Kirjoittaja Aihe: KF6- VAIN UUS TAI PÄIV. KONE KELPAA  (Luettu 5178 kertaa)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
KF6- VAIN UUS TAI PÄIV. KONE KELPAA
« : 18.04.2010 16:45 »
(05.05. päivitys alempana)
---------------
(su 18.4.)
Nyt on ajettu ensimmäinen vertailutesti (tosin vain Parilla koneilla), joka osoitti sen, että uuden ja vanhan koneen eroa on vaikea havaita ainakaan Kouvolan tyyppisellä radalla. Vanha kone kierrosrajoittimella jäi ainakin tässä ekassa testissä heikoimmaksi vaihtoehdoksi!?  No Porissahan se sitten nähdään - myös se miten rahti kulkee Italiasta Suomeen näinä tulivuorentuhkapölyn aikoina...
Tarkemmin  testistä:
http://teamsamipensala.dy.fi/uutiset.php

VANHOJEN KONEIDEN PÄIVITYKSELLE LISÄAIKAA..
(päivitetty ke 14.4. klo 17.00 - luettu 384 kertaa; laitettu tähän jatkoksi 18.4.)
Kauteen startataan KF6-luokassa Porissa säännöillä, jotka sallivat seuraavanlaiset laitteet :
A: Uusi moottori, auton ja kuljettajan kokonaispaino min. 114 kg
B: "Vanha" päivitetty moottori, auto+kuljettaja kokonaispaino min. 114 kg
C:"Vanha" päivittämätön moottori, auto+kuljettaja kokonaispaino min. 119 kg (voimassa Porin kisan osalta)***
(vanha tarkoittaa tässä luokitus 12/KF6/2009-moottoria)

Kaudella 2010 ajetaan jo julkaistuilla säännöillä - eli uusilla moottoreilla tai sitten "vanhoilla" moottoreilla, joissa on kierrosluvun rajoitin. Mutta koska vanhojen moottorien päivitykseksi tarvittavien sytytyslaitepakettien saatavuudessa on ollut ongelmia, startataan kauteen tänään julkaistulla sääntölisäyksellä, jonka mukaan vanhoillakin koneilla voi ajaa vanhan luokituksen mukaisilla sytytyslaitteilla (jotka eivät rajoita kierroslukua 14000 rpm:ään), mutta silloin kokonaispainon tulee olla 119 kg.

Mahdollisia eroja uuden koneen ja päivitetyn vanhan koneen välillä voidaan sääntöjen mukaan tasoittaa lisä- eli menestyspainoilla - kunhan nähdään onko eroja ja kummin päin? Vanhat moottorit on kuitenkin joka tapauksessa "kauden alkuaikoina" varustettava kierroslukua rajoitavalla sytytinlaitteistolla - eli heti kun niitä katsotaan olleen riittävästi tarjolla ja heti kun kaikille k.o. luokkaa harrastaville tahoille on saatu vaatimus päivityksestä tiedoksi.  Eli tuo tänään päivitetty sääntölisäys on varmuudella voimassa ainakin Porissa, mutta seuraaviin kisoihin saatetaan jo - tilanteen mukaan - vaatia tuo sytkänpäivitys.

Sääntökertausta:
***KF6 luokan sääntölisäys 14.4.2010:
http://www.autourheilu.fi/25844.aspx
Vanhan luokituksen 12/KF6/2009 sytytysjärjestelmät sallitaan 119kg minimipainolla.

26.3.2010: "KF6-luokan kansalliset säännöt kaudella 2010
Luokkaan hyväksytään uuden sekä vanhan luokituksen moottorit kierrosluvunrajoittimella 14000rpm. Sekä uusi että vanha kytkin hyväksytään, mutta lukkiutumiskierrosluku on sama. Kytkeytyy 3500rpm ja lukkiutuu 5500rpm. Muilta osin vanhat luokitukset ovat voimassa toistaiseksi."     http://www.autourheilu.fi/25735.aspx

KF6: ratas on vapaa
monet uudet harrastajat ovat ihmetelleet, että missä on sanottu että ratas on vapaa, kun sääntökirjassa kohta on vain ylipyyhitty.
Se kohta oli AKK:n 20. 11. tiedotteessa  http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/
7.1 Tekniikka-asioita: Cadett luokassa poistuu akselivälin maksimimitta. KF6-luokan välityssuhde on vapaa.

