Kirjoittaja Aihe: Raket 120 Pako lämmöt  (Luettu 15453 kertaa)

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Raket 120 Pako lämmöt
« : 18.05.2010 12:10 »
Onkohan kellään mitään käsitystä missä Raket 120 pako lämmöt pitäisi olla (pako käyrässä anturi). 
#40

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #1 : 18.05.2010 17:01 »
Muistelen jostain joskus kuulleeni, että 2T-koneen pakolämmöt pitäisi olla jossain 500-600 asteen välissä, viisaammat korjannee. Alumiinin sulamispiste seostamattomana on 660 astetta, eli tuota ei liene syytä saavuttaa.. :)

Vissiin joka lämpö aina riippuu ja roikkuu, eli lähinnä pitäisi kai testata miten kulkee hyvin ja mikä säätö vaikuttaa. Tuon kaasarin säädötkin kun on vähän rajalliset...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #2 : 18.05.2010 21:42 »
Moi,

Välillä 550-750 on ok. Männän lämpötila on noin 200-300 astetta
tuolloin, joten mitään alumiinin sulamisvaara ei esiinny. Moottorin sisällä
ja palotilassa on noin 70% ajasta kylmää seosta joka jäähdyttää (Kuumaa
pakokaasua on palotilassa yläkuolokohdasta niin pitkään kunnes huuhtelukanavista
tulee uutta seosta taas sisään). Kannen lämpötila
tulpasta mitattuna noin 180-220 astetta.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #3 : 19.05.2010 07:31 »
Kiitokset...
#40

arsalone

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #4 : 19.05.2010 13:24 »
Mistä kohtaa noi lämpötilat mitataan onnistuneimmin raketissa?

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #5 : 20.05.2010 01:49 »
Käytännössä voit tämän mittauksen unohtaa ihan kokonaan, Raketin kaasarissa on kiinteä H-suutin, et voi sitä ajonaikana säätää.

Muutama kaasutin  eri suutinkoolla ja sitten merkkaat mikä toimii milläkin kelillä parhaiten. Eniten vaikuttaa lämpötila, ja siinä syynä että kylmässä ilmassa on enempi happea kuin kuumalla kelillä, yksi kaasari kuumalle ja toinen kylmälle kelille.
Sisäänmenevän ilman lämpötilan vaikutus ei ole näillä kartingmittareilla mitattavissa niin kauan kun liikutaan alueella -15..+50.

Teknisesti katsoen asennat tuon anturin pakokäyrän sisäreunaan jotta se ei häiritse virtauksia, mutta mittaa lämmöt kuitenkin oikein, pakokaasut painuu käyrän ulkoreunaan.
Kaksitahtikoneessa anturin etäisyys käyrään niin kauas sylinteristä  kuin vain voit. Pakoputken myötäkartio tuottaa kavitaatiota joka imee palamatonta seosta jonkin matkaa pakokäyrään, pakokäyrän halkaisija ja myötäkartion toimivuus määrää kuinka pitkälle.
Vastakartiosta tuleva paluuaalto  puristaa tämän seoksen takaisin sylinteriin (Walter Kadaanin keksimä juttu joskus 50 luvulla).  Jos laitat anturin liian lähelle sylinteriä, niin mittaat pakokaasun ja palamattoman seoksen keskiarvon, ja saat vääriä lukemia.

Käytännön  maksimi seosta joka voidaan imeä pakokäyrään on noin 75% palotilasta.
0.75*120 = 90ccm, pakokäyrän sisähalkaisija  26mm -> L=90/(3.14*2,6cm*2,6cm/4) = 16,9cm.
Koska raketti on kaukana optimaalisesta, niin vähintään 15 cm männän helmasta riittää varmasti.

Putkeen et voi sitä laittaa, koska siellä taas tilavuuden kasvaessa,laskee paine ja lämpötila (adiabaattisen prosessin lämpöenergian määrä on vakio). Tämän takia putkessa pakolämpö voi olla 700 astetta, mutta pakoputken päästä mitattuna 300 astetta.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

jarit

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 113
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #6 : 20.05.2010 10:25 »
Vertailun vuoksi: Raksu85:ssä pakolämmöt käyrästä (sisäkurvista) olivat noin 650-680C. Jos mentiin yli 700, niin sylinterinlämmöt olivat jo liian korkeat. Kun teet kiinnitystä pakokäyrään, hanki tuplakorkea "jatkomutteri" jonka hitsaat paikalleen. Saatat joutua lyhentämään mutteria hieman mutta ajatus on että tuolla korkealla mutterilla anturista jää vain ihan kärki pakokäyrään sisälle => minimimaalinen virtausvastus.
...ja eikun hanaa...

