Jos ei ole piippausasentoa, niin laita pienimpään ohmiasentoon, ja kun pyöräytät, niin pitäisi vastusarvon muuttua. Oikeasti mittaat jännitettä, mutta kun noissa yleismittareissa jännitemittauksissa ei ole kondensaattoria, niin et näe kapeaa pulssia, ohmialueella on pieni kondensaattori joka varautuu ja mittari ehtii näyttää jännitemuuutoksen resistassin muutoksena.
Tämän ohjeen mukaan kokeilin ja mittarin mukaan puola oli rikki.
Tosin raket 85 koneestakin sain vähän vaihtelevasti jännitemuutoksia, joten jäi vähän epäselväksi, että pyöritänkö liian hiljaa yms...
No tässä vaiheessa epäilin vielä/taas, että jos puola on liian kaukana vauhtipyörästä, joten tein pientä hienosäätöä.
Sain myös ohjeen, että puolaa/magneettia pitää joskus "herätellä". Tapahtuu pyörittämällä konetta ilman tulppaa tehokkaalla porakoneella. Tämä oli mielestäni näitä henkimaailman juttuja, mutta keinot oli vähissä joten ei kun tehokkaampaa porakonetta kehiin.
No kaikkien oletusteni vastaisesti puola ja/tai magneetti heräsi henkiin ja alkoi takoa kipinää
Jäi innostuksessa kokeilematta, että olisiko tuon jälkeen kipinä tullut myös akkukoneella. Pitää varmaan huomenna testata vielä sekin.
Mistähän tässä oli kysymys. Mielestäni puola oli alunperinkin riittävän lähellä vauhtipyörää, eli en usko syyn olleen sen. Voiko magneetin magneettisuus jotenkin heikentyä, tai jotain muuta johon kovilla kierroksilla pyörittäminen auttoi?
Vai onko tässä vaan kyse jostakin henkimaailman meiningistä