Asiasta taustaa:
Kyllä se KF6 moottorien päivitys onnistuu sittenkin kohtuuhintaan, mutta
AKK:n välittämän edullisen sytkäpaketin tilausaika päättyi 14.4.2010.

Kansallisissa KF6-luokan säännöissä vaaditaan, että "vanhat" KF6 moottorit päivitetään siten, että niiden kierrosluku rajoitetaan 14.000 rpm:ään. Kun vaadittavaa sytytyslaitepakettia on tilattu maahantuojien kautta, niin osoittautuikin, että hinnat vaihtelevat 252 - 380,- välillä.  Tämä ei ole maahantuojien vika, vaan se johtuu siitä, että Selettra on tehnyt Italian liiton kanssa sellaisen sopimuksen, että kyseisiä sytkälaitteita ei myydä kuin moottorien valmistajille. Tätä asiaa eivät AKK:ssa tiennet,  kun olivat miettineet,  että millaisilla säännöillä saataisiin KF6-kilpailijalle taloudellisesti parhain ratkaisu aikaan, jotta sekä uudet että vanhat moottorit voisivat tulla lähtöruudukkoon rinnan.

AKK:ssa saivat kuitenkin sovittua Selettran kanssa, että sieltä voitiin tilata suoraan näitä laitteita edullisempaan hintaan, joten vanhojen moottorien omistajille tarjottiin mahdollisuus pysyä mukana kohtuuhintaan.

Mutta tilausaika päättyi ke 14.4. klo 16.00. (kiitos kaikille jotka veivät viestiä edelleen - suurin osa ehti tilata)
Tilaus oli akk:sta kerrotun mukaan pakko lähettää, jotta ne ehdittäisiin saada kaikille sytkäpaketin tilanneille Poriin.

Kauppiailla on ollut vaikeuksia saada tehtailta sytytyslaitepaketteja. On myös  ymmärrettävä se, että kauppiaat eivät tilaa KF6-luokan osia tehtaalta muutoin kuin siten että ostaja varaa. Syynä on se, että KF6-luokan sääntötilanne on tähän asti ollut niin epäselvä. Eivätkä kauppiaat vieläkään luota siihen että tilanne muuttuisi, joten akk:lla on nyt näytön paikka KF6-luokan osalta!
(Toivottavasti kaudeksi 2011 KF6-luokan säännöt saadaan jo syksyllä 2010, jotta luokkaan saadaan joku roti!)

Eli jos sinulla on vielä päivittämätön vanhan luokituksen moottori etkä ehtinyt tilata sytytyslaitepakettia AKK:lta niin
käänny mottorimerkkisi maahantuojan puoleen ja tilaa sytkäpaketti - päivitys vaaditaan joka tapauksessa "kauden alkuaikona"


« Viimeksi muokattu: 05.05.2010 21:18 kirjoittanut paljakka »

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: KF6- VAIN UUS TAI PÄIV. KONE KELPAA
« Vastaus #1 : 05.05.2010 12:02 »
05.05.2010.
Jatkossa kelpaa vain joko uuden luokituksen moottori tai päivitetty 2009 luokituksen moottori


