoja on muuallakin kuin Suomessa ja singahdimme normaaliin etelä-eurooppan kaaosmaiseen, mutta ihmeen sujuvaan liikenteeseen.
Ensimmäisenä iltana oli tarkoitus ottaa pölyt kurkusta huuhtelevaa juomaa riittävästi ja heti hotelliin raahautumisen jälkeen tokaistiin: Let´s Go, Italian yöhön mars.  ;)

Ilta menikin leppoisasti, nähtävyyksiin tutustuen, kuten konkareilta odottaa saattaakin. Aamusella lähdettiin silmäilemään ympäristöä ja muun muassa paikallistettiin majapaikka johon asettauduttataisiin ennen kilpailujen alkua Lentävän sirkuksen kanssa.
Tämän jälkeen suunnattiinkin itse rata-alueelle jossa heilui jo valmiiksi levoton Hemet Racing Team, eli maailmallakin mainetta niittänyt: ”Mehmetin Halvat Harhamatkat”, täydessä tohinassa Bridgestone Cup osakilpailussa.
Tästä suunnattiinkin kohta takaisin Milanon kentälle, toista vuokra-autoa lunastamaan. Nyt olivat kuonot vuokrakiesi tiskillä sitä mieltä ettei toista autoa voi vuokrata, kun meillä oli jo auto. Siinä meinasi jo itseltäkin nousta sarvi otsaan. Lopulta pienen jumpan jälkeen homma selvisi ja pääsimme suuntaamaan kohti Garda Hill tukikohtaamme.  Sunnuntai meni Sirkusta ja BridgestoneCuppia ihmetellessä aivan mukavan aurinkoisessa kelissä.
Maanantaina olisi rata tyhjä ja päästäisiin ajohommiin.  :P
-------------------------------
Jatkoa seuraa....


« Viimeksi muokattu: 07.04.2010 21:49 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
…Anteeksi hidas ilmestymistahti: Tässä näppiksessä on 104 näppäintä ja mulla on vain 9½ sormea.

Viikonlopun aikana havaittiin mielenkiintoinen piirre muuten hienossa asuinpaikassamme. Huoneiden avaimet toimivat nykytyyliin "sähkökytkiminä", eli kun lähdet huoneesta ja nappaat avaimen, niin sähköt katkeaa.... Myös lämpöpattereista.... jotka eivät toimi yöllä... Ja me oltiin päivät radalla ja yöt "radalla", joten ei sillä niin merkitystä.  :P

Maanantai aamu koitti jyskyttäen ja maittavan aamiaisen jälkeen suuntasimme varikolle, jossa kunnioitettu Hemet Racing tiimi jo ihmettelikin Aikuis(viihde)harrastajien suhteellisen aikaista radalle saapumista. 9:30 (..plus)   8)
Ruvettiin siinä sitten pystyttämään ”Mehmet” telttaa tehdasteltan kupeeseen ja repimään Henkan Birelliä ulos pakettiautosta. Henkka osti kalustonkuljetuksen Gardalle samoilla jousilla ja ideana oli että alkuviikosta säästelisin voimia viikonlopun koitokseen. Ruuvattiin Birelli + Leopard yhdistelmä nippuun ja eikun henkka radalle.
Henkallahan tänä kesänä on tullut niin paljon ratakierroksia Leopardilla (noin 40), ettei se siellä kovin pitkään viitsinyt sorvata. Tosin enemmän kuin ketään pienessä seläntakaisessa vedonlyönnissämme veikkasi.  ;D Ajo meni vanhalta konkarilta edelleen mallikkaasti, kuten odottaa saattaa.
Saatiin päivän mittaan ylipuhuttua mekaanikkovelho Jarppis myös testaamaan vempelettä. Haalarit niskaan ja Jarppis vääntäytyi autoon ketterästi kuin jäykkäkouristuksen saannut gepardi.  ;)
Hetken penkissä vääntelehdittyään totesi että ei sittenkään, kylkiliivit on liikaa.
Tästä käynnistyikin massiivinen operaatio, joka varmaan on voittanut ”Italian hauskimmat kotivideot”, jos joku sen sai videolle. Kolme heppua koittaa saada kylkiliivejä pois riisumatta ajohaalaria, joka oli aika hmmm... nafti. Hyvän aikaa ihmisruumiin fyysisiä liikeratoja vasten taisteltuamme saimme liivit lopulta pois Jarpista, ja miehen takaisin autoon.
Kuva todistaa:


Tässä vaiheessa kaikki näytti hyvältä, joten ei muutakun auto radalle.
Tosiasiassa Henkan Birel oli jo jonkin verran ratoja kiertänyt, ja nyt italian pidolle säädetty. Eli jo valmiiksi aika matalalla.
Jarpin elopaino, jota reissun edetessä koitettiin jopa alusasujen materiaalilla (tai oikeammin sen puutteella) pienentämään, aiheutti sen että runko otti aika kohtalaisesti maahan kiinni, joten montaa kierrosta ei yhdistelmä radalla kiertänyt ja jäi se rataennätyskin tekemättä.  ::)

Lounaaksi käytiin hakemassa iso laatikollinen pastaa radan lähistöllä olevasta ravintelista, ja ai että olikin hyvää (ja halpaa). Suosittelen, jos Gardan radalla palloilette.

Tiistaina homma jatkui samalla päättömällä toiminnalla sillä erotuksella että aloitettiin pikkuhiljaa nostelemaan minun Spirit runkoani esille ja Jesse kartutti matkakassaansa myymällä minulle vähän ajetut gummit reenirenkaiksi.
Kävin myös kokeilemassa Henkan Birelliä, mutta meikäläisellä on tuo kehonrakennus vielä sen verran vaiheessa että penkkin jäi tilaa toisellekkin saman kokoluokan kaverille. Ajamisesta ei tuolla penkillä tullut mitään, kun olimme kokoajan rungon kanssa menossa eri suuntiin. Nyt tiedän miltä flipperikuulasta tuntuu.  :P

…… Jatkoa seuraa. Vauhti kasvaa ja kuvat paranee.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2009 17:11 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643

Tervehdys!
Tässä taas jatkoa reissusta rankasta:

Keskiviikkoaamuna rynnättiin varikolle aikuis(viihde)harrastajaluokalle käsittämättömän aikaisin, eli jo heti puoli ysin jälkeen. Tästä suorituksesta Hemet Racingin, eli oikean kisatiimin, porukka meni niin sekaisin että jopa timangin kova kisakuski Jesse Kuusi suoritti lattian lakaisua näin iloisin mielin tallipäällikö Pekan hämmästyneiden, mutta tyytyväisten silmien alla:
 


