Kirjoittaja Aihe: Raket 120, kipinä kateissa  (Luettu 13596 kertaa)

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Raket 120, kipinä kateissa
« : 19.05.2010 08:27 »
Talven jäljiltä ei tule kipinää.
Onko miten yleistä, että raket 120 koneen puola päättää lopettaa toimintansa?
Voiko talven aikana joku osa puolan ja tulpan välillä hapettua tai muuten lopettaa kipinän kuljettamisen?
Onko tällainen siis tavallistakin?
Voiko puolaa miten mitata tai testata?
Tulpan nyt voi varmuuden vuoksi jo vaihtaa.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #1 : 19.05.2010 10:45 »
Yleismittarilla selviää jo paljon, puolan resistanssi - en nyt muista ohmeja - pitäisi olla mitattavista tulpan hatusta ja pysyä tasaisena vaikka johtoa taivuttelee. Jos vastusta ei löydy, niin sitten mittaa suoraan puolasta, jolloin selviää kummassa on vikaa.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #2 : 19.05.2010 11:04 »
Onko sulla sellainen uudempi kone jossa on stop-katkaisija?  stop-napin piuha sulaa helposti kiinni pyttyyn ja alkaa pätkiä sytytystä, kannattaa purkaa koko hökötys pois.

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #3 : 19.05.2010 11:30 »
Veikkaisin, että vanhempi kone :-\

Siitä on starttinarut yms vermeet poistettu eikä näyttäis olevan mitään stop-nappiakaan.
Tosin sitä en tiedä onko siellä jotain piuhoja ehkä jäänyt jonnekin.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #4 : 19.05.2010 13:18 »
Ehkä tyhmä kysymys: Onko tulppa varmasti kunnossa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #5 : 19.05.2010 14:32 »
No siitä tulpasta meinasin aloittaa.
Eli kaupan kautta kotiin ja jos ei tulpan vaihto tuo kaivattua kipinään niin yleismittarilla jatketaan.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #6 : 19.05.2010 16:23 »
Ehkä tyhmä kysymys: Onko tulppa varmasti kunnossa?
ja toinen. tulpan hattu kunnolla johdossa kiinni?
.

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #7 : 19.05.2010 20:26 »
..ja jottei tulpan johto ole puolassa huonosti. Eli se pieni nasta siellä reijän sisällä (puolassa) on edelleen ehjä? Helposti jos on kosteutta syksyllä jäänyt niin ruostuu pois poikkeen..
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #8 : 19.05.2010 20:34 »
Yleismittarilla selviää jo paljon, puolan resistanssi - en nyt muista ohmeja - pitäisi olla mitattavista tulpan hatusta ja pysyä tasaisena vaikka johtoa taivuttelee. Jos vastusta ei löydy, niin sitten mittaa suoraan puolasta, jolloin selviää kummassa on vikaa.

Nyt nyt menee mielenkiintoiseksi.
Tulppa vaihdettu ja ei silti tule kipinää.
Puola näyttää samaa resistanssia tulpan hatusta ja puolasta mitattuna, joten tulpan johdossa tai tulpan hatussa vika ei ainakaan näyttäisi olevan.

Voiko puola olla liian kaukana vauhtipyörästä?

Eikös akkuporakoneella pyörittämällä pitäisi kuitenkin saada sen verran kovat kierrokset, että kipinä tulee?
Vai voiko vika olla siinä, että kierroksia ei ole kuitenkaan tarpeeksi?


B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #9 : 19.05.2010 22:00 »
Nämä sähköjutut ovat vähintäänkin mielenkiintoisia. Itselläni oli vastaava ongelma Parillan 100-kuutioisessa ica-koneessa, joka oli seissyt kylmässä ja eittämättä kosteassa varastossa pari vuotta käyttämättömänä. Mienasin lähteä radalle ja onneksi tarkistin kipinän tulon, tai siis sen ettei tullut. Pyöritelin vielä mopolla takapyörästä kaasu pohjassa, mutta eipä tullut silti kipinää. Otin koneen irti ja vein lämpimään verstaaseen, mutta koska oli jo loppukesä ja kaikenlaista kiirettä, niin se koneen roplaus jäi joksikin aikaa ja ehti tulla seuraava kevät ennekuin muistin tutkia myllyn. Siitä ei löytynyt kerrassaan mitään vikaa!! vaikka miten tutki, joten vein sen ammattimiehelle korjattavaksi. Vastaus oli sieltäkin aika "tyly", kone on kunnossa. Ei muuta kun motti kiinni, käynnistys ja raakaa ajoa.

Eli summa summarum: Vika saattaa olla hyvin mystinen ja hävitä ihan itsestään tai sitten ei, sillä koneella on koneen mieli.
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #10 : 20.05.2010 15:34 »
Pystyykö puolasta tai tulpan hatusta mittaamaan muuta kuin resistanssin?
Resistanssihan on ja pysyy, mutta kun vauhtipyörää pyörittää niin siinä kohdassa kun magneetti menee puolan kohdalta niin pitäisi tapahtua jotain.
Saako sitä millään/mitenkään yleismittarilla mitattua?

Hiljaa kädellä pyörittämällä ei tietenkään tapahdu mitään.

powerland

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #11 : 20.05.2010 16:02 »
Tsekkaa vielä onko se sammutuskytkin oikarissa tai sen johto vaurioitunut ja ottaa runkoon. Meillä oli viime kesänä R120:llä tällaista häikkää. Monet on repinyt koko kytkimen pois ja sammuttelee ryypyllä.

