Kirjoittaja Aihe: JAMMU EI TOIMI! SA*tana  (Luettu 12537 kertaa)

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« : 25.05.2010 21:49 »
Eli mulla ei ole viime kesänä kun kerran lähteny kartti käyntiin ja sen jälkeen ei ole startannu moneen aikaan. No menimme radalle ajamaan niin ajoin noin vartin verran sitten kone tiputti yhtäkkiä kierrokset ja kaasu tavallaan jäi päälle. Avattiin kansi: mäntä oli ihan palanu, se oli ihan oranssi ja kone oli ihan saatana kuumana. No me epäiltiin kun me joskus pari viikkoa ennen ku mentiin radalle avattiin se moottori en muista miksi, niin että laitettiin varmaan sytytysennakko päin mettää. Vietiin se sitten Jaatiselle perushuoltoon syksyllä ja käskettiin niiden lisäksi laittaa ennakko kuntoon. Ja kun sitten tänään koitettiin kotona saada käyntiin niin ei lähteny. Bensa nousi normaalisti, tuli kipinä kaikki oli ok tai piti olla.  Mutta ei startannu kuitenkaan tai starttas kun ruiskutettiin starttipilottia kaasariin kun vedettiin liinasta ja se kävi vähän aikaa ja sammu. Eli se kai kävi pelkällä starttipilotilla. Olisko se sitten siitä kiinni että ne ei säätäny siellä huollossa sitä ennakkoa, koska en nähny mitään merkintöjä magneetossa. Niin ja oli myös semmonen juttu että se pumppukalvo lopetti välillä liikkumisen ja sitten ku taas pyöritti niin jonkin ajan päästä liikku taas normaalisti

No sitten kysymys miten voin kotikonstein säätää sytytysennakon? Ja jos osaatte tuosta jotain muuta vikaa analysoida kertokaa ihmeessä.
F1 on musiikkia korvilleni.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #1 : 26.05.2010 22:38 »
vaihtakaa kaikki kaasarin kalvot ja sitte se neula jos ei auta niin uus kaasari

beko

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 56
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #2 : 26.05.2010 22:59 »
Bensa puolella vika varmaan, kaasari pumppulla näkis miten kaasutin toimii/ei toimi. tarkista kalvot, neula ja pese ja putsaa kanavat.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #3 : 27.05.2010 08:45 »
Sytästä:
Jos Magneetossa ei ole merkkejä,... niin arvaisin koneen kasatun vakiokiilalla.
-Kyllä se sillä käy ja kukkuu...
-Ilmarakokin saa olla sillä hehtaarilla, eli kunhan ei magneetto ja puola toisiaan naarmuta,
 Joten tuskin sekään on käynnin este.

Eli kipinä on ja bensakin nousee...
Kävikö kaasutinkin Jaatisella?? Olisi meinaan kannattanut...
Mites ruuvit? Hanki säädettävä alaruuvi, voipi helpottaa käynnistystä ja vähentää noiden "Oranssien" mäntien tehtailua.
Millos kaasutin putsattu? Onhan tyhjennetty bensasta joka ajon jälkeen? Onhan putsattu vanhoista öljyistä ennen talvisäilytystä?
 Jos on avattu niin mites se ylikierroksen esto kalvo?  Onhan kalvon läppä kannen reikään päin?
 Jos ei ole avattu niin nyt sitten olisi se viimeinen hetki poistaa vanhat geeliytyneet öljybensa jäämät kaasuttimen kanavista ja pinnoista.

Käynnistystapojankin on useita, pari yleisintä..
-Kaasu pohjassa ja ilmanputsarilla ryypytystä. Jos on harvat välitykset ja hitaamman puoleinen työntäjä niin voi kastella koneen.
-Kaasua lisätään vasta kun kone menee "kevyeksi" työnnön aikana.
Vinkki: kaikki koneet eivät käynnisty lämpimänä ruuvien ajoasetuksilla. Harvemmat eivät edes kylmänä.

 ;D Mutta ei mitiä pistä se kone tuleen matkahuollossa niin Dynotaan ja katsotaan kaasutin. 8) Vai oliko syksyn pyynti liikaa??
Minä mitään tiedä.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #4 : 27.05.2010 17:00 »
Sytästä:
Jos Magneetossa ei ole merkkejä,... niin arvaisin koneen kasatun vakiokiilalla.
-Kyllä se sillä käy ja kukkuu...
-Ilmarakokin saa olla sillä hehtaarilla, eli kunhan ei magneetto ja puola toisiaan naarmuta,
 Joten tuskin sekään on käynnin este.