Taustalla Jarppiksen pasmat on niin hukassa että jutteli katon orsilla näkemilleen kääpiöille. Moottorivelho Iksu (sori, jos mun nimimuisti yskäs tässä kohti) puhui jotain sekavaa ja koitti kaivaa bensaa takas koneesta.  ;D

Suoritettiin siinä Henkan kanssa Spiritille ajokorkeuden madallus ja muutenkin katottiin hieman säätöjä kohdilleen Gardan kumipäällysteiselle radalle.
Jarppiksen ihan omatekemän SuperRok johtosarjan parantelu tuli myös eteen kun moottorin sammuttamin tapahtui maadoituksella oman ruumiin kautta, mikä ei pidemmän päälle tuntunut kovinkaan mukavalta.  ::)
Ei muutakun kypärää päähän ja kokeilemaan miltä Gardan rata taas tuntuu vetää ja ennenkaikkea miten SuperRok mylly potkii.
Rata tuntui ihan hyvältä. Pitoa oli ihan riittävästi ja jos käytti samoja etäisyyksiä jarrutuksissa kuin kotosuomessa, niin sai painaa uudelleen kaasua ennen mutkaa. Varsinkin varikkokatsomon kohdalla olevaan 180:sen mutkan jarruun en meinannut kuivalla löytää sopivaa jarrumerkkiä millään.
SuperRok moottori oli Leopardin jälkeen värinättömämpi, mutta huomattavasti äänekkäämpi kuskin korvaan. Tässä vaiheessa hieman säädöistä poissa oleva mylly ei juurikaan vääntänyt alakierroksilta lainkaan. Muutama metri mutkasta ulos suoraa edettyäni se yht´äkkiä potkas kuin muuli hippiä munille ja sitä kyytiä riitti aina tasan 14100rpm asti, jolloin meno tyssäs kuin olisi ajanut tervalammikkoon. Hyvä ettei visiiri osunut rattiin. Kone kuitenkin hissukseen vielä hinas rundeja ylös, finaalissa saatiin säätöjen jälkeen aika tasaisesti 16700rpm. Mutta siitä myöhemmin.

Spirit tuntui aivan yhtä hyvältä kuin se oli tuntunut koko kauden kotosuomessa. Toki tälle pidolle jouduttiin tekemään eri säädöt, mutta ne tuntuivat suoraan istuvan hanskaan kuin lapio työmiehen käteen. Lähtösuoran lopun S-mutkan pystyi huoletta päästämään täysillä läpi ja sitä seuraavan tiukkenevan oikean ”nakkikiskan” kohdalla olevan yli 180:senkin periaatteessa rullaamalla täydestä vauhdista koskematta jarruun, mutta tämä aiheutti jo kohtuullista nypytystä, eikä tuntunut nopeimmalta vaihtoehdolta, joten oli aika seurailla alkuasukaita ja vakoilla miten he sen ajoivat.
Paria erityylistä ajotapaa näyttivätkin käyttävän. Toinen tapa oli jarruttaa ennen mutkaa ja ajaa mutka kaasulla läpi, toinen taas hieman monimutkaisempi oikaisu ja jarrutus keskellä mutkaa joka selvästi antoi myös mahdollisuuden ohittaa ensimmäisellä tavalla ajavan kuskin. Päätin opetella molemmat tavat.
Huomattavaa on että tässä mutkassa G-voimat ovat jotain mitä ei suomen radoilla pääse kokemaan ja lisäksi mutka on suhteellisen pitkä tiukentuessaan ohi varikon sisääntuloväylän. Esimerkiksi Vihdin radan ”hevosenkenkä” on kuin lasten leikkijuna Lintsin vesitornin ympärillä ilman sähköä tähän verrattuna.
Kumia oli radassa niin paljon että kaasun pystyi pitämään pohjassa mutkan läpi, jos vain kanttia on riittävästi... Tai järkeä riittävän vähän.
Kuvaa todisteeksi:


Päätin keskittyä opettelemaan tämän ja seuraavan mutkan vasemmalle nyppylän yli, koska loput ns ”stadion osuus” radasta on periaatteessa toisiaan seuraavia hitaita 180:siä, mutta nämä mutkat vedetään suht kovaa ja ratkaisevat kierroksesta aikalailla paljon.

Edellisviikonlopun BridgestoneCup:in SuperRok luokan kierrosajoista oltiin kuitenkin vielä aika kaukana. Ajamisessa sekä moottorin säädöissä oli kuitenkin vielä paljon hiomista, joten vielä ei tullut hätä käteen ja meno jatkui riemakkaana.

Myös muita suomalaisia alkoi valumaan paikalle.
Nuoret Leijonat, eli oikeat kisakuskit asettuivat organisoituun, järjestelmälliseen ja kellokoneiston tavoin toimivaan Hemet kisatelttaan:




Aikuis(viihde)harrastajat taas silmille tutumpaan hämärään ja leppoisan sekasortoiseen Mehmet telttaan:




Selvääkin selvempää oli että kaikkien vatsa- sekä kasvolihakset saivat hyvää liikuntaa kun huumori sai välillä hervottomia piirteitä. Vastapäisen teltan (italian tiimi) ei oikein räjähtävistä naurunremakoista innostunut vaan vetivät pressun oviaukkonsa suojaksi. Hyvä niille.  ::)

Illalla noin 1h ennen radan sulkeutumista alueen yli pyyhkäisi sadekuuro. Vaihdettiin henkan kanssa pikapikaa sadekummit alle sen kummemmin paineita tai muitakaan säätöjä roplaamatta.
Nyt tuntui meno paaalljon kotoisammalta. Jarrupaikat oli siellä missä kotosuomessakin ja lähtösuoran S-mutka suorastaan houkutteli vastaheitolla tapahtuvaan melkein hallittuun nelipyöräluisuun sen jälkeiselle suoralle. Vähän siinä ohittelin muita kuskeja kierroksella tai kahdella etsien parhaita ajolinjoja, vaikka toinen takarengas tuntui huomattavan löysältä. Kierrosajat pyörivät parhaimmillaan 59,5 tienoilla, kunnes joku paikallinen KF2 kuski työnsi vaivoin ohi. Hänen perässään roikkuessani sain vakoiltua ”stadionosuudelle” pitävimmät linjat, jonka jälkeen tulin pois kun alkoi olemaan jo pienesti pimeäkin tummalla visiirillä. Hämärä meinaan laskeutuu noilla leveysasteilla tuohon vuodenaikaan todella nopeasti. Melkein kuin joku kääntäisi katkaisijasta, samoin alkoi olemaan ajokengät pienesti "kosteat" lätäköiden ylityksistä.  :-\
Varikolle pysähtyessäni melkoinen joukko äijiä kuikuilikin kierrosaikaani olan yli AIM:in näytöstä ja pällisteli muutenkin vehkeitä ja miehiä. Sadekisa olisi siis enemmän kuin toivottavaa tämän kokemuksen perusteella. Hotellilla pettymykseksemme todettiin että kisaviikonlopulle oli kyllä luvattu ikävän aurinkoista säätä.

