Nyt mennään vähän turhan proffa-juttuihin, mutta sillä varauksella, että sovelsin laskureita oikein niin:
Jos vauhtipyörän ulkoreunan halkaisija on 15cm ja reunalla oleva ekstramassa on 20g, varastoituu kiihdytyksessä 12300rpm:ään energiaa tuohon massaan 93,35J. Jos kiihdytykseen tarvitaan 15 sekuntia, auton liikuttamisesta pyörivän massan "lataamiseen" siirtyvä teho on kokonaista 0,00835 hevosvoimaa. Bensaakin tuohon kuluu 0,000003 litraa.
Edit:
Pitähän se sitten katsoa samaan tapaan magnesiumvanteiden vaikutus:
Jos magnesiumvanne painaa 100g enemmän tasaisesti 20cm halkaisijalle levinneenä ja tämä kiekonmuotoinen ekstramassa pyörii 2000 kierrosta minuutissa, varastoituu siihen 11J ja neljään 44J. Tekee 15:ssä sekunnissa 0,00393 hevosvoimaa.
Eli kyllä tosiaan 20g kammen päässä vaikutta kiihdytykseen selvästi enemmän.
Siitä sitten seuraava postaaja arpomaan, paljonko kohdalle osunut tuulenhenkäys, vaikkapa 1m/s vaikuttaa