Eli kipinä on ja bensakin nousee...
Kävikö kaasutinkin Jaatisella?? Olisi meinaan kannattanut...
Mites ruuvit? Hanki säädettävä alaruuvi, voipi helpottaa käynnistystä ja vähentää noiden "Oranssien" mäntien tehtailua.
Millos kaasutin putsattu? Onhan tyhjennetty bensasta joka ajon jälkeen? Onhan putsattu vanhoista öljyistä ennen talvisäilytystä?
 Jos on avattu niin mites se ylikierroksen esto kalvo?  Onhan kalvon läppä kannen reikään päin?
 Jos ei ole avattu niin nyt sitten olisi se viimeinen hetki poistaa vanhat geeliytyneet öljybensa jäämät kaasuttimen kanavista ja pinnoista.

Käynnistystapojankin on useita, pari yleisintä..
-Kaasu pohjassa ja ilmanputsarilla ryypytystä. Jos on harvat välitykset ja hitaamman puoleinen työntäjä niin voi kastella koneen.
-Kaasua lisätään vasta kun kone menee "kevyeksi" työnnön aikana.
Vinkki: kaikki koneet eivät käynnisty lämpimänä ruuvien ajoasetuksilla. Harvemmat eivät edes kylmänä.

 ;D Mutta ei mitiä pistä se kone tuleen matkahuollossa niin Dynotaan ja katsotaan kaasutin. 8) Vai oliko syksyn pyynti liikaa??

Joo kattellaan kohta kun oon putsannu kaasarit ja kokeillu molempia eikä se lähde käyntiin :D Niin ja siis me koitettiin käynnistää sitä kotona kärryn päältä liinalla takapyörästä vetämällä, ku ollaan jo liian monta kertaa menty radalle ja ei oo startannu :D H-ruuvi oli kiinni ja L ruuvi 2 kierrosta ja joskus kokeiltiin 1,5.. ei olla muuten koskaan tyhjennetty ajon jälkeen bensasta. Miten se edes tyhjennetään?
« Viimeksi muokattu: 27.05.2010 17:02 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #5 : 27.05.2010 22:13 »
h ruuvi 35min auki

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #6 : 27.05.2010 22:19 »
h ruuvi 35min auki
en kiellä, etteikö lähtis tuollaki säädöllä.
yleensä H-ruuvi on aina kiinni.
.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #7 : 28.05.2010 00:13 »
Kaasutin tyhjennetään helpoiten kaasutinpumpulla.
Pumppu kaasuttimeen kiinni bensaletkun tilalle. Peukalo kaasuttimen kannen päälle, ettei kalvot turhia veny ja sitten vain pumppaamaan.
Äänestä kuulee milloin ilma sihisee kaasuttimen läpi.

Niin tuli mieleen ::). Onhan Pulssiletku koneen ja kaasuttimen välillä kiinni?
Ja jos on niin onhan se nyt kiinni kaasuttimen pohja"kannen" nipassa, eikä rungon kyljessä olevassa messinkisessä Bensa liittimessä??

Jotkut koneet kulkee ihan kohtuullisesti ilman pulssiletkua, mutta useimmat eivät edes käynnisty.
Vaan jos bensaletku ja pulssiletku ovat ristissä niin se menee jo sitten kuntoilutyöntämisen puolelle.

Käynnistyksestä:
Tapana on ryypyttää kaasutin ennen ensimmäistä vetoa.
Käsi ilmaputsarin tilalle kurkun tukkeeksi ja takarenkaasta edestakaisin...bensan nostamiseksi ylös.
Jos koneella ajettu parin tunnin sisällä, eikä kaasutinta ole irroitettu, niin ei kannata ryypyttää.
-Näistä ruuveista; minun suosikkimylly ja kaasutin yhdistelmä ei käynnisty jossei yläruuvi ole auki vähintään 15min. Ei kylmänä eikä lämpimänä.
-Viime viikonloppuna yksi meidän vatkaimista ei suostunut käynnistymään kuin molemmat ruuvit kiinni.  8) Tarttis varmaan katsoa kaasuttimen sisään.
-Kolmas väristin taas vaati yli 2 kierrosta alaruuvia, että edes lupasi...
Vannon kautta kiven ja kannon että ihan samanlaisia koneita ja kaasareita kaikki 3 ovat.  ;) Vai valehtelenko lisää..
Mutta tärkein: ei sitten liiana aikaisin kaasulle, hyvin säädetty kaasutin ja kunnossa oleva kone lähtevät käyntiin "tyhjäkäynnillä".. läppä sellaisen tulitikun paksuuden auki.