Tässä kohtaa tarina taas poikki ja odottelemaan Torstai aamun yllätystä….
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Tällä ilmestymistahdilla ehtii sopivasti radat taas aueta kun päästään finaaleihin asti.  ;D
Tässä jatkoa:
-----------------------
Torstai on toivoa täynnä, mutta tänä kyseisenä torstaiaamuna taivas tervehti tuskallisen rankalla vesisateella. Varikolle saavuttuamme kohtasimme varikkoteltassa vastaan kelluvat tavaramme. Vettä oli noin 10cm aika tasaisesti molempien telttojen lattialla.

Olipa hyvä että mm Tallipäällikkö, Katsomopäällikkö ja Moottorivelho kotimaassa tavaroita pakatessa ikenet loistaen raakkasivat varustelaatikostani saappaat pois täysin tarpeettomina varusteina. Pitkällisten neuvottelujen ja kolmena kappaleena taidolla valmistellun anomusehdotuksen jälkeen saatiin kuitenkin lähtiessä ottaa mukaan Henkan saapas "overit" oli sellaiset normikenkien päälle vedettävät kumisukat. Ennenkuin ne oli kaivettu esiin, ja niitä oli soviteltu kaikkiin muihinkin ruumiinosiin, kuten päähän, niin sain ne jalkoihini. Ikävä kyllä kengät ja sukat oli jo ehtineet kastua, mikä myöhemmin kostatui.
 
Torstai aamupäivä oli aikataulutettu kuljettajien rekisteröitymiseen sekä koneiden sisäänajoon.
Siitä sitten lompsittiin lotisivin kengin ajajien kokoukseen, jossa meille jaettiin gladiaattoreiden rekvisiitta pakollisine mainostarroineen. Homma sujui eteläeurooppalaisittain hyvin järjestäytyneen kaaoksen avulla. Olen aina ihmetellyt näiden välimeren asukkaiden logistisia taitoja. Hyvinkin pienestä tavaroiden jakamisesta tai organisoimisesta saadaan helposti näyttävä hässäkkä aikaiseksi. Siinä Saaren Jarkon kanssa katseltiin läppäriltä rauhassa TopGear:ia ja odottiin tomun laskeutumista.
Puolilta päivin päästiin taas ajamaan. Rata oli märkä ja meikäläisellä alla oleva kone oli jo sisäänajonsa nähnyt joten ruuvattiin Henkan kanssa auto vesikelin säätöihin ja renkaisiin oikeat paineet.
Starttasin ajovuorollani rataa tahkoamaan ja nauttimaan vesikelin haasteista. Nyt ratastus oli lähempänä totuutta ja saatuani renkaat lämpöihin alkoi AIMi näyttämään pikkuhiljaa lähelle 59:n aikoja, kun ajolinjatkin alkoivat löytymään. Hetkittäin radalla oli ruuhkaa, kun siellä oli jotain hitaasti liikkuvia shikaaneja jaloissa pyörimässä. Spiritti kulki kuin ajatus ja sillä pystyi heittämään täydestä laulusta lähtösuoran pään shikaanista ulos nelipyöräluisuun seuraavalle suoralle. Tämä tarkoitti sitä että sillä lyhyellä suoralla ohitin parhaimmillaan 4-5 jonossa köröttelevää muuta kuskia. Amatöörit!!  (okei, osa kuskeista ajoi koneitaan sisään  ::) )
Vähän ennen ajan loppumista keräsin hieman voimia ja etsin itselleni tilaa yhtä "aika-ajokierrosta" varten. Eka yritys meni reisille, kun yritin hieman liikaa ja kävin mittaamassa ruohon paikallisen leikkuupituuden, mutta toka veto meni nappiin samalla kun lippu heilui ajan loppumiseksi. Parhaaksi kierrosajaksi AIMi näytti 58.59sek. Millä helvetillä saadaan sade viikonlopuksi radan päälle?

Iltapäivällä saatiin ponderit ja vedettiin aikataulun mukaisesti parit reenit vielä iltaa kohden joissa sijoitukset putosivat sitä mukaa kun rata kuivui. Kone teki pari kertaa temputkin, eli jo muutenkin alakierroksilta laiska pannu ei välillä vetänyt ylhäältäkään. (nyt oli vertailukohtia radalla) Lopulta kipinä katosi kokonaan täysin laakista.
Jarppis laski akselinpään työstöinstrumentit käsistään ja kaivoi housuistaan lappilaisen voodoo nuken sekä nigerialaisen albiinoneekerin posken sisäkalvosta valmistetun rytmihelistimen. Näitä heilutellen Jarppis ja katsomopäällikkö Erno Laukkarinen heiluivat transsissa auton ympärillä rytmikkäästi jokusen tovin samalla hokien jotain kummallista mantraa, ja saivat kun saivatkin kipinän taas iskemään tulpassa. Myös koko auto puhdistui jotenkin kummallisesti siinä samassa performanssissa. Kyllä oikeassa kisatiimissa osataan.  :o

Ei siinä oikein osattu kuin ihmetellä porukalla että mitä helskattia juuri tapahtui?:


Varikkokärrymme pohjalle alkoi myös kerääntyä lupaavasti tyhjiä virvokeastioita, jotka eivät jäänneet huomaamatta valppailta Park ferme henkilöiltäkään, mutta kun kerroimme olevamme Suomesta, jossa on aivan normaalia että mekaanikko pitää huolen omasta nestetasapainostaan koko jännittävän kisapäivän he ymmärsivät asian. Doping-epäilysten poistamiseksi toimitimme heille vielä näytekappaleet.
Illallisen jälkeen aikaisin nukkumaan, olihan seuraavana päivänä aika-ajot koko klaanilla, pois lukien Mineillä, joilla aika-ajokoitos oli Lauantaina.

Raportti jatkuu...

