Kirjoittaja Aihe: 23-vuotias nainen  (Luettu 10541 kertaa)

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
23-vuotias nainen
« : 16.01.2010 18:13 »
Eli täällä olis 23-vuotias kartingista kiinnostunut nainen, ja tiedustelisin neuvoja "vanhemmalle" lajia aloittavalle. :) Onko mielestänne enää tässä iässä tulevaisuutta kartingin parissa, jos joskus haluaisi jopa kilpaillakin? Ja millaisia sarjoja olisi tarjolla, kun kokemusta ei tässä vaiheessa juurikaan ole? Aloitan tietysti ihan vain keräämällä kokemusta ajamisesta, mutta jos kiinnostus kilpailemiseen silti säilyy niin tulevaisuutta lajin parissa on myös mietittävä.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #1 : 16.01.2010 20:15 »
Harraste-sarjoihin(Rotax, Leopard, TAG, Fossiili ym.) kaikki aikuisharrastajat ikään tai sukupuoleen katsomatta ovat tervetulleita, meno on rentoa ja kaveria autetaan aina hädässä. Ensimmäinen kesä kannattaa mielestäni ottaa kokemuksen hankkimisen kannalta, oppia säätöniksit, ajolinjat, tutustua ratoihin ja ihmisiin kartingin parissa ja jos veri vetää kisoihin niin sitten vaan lisenssiä hankkimaan. Talvi on hyvää aikaa kaluston hankkimiseen, moni vaihtaa kalustoa kevääksi ja hyviä runkoja on paljolti tarjolla.

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #2 : 16.01.2010 20:50 »
Keväällä olis tarkoitus käydä kattomassa millasta toimintaa paikallinen seura tarjoaa minunlaisille persoonille, alustavien kyselyiden perusteella tervetulleeksi on toivotettu. Ensi kesä siis menee ihan vaan lajiin tutustuen ja perinpohjin ajamisen opetteluun, tarkoitus olis kuitenkin edetä lajissa. Kartit on ihan eri asia kuin muut pyörillä liikkuvat, siinä tuskin muu kokemus paljon auttaa. ;) Olen tossa lueskellut samantyylisiä aiheita, mutta vielä kertaalleen kysyisin että jos ja kun myöhemmin oman kulkineen hankinta olisi edessä, niin mistä aloittaa? Harrastaessahan nämä tietysti selviävät, mutta malttamaton kun olen.. :P

tuovmar

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 39
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #3 : 16.01.2010 21:54 »
Eikun tervetuloa vaan kaikki lajista kiinnostuneet naiset mukaan. Ihan hienoa, kun on muitakin kun poikia ja miehiä radalla. Neuvoja ja ohjeita varmasti saat. 23vee on nykypäivänä ihan nuori ikä aloittaa, esim. mä ostin ekan auton ku olin jo 32v, en ollu aiemmin ajanu kun kaks kertaa sisäradalla melkein 10 vuotta sitten. Mulla oli eka auto 2007 Raket 120 ja se oli ihan passeli auto aloittelijalle, on kytkin ja lähtee narusta vetämällä käyntiin, eikä vaadi hirveesti huoltamista ja oli tosi varmatoiminen. Kaksi vuotta sillä ajoin ja vain kaks kertaa joutui ajot keskeyttämään teknisen vian vuoksi, kun pyöränpultit meni poikki. Ihan hirmu vanhaa runkoa ei ehkä kannata hankkia, ku niistä tuppaa murtumaan penkin tuet ja ponttoonien raudat raksun tärinästä. 120 Raksun vauhti riittää taatusti aloittelijalle ja ainakin sillä oppii ajolinjat ja muut ajamisen perusteet. Kunnon ajovarusteet kannattaa hommata heti alkuun, laadukas kypärä ja kylkiliivit ajopuvun, kenkien ja hanskojen ohella, ehkä jopa niskatuki, kun on nainen kyseessä. Joitakin varaosia kannattaa myös aina olla mukana kun radalle menee ainakin vara tulppa, käynnistin naru, pyörän napa, takaratas ja ketjut, pultteja ja muttereita, nippusiteitä ym. tarviketta ettei ajot lopu "markan vikaan".
Isi, isi, eikös nuo punaiset autot oo kaikkein nopeimpia, eikö okkiinn..-SWISS HUTLESS-..

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #4 : 17.01.2010 09:54 »
Ehdottomasti yritä löytää "Leikkikaveri" itsellesi.
Siis joku joka löytyy samoihin aikoihin radalta kuin sinä itsekkin.

Häneltä saat apua
-Auton nosteluun
-Korjaamiseen
-Säätöihin
Ja viimeisenä että tarkeimpänä.
-Ajokaveri jonka kanssa leikkimielisesti kisataan harkoissa...