SUOSITUS:
Kaasari purkuun, osien järjestys ja suunta ylös paperille.
(Huom ylä tai alaruuvin jousen alla on messinki prikka, joka peittää kumitiivisteen. Poimi tiiviste ja prikka talteen ennenkuin talletat ne paineilmalla tallin nurkkiin)
Kun kaikki on irti niin joko Xlyneeipohjaisella kaasuttimen putsausaineella tai Brake cleanerilla rungon pesu. Paineilmalla kuivaus. Sitten voi jatkaa ultraäänipesurilla jos epäilee kanavien olevan tukkeessa.

Kasaus korjaussarjan osilla. Tässä olisi kaasutin pumppu ja tönäri hyviä lisälaitteita kaasuttimen keinuvivun taivuttelemiseksi oikealle korkeudelle ja erilaisia jousia avautumis/sulkeutumispaineiden säätöön.
Vaan voihan sen kasata vanhallakin jousella ja keinuvivullakin jos korkeudet ja paineet on oikeasti kunnossa.
Minä mitään tiedä.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #8 : 28.05.2010 00:38 »
Ja vielä kun tarkistat että pulssiletku on kiinni.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #9 : 28.05.2010 06:10 »
Kukaan ei vastannut, että soita Jaatiselle....

Kyllä ne sen toimivuudesta vastaa, kun ovat sen huoltanutkin.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #10 : 28.05.2010 20:19 »
No nyt lähti. koitettiin toisella kaasarilla johon vaihdettiin uudet tiivisteet yms. kiitos
F1 on musiikkia korvilleni.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #11 : 28.05.2010 22:38 »
h ruuvi 35min auki
en kiellä, etteikö lähtis tuollaki säädöllä.
yleensä H-ruuvi on aina kiinni.
itellä junnu a ja lähtee ku unelma

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #12 : 01.06.2010 17:49 »
Kävimme juuri ajamassa. Nyt kävi taas samanlailla kun viime kesänä että kone ylikuumeni noin 10:nen täysillä ajetun kierroksen jälkeen. Eli kun tuli mutkasta ulos niin yhtäkkiä kierrokset tippu ihan pienelle ja menin äkkiä varikolle. Avasimme koneen ja mäntä näytti vähän oranssin-ruskealta ja siinä oli kaksi semmosta mustaa täplää joita ei saanu hinkkaamalla pois niin kun ei saanu sitä väriäkään. Eli nyt vähän tuntuu siltä että eikö Jaatinen ole säätäny sitä sytytystä vaikka selvällä suomen kielellä kirjotin että "sytytysennakon säätö". Ittellä taas ei riitä taito ja välineet sen säätämiseen. Vai mikä tässä on syynä.

Kaasuttimen ruuvit oli : L 2 kierrosta H 35 min
Seos oli 6%
F1 on musiikkia korvilleni.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #13 : 01.06.2010 20:21 »
En usko että sulla on ongelmana ennakko.
Sulla on vieläkin kaasariongelmia.

Jos ennakkoa on liikaa ja kone käy kuumana niin tulppa on vaalean harmaa.
Yammussa on ihan älyttömän vaikeaa laittaa ennakkoa niin paljon pieleen että se hyytyisi kuvaamasi tavalla.

Jos ennakkoa on liikaa, se on vaikea työntää käyntiin, ja jos on aivan liian myöhäsellä, niin se ei ota kierroksia, maxit jää reippaasti alle 13000.

Yamahan ennakko on helppo asetta vakioksi, laita sinne viilaamaton kiila, niin ennakko on 2.6-2.8 välillä.



Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #14 : 01.06.2010 20:52 »
Osaatko sanoa mikä kaasarissa voisi olla vikana? Kumminkin puhdistettiin ja vaihdettiin tiivisteet ja kalvot eilen..
F1 on musiikkia korvilleni.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #15 : 01.06.2010 21:48 »
Varikolta lähtiessä H kokonaan kiinni, kun lähtee liikkeelle avaa vartin, ja tästä rupee sitten säätää kulkua kohdalleen.
Mun mielestä 35 min auki on aivan liikaa.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #16 : 01.06.2010 21:51 »
penen pieni vuot imukaulassa
Varikolta lähtiessä H kokonaan kiinni, kun lähtee liikkeelle avaa vartin, ja tästä rupee sitten säätää kulkua kohdalleen.
Mun mielestä 35 min auki on aivan liikaa.

moottorista riippuen meillä 5-20min auki. jos on enempi auki, niin kone röppää ja kaasari alkaa toimimaan "kierrosrajoittimena"
meillä on vasta tän kesän juttuja tuo H-ruuvin säätö. ihan ekoja kisoja meillä ajeltiin H-ruuvi kiinni ;D. se hidastaa menoa mutkilta, mutta ei sitä huomannu varikolta. vain kellosta.