 
« Viimeksi muokattu: 01.02.2010 00:21 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Nyt tuli vieläkin pidempi tauko, kun piti tässä välissä siirtää maallinen omaisuus vähän lähemmäksi sivistystä…
 ::)
Mutta takaisin Pastalandiaan:

---------------------------------------------
Perjantai aamu sarasti kosteana ja muutenkin ikävänä. Ahkerasta lääkityksestä huolimatta kurkku oli kipeä ja päässä hulmusi kuumeinen olo. Jalat märkänä toilailu oli tehnyt tehtävänsä.
Hotellilta vilunväreitä karistellen varikolle ja Hemet Racing teamin mukanaan raahaamaa uudemman sukupolven SuperRok moottoria vaihtamaan. Lähinnä uudistus on Rav venttiilin jousissa, tai jotain..  Kuulemma parempi.  :o

Ruuvailtiin moottori paikoilleen ja pähkäiltiin johtosarjan kanssa, jotka lopulta saatiinkin stemmaamaan ja tämäkin Rokkimylly rokkaamaan. (kiitos avusta, kunnianarvoisa ja asiantunteva TeamSaari  :) )

Ammupäivän reeneissä ei kuitenkaan havaittu tässäkään yksilössä alarekisteriin juurikaan avustusta. Tämä mylly kuitenkin potkaisi edellistä paremmin ylhäällä ja jaksoi vetää pääsuoran shikaanin läpi jopa kilpakumppaneita saavuttaen. ”Stadion”-osuudella ikävästi kyllä jokaisen mutkan uloslähdössä edellä ajava nykäisi helposti metrin eroa ja takana ajavan puskuri ilmestyi silmäkulmaan.  :-\
Tätä sitten varikolla pähkäiltiin porukalla ja vaikka MoottoriShamaani Jarppis pelasi albiino kanan sääriluilla taskubiljardia ja arpoi Pyhän Pässin Kiveksiä nuuhkimalla suuttimia kaasariin, ei tätä hidasta heräämistä saatu taltutettua. Pari kertaa tästäkin koneesta katosi hetkeksi tyystin kipinä, mutta ne saatiin noiduttua mystisesti takaisin. Myös reedyläppien ja niiden kotelon kanssa oli pieni episodi sytkän pätkiessä.

Siinä harkkoja ajellessa koitettiin myös runkoon eri säätöjä, kun ajateltiin että nahkea lähtö voi johtua myös ”tahmaamisesta”. Spirit kuitenkin rullasi ihan pienelläkin kaasulla koko mutkan läpi, joten sekin teoria tyssäsi alkuunsa. Päivän mittaan tuli reenattua myös ryypyttämistä, mutta pienessä kuumeessa siitä ei tullut oikeastaan mitään ja päätettiin suosiolla jättää se ryypyttäminen tutuimpiin ympäristöihin.  :P

Aika-ajot lähestyivät eikä juurikaan parannusta saatu aikaiseksi. Kone kyllä veti huomattavan hyvin ylärekisterissä, joka auttoi menoon lähtösuoran loppupäässä ja sen jälkeisellä vauhdikkaalla ja teknisellä osuudella, kunhan ei vaan päästänyt kierroksia putoamaan liian alas ”nakkikiskan” tiukkenevassa mutkassa.

Henkka ja Jesse kävi läheisestä Mäkkäristä ostamassa koko siirtokunnalle evästä ja huuhtelivat paluumatkalla vuokrakiesimme lattian kokiksella ja minä tein saman tempun Hemet tiipiin jynssätylle lattialle, ihan tasapuolisuuden vuoksi. Per**le.

Spekuloitiin Henkan kanssa että voisi koittaa käyttää aika-ajoissa hyvän ajan saamiseksi pitkää välitystä huippujen keräämiseksi. ”stadionosuus” on kuitenkin alle puolet radan kokonaispituudesta. Niimpä ruuvattiin aika-ajoihin muutamaa piikkiä pienempää ratasta kun ei oikein enää muutakaan keksitty.
Ratajärjestelyiden aikataulu piti ilahduttavasti joten SuperRok ryhmä 1:sen aika-ajo alkaisi tasan aikataulun mukaan 17:33. Suorastaan liikuttavan täsmällisesti kello 17:32 alueella alkoi vihmomaan taivaalta vettä.
Pitkästä välläristä ei juur nyt ollut apua, varsinkin kun oltiin varikkohäkin perällä. Ekat radalle päässet ehtivät vetää melkein koko kierroksen suht kuivalla, minä noin 2/3:osaa, jonka jälkeen oltiin slikseillä märällä radalla koko porukka. Eipä siinä paljon kannattanut rataa tahkota, joten ei muutakun kohti varikkoa. Siinä samassa joku onneton etelän hedelmä spinnasi juuri kohdalla ja käänteli rattia kuin kiimainen tynnyrinpesiä sillä seurauksella että sai hetekkansa osumaan suoraan meikäläisen eturenkaaseen.  :'(
Mustan perjantain päätteeksi raidetanko ja rattiputki rullalle.

Saaren Jarkon ryhmästä ainoastaan muutama sai vaihdettua pikaisesti sadekummit alle, joten ei mennyt vahvasti sielläkään.

Onneksi Myllyniemen Pekka, asiansa osaavana tallipäällikkönä, oli varannut mukaan harrastelijalle tuttuja takuukorjattuja varaosia, joista seulomalla suodatettiin autoon vähiten kierot korvaavat komponentit. Tiimihengessä porukalla puurtaessa Spiritti oli taas pian ajokelpoisessa kunnossa. (kuten lauantai aamu todisti)
Itselläni alkoi olemaan aikalailla veto poissa, eikä iltapalan jälkeen kavereiden esittämät Let’s Go kehoitukset saanneet mieltä kääntymään pois hotellin vuoteesta. Kävin toki kuskaamassa partisaanit kentälle… ja yöllä sieltä pois.