Esimerkkinä skenaario:
Vettä sataa, auto on rikki ja
1) oet yksin ähertämssä radan reunalla.
2) kaveri pitää sateenvarjoa neuvoo ja antaa työkaluja odottaessaan että pääsette radalle kisaamaan..
Kummassakohan tapauksessa reissua muistellaan yhtenä kesän parhaimmista reissuista.
Minä mitään tiedä.

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #5 : 17.01.2010 13:26 »
Kiitoksia kattavista vastauksista! Tuota ikää mietin lähinnä siksi, kun aiemmin olen vain kuullut nuorista aloittavista ajajista. "Pelkäsin" että aikuisena lajin aloittava ei pysty etenemään, tässä vaiheessa kun tuntuu se kilpaileminenkin kiinnostavan, ja jopa tuo oman auton hankinta. Ei sitä toki vielä tiedä mitä tulevaisuus tuo, sittenhän sen näkee!

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #6 : 17.01.2010 21:13 »
Sitähän se on ja varmaan kannatta eka vuosi ihan harjoitella ja ajella.. hauskaa sen olla pitää. Meilläkin ollaan aloittelemassa (aikuisiällä) ajeluita ja tässä on tulos.

http://www.youtube.com/watch?v=prhJxm2Po7Q
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #7 : 18.01.2010 11:59 »
Sitähän se on ja varmaan kannatta eka vuosi ihan harjoitella ja ajella.. hauskaa sen olla pitää. Meilläkin ollaan aloittelemassa (aikuisiällä) ajeluita ja tässä on tulos.

http://www.youtube.com/watch?v=prhJxm2Po7Q

Yritystä löytyy ja tulostakin tulee. :P

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #8 : 26.01.2010 12:15 »
Minä aloitin 35 vuotiaana. Hiton hauskaa on ollut. Radalle vaan kun kausi alkaa, kunnon vääntö radalla on joskus jopa hauskempaa kuin ne touhut mitä ei harrasteta housut jalassa  ;D

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #9 : 26.01.2010 13:11 »
Vähän aiheeseen liittyen; nykyäänhän TAGi -kisoista saisi pisteet yleiseen lisenssiin. Onko toistaiseksi aikuisiällä aloittaneita, jotka olisivat hyödyntäneet tuota polkua ja siirtyneet SM-kapinoihin KF/KZ -luokkiin? Entäpä kuka on iäkkäin KF/KZ kisakuski?
« Viimeksi muokattu: 26.01.2010 13:15 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #10 : 26.01.2010 18:53 »
Moi,

ICC:ssä ajoi   Jarmo Orjo, ikää 62 jotain, en tiedä minkä ikäisenä aloitti.
Jarmo  lopetti normaalin leipätyönsä, ja siirtyi ammattikuskiksi 64:na  :)

Eli tällä lajillla ei ole ikärajoja aloittamiselle eikä kilpailemiselle.
Ennakkoluulot romukoppaan niin voi tehdä mitä huvittaa.
Tänä vuonna yritän  ottaa osaa aluemestaruuskisoihin Yamahalla, ja ikää on!

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #11 : 26.01.2010 19:00 »
Vähän menee ohi kartingista, mutta Pertti Kuismanen ajaa
2010 raudan kovaa GT1-luokan MM-sarjaa. Ikää 66 vuotta!  :o

Kartingin TAG Suomensarjassa on kärkipäässä kaasutellut eräs
herrasmies, jolla ikää > 50 vuotta.

Ikä on joskus todella vain numeroita...

Eikun mukaan vaan hienon harrastuksen pariin.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2010 19:10 kirjoittanut Jarno_71 »

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #12 : 26.01.2010 19:35 »
Mä tiedän kans yhden joka on 51 ja ajelee Tag suomensarjassa. Harrastuksen se on alottanut jo 46 vuotiaana.
Tää ei oo varmaan se sama kaveri joka ajaa siellä kärkipäässä mut ehkä joskus kärjen tuntumassa.

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #13 : 26.01.2010 20:35 »
Kyllä mun listoilla #58 (= tuo yllä mainittu kaveri 51v.) on aika usein ollut korkealla ja mennyt kaiken ollessa
kohdallaan turkasen kovaa. Joskus epäonni on vaivannut...mutta sitä se motorsport on.