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #7 : 20.05.2010 12:29 »
Yamahassa juuri kokeiltua.
Menee parhaiten kun lämpö 520-550 astetta.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #8 : 20.05.2010 15:23 »
Parhaat lämmöt johtunee aika paljon männän välyksestä, joka on jammussa varmasti pienempi.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #9 : 21.05.2010 21:50 »
Jos alla on liian iso ratas, niin pakolämmöt ei nouse.Seuraksena myös että pakoputki ei toimi kuten sen pitäisi.
Pienempää kiekkoa alle, ja vastaavasti putkea sentin  lyhyemmäksi. (Tai sitten mittari näyttää väärin.)

 Kun välys kasvaa, niin lämmöt laskee. Ohivuoto kasvaa ja puristukset laskee, kone tuottaa vähempi tehoa ja
lämpö on yhtäkuin tehoa, niin kauan kun se saadaan koneesta siirrettyä pois ja se ylikuumenee.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #10 : 21.05.2010 21:56 »
Onko siihen kaavaa kuin päin se kulkee suoralla paremmin? Jos on 68 takaratas ja hieroo 11300 kiesiä vai jos on 82 takanen ja ottaa 12500 kiesiä? Ei itellä tuo pitkän pitkä matikka toimi.. eikä haukikaan. :)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #11 : 21.05.2010 23:11 »
nopeus [km/h] = rpm / 60 * etuhampaat / takahampaat * takarenkaan ympärysmitta [m] * 3,6

Jos ainoat muuttuvat luvut ovat kierrokset ja ratas niin tuosta voi sitten jo suoraan päätellä (olettamalla muut vakioiksi) 11300/68 on enemmän kuin 12500/82 niin tuolloin 68 rattaalla mennään suoran päässä kovempaa. Että tiedetään mikä nopeus on pitää tietää eturatas ja takarenkaan ympärysmitta.

TA
eksyvä ei tietä kysy

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #12 : 15.05.2011 12:16 »
Moro.

Meiltä on tuhoutunut jo kaksi Raket120:sen mäntää tänä keväänä, koska männänrenkaan tappi on puolittunu kesken ajon. Jotkut tuumailee että se johtuu liian korkeasta käyntiläymmöstä..... Ite kyllä veikkaisin johtuvan liiallisesta karstasta männänrenkaassa ja sen urassa mikä johtaa siihen että rengas toimii giljotiinina heikommalle tapille. Mutta anyway, meillä on pakolämpöanturi koneessa ja olemme ihmetelleet että missä lukemissa noiden lämpöjen pitäisi pyöriä?

Meillä pyörii raketin pakokaasulämmöt about 580 - 660 asteessa (ala- ja ylälämpö), hieman vaihdellen moottorin ja kaasarin mukaan. Kimin lausunnon perusteella kaikki pitäisi olla ok?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2011 12:18 kirjoittanut Tero »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #13 : 15.05.2011 19:38 »
Mitä minulla on männänrenkaat jumineet, niin ei ne poikki ole menneet. Lakkaa vaan kulkemasta ja tuurista kiinni sitten, tekeekö renkaan pää sylinteriin jurmua vai jääkö niin pohjille, ettei vaan kulje. Ei tuo tosin tarkoita, etteikö noin voisi käydä.

Kysymys kuuluu, mikä öljy? Onko tulpassa vihreää?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2011 20:32 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raket 120 Pako lämmöt
« Vastaus #14 : 10.07.2012 23:13 »
Lainaan tätä topiccia. Millaiset lämmöt raket 85 minissä kuuluisi olla? Onko kuristus prikoilla vaikutus lämpöön? Pika ratkaisuna laitoin anturin siihen sylinterin kylkeen. Paljonko siinä olisi lämpörajana?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa