(05.05. päivitys alempana)---------------
(su 18.4.)
Nyt on ajettu ensimmäinen vertailutesti (tosin vain Parilla koneilla), joka osoitti sen, että uuden ja vanhan koneen eroa on vaikea havaita ainakaan Kouvolan tyyppisellä radalla. Vanha kone kierrosrajoittimella jäi ainakin tässä ekassa testissä heikoimmaksi vaihtoehdoksi!? No Porissahan se sitten nähdään - myös se miten rahti kulkee Italiasta Suomeen näinä tulivuorentuhkapölyn aikoina...
Tarkemmin testistä:
http://teamsamipensala.dy.fi/uutiset.phpVANHOJEN KONEIDEN PÄIVITYKSELLE LISÄAIKAA..
(päivitetty ke 14.4. klo 17.00 - luettu 384 kertaa; laitettu tähän jatkoksi 18.4.)
Kauteen startataan KF6-luokassa Porissa säännöillä, jotka sallivat seuraavanlaiset laitteet :
A: Uusi moottori, auton ja kuljettajan kokonaispaino min. 114 kg
B: "Vanha" päivitetty moottori, auto+kuljettaja kokonaispaino min. 114 kg
C:"Vanha" päivittämätön moottori, auto+kuljettaja kokonaispaino min. 119 kg (voimassa Porin kisan osalta)***
(vanha tarkoittaa tässä luokitus 12/KF6/2009-moottoria)
Kaudella 2010 ajetaan jo julkaistuilla säännöillä - eli uusilla moottoreilla tai sitten "vanhoilla" moottoreilla, joissa on kierrosluvun rajoitin. Mutta koska vanhojen moottorien päivitykseksi tarvittavien sytytyslaitepakettien saatavuudessa on ollut ongelmia, startataan kauteen tänään julkaistulla sääntölisäyksellä, jonka mukaan vanhoillakin koneilla voi ajaa vanhan luokituksen mukaisilla sytytyslaitteilla (jotka eivät rajoita kierroslukua 14000 rpm:ään), mutta silloin kokonaispainon tulee olla 119 kg.
Mahdollisia eroja uuden koneen ja päivitetyn vanhan koneen välillä voidaan sääntöjen mukaan tasoittaa lisä- eli menestyspainoilla - kunhan nähdään onko eroja ja kummin päin? Vanhat moottorit on kuitenkin joka tapauksessa "kauden alkuaikoina" varustettava kierroslukua rajoitavalla sytytinlaitteistolla - eli heti kun niitä katsotaan olleen riittävästi tarjolla ja heti kun kaikille k.o. luokkaa harrastaville tahoille on saatu vaatimus päivityksestä tiedoksi. Eli tuo tänään päivitetty sääntölisäys on varmuudella voimassa ainakin Porissa, mutta seuraaviin kisoihin saatetaan jo - tilanteen mukaan - vaatia tuo sytkänpäivitys.
Sääntökertausta:
***KF6 luokan sääntölisäys 14.4.2010:
http://www.autourheilu.fi/25844.aspxVanhan luokituksen 12/KF6/2009 sytytysjärjestelmät sallitaan 119kg minimipainolla.
26.3.2010:
"KF6-luokan kansalliset säännöt kaudella 2010Luokkaan
hyväksytään uuden sekä vanhan luokituksen moottorit kierrosluvunrajoittimella 14000rpm. Sekä uusi että vanha kytkin hyväksytään, mutta lukkiutumiskierrosluku on sama. Kytkeytyy 3500rpm ja lukkiutuu 5500rpm. Muilta osin vanhat luokitukset ovat voimassa toistaiseksi."
http://www.autourheilu.fi/25735.aspxKF6: ratas on vapaa
monet uudet harrastajat ovat ihmetelleet, että missä on sanottu että ratas on vapaa, kun sääntökirjassa kohta on vain ylipyyhitty.
Se kohta oli AKK:n 20. 11. tiedotteessa http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/
7.1 Tekniikka-asioita: Cadett luokassa poistuu akselivälin maksimimitta.
KF6-luokan välityssuhde on vapaa. Asiasta taustaa:
Kyllä se KF6 moottorien päivitys onnistuu sittenkin kohtuuhintaan, mutta
AKK:n välittämän edullisen sytkäpaketin tilausaika päättyi 14.4.2010.
Kansallisissa KF6-luokan säännöissä vaaditaan, että "vanhat" KF6 moottorit päivitetään siten, että niiden kierrosluku rajoitetaan 14.000 rpm:ään. Kun vaadittavaa sytytyslaitepakettia on tilattu maahantuojien kautta, niin osoittautuikin, että hinnat vaihtelevat 252 - 380,- välillä. Tämä ei ole maahantuojien vika, vaan se johtuu siitä, että Selettra on tehnyt Italian liiton kanssa sellaisen sopimuksen, että kyseisiä sytkälaitteita ei myydä kuin moottorien valmistajille. Tätä asiaa eivät AKK:ssa tiennet, kun olivat miettineet, että millaisilla säännöillä saataisiin KF6-kilpailijalle taloudellisesti parhain ratkaisu aikaan, jotta sekä uudet että vanhat moottorit voisivat tulla lähtöruudukkoon rinnan.
AKK:ssa saivat kuitenkin sovittua Selettran kanssa, että sieltä voitiin tilata suoraan näitä laitteita edullisempaan hintaan, joten vanhojen moottorien omistajille tarjottiin mahdollisuus pysyä mukana kohtuuhintaan.
Mutta tilausaika päättyi ke 14.4. klo 16.00. (kiitos kaikille jotka veivät viestiä edelleen - suurin osa ehti tilata)
Tilaus oli akk:sta kerrotun mukaan pakko lähettää, jotta ne ehdittäisiin saada kaikille sytkäpaketin tilanneille Poriin.
Kauppiailla on ollut vaikeuksia saada tehtailta sytytyslaitepaketteja. On myös ymmärrettävä se, että kauppiaat eivät tilaa KF6-luokan osia tehtaalta muutoin kuin siten että ostaja varaa. Syynä on se, että KF6-luokan sääntötilanne on tähän asti ollut niin epäselvä. Eivätkä kauppiaat vieläkään luota siihen että tilanne muuttuisi, joten akk:lla on nyt näytön paikka KF6-luokan osalta!
(Toivottavasti kaudeksi 2011 KF6-luokan säännöt saadaan jo syksyllä 2010, jotta luokkaan saadaan joku roti!)
Eli jos sinulla on vielä päivittämätön vanhan luokituksen moottori etkä ehtinyt tilata sytytyslaitepakettia AKK:lta niin
käänny mottorimerkkisi maahantuojan puoleen ja tilaa sytkäpaketti - päivitys vaaditaan joka tapauksessa "kauden alkuaikona"