tarkasta kaasarin kaulus. piennen pieni vuoto saattaa tehdä hallaa. meillä oli raksuissa joskus tuollaista, kun moottori kuumeni, mutta raksuissa oli imukaulus muovia.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2010 22:05 kirjoittanut iskä »
.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #17 : 01.06.2010 22:23 »
Vasta kun laitoin 35 min auki niin alko kiertämään suoran päässä kunnolla. Muilla asetuksilla se röpötti

En omista kaasutinpummpua joten en tiiä paineista mitään
« Viimeksi muokattu: 01.06.2010 22:25 kirjoittanut Räikköönen »
F1 on musiikkia korvilleni.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #18 : 01.06.2010 22:29 »
Vasta kun laitoin 35 min auki niin alko kiertämään suoran päässä kunnolla. Muilla asetuksilla se röpötti

En omista kaasutinpummpua joten en tiiä paineista mitään
tuota noin....
aikaa moni ajelee suoran päässä H-ruuvi kokonaan tai lähes kokonaan kiinni  ja sitte, ennen mutkaan menoa avataan taas se muutama "minuutti"
.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #19 : 02.06.2010 09:51 »
Vasta kun laitoin 35 min auki niin alko kiertämään suoran päässä kunnolla. Muilla asetuksilla se röpötti

En omista kaasutinpummpua joten en tiiä paineista mitään
tuota noin....
aikaa moni ajelee suoran päässä H-ruuvi kokonaan tai lähes kokonaan kiinni  ja sitte, ennen mutkaan menoa avataan taas se muutama "minuutti"
Jaa mua tais hämätä se että L ja H ruuvi on päin vastoin kiinni. Eli mulla tais sittenkin olla H ruuvi kiinni eikä päin vastoin
F1 on musiikkia korvilleni.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #20 : 02.06.2010 14:06 »
Niin ja sitten vielä että haittaako tuo jos mäntä on ruskea/oranssi? Kumminkin pyörii vielä
F1 on musiikkia korvilleni.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #21 : 02.06.2010 15:29 »
Jaa mua tais hämätä se että L ja H ruuvi on päin vastoin kiinni.
kyllä ne on samoin päin kiinni molemmat ruuvit. myotä päivään kiinni ja vasta päivään auki.
.

Räikköönen

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 140
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #22 : 02.06.2010 16:05 »
Jaa mua tais hämätä se että L ja H ruuvi on päin vastoin kiinni.
kyllä ne on samoin päin kiinni molemmat ruuvit. myotä päivään kiinni ja vasta päivään auki.

niimpäs oliki
F1 on musiikkia korvilleni.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #23 : 03.06.2010 09:07 »
Mustat karstaläikät ja kuumuuttaan ahdistava kone kuulostavat
käyttäjän henkilökohtaisilta valinnoilta.  ::) Valitettavasti vain näin on.
Toki se iskän mainitsema ilmavuotokin edesauttaa jos sellainen löytyy.

Eli kone lähtee toimimaan kun yläruuvia avataan
niin mites jos avaisitkin sitä alaruuvia ;) niin paljon,
että sen yläruuvin voisi jättää siihen 15-10 minnuuttia auki.

Useimmat Jammunkoneet eivät kestä ajoa "Huippukierrokset"
kaasuttimen säädöllä, kuin sen mainitsemasi vajaat 10 kierrosta.

Eli opettele säätämään niitä ruuveja ja huolehdi, ettei kone lämpene
käsiin tai jopa leikkaa kiinni. Kyllä se perse oppii milloin ruuvit ovat oikein.
2-t kisakoneen seoksethan säädetään suoralla siten, että jos
"pääsuora" olisi 1-2s pitempi niin sytytys kääntyisi nakutuksen puolelle.
Näin kone saadaan kiertämään, mutta, mutta onkohan mutkaosuudella
tärkeintä ne 13-15krpm alueen kulkusäädöt?  :o.

Minä en ainakaan ole vielä löytänyt suomesta 10km pituista kartingradan pääsuoraa.  ;D
Ja vaikka löytäisinkin niin 2 kierrosta ala ja 5min ylä ruuvin säädöillä en lähtisi yrittämään
kovinkaan paljoa yli 500m pyrähdystä kyseisellä mutkattomalla osuudella lämpimällä koneella.
Minä mitään tiedä.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: JAMMU EI TOIMI! SA*tana
« Vastaus #24 : 03.06.2010 16:46 »
riippuu tietenkin koneesta ja paljon se ottaa kiekkaa mielestäni ei missään nimeessä alle varttia enempää h-ruuvia kinni kokeile aukaista l ruuvia


 

Team Laine Verkkokauppa