Kirjoittaja Aihe: Rungon hiekkapuhallus.  (Luettu 7940 kertaa)

kossu79

  • Vieras
Rungon hiekkapuhallus.
« : 08.12.2009 22:12 »
Moikka.

Tuli ostettua tuollainen vanha mikroauto jonka ajattelin ehostaa kesää varten.

Peli tulee siis ihan hupi ajeluun satunnaisesti.

Runko näyttää olevan kalikart ja -88 leima eli varmaan siltä vuodelta. Eli ei ihan tuore tapaus.
Kauheesti ei varmaan kuitenkaan ajettu oo jos pohjasta yrittää päätellä kun aika siisti on.
Ei koskaan hitsattu mistään.

Mutta mitenkäs jos haluais saada ton rungon siistiks päälisin puolin niin tekeekö hiekkapuhallus mitään hallaa tollaselle rungolle?
Ja maalausta kyselin niin jauhemaalaus maksais 30e niin onko se hyvä vaihtoehto maaliksi. Vaikuttaako mitään.

Nyt ei puhuta uuden karheesta rungosta;)


Kiitos.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #1 : 09.12.2009 09:47 »
Eihän tuo runko tuosta toimenpiteestä ominaisuuksiltaan parane eikä sen jälleenmyyntiarvo nouse, mutta jos harrastuneisuutta riittää ja kosmeettisille puolille antaa arvoa, niin mikä ettei.

Hiekkapuhallus kannattaa tehdä luonnonhiekalla jos mahdollista, lasikuulapuhallus olisi vielä parempi. Metalliraepuhallus poistaa ainetta enemmän ja "takoo" pinnan kovaksi, kumpikaan ei liene toivottavaa. Joskus olen miettinyt, tulisiko rungosta noin kuinka paljon/yhtään jäykempi tuon takia ja voisiko tuosta olla hyötyä, mutta eipä tuo varmaan tarpeeksi tasaisesti tapahdu.

Rasva kannattaa poistaa hyvin, eli huolellinen pesu esim. livalilla tai lamppuöljyllä ennen puhallusta. Jauhemaalaus lienee paras vaihtoehto ja hinta kuullostaa edulliselta. Epoksit ei tahdo pysyä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2009 09:50 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #2 : 09.12.2009 19:16 »
itse olen puhalluttanut kaksi runkoa. Ei ne siitä miksikään menneet.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #3 : 09.12.2009 19:17 »
Terve,

En kyllä lähtisi omaa runkoani puhaltamaan lainkaan puhtaaksi.
Toimenpiteessä voipi käydä niin että joustava runkoputki takoutuu kovaksi ja alkaa halkeilemään kun ajossa tulee vääntöä.

Tuon ikäisessä rungossa on tod näk päällä ihan perus maali, joka irtoo helposti maalinpoistoaineella ja painepesurilla.
Pulverimaalaus on loistava pinnote rungolle.

Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #4 : 09.12.2009 19:45 »
Jeps, Purkki nitromorssia ja maali lähtee (vihreä peltipurkki). Maksaa 35 eur.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #5 : 09.12.2009 20:03 »
Kokemusta löytyy Helkama Pyörän(tehtaan) puhallus ja maalauslinjan läpikäynneistä motocrosspyörästä, moottoripyörästä ja kartingrungosta. Hyviä ja hienoja putkista on tullu.
Kartingrunkoni oli ikivanha macminarelli ja ajoin sillä yhden kauden R120 ja Sonik moottorilla. Toimi oikeesti todella hyvin. Enkä huomannut maalauksesta olleen mitään haittaa. Olin toki aloittanut juuri kartingin, joten kierrosajat parani isoilla pykälillä, eli ei ehkä ihan oikeaa diagnoosia sen rungon toimivuudesta voi antaa....suoraan se kulki ja välillä kääntykin :)