23 v. nainen - hyviä harrastesarjoja on monia. TAG, Rotax, Leopard (ikäraja 25v.),
Raket 120 sarjat. Neuvoja saa mm. tältä foorumilta miten aloittaa...
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,3863.0.html

Ja jos kilpaileminen ja kaikki se mukava mikä siihen liittyy ei kiinnosta, niin aina on
kivaa ajella myös huvikseen. Katso mikä on lähin seura ja ole sinne
rohkeasti yhteyksissä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2010 20:38 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #14 : 26.01.2010 20:45 »
Mä tiedän kans yhden joka on 51 ja ajelee Tag suomensarjassa. Harrastuksen se on alottanut jo 46 vuotiaana.
Tää ei oo varmaan se sama kaveri joka ajaa siellä kärkipäässä mut ehkä joskus kärjen tuntumassa.

Eikös sen yhden yli 51v, vihreä ajopukuisen herrasmiehen hyllystä löydy peräti pieni pokaalikin 2009 kaudelta?  :o
Vai muistanko aivan väärin?

Mäkin ajoin noin 30:senä ekan kerran karttia sisähallissa ja siitä se lähti.
Enimmäkseen on kisat mennyt päin pers..ttä mutta hauskaa on ollut. (joskus tuurikin puhaltaa, kun jaksaa punnertaa)
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #15 : 26.01.2010 21:00 »
Onpas nuo herrat nopeat seniorit #58 ja #111 kovin vaatimattomia.
Pokaaleja on niin paljon, että lisäsiipeä ovat kuulemma asuntoihin
rakentamassa. Onneksi itsellä vasta ikää 39v., jotta reenaamalla
voin vielä (jos mahdollista) saavuttaa herrojen (+40v ja +50v.) vauhdin.

Omat ajot alkoivat myös hallista 3-kymppisenä, siitä Raket 120:n kautta
näihin TAG -vehkeisiin (ROK ja Leopard). Ens kesänä sitten testaamaan
KZ2:ta. (vain testimielessä).

Harrastuksessa alkuun auttaa paikallisen seuran lisäksi se, jos tuttavapiiristä
tai muuten löytyy joku joka on ollut lajin parissa mukana. Varikoilta sitten löytää
lähes aina apuja...
« Viimeksi muokattu: 26.01.2010 21:03 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #16 : 26.01.2010 22:58 »
Heh, joo..
Mutta sillä ajomäärällä jonka olen viimisen 3. vuoden aikana kisannut, mun pitäis olla mestari ja kurvailla maailmanfinaaleissa.... Mut Hei!! Niinhän mä olenkin !!  ;D  Siinä meni se vaatimattomuus, kuin pierun lämpö talvimyrskyssä.

Tervetuloa Hesemias vaan mukavan harrastuksen pariin. Parhaiten pääset ajamisen saloihin kiinni aloittamalla esim Raket 120 (R120) luokasta, jossa ajaminen ja kisaaminen ei ole niin paljon selkäytimestä kiinni kuin TAG luokan laitteissa. (Rotax,Leopard,Rok..jne..)
Homman Pitää Olla Hauskaa

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #17 : 29.01.2010 12:14 »
Heh, joo..
Mutta sillä ajomäärällä jonka olen viimisen 3. vuoden aikana kisannut, mun pitäis olla mestari ja kurvailla maailmanfinaaleissa.... Mut Hei!! Niinhän mä olenkin !!  ;D  Siinä meni se vaatimattomuus, kuin pierun lämpö talvimyrskyssä.

Tervetuloa Hesemias vaan mukavan harrastuksen pariin. Parhaiten pääset ajamisen saloihin kiinni aloittamalla esim Raket 120 (R120) luokasta, jossa ajaminen ja kisaaminen ei ole niin paljon selkäytimestä kiinni kuin TAG luokan laitteissa. (Rotax,Leopard,Rok..jne..)


Käynpä sunnuntaina Lappeenrannan radalla kattomassa jääkartingkisaa, siinähän voi samalla katella paikkoja ja tutustua ympäristöön. :) Tulispa vaan kevät pian niin selkeytyis omat suunnitelmat ja pääsis homman alkuun. Näin lumien aikaan olen lueskellu kirjallisuutta ja tutkinu tietysti näitä sivuja. Pitää noista eri sarjoista vielä myöhemmin ottaa enemmän selvää, kyllä se tästä. 8)

hesemias

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #18 : 29.01.2010 12:15 »
Ja huomennahan ne kisat tietysti ovat. ;D

jussit

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 23-vuotias nainen
« Vastaus #19 : 29.01.2010 18:14 »
Tervetuloa tutustumaan meidän tiimiin huomenna Lappeenrannassa. Itse aloittelin karting harrastuksen 38-vuotiaana ja hauskaa on ollut. Hyvin on neuvoja varikolla aina saatu, kun jotain ei ole tiedetty(ja paljon on kyselty) Ajellaan numerolla 8 huomenna.


 

Team Laine Verkkokauppa