Perjantaista ei siis juurikaan jälkipolville mainittavaa jäännyt. Sade olisi saannut alkaa esim tuntia aikaisemmin ja jatkua siitä koko viikonlopun yli.  8)

-------------------------------------------------------------
Koitan kiristää tahtia jatkokertomuksen kanssa..
Muuten ehtii radat aukeamaan ennen kuin rapska on kokonaan ”ilmestynyt”
 
Homman Pitää Olla Hauskaa

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Onkohan tää verbaliikan vääntäjä varmasti oikealla uralla? ;) Tuntuu tuo sananmuodostus olevan yhtähyvää luokkaa kuin ratinkääntökin. Hupaa on lukea näitä sepustuksia. Lisää vain kehiin.. vettä sataa nääs.. kevät tulee :D
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Onkohan tää verbaliikan vääntäjä varmasti oikealla uralla? ;) Tuntuu tuo sananmuodostus olevan yhtähyvää luokkaa kuin ratinkääntökin. Hupaa on lukea näitä sepustuksia. Lisää vain kehiin.. vettä sataa nääs.. kevät tulee :D

Kiitos,Kiitos.  :-*
En todellakaan ole oikealla uralla. Mielestäni minun kuuluisi olla jonkun (runsaasti) öljyä tuottavan maan arvostettu ja luotettu Diktaattori. Tarjouksia voi lähettää yksärillä. Mainitse ainakin: Maan kassatilanne? Tuotto barrelia päivässä? Ennuste paljonko öljyvaroja vielä saatavissa? Palatsin koko? Asukasluku?(naispuolisten osuus %?) Yökerhojen lukumäärä sekä aukioloajat?  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643

Muutamia kymmeniä kierroksia on jo tullut tänä keväänä vedettyä ulkona kartilla 2-3 metristen alppimaisten lumikanjonien kaiuttaessa tuplamoottorisen Junnu-A:n laulua. Kiitoksia vaan sinne Vihtiin patistamisesta.  8)

Rapska jatkuu: Tunnelma tiivistyy, alkuerät ja finaalit jäljellä.
-------------------------------------

Lauantai aamu valkeni sateisena huonosti nukutun yön jälkeen. Pienesti vielä pikku lenssu painoi päälle, mutta olo oli selvästi jo parempaan päin.
Mekaanikko Henkka oli kyllä sängystään kömpiessään vastaavasti vähemmän selvempi eikä olo näyttänyt olevan parempaan suuntaan kallistuvaa.
Jahkailematta radalle, jossa oltiinkin aivan käsittämättömän aikaisin. Eikun aamiaiselle radan kahvioon, jossa mekaanikonkin ilme kirkastui aamupalan myötä:  ;D




Tukeva aamiainen pitää tiimin suoritustason huippuvireessä koko päivän:  ;D




Sade loppui sopivasti kun siirryttiin kahviosta varikolle valmistautumaan 5min Warm-Uppiin, johon pika pikaa vesikelin säädöt ja kamat päälle. Aikaa riitti neljän kierroksen kellottamiseen, joiden aikana ei tyhjää väliä vapaalle kokonaiselle lapille löytynyt. Nyt kiersin ohitettavat sen verran kaukaa ettei syliin putoilisi enempiä tunareita, koska riskejä olisi ihan turha ottaa warm-up:issa. Auto toimi jälleen kuin unelma ja ajo maittoi kun märkä rata tasoitti alapotkun puutteen. Varovaisesti rataa kiertäen jäin aika kauas parhaasta märän kelin ajastani torstailta (about 1,5sek), mutta siltikin kilautin koko SuperRok luokan pohjat tulostauluun 2sek seuraavaa nopeampana.  8) Henkka raportoi varikkokatsomosta jonkun kuskin koittaneen vetää pääsuoran shikaanin imussani läpi, päätyen komeesti pöllähtäen rataa reunustaviin patjoihin.  ::) Varikolle ruutulipun jälkeen körötellessäni oli taas äijää pälyilemässä, kuin Bombayn torilla konsanaan. Henkka työnteli tyylikkäästi liian innokkaat pois tieltä jotta saatiin auto kärryyn iloisesti helisevien virvoketölkkien kaveriksi.
Mielessäni manasin italian aurinkoiset viikonloput syvimpään helvettiin, koska pikkuhiljaa alkoi aurinko, hitaasti mutta varmasti, kuivattamaan rataa. ... Tuskallisen hitaasti muiden suomalaisten osalta, koska puolikuivalle radalle slikseillä lähtö näytti olevan se väärä taktiikka heidän alku-erissään tällä kertaa.

Sen verran hyvät näytöt tuli aamulla ajotaidoista annettua että minusta ja autosta alkoivat sponsorit kyselemään mainospaikkoja. Kartissa on suhteellisen vähän tilaa kaupallisille tiedotteille ja haalareidenkin ”teema” voisi mennä taiteellisesti pahasti pieleen väärin asemoiduilla mainoksilla. Näin ollen vetäydyttiin telttaamme neuvottelemaan annetuista tarjouksista ja päätettiin mitkä otetaan ja mitkä jätetään. Nopeasti hinnoiteltiin eri mainospaikat ja tämän jälkeen neuvottelun tulos ja hinnat esiteltiin tarjoajille.

Kaksi mainostajaa pääsi mukaan, toinen sai tarrapaikan haalareiden selkämyksestä sekä etukatteesta ja toinen ketjusuojasta.

Kuva ketjusuojasta juhlallisen paljastustilaisuuden jälkeen:


 :o

Itse en ole tuota G-Pistettä vielä radalta löytänyt. Senhän sijainti vaihtelee eri radoilla ja myös ajettava kalusto vaikuttaa suuresti sen sijaintiin. Liekö koko olemassaolo legendaa vai ei? Olen kyllä tehnyt perusteellista tutkimusta asiasta, mutta se on vielä kesken, joten ei siitä tässä sen enempää.  ::)

Alkuerät oli suomen tiimin osalta masentavia. ROK:eissa pojat lähti hitaasti kuivuvalle radalle slickseillä, eikä rata ollut vielä riittävän kuiva. Saaren Jarkko nosti itsensä ilahduttavasti A-Finaaliin, jonne tietenkin minunkin mieli tekevi.

Jotain oli pakko koittaa jotta mutkasta ulos lähtöön saataisiin korjausta. Löysättiin ekaan alkuerälähtöön moottorin puolelta taka-akselin sisempi laakeri. Tämä ei tehnyt autoa mitenkään paremmaksi ajaa, ja lisäksi kone kakoi ja lopulta sammui juuri varikolle tullessa eikä suostunut enää starttaamaan. Jälleen kipinä kateissa hetken aikaa, mutta palautui yht’äkkiä mystisesti.
Tokassa alkuerässä ryhmittäytymiskierroksella juuri ennen lippua koneen laulu seis kuin veitsellä leikaten. Kalenterimaisen pitkältä tuntuneen 30sek sahaamisen jälkeen alkoi taas tuttu röpsötys kuulua putkesta ja varovaisesti kakoen liikkeelle. Puristelin letkua konetta kuivatakseni, vaikka uimurikaasarissa se on aikalailla tarkkaa hommaa. Pikkuhiljaa savun määrä putkessä väheni ja kone alkoi kelata kierroksia ylöspäin. Pääsuoralle kiihdyttäessäni ekan 10m kone jo veti rundia ylös suth mallikkaasti, kunnes yht’äkkiä: BÖÖÖööööPoPo POKS!! ja reedyläpät ampaisivat tuhanteen osaan jakautuneina imuilmanvaimentimen aukoista kuin kolme tuntia pidätelty ripuli ”takaloosterista”.  :-[
Nippa nappa vauhti riitti takas varikolle, jossa ei voinnu kuin tokaista että ”me ollaan hävitty tää peli”.

Tallipäällikkö ja moottorivelho konetta ihmettelemään ja vika löytyi staatorista, joka oli täysin pimeä. Uusi staattori ja johan taas löytyi kirkas kipinä.
Kolmanteen alkuerään etujäykkäri kiinni, jota ei oltu vielä kokeiltu. Kone ei enää kakoillut ja veti nyt tasaisesti joka kierroksella suoran päähän noin 165000rpm, mutta lähtö mutkista oli edelleen nahkeaa. Etujäykkäri teki ohjaamisesta raskaan ja tarkan, mutta tarkalla ohjauksella pystyin aavistuksen paremmin pitämään vauhdin yllä mutkien läpi. Tosin vika alkuerä oli muuten aika kohellusta ja olisin voinnut kyllä sen paremminkin vetää. Tuli mummoiltua turhan paljon ohituspaikkojen kanssa. Tosin lopputulokseen se ei olisi enää vaikuttanut.

Lauantai päivä oli siis sekä huippua että teltan lattiapressun alla ryömimistä.
Alkuerien tulos ei kuitenkaan ollut aivan huono. Yksi huonompikin kuski löytyi joukosta, eli B-finaaliin(Sparco final) lähtöpaikka tokavikasta ruudusta 33. Eli finaaliin lähdettäessä tilanne oli sikäli hyvä, ettei kovin montaa sijaa ollut enää hävittävänä.  :P

Saaren Jarkko taisteli itsensä A-finaalin ruutuun 32.
Leväsen Roope ajoi MiniROK:issa oman ryhmänsä aika-ajoissa sijalle 22.
ROK:keissa kaikki suomalaiset B-finaalissa (Dell´orto final). Teemu Laiho ruudussa 3, John Grönholm ruudussa 18 ja Joni Laiho ruudussa 26.

Illaksi järjestäjä oli kattanut pitopöydän kakkuineen suureen telttaan sekä palanpainikkeeksi myös virvoketarjoilukin toimi.
Lähdettiin siitä pitämään taktiikkapalaveria hotellille, josta vielä suunnattiin lähistön ravintoloihin nauttimaan tunnin pidentyneestä peli-ajasta talviaikaan siirtymisen myötä.
Yöllä velat muuttuivat jälleen saataviksi, häviöt voitoiksi ja näin oltiin taas valmiita (enemmän tai vähemmän) seuraavan päivän tiukkoihin finaaleihin.

------------------
Vielä olisi tiukat finaalit jäljellä.
Pistän sen tänne ennenkuin lumet sulaa varikolta.  ;)
« Viimeksi muokattu: 28.03.2010 23:36 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Hyvää settiä kaverilta tulee, pakko myöntää.. Mut on sulla ihan ylivoimanen mosa, kun katsoo mitä se kiertää, on nimittäin F1 moottorigurut ihmeissään  ;)  ::)

älä anna meidän odottaa liian pitkään jutun jatkoa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Joo ei ihme ettei mosa lähtenyt alhaalta.  ;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Hyvää settiä kaverilta tulee, pakko myöntää.. Mut on sulla ihan ylivoimanen mosa, kun katsoo mitä se kiertää, on nimittäin F1 moottorigurut ihmeissään  ;)  ::)

älä anna meidän odottaa liian pitkään jutun jatkoa

Kiitos,kiitos. Mukava että kelpaa. Kyllä tätä on hauska kirjoittaakin. Hymy tulee kasvoille kun tapahtumia käy mielessä uudestaan läpi.  :D
Kyllähän F1 myllyt kierti jopa 20k rpm,  :o ennenkun laittoivat katon koneiden rundeille kustannussyistä. McLaren taisi aika-ajoissa vedättää jo liki 22k rpm ??
Siinä voisi jo tavallista venttiilijousta alkaa vit**tamaan. Paineilmalla taitavat ohjata ja männän iskunpituuskin taitaa olla jotain 30-40mm ??

Joo ei ihme ettei mosa lähtenyt alhaalta.  ;D

SuperRok lopettaa vetämisen noin 14100 rpm kohdalla, jonka jälkeen kerätään maltillisesti lisää kiekkoja, ihan samaan tahtiin vehje kulki muiden kanssa aina pääsuoran, sitä seuraavan shikaanin, ja jopa ne hitaammat mutkat varikon sisääntulossa sekä sen perään vasen nyppylän yli. Viisi toistaan seuraavaa 180:stä "stadion" osuudella olikin sitten hankalia pitää riittävää vauhtia yllä, jottei kone nyykähtänyt. Samoihin lukemiin näytti kiertävän myös muiden koneet. (  ->mekin vakoiltiin "olkapäiden yli" toisten AIM:meja  ;D )
Ihmeitä kuitenkin tapahtui finaalipäivänä, mutta ei siitä vielä enempää.... Malttia.
 ;)
« Viimeksi muokattu: 30.03.2010 00:42 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Ei tainnut MKR vielä huomata että tuossa RPM:ssä oli kuusi numeroa...  ;D
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Ei tainnut MKR vielä huomata että tuossa RPM:ssä oli kuusi numeroa...  ;D

Hahhaaa!!!  ;D  Empä tosiaan huomannut. :P
 ;D  ;D  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
MKR lumet on sulannu jo melko pitkälle..ainakin täällä etelässä. Missä viipyy loppu rustaus?  ;D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vielä varmaan jossain varikolla luntakin löytyy, joten tässä olisi raportin loppu, eli Finaalipäivä !!

Talviaikaan siirtymisen johdosta tarkalleen viritetty aikaeron tasaus meni persiilleen ja harrastajilla lähti pelit kulkemaan italian yössä jo hyvän aikaa ennen finaaleja.  ::)
Radalle singahdettiin Sunnuntaina siis muutaman tunnin yöunilla. Tämähän on hyvin koettua ja reenattua hommaa, joten kahviosta pari kuppia moccaa naamariin ja eikun Mehmet-telttaan kalustoa pähkäilemään.  :o

Warm-up:issakaan ei mitään ihmeitä kierrosajoille tapahtunut. Eli keskityttiin kaikenmaailman oheistoimintaan finaalia odotellessa.  :P
Leväsen Roope ajoi Mini-Rokeissa tasaisesti ja siististi, mutta putosi second chancessä pois finaalista.