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #12 : 21.05.2010 08:31 »
Onkos kenellä kokemusta puolan "läpilyönnistä"?
Voiko ilmetä tällaisena vikana kun minulla?

Siinä yleismittarissahan jännite on olematon, joten puolan resistanssi näyttää oikealta.
Kipinän tekemiseenhän tarvitaan huomattavasti suurempi jännite.
No tämä jatkokertomus ratkeaa toivottavasti viikonlopun aikana kunhan käyn "puolakaupassa".

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #13 : 21.05.2010 08:38 »
Toivottavasti ei liian tyhmä neuvo: Mitä vaan teetkin-vaihdat johtoja, puolaa, tulppaa jne. tee yksi asia kerrallaan, kunnes vika korjaantuu. Silloin tiedät, mikä vaikutti ja missä vika piili. Saisitko muuten jostain uuden puolahässäkän vaikka lainaksi. Jollei sekään toimi, syy on muualla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #14 : 21.05.2010 14:34 »
Ja digitaalinen yleismittari on niin hidas ettei se ehdi reagoimaan mahdollista muutosta. Jos sitä meinaa analysoida, niin pitäs olla ozkillozscope. Kimi oli tehnyt vertailua esim raketin puolista..

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6354.0.html
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

ykc

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #15 : 21.05.2010 20:18 »
Todennäköisesti akkukoneesi aikaansaama moottorin kierrosluku ei riitä kipinän aikaansaamiseen. esim. Raket 85:n moottorissa kipinä tulee vasta n. 1000 rpm paikkeilla. Harva akkukone pyörii näin lujaa.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #16 : 22.05.2010 22:45 »
Kyllähän R120 lähtee narusta käyntiin, luulis akkukoneen pyörittävän tarpeeksi jos kerran tulppakin on irti. Kyllä meillä ainakin kipinä näkyy ihan narustakin vetämällä, kunhan tulppa on kiinni rungossa.

<offtopic>
R85:ssa on muuten erilaisia puolia, toiset antaa kipinän muistaakseni 400 kierroksen paikkeilla, toiset taas 700. Tätä jouduttiin meidän tiimissä tutkimaan joskus 80-luvulla, radne kertoi että nuo korkeamman kierrosluvun puolat oli kai valmistettu jotain sahoja varten, ettei löisi näpeille tms. Nää erottaa puolan johdon väristä tai esim. siitä, että jälkimmäisen tyylisellä puolalla varustettua autoa pitää lykätä aika paljon kovempaa että se pääsee liikkeelle :)
</offtopic>

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #17 : 22.05.2010 23:03 »
Laita yleismittari piippaus-asentoon,miinus piuha maihin ja plussa piuha tulppaan. Pyöräytä käsin nytkäyttäen  vauhtipyörän magneetti puolan ohitse menosuuntaan, jos piippaa niin sytskä on ehjä, jos ei niin se on särki. Älä pyöritä koneella, menee yleismittari särki.

Jos ei ole piippausasentoa, niin laita pienimpään ohmiasentoon, ja kun pyöräytät, niin pitäisi vastusarvon muuttua. Oikeasti mittaat jännitettä, mutta kun noissa yleismittareissa jännitemittauksissa ei ole kondensaattoria, niin et näe kapeaa pulssia, ohmialueella on pieni kondensaattori joka varautuu ja mittari ehtii näyttää jännitemuuutoksen resistassin muutoksena.

Kannattaa hankkia biltemasta halvin mahdollinen strobo. Astemittarilla varustetut ei toimi.




Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Jenkki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
Vs: Raket 120, kipinä kateissa
« Vastaus #18 : 25.05.2010 21:41 »
Jos ei ole piippausasentoa, niin laita pienimpään ohmiasentoon, ja kun pyöräytät, niin pitäisi vastusarvon muuttua. Oikeasti mittaat jännitettä, mutta kun noissa yleismittareissa jännitemittauksissa ei ole kondensaattoria, niin et näe kapeaa pulssia, ohmialueella on pieni kondensaattori joka varautuu ja mittari ehtii näyttää jännitemuuutoksen resistassin muutoksena.
Tämän ohjeen mukaan kokeilin ja mittarin mukaan puola oli rikki.
Tosin raket 85 koneestakin sain vähän vaihtelevasti jännitemuutoksia, joten jäi vähän epäselväksi, että pyöritänkö liian hiljaa yms...

No tässä vaiheessa epäilin vielä/taas, että jos puola on liian kaukana vauhtipyörästä, joten tein pientä hienosäätöä.

Sain myös ohjeen, että puolaa/magneettia pitää joskus "herätellä". Tapahtuu pyörittämällä konetta ilman tulppaa tehokkaalla porakoneella. Tämä oli mielestäni näitä henkimaailman juttuja, mutta keinot oli vähissä joten ei kun tehokkaampaa porakonetta kehiin.

No kaikkien oletusteni vastaisesti puola ja/tai magneetti heräsi henkiin ja alkoi takoa kipinää  :D

Jäi innostuksessa kokeilematta, että olisiko tuon jälkeen kipinä tullut myös akkukoneella. Pitää varmaan huomenna testata vielä sekin.

Mistähän tässä oli kysymys. Mielestäni puola oli alunperinkin riittävän lähellä vauhtipyörää, eli en usko syyn olleen sen. Voiko magneetin magneettisuus jotenkin heikentyä, tai jotain muuta johon kovilla kierroksilla pyörittäminen auttoi?

Vai onko tässä vaan kyse jostakin henkimaailman meiningistä  ::)


 

Team Laine Verkkokauppa