Tarkistin tilanteen ja AKK:n kartingin
lajipäällikkö vahvisti, että jatkossa mennään niin, että kaikilla tulee olla joko uuden luokituksen mukainen moottori tai 2009 luokituksen mukainen moottori, joka on päivitetty sytkälaitteiden osalta
siten että kierrosluku rajoittuu 14.000 rpm. AKK:n kautta ei enää saa niitä sytkäpäivityksiä, vaan niiden toimittaminen on maahantuojien ja kauppiaiden asia. Ellet saa niitä kauppiaaltasi, niin tähän hätään on sovittu Lahokosken Henkan kanssa, jotta hän voi yrittää tilata niitä, kunhan tietää määrän. Joten
jos tarvitset päivityssytkän, niin ota heti yhteyttä Henkkaan
 - hän selvittää mihin hintaan ja milloin niitä on saatavilla. Mutta mailaa tarpeesi heti - ja viimeitään perjantaina (7.5.):
Tilaa sytkä Henkalta: henri@lahokoski.com

Keskustelu lajipäällikön kanssa loi uutta uskoa KF6-luokan tulevaisuuteen. Nyt on todella aika katsoa eteenpäin. - ja itse kunkin myös peiliin :-[
Mielestäni esim. kytkinvalvonta-asioissa voitaisiin palata luokan edellyttämiin mittasuhteisiin. Kysymys on lasten harrastuksesta. Kyllä sen sitten kuulee korvallakin jos jollain hirveesti rupee luistamaan. Uskon, että jatkossa
opastava ja neuvova ote palautuu myös KF6-luokan kilpailujen katsastuksiin.
Sitä mieltä ainakin minä käsitin lajipäällikönkin olevan! Toivottavasti tilanne näkyy myös kentällä.

03.05.2010  Uusilla ja päivitetyillä koneilla ei havaittavaa eroa!
Samoihin menee - nimittäin uudet ja vanhat myllyt. Lavinnossa oli viikonvaihteessa säpinää. Parilloiden kanssa samaan aikaan oli radalla myös pari Vortexia. Eri moottoreilla ei ollut havaittavaa eroa. Raportti Parillaporukoilta tuolla: http://teamsamipensala.dy.fi/uutiset.php  "Varikolla supistaan, että... 03.05.10".

Myös mm. Sastamalan Monakon radalla on ajettu testiä, jossa sama kuljettaja ajoi vertailuajoa sekä päivitetyllä Parillalla kuten myös päivitetyllä Vortexilla. Tämän kauden rengas paransi Monakonkin kierrosaikaa entisestä, mutta vaikka moottoreita testissä vaihdettiin ristiin kahteen käytössä olleeseen runkoon ei sama kuljettaja saanut havaittavaa eroa... (kuskina "Lännen  nopein"). Hymyilee leveästi

Näiden eri testiporukoiden kokemusten perusteella vaikuttaa siltä, että 2009 päättyneiden luokitusten moottorit todella kannattaa päivittää ja jatkaa niiden hyötykäyttöä, sillä uudet moottorit eivät välttämättä tarjoa merkittävää etua!?  Kiitokset kaikille testitietonsa luovuttaneille - se auttaa meitä, jotka vasta suunnittelemme kauden aloitusta!
Me liitymme KF6 joukkoon vasta Tuplakisassa 15.-16.5., jonka KF6-luokkaan on saamiemme tietojen mukaan tulossa tasokas edustus. Sunnuntain kisahan on Suomen Kartingliiton mestaruussarjan 3/8 osakilpailu KF6 luokassa.  Tämän hetken tietojen valossa vaikuttaa siltä, että Kartingliiton sarjasta tulee kaudella 2010 osallistujamäärältään runsas ja kuljettajiltaan tasokas valtakunnallinen KF6-luokan sarja!

(30.4. kirjoitin:)
...postista noudettiin tänään sytkäpäivitys - sopi postikuluineen luvattuun hintaan - kiitos K.J.!
Eiköhän mekin ehditä kokeilla ennen tuplakisaa miten Vorteksi laulaa Monakon radalla...

(27.4.2010 kirjoitin:)
Porin kokemusten ja tulosten valossa vanhat päivitetyt ja uudet koneet menee kokolailla samaa vauhtia, joten niiden välillä ei ilmeisesti tule painoja käyttöön. AKK:nkin hankkimat päivityssytkät ovat tulleet ja tilaajat saavat ne lähipäivinä, joten seuraaviin kisoihin kaikki saanevat vanhat koneet päivitettyä - ja pääsevät testaamaan millä ratastuksella laitteet liikkuu...

(22.4.2010 kirjoitin:)
Kaikilla kolmella versiolla menee sama kuski samalla autolla aika samoihin. Hieman pitää erilailla ajaa  jos on rajoittajalla tai ilman -  raportoi eräs huoltajaiskä, joka oli tuonkin ehtinyt kokeilla jo ennen Poria.
KF6-luokassa on varattuna 70 numeroa tälle kaudelle ja Porissa käynnistyvään Kartingliiton mestaruussarjaan KF6-luokassa (viisi kisaa kahdeksasta lasketaan loppupisteisiin) starttaa jo 23 kuskia, vaikka kesästä ei ole tietoakaan. Sääntökiemurat ovat aiheuttaneet sen, että moni vielä odottaa ekojen kisojen kokemuksia, ennenkuin tekee päätöksen moottoriasioissa. Voitaneen ainakin sanoa, että luokka on tullut jäädäkseen
 - ja onneksi kuljettajan taidot vielä ratkaisevat...

(21.4.2010 kirjoitin:)
PORISSA KOLMENLAISIA KF6 MOOTTOREITA LÄHTÖRUUDUKOSSA
Porissa saataneen eri luokitus- ja päivitysversioiden erot esiin!?
Italiasta 2009 luokituksen mukaisiin moottoreihinsa sytkäpäivityksiä odottavat ajanevat useimmat vielä Porin kisan lisäpainoilla varustetuilla autoilla, sillä vaikka sytkäpaketit ehtisivätkin huomiseksi (K.J:n mukana) Poriin ei kukaan ehtine kokeilla miten ne parhaiten toimisivat. Lähtöruudukoissa on sekä uuden luokituksen mukaisia moottoreitä että vanhan luokituksen mukaisia moottoreita - joko päivitettyinä tai ilman päivitystä. Porista saadaan sitten todellista havaintoa siitä mitä mahdollisia eroja näillä kolmella eri moottoriversiolla on. Ainakin Parillan kohdalla.  
« Viimeksi muokattu: 06.05.2010 10:46 kirjoittanut paljakka »

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: KF6- VAIN UUS TAI PÄIV. KONE KELPAA
« Vastaus #2 : 05.05.2010 21:53 »
Mukava kuulla, ettei tarvitse vielä yhtä konetta lisää ostaa, kun kerran vanhalla päivitetyllä on edellytyksiä pysyä vauhdissa mukana. Keski-Suomesta vaan ei vielä tänään löytynyt HG1 -renkaita yhtä orpoa eturengasta enempää... niin että tässä pitää turvautua johonkin muuhun hankintatapaan, jos tässä meinaa KF6-luokassa laittaa likan viivalle Monakossa. Hesan kisakin on vielä harkinnassa... Katsotaan mitä neiti itse on asiasta mieltä, varakalustona kun vielä löytyy kisakelpoinen Raket-85:kin tuolta tallista.

Selettran insinööreille terveisiä...kiva, kun vaihdoitte sammutusnapille menevän johdon liittimen lattatyyppisestä pyöreään... kiusa se on pienikin kiusa. Vielä kun tuon osaisi laittaa italiaksi, ja oikeaan osoitteeseen ;)

Ja jos jollakulla on oikein kiire saada päivityspaketti, niin voin lykätä tuon varakoneen sytkäpäivitystä ja myydä yhden setin samaan hintaan millä sen itse ostin...eli 130,-
Tässä tapauksessa yhteydenotot numeroon 040 868 5662 tai ari.makkonen@eurenco.com

edit: päivityspaketti otti ja meni jo
« Viimeksi muokattu: 10.05.2010 16:14 kirjoittanut ATM »
Perässäjuoksija...


 

Team Laine Verkkokauppa