Mä voin hyvin suositella tollasta vaihtoehtoa.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #6 : 10.12.2009 08:37 »
Tämä runkojen hiekkapuhallus ei minusta kuullosta ehkä parhaalle ratkaisulle. Kuitenkaan käytännön kokemusta tai edes varmistettua tietoa puhalluksen vaikutuksesta runkoon ei minullakaan ole. Pääosin kauttani kulkeneet rungot ovat olleet siinä kunnossa, ettei hiekkapuhallus tai maalaaminenkaan ole ollut tarpeen. Kuitenkin yksi minulle tullut runko (näkemättä myyjään uskoen) oli siinä kunnossa, että piti arvioida vaihdetaanko runkoputki vai korjataanko vanha. Päädyin korjaamaan (mm. hitsattavaa) ja hioin ihan käsin maalipinnan karkeaksi ja päälle sinkkiepoksi ja lopuksi pintamaali+lakka. Tuli siisti, mutta tuota autoa ei kehdannut myydä edes harrastesarjoihin, vaan meni pilkkahintaan räppäilylaitteeksi (kuulemma mitään ongelmaa ei ollut).

Summa summarum: hio käsin tai käytä maalinpoistoainetta tai puhalla lasikuulapuhalluksella (tai kuumakorkeapainepesurilla).

Edit:typo

Miettja

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #7 : 10.12.2009 21:17 »
Moi

Varteenotettava vaihtoehto voisi olla soodapuhallus. Todella hellävarainen menetelmä joka ei taatusti vaikuta rungon ominaisuuksiin. Lisää tietoa esim. soodapuhallus.fi

samitn

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
    • Projektipaja
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #8 : 14.12.2009 12:12 »
Noi soodapuhallukset ja lasikuulapuhallukset on hyviä vaihtoehtoja jos on sellainen paikkakunnalla. Mielipiteitähän on aina monia ja varsinkin ne jotka hakevat viimeisiä tuhannesosia, kaivaa sen viimeisenkin poppakonstin jolla saa optimoitua runkoa tai muita osia...

Mutta koska puhutaan kymmenen vuotta vanhasta rungosta joka tulee sunnuntai ajelijalle, ja hiekkapuhallusfirma on käden ulottuvilla, niin anna mennä vaan. Maalinpoistoaine on hyvä ja toimiva ratkaisu, mutta sen liejun kanssa näpräämisessä menee tovi, ja lopputuloksena on kamalanhajuinen sotku jonka jälkeen runko pitää kuitenkin käydä hiekkapaperilla kertaalleen läpi....

Sano hiekkapuhaltajalle että ottaa juuri niin pienellä paineella että maali lähtee..se ei vielä tuollaista rautaputkea piloille hakkaa. Oli sitten kyseessä 32 tai 28 millinen runkoputki... Itse olen runkoja putsannut molemmilla keinoilla, ja yllä mainituin syin olen päätynyt ehdottomasti maksamaan hiekkapuhaltajalle muutaman kympin siitä ilosta että itse pääsee helpommalla...

88

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
  • CO2 - Vuosituhannen suurin kupla
Vs: Rungon hiekkapuhallus.
« Vastaus #9 : 14.12.2009 12:54 »
Yhden rungon järjestin maalista vapaaksi. Maalinpoistoaine oli taistelupari ja painepesuri antoi tulitukea.
Tiukassa maali oli, eikä tehdas ollut pihistellyt maalin määrässä. Oli kyllä kaamee rasti.
Ehkä parempi kerätä marjoja ja tyhjiä pulloja ja niillä ansiolilla ostaa uusi runko. Huomattavasti mukavampaa.

Kuulin hyvän vinkin jälkeenpäin....tietysti jälkeenpäin. Kun on levittänyt ihonhoitoaineen.... korjaan, maalinpoistoaineen, niin kietaisee kelmun siihen päälle ja antaa sitten mömmön vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2009 14:55 kirjoittanut 88 »


 

Team Laine Verkkokauppa