Henkka työnteli karttia varikolla niin ammattimaisin ottein että häntä tultiin tervehtimään Spirit tehtaan mekaanikkona. Pienen selvittelyn jälkeen katosivat taka-vasemmalle, kun selvisi että ollaan harrastajia Suomesta.  ;D

Mukavasti kaikkein lämpimimpään aikaan järjestäjä kierrätti koko kuskilaumaa ympäri rataa, (ilman autoja eli jalkaisin) järjestävän osapuolen kättelyyn sekä yhteiskuviin.
Aurinko porotti varsin kuumasti, eikä lopputiimin kannustukset varjoisasta katsomorakennuksesta juomat kädessä yhtään viilentäneet gladiaattoreiden oloa.
Ilosta mieltä riitti kuitenkin koko hidastempoisen rupeaman ajaksi.


TeamFinland: Melkein kypsäksi paistettuna.



Kuskeja oli lähes 300.

Miika Laiho venyi Rok:issa B-finaalin voittoon, velipoika Jonin ja Grönholmin Johnin sortuessa kolareihin ja keskeyttäessä.

SuperRok:in Sparco finaali (eli b-finaali) lähestyi ja yht´äkkiä Mehmet teltasta kuului: NAKS-NAKS-NAKS-NAKS-NAKS. Mitä kummaa se oli? Karibialainen kabaree tanssia? Eksynyt käpytikka? Katkeilevat raittiuslupaukset? Jessen kadonnut tanssitaito? Ahon (racing)vaihteenvalitsin? … Mitä,Mitä??
Ehei, ne oli sekunnin kymmenyksiä jotka lähtivät kierrosajasta pois SuperRok koneen RAV-venttiiliä säätämällä. Kun ei sitä hävittävää enää juurikaan ollut, ja mainekin oli menetetty jo aikoja sitten, niin päätettiin koittaa jotain radikaalia, eli vedettiin RAV venttiili aivan toisaalle mitä ”tehtaan”-arvot olivat. Tietenkään teltassa parannusta ei vielä tiedetty, joten lähtöruudussa venyttelin luudanvarren notkeaa käsivarttani vasten olkapään liikerajoitinta, jotta ylettäisin tarvittaessa ruuvaamaan tuon mystisen kumman kapineen takaisin edelliseen asentoonsa, mikäli hatusta tempaistu säätö osoittautuisi huonoksi.
Samalla tuli pähkäiltyä että kuluneella kaudella olin koto-Suomessa useampaankin kertaan kivunnut takaruuduista ihan siedettäville sijoille, kun apinana selässä roikkunut Mr. Myrphy puuttui toistuvasti peliin, mutta täällä ei vastaavaa urotekoa tuntunut olevan saavutettavissa. Surisevassa pääkopassani meksikolaiset hyppyherneet kehittivät notkean suunnitelman että peippailen ekoissa mutkissa niin monta sijaa kuin pystyn ja koitan räpistellä niillä sijoilla maaliin.  8)

Kytkimien testauksen jälkeen koneet käyntiin ja lämppärille.  Heti tokan mutkan jälkeen oli pakko vilkaista että työntikö se ainoa takana oleva kaveri jo lämppärille lähdettäessä? Ei ollut lähelläkään, mutta silti jotain outoa oli nyt tekeillä… Parin mutkan jälkeen olin jo ajaa edellä renkaitaan lämmittelevän kaverin yli. Ei hemskatti, tää konehan vetää alhaalta!! Tai, no ainakin selvästi paremmin.  ::)
Järjestäytymiskierroksella odotin malttamattomana lipun heilahdusta jotta pääsisin testaamaan oliko tehot edelleen ylhäällä tallessa vai katosivatko ne RAV-venttiilin säädössä pyhien vääntökäyrien taivaisiin?

Lippu heilahti ja taisto alkoi. Ekoihin mutkiin ennakkoluulottomasti sinne missä ”no man has never been before” eli rohkeesti vaan tyhjää rataa käyttäen missä sellaista näkyi, eli ihan muualla kuin normaaleilla ajolinjoilla. Ja taisi siinä hieman nurmikkokin pöllytä. Mukavasti onnistuin neulansilmässä sijoituksia poimimaan, vaikka siinä vähän ahdasta olikin hetkellisesti ja pari heppua yllättyi hieman poikkeavasta lähestymis suunnasta. Hiusneulan jälkeen keula nyppylän yli kohti ”stadion” osuutta. Nyt peliin niin sikapeittelyä ettei ole tosikaan. Ihan Fossiilisarjan tasoon meikäläisen peittelytaidot eivät yllä (jäykkä niska), mutta ei sieltä ketään ohi pukannut. Renkaat alkoivat pikkuhiljaa purra kumista tahmeaan radanpintaan, joten pian olisi täysi vauhti päällä. Yllätyksekseni ihan kohtuulliseti homma tuntui kulkevan, joku veti edestä jarrun pitkäksi ja muutama takertui toisiinsa, joten sijoituksia napsittiin mukavasti heti ekalla rundilla. Lähtösuoralla päätä hartioiden väliin, kädet kylkiin ja polvet tankkiin.. Katse AIM:in rundinäyttöön: Yes !! Kone vetää edelleen 16500rpm tietämille, ja nyt tuntui vastaavan kaasuunkin alakierroksilta huomattavasti terhakammin.  ::)
JIIIIHAAA!! Nyt alkoi ajo taas maittaa kun ei olla aivan altavastaavina: Varikon mutkaan sisään aavistuksen ulompaa kuin edellä ajava -> takasuoralle aikaisemmin kaasu auki -> puolessa välissä suoraa imusta kaistanvaihto ja jarruun takarenkaat ulisten rinnalle -> Jalka pois jarrulta -> auto pienessä luisussa sisään mutkaan -> korjaus eturenkailla luiston lopettamiseksi ja jalka konehuoneen puolelle säärtä myöten kaasuvaijerin soidessa.. HOBLAA !!  Maisema  kallistui yht´äkkiä karkeasti arvioiden 39,6 astetta. (Mitä?? Olenko taas baarissa??) ”Prkle, nyt en luovuta!!” ajatus kävi mielessä, enkä nostanut kaasua ja Spiritti kulkikin nätisti koko 180 asteisen mutkan läpi kahdella pyörällä. Eipä ole moista ennemmin tullut koettuakaan. Ohitus onnistui täydellisesti, ja tämä nostatti kertaheitolla lisää adrealiiniä suoniin työntäen tosimiesten ruokavaliosta kertynyttä kuonaa, kalkkeumia sekä muita hyviä juttuja kohisten pitkin röörejä.
Aikamoista meininkiä kisaaminen oli. Ohitettavat eivät juuri osaansa tyytyneet, vaan tälliä tuli suht tasapuolisesti sivuille ja taakse. Jottei homma olisi jäänyt yksipuoliseksi, niin koputtelin minäkin takapuskureita ja oikein urakalla ohituksessa nojaavia muistin kiitokseksi painaa kohti vihreämpiä ajoalustoja. Useimmilla niistä olikin sopivan väriset rungot jo valmiiksi.
Kone veti nyt siedettävästi alhaalta, ja reippaampi suoralle lähtö antoi tasaisesti suoran päähän 16700rpm lukemia. Kierrosajasta ei vielä tiennyt, kun yhtään puhdasta kierrosta ei päässyt ohitusrumbalta vetämään. Hommassa alkoi olemaan Rock´n rollin taikaa jälleen ja kartti tuntui sulautuvan osaksi minua ja kulki kuin itsestään juuri siitä kohdasta rataa kuin ajattelin. Luisussa mutkaan sisältä sisään / ulkoa ulos tai ulkoa sisään / sisältä ulos, aivan sama missä ja ketä oli rinnalla, se jäi tavaamaan takapuskurin numerotarraa joka pieneni pikkuhiljaa. Taisin parhaimmillaan ohittaa 3 kuskia yhden kierroksen aikana.
15:sta kierroksesta oli 4 jäljellä, kun eteen ilmestyi about 20m tyhjä rako seuraavaan ohitettavaan kohteeseen. Varikon ohi ajettaessa kohti Stadion osuutta silmäilin montako kuskia tätä käärmemäistä osuutta edelläni vääntää. Sain pikaiseksi tulokseksi 12-13 autoa.  :o Pasmathan moisesta yllätyksestä menee sekaisin ja seuraavaan mutkaan jarrutus auttamatta pitkäksi.  :-[  Kumit parkuen tuskaansa taivaalle käänsin takasuoran mutkaan sisään aivan liian kovaa, joten linja venyi auttamatta 1.5m leveäksi ja vielä ulostulossa ulommat renkaat pääsivät putoamaan nurmikon puolelle.
No arvatahan saattaa minkämoinen jono tuollaisen tempun jälkeen pukkaa ohitse. Vielä pääsuoran shikaanissakin pölystä liukkaat gummit ajattivat pois ajolinjalta jolloin vielä yksi alkuasukas lisää livahti ohi. Pitikin mennä päästämään ajatukset rispaantumaan. Himskatti vieköön.  >:(  Äkkiä mieli tyhjäksi kaikesta turhasta, kun samassa havaitsin vielä puristaneeni rattia varmaan koko kiihkeän finaalin ajan, niin että kramppauksen alkuvaiheen tykytys tuntui lihaksissa jo uhkaavasti. Päätin kerätä voimia ja ladata happea yhden rundin jotta voisin iskeä kahdella viimeisellä.
Vikoilla rundeilla nousinkin uudestaan vauhtiin ja jopa viimeisestä mutkassa onnistuin sujauttamaan Spiritin ulos sisälinjaa pitkin ja ohitin maalisuoralla vastapäisessä varikkoteltassa majailleen alkuasukkaan. Maalilinjan yli sijalla 15.  HIENOA !!
Kierrosaika parani RAV venttiilin säädöllä vaatimattomat 0.5sek. Nopein kierros oli viimeinen, jolla tein tuon ohituksenkin.

Tämän vuoden puolella ilmestyneessä Tkart lehdessä oli Dell´orton insinöörien ja Tkart lehden toimittajien juttu kuinka otetaan SuperRok kaasarin vakiosäädöistä (joilla ajettiin) noin 0.5sek kierrosaikaa pois suuttimia ja neulaa vaihtamalla.

Opetus: Ei ehkä kannata lähteä täysin tuntemattomalla vehkeellä tonne maailmalle suhailemaan. Tosin, reissu on aivan upea ja hauskaa riittää hyvässä porukassa. Ryppyotsainen pakkovoittaminen kannattaa jättää suosiolla kotiin.

Saaren Jarkko lähti Superien A-Finaaliin viimoisilta riveiltä ja aloitti kovan taistelun sijoituksista. Muutaman kerran Jarkko nousikin hieman ylöspäin, mutta kyyti oli todella kovaa ja Jarkko joutui pariin otteeseen veivaamaan samoja kavereita kioskille.
Jarkko maaliin sijalla 28.
 
Suurkiitos:
-   Löfbergin Henrille, tehdas-tason mekaanikoinnista. (sekä kankeilusta)
-   Hemet Racingille, järjestelyistä, logistiikasta, tuesta jne..
-   Team Levänen, loistavista kuvista (tässä rapskassa suurin osa)
-   Team Saarelle opastuksesta
-   Ernolle kannustuksesta
-   ja kaikille mukana heiluneille suomalaisille, joita ilman tämänkin reissu olisi ollut paljon tylsempi.

Lopuksi Youtuupista Joka-kart teamin tekemä videokooste. (Kankimatkailija erottuu Aina!)
http://www.youtube.com/watch?v=TMl8bIDUXGY

Tänä kautena jätän varsinaisen kisaamisen väliin, joten kisarapskojen sijasta voi olla että veivaan jotain muita stooreja Kartingfoorumille. Esim tuplamoottorisella koheltelua tms…

Hyvää ja menestyksellistä kautta 2010 kaikille.
   :D
« Viimeksi muokattu: 08.05.2010 01:35 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Grazie mille MKR!  ::)

ice

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Danke!! kiitos hienosta jutusta!

henrilo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Uusi kisa lähestyy ja tän vuoden osallistujat alkanevat varmistua. Vielä on vissiin luokkien kanssa epäselvää sekä saadaanko suomeen villejä kortteja.
Huhujen mukaan Ryynäseltä vois odottaa taas rapskaa, jos viranomaiset sitä enää maahan päästää.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643

Viimevuoden sekoilujen jälkeen ei päästä, mutta ei hätää: Viikset on kasvussa, peruukki tilattu ja ruskettavaa voidetta kaapissa. Jahka uusi passi nimellä All CoHolic vielä saapuu Marokosta, niin homma alkaa olemaan hoidossa.  :)


Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa